Gå til innhold

Child controll åsen hacke det?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg må ærlig talt innrømme at dette bringer (relativt irriterende) minner til hodet mitt. Den gangen min egen datakyndige far satte opp sperringer på pcen, og jeg og mine brødre irriterte vettet av oss med dumme tider og annet pakk grunnet dette "utendørs fritidssysler" argumentet. Kan vel også legge til at jeg alltid har vært aktiv, og gjort det godt på skolen inntil det ikke gikk så bra lenger :p (andre grunner enn data, det kan jeg forsikre deg).

 

I bunn og grunn syns jeg det er urettferdig (om ikke veldig også) gjort å sette opp slike sperringer med argumenter som aktivitet, med mindre du går frem med et godt eksempel selv. Og hvorfor ikke bare snakke med sønnen din, uten at han skal være "redd" for risikoen om å bli kuttet av?? Hvorfor er det i det hele tatt et issue for deres/din del at han skal ha sperringer for sitt eget beste?

 

Fair nok vil jeg også legge til at du faktisk har bidratt til datamaskinen, men hvorfor gjorde du det? Hvis du vil ha gutten din i annen aktivitet enn data, hvorfor ikke la ham gjøre en jobb, ta en jobb, ett eller annet som lønner seg og betale for seg selv? Det er vel kanskje den største ufordelen jeg ser med fremgangsmåten, nemlig at du syr puter under armene hans, og etterpå vil kontrollere det. Jeg er også vel klar over at han styrer sin egen økonomi når pengene ev. renner inn (som forsåvidt bare skulle mangle imho, da erfaringer er det vi gjør oss på gjennom livet), og at dette kan bli et problem om du vil fortsette kontrollen.

 

Nei, jeg mener at trekk tilbake/selg dine deler som du har sponset, og la gutten betale selv. Annen aktivitet enn data vil han automatisk finne om han virkelig vil ha pcen, samtidig som han kanskje ser at penger og data ikke er en billig ting idag.

 

Lurer egentlig bare på hvorfor det må gå i kontroll istedenfor å sette seg ned å prate (kanskje være urettferdig og "drittsekk")? Noe som over tid bare vil gi et negativt inntrykk av kontrollfrik (yet again) imho..

Lenke til kommentar

En av grunnene til å kontrollere bruken er selvsagt at far selv har gjort de erfaringene du snakker om, og vil hjelpe gutten fra å gjøre samme "feilen".

 

Jeg kan feks tenke meg at en sønn av en tidligere narkoman (sett inn hva som helst her) kanskje passer litt bedre på avkomet på det feltet enn han selv ble passet på.

 

Jeg tror at en viss begrensing hadde vært bra for meg selv når jeg var liten. Derfor vil jeg naturligvis sette de begrensingene for mine unger fordi jeg vil det beste for dem. Selvsagt må man også snakke sammen slik at ungene skjønner hvorfor begrensingene er der. Men man må huske på at når en unge er 12-14-16 år så har de ikke modenheten/erfaringen til å altid vite hva som er best for seg selv. Tenk selv når du var 14, du gjorde sikkert mange ting du ikke ville gjort idag :)

Lenke til kommentar

Men skjønner du ikke selv at man heller burde basere hele dette på tillit fremfor begrensninger? Ved å begrense noe vekker du ikke annet enn lyst til å prøve det, derfor jeg heller ikke skjønner dette kanskje.

 

Ville tro at det beste middelet for en ex-narkoman er å skilte med hvordan han levde under sine verste dager, evt. bilder han måtte ha fremfor å bure ungen inne i hjemme i sitt i redsel/mistro til at sønnen vil prøve noe faenskap.

 

Ikke at jeg sier at du skal stappe en røyk i kjeften på ungen din for å få ham til å ha det unnegjort med en gang, men at du viser bilder og forklarer nøye hva som skjer. Så lenge du ikke legger bånn på ungen og stoler på han/hun burde det jo gå greit. Og kanskje mest viktig, at du forteller om konsekvensene av valg man gjør, og ansvaret man har for de etterpå.

 

Men igjen , jeg skjønner jo at foreldre ikke vil at ungene skal bli utsatt for noe fælt, derav denne overbeskyttelsen..

