Gå til innhold

Child controll åsen hacke det?


Anbefalte innlegg

Haha, AuronZ er faktisk broren min (vi bor på to forskjellige plasser.)

Nå dreit du virkelig på draget Thomas. :)

 

Forresten, nå må jeg bare få si at TRL er litt for mye kontrollfrik. Det får være måte på hvordan han skal kontrollere alt hele tiden. Om Trond leser dette får være det samme, for nå føler jeg virkelig for å si hva jeg mener. Thomas har heller aldri vært noe problematisk barn, så vidt jeg vet, og jeg ser ingen grunn til å kontrollere alt han gjøre 24/7. Og jeg som hans bror vet dette ganske godt. :)

 

Denne kontrolleringen gjelder ikke bare PC-bruk, men også helt andre dagligdagse ting.

Jeg har masse eksempler på spesifikke dagligdagse hendelser der Trond kontrollerer litt for mye. Kommer ikke til å offentliggjøre flere "private detaljer" enn det jeg allerede har gjort.

Endret av Agressive
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Haha, AuronZ er faktisk broren min (vi bor på to forskjellige plasser.)

Nå dreit du virkelig på draget Thomas. :)

 

Forresten, nå må jeg bare få si at TRL er litt for mye kontrollfrik. Det får være måte på hvordan han skal kontrollere alt hele tiden. Om Trond leser dette får være det samme, for nå føler jeg virkelig for å si hva jeg mener. Thomas har heller aldri vært noe problematisk barn, så vidt jeg vet, og jeg ser ingen grunn til å kontrollere alt han gjøre 24/7. Og jeg som hans bror vet dette ganske godt. :)

 

Denne kontrolleringen gjelder ikke bare PC-bruk, men også helt andre dagligdagse ting.

Jeg har masse eksempler på spesifikke dagligdagse hendelser der Trond kontrollerer litt for mye. Kommer ikke til å offentliggjøre flere "private detaljer" enn det jeg allerede har gjort.

6282105[/snapback]

 

Espen ikke si så mye sånt det kommer til å gå utover meg.!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg må ærlig talt innrømme at dette bringer (relativt irriterende) minner til hodet mitt. Den gangen min egen datakyndige far satte opp sperringer på pcen, og jeg og mine brødre irriterte vettet av oss med dumme tider og annet pakk grunnet dette "utendørs fritidssysler" argumentet. Kan vel også legge til at jeg alltid har vært aktiv, og gjort det godt på skolen inntil det ikke gikk så bra lenger :p (andre grunner enn data, det kan jeg forsikre deg).

 

I bunn og grunn syns jeg det er urettferdig (om ikke veldig også) gjort å sette opp slike sperringer med argumenter som aktivitet, med mindre du går frem med et godt eksempel selv. Og hvorfor ikke bare snakke med sønnen din, uten at han skal være "redd" for risikoen om å bli kuttet av?? Hvorfor er det i det hele tatt et issue for deres/din del at han skal ha sperringer for sitt eget beste?

 

Fair nok vil jeg også legge til at du faktisk har bidratt til datamaskinen, men hvorfor gjorde du det? Hvis du vil ha gutten din i annen aktivitet enn data, hvorfor ikke la ham gjøre en jobb, ta en jobb, ett eller annet som lønner seg og betale for seg selv? Det er vel kanskje den største ufordelen jeg ser med fremgangsmåten, nemlig at du syr puter under armene hans, og etterpå vil kontrollere det. Jeg er også vel klar over at han styrer sin egen økonomi når pengene ev. renner inn (som forsåvidt bare skulle mangle imho, da erfaringer er det vi gjør oss på gjennom livet), og at dette kan bli et problem om du vil fortsette kontrollen.

 

Nei, jeg mener at trekk tilbake/selg dine deler som du har sponset, og la gutten betale selv. Annen aktivitet enn data vil han automatisk finne om han virkelig vil ha pcen, samtidig som han kanskje ser at penger og data ikke er en billig ting idag.

 

Lurer egentlig bare på hvorfor det må gå i kontroll istedenfor å sette seg ned å prate (kanskje være urettferdig og "drittsekk")? Noe som over tid bare vil gi et negativt inntrykk av kontrollfrik (yet again) imho..

6277126[/snapback]

 

 

jeg har en jobb.

Lenke til kommentar
Min far heter Trond jeg heter Thomas og er fjorten får håpe han ikke leser dette :p

Men jeg bare lurte på en ting hvorfor kan du ikke bare si til ham når det er nok?

Tips:gi han data deler eller lignende hvis han får så så mange femmere eller noe sånt

6281738[/snapback]

hvis pappa skulle gitt meg data deller for ver femmer jeg får så kan jeg si at pc'n min er bedre en det beste da.

og hva skulle han gitt meg når jeg fikk en sekser?

