Gå til innhold

14,1" Laptop til studiene, pris rundt 10 000.


Anbefalte innlegg

Eg begynner i vk2 på videregående til høsten. Eg har invistert i en macbook og ser for meg at den kommer til å følge meg gjennom universitets studiene.

Den kjører OS X.

Den kjører Windows

Den kjører Linux.

Den er ekstremt lekker, og den er min om noen par dager :love:

Lykke til med valget !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreslår Mac, rett og slett for det følger med noko programvare som er knakandes for ein student. Grapphle (sp?) lager kanonkule diagrammer som alle høgskulelærerar elsker ;)

 

Sjølv valgte eg ein billig dualcore frå Dell sidan eg liker best Linux og liker å spele litt Warcraft 3 innimellom(dualboot) :)

Lenke til kommentar
Foreslår Mac, rett og slett for det følger med noko programvare som er knakandes for ein student. Grapphle (sp?) lager kanonkule diagrammer som alle høgskulelærerar elsker ;)

6323279[/snapback]

Du mener nok OmniGraffle, fantastisk program! Har lagd veldig mye kult med det, alle blir like imponert, hver gang.

 

Skjermdump:

 

SmartGuides.png

Lenke til kommentar

Selv har jeg hatt en Inspiron 6000 til VK2 året på skolen, jobb (koding) og akter å bruke den til bachelorstudiene ved NITH og til høsten.

 

Min har bare 512MB minne men enda funker den jo fint til WOW.;)

Når det gjelder stabilitet så er dette den beste jeg har brukt hittil, siden jeg kun bruker Windows sin hibernate funksjon har den en boot-tid på ^4 sekunder og restartes kansje en gang i måneden, fikk en blåskjerm når jeg fikk den, men ellers har den vært helt fin.

 

Du har mulighet til å bygge Dell Inspiron 6400 om til å komme på rundt 10 lapper uten bæreveske (det vil du kjøpe selv i en butikk), du får da rundt 1024 MB minne og en dualcore (fin sak) Intel CPU på 1,66 Ghz, 60GB disk og med det beste batteriet bør den kunne holde i en 6 timers tid ved lav lysstyrke på skjermen.

 

Koster rundt 6-700 for et ekstra batteri så har du plutselig strøm for hele dagen.

 

http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...spn_6400_1&fb=1

 

Hvertfall jeg hadde vært skeptisk å kjøpt inn en laptop med et OS jeg aldri har brukt før rett før studiene, krasjer noe er det greit at det kan fikses greit.

Lenke til kommentar

Hvis du bor i nærheten av en butikk som selger dem bør du stikke innom. Betjeningen er helt sikker villig til å vise deg rundt i operativsystemet. Det hele er veldig logisk lagt opp.

 

Min gamle far på 62 fikk seg sin første mac like før jul og det tok ikke han mange dagene før han følte seg hjemme. Han var ikke spesiellt dreven i windows heller.

 

Men har du en eplehuset, officeline eller noe i nærheten så ta en tur og snakk med dem :)

 

Her får du forøvrig svar på alt du ønsker rundt mac: www.mac1.no

Endret av josteinsen
Lenke til kommentar

Jeg la akkurat inn denne på en annen link også så da får jeg vel legge den inn her også.

Tror jeg skal legge inn denne posten på speed-dial eller noe sånnt jeg as, for jeg skriver det samme hver eneste gang  :p

 

MSI MegaBook s270 som du får kjøpt fra komplett.no  :thumbup:  Denne har jeg selv og er det beste kjøpet jeg noen gang har gjort. Kjøp med 8-cellers batteriet, så har du strøm i (min "rekord" pr dags dato) 4t 45 min. Det batteriet som følger med holder i ca 2t.

6311943[/snapback]

Denne er riktignok 12.1", men tror du får samme oppløsning som på en 14.1" (1280 x 800). Du kan også velge å kjøpe den uten OS om du har det fra før.