Lenke til kommentar
*snip*

 

Jeg tror at en viss begrensing hadde vært bra for meg selv når jeg var liten. Derfor vil jeg naturligvis sette de begrensingene for mine unger fordi jeg vil det beste for dem. Selvsagt må man også snakke sammen slik at ungene skjønner hvorfor begrensingene er der. Men man må huske på at når en unge er 12-14-16 år så har de ikke modenheten/erfaringen til å altid vite hva som er best for seg selv. Tenk selv når du var 14, du gjorde sikkert mange ting du ikke ville gjort idag :)

6277308[/snapback]

Akkurat dette!! Hvorfor ville du ikke gjort det idag?? Fordi du vet det er dumt! Det er hele poenget mitt! Fra den dagen man gjør noe dumt, til man tar konsekvensene av det, er det kanskje ikke så mye lærdom, men etterpå.. Du sier det jo til og med selv.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Akkurat dette!! Hvorfor ville du ikke gjort det idag?? Fordi du vet det er dumt! Det er hele poenget mitt! Fra den dagen man gjør noe dumt, til man tar konsekvensene av det, er det kanskje ikke så mye lærdom, men etterpå.. Du sier det jo til og med selv.

6277443[/snapback]

 

den holdningen gjør jo at alle må gjøre samme feilene. Hvis jeg ser en unge som holder på å tenne på seg selv ville jeg kanskje gjort tiltak for å forhindre det istendenfor å tenke at ungen nå vil lære at det var dumt.

Hva med en unge som bruker dataen så mye at det går utover skolen? Ungen vet ikke at det er dumt enda, men når han finner ut av det kan han være i dyp dodo.

 

Det er selvsagt en gråsone om hva unger skal forhindres i å gjøre. At en unge får skurbsår av å falle litt gjør ingenting.

 

Hva med unger som bare vil spise sjokolade? skal foreldrene bare sitte å se på at ungen blir 16 og 200KG?

 

Det er en grunn til at foreldrene bestemmer vet du ;)

Selvsagt må det dialog til slik at ungene kanskje skjønner at du ikke setter begrensninger bare for å være slem. Men, tenk hvor mange unger har ikke hørt "Du må ikke ..." for så å gjøre det uansett?

Lenke til kommentar
Så lenge du ikke legger bånn på ungen og stoler på han/hun burde det jo gå greit. Og kanskje mest viktig, at du forteller om konsekvensene av valg man gjør, og ansvaret man har for de etterpå.

6277429[/snapback]

 

Jeg er helt enig med deg i at det burde gå greit. Desverre er det ikke slik.

 

Hele samfunnet baserer seg jo på at folk ikke gjør det de får beskjed om.

Det hadde feks ikke vært behov for vakthold, overvåkningskamera, passord, nøkkler etc etc om alle faktisk var til å stole på.

 

Jeg tør vedde store penger på at alle i sin ungdom har gjort ting de ikke vil at foreldrene skal finne ut av.

 

Se feks på røyking. Det er masse info om hvorfor det er dumt, men alikevel starter mange med røyking.

 

 

Jeg vet at av erfaring at unger som blir stolt på ikke altid er til å stole på :)

Lenke til kommentar

Meg inkl, det kan jeg garantere deg.

 

Men allikevel er ikke dette noe jeg angrer på, enten at jeg har røyket, eller vært så dum å stjele. Det er begge ting jeg tok med meg videre (og skjønnte konsekvensene av) i ettertid, selv om jeg bare har vært henholdsvis 16 og 14 i de eksemplene.. Poenget er at jeg skjønnte mitt eget ansvar pga akkurat dette jeg selv påpeker, nemlig at den "praten" man har opptil flere ganger gjennom oppvekst om moral, ansvar og konsekvenser. Jeg har ingen tvil om at om ***alle*** voksne idag hadde hatt en felles standard for å lære ungene sine, hadde ungene vært mer like enn du tror. Desverre er det jo nok av neglisjerene og "dumme" foreldre der ute som gir en blank F i ungene og læring av slike verdier. Derfor blir også litt dumt syns jeg å sammenligne en vane-kriminell med de som har fått dårlig læring om slike verdier.

 

Ang. brenneksempelet ditt, jeg ville heller satt det slik, gi en unge en fyrstikk og la han leke med den (under ditt oppsyn selvfølgelig), og vent til han brenner seg på fingeren. Da vil jeg tro at ungen har lært ei viktig lekse, og du kan snakke med ham/hun om det de lurer på ang dette. Jeg ser fort at jeg også legger opp til restriksjoner ved blant annet at jeg vil ha oppsyn. Bare husk at dette er i mye mindre grad enn hva faktiske eksempler som går igjen i tråden her representerer imho.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg ang det brenneeksamplet. Det å brenne seg på fingeren gir deg lærdom som er viktigere enn smerten ved å brenne seg.

 

Problemet kommer når smerten ved å erfare noe er større enn verdien av den lærte leksen.

