Gå til innhold

Piratkopieringen øker


Anbefalte innlegg

For å prøve å spore debatten over på en annet spor, om man synes piratkopiering er en dårlig ting, hva gjør man med det faktumet at en million folk kopierer, og at dettte ikke ser ut til å ses på som spesielt alvorlig i samfunnet? I mine øyne er det ikke heldig å håndheve lover som mange synes er tåplige, det senker folks respekt for ovverket. Tror folk at disse holdningene vil endres over tid? Og om man skulle bestemme seg for å slå hardt ned på dette, vil ikke fildeling bare flytte seg over til frenet og andre alternativer der man i praksis er anonym?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For å prøve å spore debatten over på en annet spor, om man synes piratkopiering er en dårlig ting, hva gjør man med det faktumet at en million folk kopierer, og at dettte ikke ser ut til å ses på som spesielt alvorlig i samfunnet? I mine øyne er det ikke heldig å håndheve lover som mange synes er tåplige, det senker folks respekt for ovverket. Tror folk at disse holdningene vil endres over tid? Og om man skulle bestemme seg for å slå hardt ned på dette, vil ikke fildeling bare flytte seg over til frenet og andre alternativer der man i praksis er anonym?

 

AtW

6179350[/snapback]

 

Vanskelig å si,men det er vel et faktum at de fleste er unge folk og at dette avtar med alderen, det har vel lett for å bli blakk ungdom som bedriver kopiering da pengene prioriteres til annet, menst eldre etablerte tar mere annsvar og har råd til å kjøpe på lovlig vis.

Så å begynne noen klappjakt med loven i hånd har jeg ikke tro på,derimot håper jeg det feks kunne komme et system som registrerte programmvaren og om den da ble oppdaget på flere maskiner enn tillatt ble samtlige blokkert . :hmm:

Lenke til kommentar
For å prøve å spore debatten over på en annet spor, om man synes piratkopiering er en dårlig ting, hva gjør man med det faktumet at en million folk kopierer, og at dettte ikke ser ut til å ses på som spesielt alvorlig i samfunnet? I mine øyne er det ikke heldig å håndheve lover som mange synes er tåplige, det senker folks respekt for ovverket. Tror folk at disse holdningene vil endres over tid? Og om man skulle bestemme seg for å slå hardt ned på dette, vil ikke fildeling bare flytte seg over til frenet og andre alternativer der man i praksis er anonym?

 

AtW

6179350[/snapback]

 

Vanskelig å si,men det er vel et faktum at de fleste er unge folk og at dette avtar med alderen, det har vel lett for å bli blakk ungdom som bedriver kopiering da pengene prioriteres til annet, menst eldre etablerte tar mere annsvar og har råd til å kjøpe på lovlig vis.

Så å begynne noen klappjakt med loven i hånd har jeg ikke tro på,derimot håper jeg det feks kunne komme et system som registrerte programmvaren og om den da ble oppdaget på flere maskiner enn tillatt ble samtlige blokkert . :hmm:

6179403[/snapback]

 

Det kan man se for seg, men tror du ikke det blir cracket? Blir jo veldig som HL2 og Steam føler jeg, og det ble jo kjapt knekt. Jeg tror det er det eneste realistiske alternativet er at man får kopibeskyttelser som ikke kan knekkes, noe som virker lite sannsynlig på video og audio (ihvertfall om man kan tåle et minnimalt kvalitetstap). Men det kan kanskje skje på programmer.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det kan man se for seg, men tror du ikke det blir cracket? Blir jo veldig som HL2 og Steam føler jeg, og det ble jo kjapt knekt. Jeg tror det er det eneste realistiske alternativet er at man får kopibeskyttelser som ikke kan knekkes, noe som virker lite sannsynlig på video og audio (ihvertfall om man kan tåle et minnimalt kvalitetstap). Men det kan kanskje skje på programmer.

 

AtW

 

Her tenkte jeg da på kostbar programmvare i første omgang, feks et OS der hver utgave hadde en unik kode,denne sendtes til en mottaker hver gang du logget deg på nettet,ble det oppdaget at to hadde samme kode ble de stengt eller at kun den som var reg først med den koden virket .

Sikkert mange muligheter som kan tas i bruk her .