Lenke til kommentar
Jeg må ærlig talt innrømme at dette bringer (relativt irriterende) minner til hodet mitt. Den gangen min egen datakyndige far satte opp sperringer på pcen, og jeg og mine brødre irriterte vettet av oss med dumme tider og annet pakk grunnet dette "utendørs fritidssysler" argumentet. Kan vel også legge til at jeg alltid har vært aktiv, og gjort det godt på skolen inntil det ikke gikk så bra lenger :p (andre grunner enn data, det kan jeg forsikre deg).

 

I bunn og grunn syns jeg det er urettferdig (om ikke veldig også) gjort å sette opp slike sperringer med argumenter som aktivitet, med mindre du går frem med et godt eksempel selv. Og hvorfor ikke bare snakke med sønnen din, uten at han skal være "redd" for risikoen om å bli kuttet av?? Hvorfor er det i det hele tatt et issue for deres/din del at han skal ha sperringer for sitt eget beste?

Å gå foran som et godt eksempel er alltid noe en bør bestreve seg på. Nå er det imidlertid vanskelig å berense sin egen tid foran pc'n når den gir penger i kassa. Jeg jobber litt med webdesign og programmering ved siden av min dagjobb bl.a. for å få råd til en Trial sykkel til Thomas og meg.

Når det gjelder å snakke er det et veldig godt poeng. Når har jeg sagt at vi ikke snakker sammen?

Fair nok vil jeg også legge til at du faktisk har bidratt til datamaskinen, men hvorfor gjorde du det? Hvis du vil ha gutten din i annen aktivitet enn data, hvorfor ikke la ham gjøre en jobb, ta en jobb, ett eller annet som lønner seg og betale for seg selv? Det er vel kanskje den største ufordelen jeg ser med fremgangsmåten, nemlig at du syr puter under armene hans, og etterpå vil kontrollere det. Jeg er også vel klar over at han styrer sin egen økonomi når pengene ev. renner inn (som forsåvidt bare skulle mangle imho, da erfaringer er det vi gjør oss på gjennom livet), og at dette kan bli et problem om du vil fortsette kontrollen.

Hvorfor jeg bidro til at han skal ha egen data? Tja, hvem ville vel nekte sine barn et verktøy som er en selvfølge i vår tid? Jeg kan jo litt, og kan sette han på sporet av ting han kan få lyst til å lære mer av.

Han er jo i annen aktivitet som nevnt før. Han trener Trial, og har også en jobb han tjener penger som han styrer over selv. Likte veldig godt det du sier om erfaringer. For meg er det viktig at han får lov til å gjøre sine egne feil, ikke noe er bedre enn det, for det er få ting vi lærer bedre av. Men likevel har jeg som far et ansvar for å regulere noen av de feilene som mitt barn gjør (man er fortsatt barn som 14 åring....) slik at totalsummen av feil man lærer av ikke blir helt på tryne.

Liker egentlig ikke at man bruker ordet kontroll, for det er ikke det jeg gjør, jeg begrenser bruken.

Nei, jeg mener at trekk tilbake/selg dine deler som du har sponset, og la gutten betale selv. Annen aktivitet enn data vil han automatisk finne om han virkelig vil ha pcen, samtidig som han kanskje ser at penger og data ikke er en billig ting idag.

Har jeg vel allerede besvart?

Lurer egentlig bare på hvorfor det må gå i kontroll istedenfor å sette seg ned å prate (kanskje være urettferdig og "drittsekk")? Noe som over tid bare vil gi et negativt inntrykk av kontrollfrik (yet again) imho..

6277126[/snapback]

 

Som jeg har forsøkt å si tidligere, det er ikke så mye kontrollen som er viktig som det å begrense. Vi har snakket sammen flere ganger om dette med begrensninger også før jeg satte dette ut i livet. Dette har vi forresten også vært igjennom en gang tidligere også. Problemet er når andre oppgaver som befinner seg utenfor pc'n skal gjøres glemmes til tross for vennlige og mindre vennlige oppfordringer. Da ender det opp med å sette inn et slikt program. Ikke for at jeg vil, men fordi jeg mener dette vil hjelpe han og meg på flere områder. Han slipper å få kjeft fordi hunden ikke har vært ute, for at lekser ikke har blitt gjort osv. mens jeg også slipper å bekymre meg over de tingene.

Du snakket tidligere om at man burde gått foran som et godt eksempel, men jeg kan like gjerne si at på seg selv kjenner man andre. Det ville vært like enkelt for meg å bli hekta, og jeg har velg også blitt det fra tid til annen, selv som voksen. Jeg mener at en "feil" som har konsekvenser ved at den "konsumerer" tid som burde vært brukt på noe annet ikke kan få løpe for lenge, da blir det jo vanskeligere å hente seg inn.

