Gå til innhold

Den middels store LaTeX-tråden


Anbefalte innlegg

http://snl.no/Genesis/Første_Mosebok

Dette er strengt tatt ikke korrekt URL-syntaks.[1] Skriv heller:

 

http://snl.no/Genesis/F%C3%B8rste_Mosebok

Dette er den normaliserte, 7-bit formen, som burde være trygg i de fleste sammenhenger. (Firefox normaliserer når du besøker siden, men av lesbarhetshensyn viser den adressen unormalisert. Ved å kopiere adressefeltet etter at siden er åpnet og lime inn i et annet program, vil den normaliserte formen fremkomme.)

Men hadde det gått an å skrive med ø?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hmm, jeg har et script for å lage .mp4-filer i Python:

 

# http://www.jkwiens.com/2010/01/02/creating-movies-with-pyplotpylab/
def CreateMovie(plotter, numberOfFrames, fps=10):

for i in range(numberOfFrames):
	plotter(i)
	fname = '_tmp%05d.png'%i

	plt.savefig(fname)
	plt.clf()

       os.system("rm movie.mp4")
os.system("ffmpeg -r "+str(fps)+" -i _tmp%05d.png movie.mp4")
os.system("rm _tmp*.png")

Lenke til kommentar

Jeg kan teste movie 15 på søndag og se om det funker.

 

Interresant script, bruker pylab ser jeg, det er ikke no problem, men ffmpeg mener jeg ikke er instalert på Universitetet's unix maskiner, har forsøkt å bruke den før en gang. Men tester den og på søndag.

 

Hmm, sant. Om du ikke trenger å kjøre så mye, så kan jeg sikkert overtale admin til å installere det på arbeidsstasjonen min, og gi deg maskinnavnet på PM (dersom du i det heletatt har lov til å logge inn - fys-masterstudenter pleier i allefall å få lov til å logge inn) - jeg har også behov for det scriptet.

 

Men: Jeg har et lite problem med ffmpeg - kvaliteten på frames "langt utti" filmen er temmelig dårlig. PNG-filene det kommer fra er dog meget bra. Se vedlagt fil som eksempel (ta bort .doc - det er en mp4-fil).

 

PS: Hvor finner jeg lista over tilatte filtyper på forumet?

 

EDIT: Glemte fila

movie.mp4.doc

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar

ffmpeg funker faktisk på leseplassen min, var kun på fysikkbygget at den ikke funka (brukte en av PCene på rom V329), og det ser ut til at movie15 fungerer i teorien, men ikke at acroread can lese PDFene riktig. Tror jeg dropper hele dealen med å ha animasjonen med i PDFen, legger den heller ved ved siden av.

Lenke til kommentar

Er det noen som har funnet en måte å snike inn en animerende .gif fil i LaTeX? Jeg vet hvordan å smette inn en .avi og .mpg fil, men nå har je brukt python til å lage animasjonen, og python støtter vist kun gif (jada, kan bruke Matlab's "avifile" komando, men vil helst prøve å få gifen til å funke).

 

Hvis du bruker python til å generere dataen som animeres også, så kan du f.eks prøve deg på animate. Der kan du lese inn en slags cvs/dat fil der du spesifiserer tidslinjen til det du vil animere (f.eks tilpasse data med forskjellige funksjoner der du øker graden i f.eks et polynom), og ut i fra det lage en animasjon i LaTeX. Er neppe bare-bare, men hvis man har tid og ork, så er det muligens en løsning. ;)

Endret av villalobos
Lenke til kommentar

Animate var faktisk mye enklere enn jeg skulle tro. Hvis du på forhånd lager en PDF fil med M sider, der du på hver enkelt side har en figur av hvert bilde i animasjonen din, så kan du animere denne med animate ved å laste den.

 

Type: lagde 20 stk pdf'er av noe greier i MATLAB og deretter en enkelt PDF på 20 sider med en figur per side. Deretter skriver jeg bare \animategraphics{fps}{navn_paa_pdf}{}{} i et figure-environment, så får du opp animasjon.