Lenke til kommentar
Det kan man se for seg, men tror du ikke det blir cracket? Blir jo veldig som HL2 og Steam føler jeg, og det ble jo kjapt knekt. Jeg tror det er det eneste realistiske alternativet er at man får kopibeskyttelser som ikke kan knekkes, noe som virker lite sannsynlig på video og audio (ihvertfall om man kan tåle et minnimalt kvalitetstap). Men det kan kanskje skje på programmer.

 

AtW

 

Her tenkte jeg da på kostbar programmvare i første omgang, feks et OS der hver utgave hadde en unik kode,denne sendtes til en mottaker hver gang du logget deg på nettet,ble det oppdaget at to hadde samme kode ble de stengt eller at kun den som var reg først med den koden virket .

Sikkert mange muligheter som kan tas i bruk her .

6179556[/snapback]

 

Ja, men det er jo bare å gjøre slik som med steam (meer eller mindre), nemlig å hindre denne tilkoblingen, og samtidig sørge for å "lure" OSet til å tro at det har blirr verifisert, slik at OSet funker fint.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg lagde en avstemning for å få litt statistikk over hva folk på forumet synes om piratkopiering. Jeg regner med det er mange som ikke tør kaste seg ut i diskusjon med ulvene i denne tråden, og mange som ikke tør uttale seg på grunn av retningslinjene våre. Derfor hadde det vært fint å få en litt mer oversiktlig statistikk om folks holdninger.

 

Avstemning: Hva synes du om piratkopiering generellt?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
For å prøve å spore debatten over på en annet spor, om man synes piratkopiering er en dårlig ting, hva gjør man med det faktumet at en million folk kopierer, og at dettte ikke ser ut til å ses på som spesielt alvorlig i samfunnet? I mine øyne er det ikke heldig å håndheve lover som mange synes er tåplige, det senker folks respekt for ovverket. Tror folk at disse holdningene vil endres over tid? Og om man skulle bestemme seg for å slå hardt ned på dette, vil ikke fildeling bare flytte seg over til frenet og andre alternativer der man i praksis er anonym?

 

AtW

6179350[/snapback]

Mitt svar, fort og gæli:

1. Lover som strider mot folks oppfattelse av rett og galt er en uting. Spørsmålet er om løsningen er å endre lovene eller å "oppdra" folk. (Eller å gjøre som med skattelovgivningen og si "Vil du ikke så skal du")

 

2. Nei, jeg tror ikke holdningene vil endres over tid. Jeg tror nok mange mennesker endrer syn med årene og ikke minst når de får egen jobb og penger og et annet syn på hva som er viktig i livet. Men så har vi en like stor tilgang på tenåringer i andre enden da. Dette blir antagelig bare verre.

 

3. Jeg tror dette vile tvinge frem endringer i bransjen, og piratene og andre kommer til å feire hver del-seier med brask og bram. Jeg er ikke så sikker på at det som kommer istedet blir mye å feire, og at seiersbrølene kan komme til å sette seg i vrangstrupen på enkelte. Hvordan vet jeg ikke, men jeg har en anelse om hvorfor. Det er rett og slett fordi denne kampen ikke kjempes med et klart mål for øye, for mange av "fotsoldatene" er bare på plyndringstokt og gir blaffen i målet så lenge de kan karre til seg mest mulig på ferden.

 

4. Jeg tror reaksjonen kommer til å bli hardere, men bare kortvarig. Det er begrenset hvor lenge våre folkevalgte at kan argumentere for at man skal straffe 14-åringer uten kriminelt forsett for det mange oppfatter som victimless crimes.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Jeg lagde en avstemning for å få litt statistikk over hva folk på forumet synes om piratkopiering. Jeg regner med det er mange som ikke tør kaste seg ut i diskusjon med ulvene i denne tråden, og mange som ikke tør uttale seg på grunn av retningslinjene våre. Derfor hadde det vært fint å få en litt mer oversiktlig statistikk om folks holdninger.

 

Avstemning: Hva synes du om piratkopiering generellt?

6179873[/snapback]

 

Jeg følte at både "bruker gratisprogrammer" og "teste ting før evt kjøp" alternativene passet. Kanskje de burde slåes sammen?

 

og btw, jeg er ikke det minste ukomfortabel med det :)

 

Blir morro å se hvordan stemmene fordeler seg etterhvert.

Lenke til kommentar

-klipp-

Om jeg skriver en bok på min pc og noen hacker seg inn, kopierer den, og så utgir den, vel så anser jeg den som stjålet. Om du vil benytte andre begreper så gjerne for meg. Det ergrer meg ikke at du ikke anser det som stjeling. For meg er det samme ulla uansett.