 

Hvilken skole skal du begynne på? Skolen jeg gikk på ((HiO - IU) var forøvrig ferdig dataingeniør i går :w00t: ) hadde sånn MSDN avtale med Microsoft slik at alle studentene fikk programvare fra dem gratis :D Tror jeg har 5 xp lisenser og office etc etc etc.. :tease:

Lenke til kommentar

MacBook er perfekt for deg, skal selv kjøpe en nå i løpet av en måned, til skole, og hjemmebruk. Jeg har en stasjonær Dell som drar greit nok, men jeg trenger en bærbar som ser bra ut og som har OS X. Dessuten, da kjører jeg også Windows på den når jeg virkelig trenger (sannsynligvis aldri, siden jeg har Dellen, og 2 andre med Linux her på rommet)

 

MacBooken er dessuten rimelig, og den er sexy som fy.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Selv har jeg en Acer TM3304 med 2,0GHz Pentium M, 1gb minne osv. Den er tilsvarende den Gixer anbefalte tidligere, men med integrert skjermkort, så tror ikke the Simps 2 vil funke så bra? Men den er nå veldig fin og se på, og yter bra! 14" WXGA skjerm, 1.9KG og esktern DVD-brenner, samt XP Pro Norsk. Koster riktignok endel mer enn 10k, men disse maskinene har jeg absolutt ingen problemer med å anbefale! Har en batteritid på 4-5t og!

Når det kommer til MacBook, så tror jeg den vil funke fint, samt at denhar et meget tiltalenede design! Og OSX er genialt (min mening i alle fall :p ) Lykke til i alle fall, du blir nok fornøyd!

Lenke til kommentar

OS X eller Linux hadde helt klart vært en fordel på en PC man ikke skal spille noe særlig på uansett, men om trådstarter ønsker å bruke Windows, får vel det bli opp til henne. Forøvrig er det vel ikke sånn kjempefarlig hvilken PC du kjøper, ettersom du har planer om å bruke det som en studentpc, og ihvertfall ikke når du er oppi den prisklasen.

 

Uansett så kan jeg anbefale ThinkPad-laptopene. Er ikke sikker på om du får tak i de med 14" (skulle vel tro det), men de er ihvertfall veldig stabile og gode.

 

Forresten så er det vel strengt tatt ikke nødvendig å bruke 10000 på en PC som bare skal brukes som en studentpc, men dette er jo selvfølgelig helt opp til deg.

 

:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for mange innspill i tråden. :)

 

Jeg blir nesten mer usikker jo flere svar som kommer, men det er greit å ha noe å velge mellom.

 

Selv synes jeg ikke 10 000 er mye for en studentpc siden jeg ikke helt vet om jeg tar med meg min stasjonære når jeg flytter eller ikke..

 

Bor ikke i nærheten av noen Macbutikk, men hvis jeg ikke husker feil så ligger det en på Karl Johan? Og da kan jeg jo bare ta turen dit. :)

Lenke til kommentar
Hei!

 

Selv har jeg en Acer TM3304 med 2,0GHz Pentium M, 1gb minne osv. Den er tilsvarende den Gixer anbefalte tidligere, men med integrert skjermkort, så tror ikke the Simps 2 vil funke så bra? Men den er nå veldig fin og se på, og yter bra! 14" WXGA skjerm, 1.9KG og esktern DVD-brenner, samt XP Pro Norsk. Koster riktignok endel mer enn 10k, men disse maskinene har jeg absolutt ingen problemer med å anbefale! Har en batteritid på 4-5t og!

 

6324051[/snapback]

 

Hvordan er støyen fra den maskinen?

Lenke til kommentar
Fidelio har et godt poeng, men jeg kommer antakeligvis til å bruke den som hovedpc og kanskje ikke gidde å dra med meg den stasjonære hjemmefra engang. :/

 

Vet det er dumt å være usikker på mac, men føler meg veldig usikre på de.

6309652[/snapback]

Mac er perfekte student-maskiner. OSX er for øyeblikket total-sikra mot virus og spyware. De ser jo litt fine ut også :)

Lenke til kommentar

heihå frøken, denne er litt mindre enn hva du er ute etter men jeg anbefaler den nå likevel! ;) Dell XPC M1210, fikk den selv for et par dager siden og er meeeeget fornøyd! god ytelse, pent design, godt utstyrt, bra batterilevetid, lavt støynivå, grei temperatur, meget god kvalitet osv osv. sjekk link for bilder og slikt. :)

http://www.dell.com/html/us/products/xps/e.../no/default.htm

 

ellers er jo macbook'n et bra valg hvis du ikke er veldig glad i windows og høyreklikking, og hvis du ikke skal ha maskinen på fanget, for den blir ekkelt varm. ytelsen var jeg heller ikke så veldig imponert over, men scorer veldig høyt på design. også er jo photoboot hysterisk morsomt da! :green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...