Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ny tråløs router. Hvilken, D-Link DGL-4300 best?


Anbefalte innlegg

Hei hei.

Jeg har nå hatt min D-Link DI-624+ nå i snart 2 år. Og jeg har nå funnet ut at jeg må ha en ny router. Helt fra starten av har denne D-Link routeren hatt dårlig rekkevidde, og nå har den det siste halve året også blitt svært ustabil. Routeren slår seg av og på hele tiden og WLAN'en har den bare skrudd av.:ermm: (Og jeg har prøvd å resette den et par ganger ja...)

 

Så jeg lurte altså på en ny router. Har vært på en del LAN og sånt og funnet ut at 4 porter egentlig er litt lite; skulle hatt 6 eller 8. I tillegg må jeg ha en router som har god rekkevidde, og som passer til mine 2 gamle tråløse nettverkskort samt noen Compaq pc'er med 11b/g(er ikke sikker) netterkskort (11Mbps).

 

Som dere ser har jeg litt dårlig erfaring med D-Link routere, og håper at de gamle D-Link nettverkskorta vil fungere greit nok med ny router. (Vil si at jeg har gått over til kabel siden det er bedre, men noen i huset her bruker fortsatt tråløs).

Så jeg så litt på denne da, som har fått god kritikk:

 

D-Link DGL-4300 108 Mbps

Det er bare det at det er D-Link da vet du. :roll:

Er denne et godt valg, eller er det andre routere som er aktuelle? Har ikke noe behov egentlig for så mange avanserte funksjoner. Så den er vel kanskje i det drøyeste laget? Men det er da greit når man først kjøper noe at det er litt kvalitet over det... :yes:

 

Det som jeg ser på denne routeren er at den har en LAN hastighet på 1Gbps og jeg har to pc'er med Gbit nettverkskort. Mangler vel bare kabler. ;)

 

Edit: Kom på nå at jeg også burde hatt en kontakt på routeren, så jeg bare kan koble printeren rett på uten å måtte gå innom en maksin først.

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg ingen tilhenger av D-Link produkter, men den routeren du nevner her (DGL-4300) har jeg hørt at mange har gode erfaringer med. Når det gjelder flere porter så har jeg til nå ikke sett en eneste bredbåndsrouter med flere enn 4 porter. Kan også trygt anbefale linksys produkter (WRT54GL). Pass på at du kjøper varianten som kjører linux, da jeg har erfaring med at de nye som kjører linksys sin egen programvar skal være ustabile.

Lenke til kommentar

Det at routeren din slår seg av og på kan ha med uønsket trafikk å gjøre. Dlink har hatt noen problemer med, men det er lett å fikse med en firmware-update.

 

Er selv godt fornøyd med dlink. Bruker 900ap+ eller hva dem heter både til langdistanse ptp linker og som base. Basene er stabile og hastighetene sånn ca som forventet.

 

Om du skulle tvinge meg til å velge et annet merke ville jeg ha vurdert den linksys'saken TheBoz snakket om. Eventuelt noe dyrere fra Cisco eller 3com bare for å se hva dem har. :p

Lenke til kommentar

Ingen som har noe å si om den D-Link routeren er den beste routeren til under 1500 kr? For nå skal jeg ha en ordentlig router ikke noe tull, hehe. :cool: Kan like godt kjøpe en med god rekkevidde og raske signaler.

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar
Det at routeren din slår seg av og på kan ha med uønsket trafikk å gjøre. Dlink har hatt noen problemer med, men det er lett å fikse med en firmware-update.

 

Er selv godt fornøyd med dlink. Bruker 900ap+ eller hva dem heter både til langdistanse ptp linker og som base. Basene er stabile og hastighetene sånn ca som forventet.

 

Om du skulle tvinge meg til å velge et annet merke ville jeg ha vurdert den linksys'saken TheBoz snakket om. Eventuelt noe dyrere fra Cisco eller 3com bare for å se hva dem har. :p

6231217[/snapback]

 

Det kan så være.

Jeg har hatt en D-Link DI-624, og fikk beskjed at det var feil med strømadapteret. (Alle som hadde kjøpt en router før en viss dato hadde fått dårlige adaptere som hadde variabel strømspenning i strømnettet).

 

Fikk en ny, og den ble LITT bedre.