 

*lagt ved enkel animasjon og kode brukt for å lage den.

 

 

 

 

\documentclass[12pt,a4paper]{article}

\usepackage{lmodern}
\usepackage[T1]{fontenc}
\usepackage{amsmath,amssymb}
\newcommand\hmmax{0} 
\usepackage{mathrsfs}
\usepackage{mathtools}

\usepackage{animate}
\usepackage{graphicx}

\begin{document}
\begin{figure}
\centering
\animategraphics[controls]{12}{frames-figure}{0}{25}
\caption{Ouput spectrum of nonlinear RF power amplifier vs. increasing average input power.}
\end{figure}

\end{document}

 

Frames-figureX.pdf er da PDF'er lagd basert på f.eks simuleringer i MATLAB.

Endret av villalobos
Lenke til kommentar

Du vil lage en gif-animasjon basert på data generert med matplotlib? Du kan jo f.eks lagre en sekvens med plot i hver sin png-fil (eller noe annet) og lage gif-animasjonen i gimp. Hvis jeg ikke husker feil er det bare å legge hvert bilde/frame i ett eget layer, og gimp tar seg av resten når du lager gif-filen. Om dette er den mest effektive metode er nok noe annet.

 

Ellers har jeg ikke noe særlig erfaring med python og matplotlib, jeg vil tippe noe lignende går med f.eks octave+gnuplot også (gnuplot støtter jo også tikz output nå).

Endret av villalobos
Lenke til kommentar

Angående tidligere spørsmål om ekstern link i dokument: tenkte kansje at det hadde gått ann å bruke \href ...

 

Definerer jeg en renewcommand som blir noe sånt som:

\newcommand{\link}[1]{\href{#1}{#1}}

Skriver \link{www.google.com/æøå}, da burde det meste fungere.

 

Det er bare det at renewcommand-definisjonen min ikke funker ...

Lenke til kommentar

Er det mulig å få punkter på subitems og subsubitems i itemize? Jeg får punkter på hovedelementene, men alle underelementer blir bare flyttet et hakk innover uten at det er noe punkt foran de.

 

edit: Jeg vet at subitems og subsubitems ikke ser spesielt pent ut, men dette er bare noe jeg skriver for min egen del.

 

edit2: Jeg har prøvd

\renewcommand{\labelitemi}{$\bullet$}		\renewcommand{\labelitemii}{$\cdot$}

	\renewcommand{\labelitemiii}{$\diamond$}

	\renewcommand{\labelitemiv}{$\ast$}

men dette virket ikke.

 

 

 

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Eg trur me treng litt meir info, t.d. i form av MWE (minimal working example) som viser problemet. Følgjande gjev hjå meg prikk (\textbullet) ved nivå 1, strek ved nivå 2, og asteriks ved nivå 3.

\documentclass[a4paper]{article}
\begin{document}
\begin{itemize}
 \item Item
 \begin{itemize}
   \item Subitem
   \begin{itemize}
     \item Subsubitem
   \end{itemize}
 \end{itemize}
\end{itemize}
\end{document}

 

Medan denne gjev \textbullet ved alle tre nivå:

\documentclass[a4paper]{article}
\renewcommand{\labelitemii}{\textbullet}
\renewcommand{\labelitemiii}{\textbullet}
\begin{document}
\begin{itemize}
 \item Item
 \begin{itemize}
   \item Subitem
   \begin{itemize}
     \item Subsubitem
   \end{itemize}
 \end{itemize}
\end{itemize}
\end{document}

Lenke til kommentar

Det ser slik ut:

 

\begin{itemize}
    \item fdsafds
        \subitem fdsfd
            \subsubitem fdsfds
            \subsubitem fds
        \subitem fds
    \item fdssfda
\end{itemize}

 

edit: Og jeg klarer ikke se at jeg har noe i preamble som burde påvirke dette.

edit2: Så man må lage nye lister innenfor? Da ser jeg ikke helt poenget med å ha kommandoer for subitems og subsubitems.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...