 

La oss ta et eksempel med en gutt som vil spille feks wow hele dagen lang. Han får vite at det er lurt å vektlegge andre ting også, men i hans øyne er det underholdene i wow bedre enn feks lekser. Etter noen år med masse wow og lite lekser er gutten blitt en av de mest kjente spillerene på sin server, samtidig med at han har et snitt rett over stryk.

 

Når denne gutten skal ut i videre utdannelse/jobb finner han ut at han heller burde ha prioritert skole fremfor wow. Han lærte leksen, men alt for sent. Selvsagt kan han ta opp igjen skolen, men de årene han brukte på å lære den leksen er 'kastet bort'.

 

Så, i mine øyne er det en gråsone der foreldre er nødt til å sette regler for barnas eget beste. Jeg mener også at mange foreldre gir tilsynelatende totalt faen i barna, og at det er foreldre som er overbeskyttende.

 

Jeg tror at jeg ville ha gjort det bedre på skolen hvis jeg hadde brukt 30-60 min mer på lekser etc om dagen. Jeg vet at jeg ikke ville ha gjort det om jeg kunne velge. Så jeg ser på begrensninger på PC som en god ting. Selvfølgelig snakker jeg nå om begrensninger basert på faktisk kunnskap, og ikke slike "iiiiik, jeg så på TV2 at barn blir massemordere når de spiller GTA og derfor forbyr jeg ungen min å bruke PC" type begrensninger.

 

Jeg tror vi egentlig er relativt enige i prinsipp, men litt uenige i hvor grensene går :)

Lenke til kommentar

Jeg har lyst å få deg som far Trond, skal hacke deg ned i grusen. Neida :p

 

Jeg er enig med at tidsbegrensinger kan settes, men dette er individuelt. Kontroll som innebærer at man finner nøyaktig ut hva han gjør er jeg derimot sterkt imot. Gutten er i en fase der han må få lov til å utforske ting, synes jeg ihvertfall. Jeg har aldri hatt en tidsbegrensing på maskinen, men jeg har alltid hatt en forventning liggende over meg om at jeg ikke skal bruke PCen hvis jeg har noe annet å gjøre. Meningsløs bruk for deg er nødvendigvis ikke meningsløs for han.

 

Jeg kjøpte blant annet en laptop til andre året på videregåenede, og karakterene har faktisk gått opp. Det at en venn av meg sin søster bruker MSN over fem timer dagen kan ikke forsvares, men måten å få henne til å bruke PCen mindre tror jeg ikke ligger i ved å la henne få en begrensning på PCen. Jeg tror at sønnen din har normal fornuft, og han vil forstå prinsippet om at han ikke må ødelegge utdannelsen sin ved å bruke PCen til masse fjas. Akkurat nå vises jo det faktisk at restriksjonen er et irritasjonsproblem for gutten din, og da synes jeg du skal fjerne den fra maskinen. Da er det faktisk bedre å legge forventning på gutten. Psykisk overtak er minst like viktig som fysisk.

 

Det som man ikke får lov til er alltid mye gøyere å gjøre. Tenk litt på det.

Lenke til kommentar

IMO er 2,5 timer dagen (*går tilbake for å virkelig sjekke at det tallet stemmer*) altfor lite for en fjortenåring dersom du ønsker at det skal bli geek av han. I stedet for å prøve å skjerme han totalt fra det du mener er negativt bør du heller åpne horisonten for alternativer. WoW, CS og MSN ser jeg godt at det holder med 2,5 time dagen, men erfaring med videoredigering, bilderedigering, programmering, HTML+CSS, Wikipedia, forums, linux osv, osv er IMO nesten bare positivt og så lenge AuronZ får sine 7-8 timer på puta til dagen er det vel bedre at han hacker enn at han 'henger på kjøpesenteret' eller ser på idiotboksen.

Hva med å sette sammen en spillemaskin med begrensinger og en linuxboks til leking og fri bruk?

 

Hva annet er det han kan bruke sine ni ledige timer på dagen (14:00 - 23:00) som gir han mer enn data?

Lenke til kommentar

Når jeg var mindre hadde jeg nesten fri tilgang til pc-en, og hadde en halvtime eller en time med internett i uka. (Mens vi hadde modém og ISDN).

Det var helt greit for meg...

 

Men det at jeg satt mye foran pc-en da har ingen ting med at jeg gjør det mye nå.

Pc-en gikk i stykker, og jeg brukte det nesten ikke i noen år, starta ikke igjen før i niende, etter konfirmasjonen, da en kompis overtalte meg til å kjøpe meg en pc.

Det var da jeg begynte å interresere meg for data, og derfor jeg har blitt slik som jeg er nå :p

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...