 

 

Jeg har også testa den DGL-routeren. Den var ganske stabil, men merkelig nok disconnecta den laptopen min når jeg lasta opp noe på FTP. Routeren og laptopen hadde nyeste firmware. Det kan jo være Intel 2200BG-firmwaren som ikke er helt god, men den perfekt mot min WRT54GL :)

 

Ellers synes jeg den var ganske bra, men hvorfor gi så mye penger for en router, når man får en WRT54GL for under halveprisen, og er mye bedre? :)

 

Har hørt at Buffalo WHR-G54S er veldig bra! :) Noen sier den er bedre enn WRT54GL. Den støtter Linux, noe som også betyr tredjeparts firmware. (DD-WRT etc.)

Endret av MrGlenn
Lenke til kommentar

Har selv en DGL-4300 og som router så er jeg strålende fornøyd med den. Takler mye trafikk av ulik type og har støtte for QoS. Har utvidet antall porter med en 10/100-hub tilkoblet en av routerens porter.

 

Som trådløs router for 802.11b så er jeg ikke fornøyd (skal gjennom to etasjer da men), har koblet opp en DWL-900AP+ for kobling mot mitt 802.11b-utstyr noe nærmere himmelen enn det DGL-4300 står.

Lenke til kommentar

Ser nå at det er noen som har noen negative erfaringer med D-Link DGL-4300. Så jeg burde kjøpe Linksys da? Hvis det ikke er noe negativt med dem mener jeg. Men det er så manga av dem (også av den WRT54 routeren, både G,GL, og uten G) Hvilken skal jeg velge? :roll:

Det viktigste for meg er at den fungerer optimalt med de nettverkskorta jeg har nå, dvs. både 11g og 11b. Og jeg er villig til å betale litt for en sikkelig router, med god rekkevidde, hastighet og programvare. ;)

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar
Ser nå at det er noen som har noen negative erfaringer med D-Link DGL-4300. Så jeg burde kjøpe Linksys da? Hvis det ikke er noe negativt med dem mener jeg. Men det er så manga av dem (også av den WRT54 routeren, både G,GL, og uten G) Hvilken skal jeg velge? :roll:

Det viktigste for meg er at den fungerer optimalt med de nettverkskorta jeg har nå, dvs. både 11g og 11b. Og jeg er villig til å betale litt for en sikkelig router, med god rekkevidde, hastighet og programvare. ;)

6267252[/snapback]

 

WRT54GL er den du skal velge om du vil ha en STABIL og grei router :)

Med denne kan du også kjøre inn tredjeparts firmware (Eksempel på dette er DD-WRT). Da kan du gjøre mye med routeren også :)

 

Edit: Standard innstillingene til denne routeren (Max antall porter åpne) osv. er satt for lavt om du driver med svært mye nedlasting på en gang. Dette gjelder spesielt om du bruker BitTorrent. Det du vil merke da, er at routeren krasjer.

Dette kan enkelt løses med å kjøre inn f.eks. DD-WRT å sette inn maks antall porter høyere :)

Endret av MrGlenn
Lenke til kommentar
WRT54GL er den du skal velge om du vil ha en STABIL og grei router :)

Med denne kan du også kjøre inn tredjeparts firmware (Eksempel på dette er DD-WRT). Da kan du gjøre mye med routeren også :)

6268661[/snapback]

 

Ja. Den ser jo ok ut. Men den er "Stabil og grei". Jeg ville jo helst ha "Stabil og bra" hvis du skjønner :hmm:. Jeg skal jo ha den noen år. Kan jo hende jeg oppgradere nettverkskortene osv. og da vil jeg ikke kjøpe ny router.

Ville ikke denne Linksys Wireless-N Router WRT300N -routeren vært bedre egentlig? Eller har den ikke noe bedre rekkevidde eller egenskaper som er nyttige for meg? Eller koster den bare altfor mye i forhold til kvaliteten?

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar

Den er "stabil og bra" :)

 

Den er ganske bra den ja. Er nok et bra kjøp, da dette er fremtidens trådløse nettverksstandard.

N-standarden har bedre rekkevidde og hastighet. Denne blir nok billigere etterhvert.

Denne standarden er ikke kommet på markedet enda, så kan være lurt å vente litt.