På samme måte mener jeg også at jeg enda forsøker å lære å gjøre det beste. Ellers hadde det vel ikke vært noe poeng i å delta på et forum for å diskutere dette? Sier ikke at det jeg gjør er feilfritt eller det beste, men det er sålangt det beste jeg har funnet ut av. Men jeg er villig til å lære og å bli bedre :-)

 

Det er kommet mange andre innlegg her også, har ikke hatt anledning til å besvare alle, men de blir lest OG satt pris på!

 

Trond

Lenke til kommentar
Haha, AuronZ er faktisk broren min (vi bor på to forskjellige plasser.)

Nå dreit du virkelig på draget Thomas. :)

 

Forresten, nå må jeg bare få si at TRL er litt for mye kontrollfrik. Det får være måte på hvordan han skal kontrollere alt hele tiden. Om Trond leser dette får være det samme, for nå føler jeg virkelig for å si hva jeg mener. Thomas har heller aldri vært noe problematisk barn, så vidt jeg vet, og jeg ser ingen grunn til å kontrollere alt han gjøre 24/7. Og jeg som hans bror vet dette ganske godt. :)

Hei Espen. Vet jo hva du mener om dette fra før av. Må bare spørre, har du bodd her? Hvordan kan du vite dette så godt?

 

Denne kontrolleringen gjelder ikke bare PC-bruk, men også helt andre dagligdagse ting.

Jeg har masse eksempler på spesifikke dagligdagse hendelser der Trond kontrollerer litt for mye. Kommer ikke til å offentliggjøre flere "private detaljer" enn det jeg allerede har gjort.

6282105[/snapback]

Ja, jeg sjekker at han puser tenna, det hender han glemmer det.

 

Trond

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Haha, AuronZ er faktisk broren min (vi bor på to forskjellige plasser.)

Nå dreit du virkelig på draget Thomas. :)

 

Forresten, nå må jeg bare få si at TRL er litt for mye kontrollfrik. Det får være måte på hvordan han skal kontrollere alt hele tiden. Om Trond leser dette får være det samme, for nå føler jeg virkelig for å si hva jeg mener. Thomas har heller aldri vært noe problematisk barn, så vidt jeg vet, og jeg ser ingen grunn til å kontrollere alt han gjøre 24/7. Og jeg som hans bror vet dette ganske godt. :)

 

Denne kontrolleringen gjelder ikke bare PC-bruk, men også helt andre dagligdagse ting.

Jeg har masse eksempler på spesifikke dagligdagse hendelser der Trond kontrollerer litt for mye. Kommer ikke til å offentliggjøre flere "private detaljer" enn det jeg allerede har gjort.

6282105[/snapback]

 

Espen ikke si så mye sånt det kommer til å gå utover meg.!

6282817[/snapback]

 

Hans uttalelser vil aldri gå ut over deg, han får stå for egne ord.

TRL

  • Liker 1
Lenke til kommentar
det var jo ment som et forslag kanskje en form for klippe kort  10 seksere=6 timer eller noe sånt.

kaster bare ut forslag

6283487[/snapback]

 

Egentlig et godt forslag, men jeg har ikke mer mere penger til så mye ekstra enn det vi gjør nå uansett.

 

Mer tid har han nesten alltid fått hvis grunnen er god.

 

Trond

Lenke til kommentar
Men skjønner du ikke selv at man heller burde basere hele dette på tillit fremfor begrensninger? Ved å begrense noe vekker du ikke annet enn lyst til å prøve det, derfor jeg heller ikke skjønner dette kanskje.

Hvem har sagt at jeg ikke har forsøkt denne metoden først?

Ville tro at det beste middelet for en ex-narkoman er å skilte med hvordan han levde under sine verste dager, evt. bilder han måtte ha fremfor å bure ungen inne i hjemme i sitt i redsel/mistro til at sønnen vil prøve noe faenskap.

 

Ikke at jeg sier at du skal stappe en røyk i kjeften på ungen din for å få ham til å ha det unnegjort med en gang, men at du viser bilder og forklarer nøye hva som skjer. Så lenge du ikke legger bånn på ungen og stoler på han/hun burde det jo gå greit. Og kanskje mest viktig, at du forteller om konsekvensene av valg man gjør, og ansvaret man har for de etterpå.

 

Men igjen , jeg skjønner jo at foreldre ikke vil at ungene skal bli utsatt for noe fælt, derav denne overbeskyttelsen..

6277429[/snapback]

 

Gode lignelser og godt drøftet. Jeg er tilhenger av konsekvens oppdragelse hvis det er noe som heter noe slikt. Alt har en konsekvens, og ting man gør får konsekvenser, begge veier. Er det bra bør det belønnes, er det dårlig bør det føre til "ubehag". Jeg liker belønningene best, det er hyggeligere både for den som gir og den som får.

 

Ingen bør overbeskyttes, og jeg tror vel ikke det er det som skjer her.

 

Trond

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...