Endret av MrGlenn
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har nå sett og tenkt litt over dette. Jeg har lest om Linksys WRT54GX routeren. Og den har fått veldig god kritikk. Og jeg tenker at den er bra for fremtiden og. Men på den annen side, så er den WRT54GL routeren et veldig godt valgt har jeg lest. Og den er billig og.

For det kommer nok til å ta en stund nå før jeg oppgraderer noen av de tråløse nettverkskortene mine. Så det jeg lurer på nå er om den WRT54GX -routeren egentlig er noe bedre for meg og mitt nettverksoppsett enn den WRT54GL -routeren? :)

 

Jeg tror nok jeg går for den gamle slageren (WRT54GL). For siden den er relativt billig så kan jeg jo kjøpe en ny router om noen år, hvis jeg skal oppgradere nettverket mitt. :thumbup:

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar
Jeg har nå sett og tenkt litt over dette. Jeg har lest om Linksys WRT54GX routeren. Og den har fått veldig god kritikk. Og jeg tenker at den er bra for fremtiden og. Men på den annen side, så er den WRT54GL routeren et veldig godt valgt har jeg lest. Og den er billig og.

For det kommer nok til å ta en stund nå før jeg oppgraderer noen av de tråløse nettverkskortene mine. Så det jeg lurer på nå er om den WRT54GX -routeren egentlig er noe bedre for meg og mitt nettverksoppsett enn den WRT54GL -routeren? :) 

 

Jeg tror nok jeg går for den gamle slageren (WRT54GL). For siden den er relativt billig så kan jeg jo kjøpe en ny router om noen år, hvis jeg skal oppgradere nettverket mitt. :thumbup:

6351455[/snapback]

 

Hei

Jeg har testet den (wrt54GL) ruteren som du lurer på og jeg var ikke fornøyd.

Den var litt for ustabil.

Jeg byttet den i en Dlink DGL-43oo og det har jeg aldrig angret på, det er den mest stabile ruteren jeg har vert borti og jeg har hatt endel rutere(Mest Linksys) og har ikke vert fornøyd med noen Linksys rutere.

Endret av xtrail2
Lenke til kommentar

Jeg har vært borte i en god del Trådløst utstyr.....og jeg må si at jeg har funnet min greie. Jeg har nå hatt liksys routere i hus i over 3 år.... Jeg har hat et oppsett med 2x wrt54gs med 7 db antenner i wds mode med dd-wrt firmware frem til forleden, jeg var meget fornøyd med dette oppsettet, men fant ut at jeg var klar for å prøve noe nytt. Mulighetene en får ved å installere 3.part firmware som dd-wrt, HyperWRT Thibor eller lignende gjør at routeren går mer eller fra en enkel gateway til en mer eller mindre kraftpakke fylt av utstyr man aldri kunne drømt om i den prisklassen....

 

Jeg har nå gådd over til WRT300n setup og er foreløpig voldsomt fornøyd med kvaliteten på signalet på denne. jeg har dessverre ikke kunnet sette opp begge i WDS mode enda siden det ikke er kommet ut en GPL source code for v2.00.11 firmwaren til wrt300n (Sveasoft har support for WRT300n i sin siste firmware, men da kun for den amerkanskje versjonen. EU versjonen av WRT300n kjører et helt annet chipset, CPU og bootloader enn den amerikanske versjonen.

 

detaljert info om versjon osv...

 

WRT300N V1 features

 

- Broadcom CFE bootloader

- Broadcom MIPS CPU

- Broadcom 802.11n wireless

- Linux 2.4.20 kernel

 

WRT300N V2 features

 

- Redboot bootloader

- Intel IXP425 ARM CPU

- Atheros 802.11n wireless chipset

- Linux 2.6.13 kernel

 

men for å ikke gå for langt over tråden.....

 

tilbake til spørsmålet, har som sagt valgt WRT300n og er svært fornøyd, mange hevder at den sliter med bakover støtte for G og B klienter, men etter å ha oppdatert firmwaren til den siste, har støtten blitt betraktelig bedre. Dette grunnet at linksys oppdaterte wlan driveren i den siste versjonen fra versjon 275 til 280.

 

P.S. pass på å kjøpe router og kort av samme type, med andre ord ikke kjøp router som er merket EU og kort fra usa f.eks. jeg har hørt at blanding av Atheros chipset og Broadcom chipset ikke funker noe særlig bra :p

 

Når det gjelder D-link, vil jeg bare fraråde deg å kjøpe noe som helst trådløst d-link utstyr. Jeg har vært hos mange kunder som har slitt med d-link utstyr og jeg kan ikke på noe som helst vis anbefale utstyr innen trådløst fra denne produsenten.

 

Lykke til med valget ditt

Endret av Aopens
Lenke til kommentar
Jeg har vært borte i en god del Trådløst utstyr.....og jeg må si at jeg har funnet min greie. Jeg har nå hatt liksys routere i hus i over 3 år.... Jeg har hat et oppsett med 2x wrt54gs med 7 db antenner i wds mode med dd-wrt firmware frem til forleden, jeg var meget fornøyd med dette oppsettet, men fant ut at jeg var klar for å prøve noe nytt. Mulighetene en får ved å installere 3.part firmware som dd-wrt, HyperWRT Thibor eller lignende gjør at routeren går mer eller fra en enkel gateway til en mer eller mindre kraftpakke fylt av utstyr man aldri kunne drømt om i den prisklassen....

 

Jeg har nå gådd over til WRT300n setup og er foreløpig voldsomt fornøyd med kvaliteten på signalet på denne. jeg har dessverre ikke kunnet sette opp begge i WDS mode enda siden det ikke er kommet ut en GPL source code for v2.00.11 firmwaren til wrt300n (Sveasoft har support for WRT300n i sin siste firmware, men da kun for den amerkanskje versjonen. EU versjonen av WRT300n kjører et helt annet chipset, CPU og bootloader enn den amerikanske versjonen.

 

detaljert info om versjon osv...

 

WRT300N V1 features

 

- Broadcom CFE bootloader

- Broadcom MIPS CPU

- Broadcom 802.11n wireless

- Linux 2.4.20 kernel

 

WRT300N V2 features

 

- Redboot bootloader

- Intel IXP425 ARM CPU

- Atheros 802.11n wireless chipset

- Linux 2.6.13 kernel

 

men for å ikke gå for langt over tråden.....

 

tilbake til spørsmålet, har som sagt valgt WRT300n og er svært fornøyd, mange hevder at den sliter med bakover støtte for G og B klienter, men etter å ha oppdatert firmwaren til den siste, har støtten blitt betraktelig bedre. Dette grunnet at linksys oppdaterte wlan driveren i den siste versjonen fra versjon 275 til 280.

 

P.S. pass på å kjøpe router og kort av samme type, med andre ord ikke kjøp router som er merket EU og kort fra usa f.eks. jeg har hørt at blanding av Atheros chipset og Broadcom chipset ikke funker noe særlig bra :p

 

Når det gjelder D-link, vil jeg bare fraråde deg å kjøpe noe som helst trådløst d-link utstyr. Jeg har vært hos mange kunder som har slitt med d-link utstyr og jeg kan ikke på noe som helst vis anbefale utstyr innen trådløst fra denne produsenten.

 

Lykke til med valget ditt

6371138[/snapback]

 

Takker for et godt svar. Så vil du anbefale meg å kjøpe WRT54Gx? Og bør jeg da kjøpe WRT54GL eller WRT54GS eller hva? Jeg satser nok på WRT54GL siden det er så mange som synes den er bra. Men vil den fungere fint med alle 11.b og 11.g kort (kjøpt i Norge :p )? Og mister man garantien med annan firmware?

Lenke til kommentar

Hei

 

Har selv dgl 4300 og har ikke helt fått til det trådløse. Routeren blir noe ustabil med det trådløse påslått hos meg, men tror det har med interferens å gjøre siden jeg har ett annet trådløst produkt rett ved sidenav. Har lest mange som det funker knall hos :hmm: DI 634 har ett annet og nyere atheros brikkesett med mimo, skal virke bedre, forøvrig nesten samme ruter uten gb og billigere kanskje ett bedre valg. Utenom dette meget fornøyd med dgl, utenom prisen :blush:

 

Ellers virker noen av de nye n routerne lovende.

Aopens, hva er selve ytelsen på den wrt300n routeren?

 

Og ahumoe, iallfall ikke kjøp wrt54gx, dette er en gammel modell. Den nye modellutgaven heter wrt54gx4. Denne er forøvrig bedre enn den amerikanske utgaven av wrt300n ifølge rapporter fra dslreports. Men den europeiske versjonen av wrt300n tror jeg er bedre enn ~gx4, noe kanskje Aopens kan si mere om.....

Endret av kense
Lenke til kommentar

Hvis du skal gå for en WRT54Gx router bør du få fatt på GL eller en GS osm er av v4 eller eldre.... de nyere er litt mer tricky for å få lagt inn linux firmware fra 3.part sidne de har gådd over til VxWorks

 

Når det gjelder ytelse på WRT300n, kan jeg dessverre kun utale meg om G standarden enda siden jeg ikke har fått satt routerne opp i WDS mode enda p.g.a. manglende 3.parts firmware støtte inntil videre :p

 

Og er meget fornøyd med G ytelsen til nå... Jeg holder konstant 54 mbits, mens jeg tidligere med WRT54GS oppsettet på 7db antenner vippet opp og ned fra 54- 18 mbits.....

 

 

Jeg kan bekrefte at den europeiske versjonen av WRT300n er bedre enn den amerikanske.... dessuten ble den testen opp mot GX modellen gjort med en tidligere firmware som rett og slett var elendig(v0.92.2) nyeste er v0.93.3 for den amerikanske modellen... dessuten kjører den europeiske versjonen som sagt tidligere et mye medre chipsett, CPU osv... mer kvalitet over det hele, kan en vel si :) men vær opps på at den europeiske også sliter med firmware som er tidligere enn v2.00.11 den nemte her funker flott men den som blir levert flashet på routeren er v2.00.06 og den funker bad :(

 

Håper dette var til nytt for noen, jeg kommer tilbake med mer info om speed og stabilitet når jeg har fått opp n oppsettet :)

Lenke til kommentar
Og ahumoe, iallfall ikke kjøp wrt54gx, dette er en gammel modell. Den nye modellutgaven heter wrt54gx4. Denne er forøvrig bedre enn den amerikanske utgaven av wrt300n ifølge rapporter fra dslreports. Men den europeiske versjonen av wrt300n tror jeg er bedre enn ~gx4, noe kanskje Aopens kan si mere om.....

6383276[/snapback]

 

Ville egentlig den nye modellen (wrt54gx4) gi noe bedre ytelse for meg med mitt oppsett? Jeg mener, får jeg noe glede av ny teknologi når jeg som sagt har 2 gamle nettverkskort + noen bærebare Compaq pc'er? Dette vil jo i så fall også gjelde for den wrt300n routeren. :hmm:

 

Edit: Og hva er egentlig forskjellen på wrt54GS og wrt54GL?

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar

alle modeller som støtter mimo og n vil nok ikke gi deg den største ytelsesøkningen. Men det kan gi deg et mer stabilt oppsett med bedre signal og max ytelse for G standarden. Dessuten vil du da få muligheten for å oppgradere litt etterhvert over til f.eks PreN

 

 

 

Forskjellen på GS og GL modellene er rett og slett at GS støtter SpeedBooster teknologi.

 

 

GL er mer eller mindre lik G modellen, men på v5 og oppover av G modellen har dem begynt å bruke firmware av VXworks mens tidligere firmwarer var bygget opp av linux. GL modellen støtter dette. Og dette vil gi deg muligheten til å legge inn en 3.part firmware som dd-wrt og Hyperwrt eller lignende. Nå sises det at DD-wrt har klart å finne en metode for å legge inn firmwaren sin på v5 og 6 av G boksene også, noe du kan lese mer om på www.linksysinfo.org

 

 

 

Håper dette var til noe hjelp :)

Lenke til kommentar

Gjør deg selv en tjeneste og kjøp NetGear! Kjøpte denne her om dagen, og den er satt opp med en standard bærbar med 802.11g nettverkskort. Fikk 100% signalstyrke på en veranda vel 60m unna selv om den egentlig krever et RangeMax nettverkskort for å fungere optimalt, og routeren står inne på et kontor med flere vegger i mellom! :)

 

Er riktignok kun det andre NetGear nettet jeg setter opp, men dette er kvalitet! :w00t: Koster dog en del....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...