 

6177633[/snapback]

 

 

Ingen grunn til å ergre seg heller. Dette anser jeg selvfølgelig som stjeling, og det tror jeg de fleste gjør. Men det du beskriver er alvorlig piratvirksomhet. Hvor tror du betegnelsen pirat kommer fra? Tenåringer som kopierer disketter på gutterommet?? I mange land selges masseproduserte piratkopier på åpen gate, og her er bakmenn som tjener store penger. Det er selfølgelig helt uakseptabelt å tjene penger på andres arbeid på denne måten.

 

Men her er det snakk om noe helt annet. Hvis din bok-metafor skal brukes om privat kopiering, blir det heller noe slik: En ond tenåring laster ned boka du har skrevet, og leser den (!). Da hadde du vel blitt fly forbanna kan jeg tenke meg. :p

 

-Visjoner-

Lenke til kommentar
Jeg lagde en avstemning for å få litt statistikk over hva folk på forumet synes om piratkopiering. Jeg regner med det er mange som ikke tør kaste seg ut i diskusjon med ulvene i denne tråden, og mange som ikke tør uttale seg på grunn av retningslinjene våre. Derfor hadde det vært fint å få en litt mer oversiktlig statistikk om folks holdninger.

 

Avstemning: Hva synes du om piratkopiering generellt?

6179873[/snapback]

 

Siden gjennomsnittsalderen her på forumet er lav tipper jeg at alt 1 og 2 får minst 80% av stemmene.

Om her er "ULV" på forumet så biter den da vitterlig ikke, så det bør ikke være noe i veien for å si sin mening av den grunn.

Jeg regnes muligens som en av ulvene,men kan trøste med at jeg er helt ufarlig :) dog går jeg ikke av veien for å si hva som er min mening uansett om den går med eller mot strømmen. Kunne aldrig falle meg inn å jatte med bare for å tekkes andre,hverken her på forumet eller andre steder.

Jeg prøver etter beste evne å respektere andres meninger uansett om jeg er uenige i disse eller ei, så får andre prøve å respektere at jeg har mine meninger om ting :thumbup:

Lenke til kommentar
Ja, men det er jo bare å gjøre slik som med steam (meer eller mindre), nemlig å hindre denne tilkoblingen, og samtidig sørge for å "lure" OSet til å tro at det har blirr verifisert, slik at OSet funker fint.

 

AtW

 

Vel om systemet var slik at om ikke koden var blitt godkjent og en tilbakemelding fra systemet ble sendt til deg innen feks 15 min etter at du logget deg på nettet så sluttet det å funke så nyttet det vel ikke å lure systemet.

jeg er rimelig sikker på at det finnes temmelige vantette løsninger om produsenten ønsker å ta slike i bruk .

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg har sagt det før.. det må gjentas...

En rekke "sw-hus" har løsninger som krever hw-dongle (ikke så mange lenger).. eller vanligvis lisens-server.

Det stopper det meste..., men er en annen diskusjon enn "fil(stj)(d)eling" via diverse "bånbredde/router-killer" løsninger..

Jeg vil grovt tippet at 99.9999% av den yngre garde (inkludert medlemmer i familen) bruker slikt... og jeg burde sikkert deinstallere det.. og degradere alle til "vanlig bruker"... :)

Men så "slem" er jeg nok ikke...

Lenke til kommentar
En slik funksjon ville bare være til plage. Og hva om tjenesten plutselig fikk nedetid?

Plutselig ville størsteparten av pc-ene i verden være ute av drift. Kjempelurt!

6180803[/snapback]

 

Selvsagt måtte noe slikt legges opp slik at brukeren ike merket noe til det og hadde systemet nedtid ville ikke det påvirke brukeren i det hele tatt.

Men nok om det, men jeg er overbevist om at ett eller annet system kommer nettop pga piratene :hmm:

Lenke til kommentar
Ja, men det er jo bare å gjøre slik som med steam (meer eller mindre), nemlig å hindre denne tilkoblingen, og samtidig sørge for å "lure" OSet til å tro at det har blirr verifisert, slik at OSet funker fint.

 

AtW

 

Vel om systemet var slik at om ikke koden var blitt godkjent og en tilbakemelding fra systemet ble sendt til deg innen feks 15 min etter at du logget deg på nettet så sluttet det å funke så nyttet det vel ikke å lure systemet.

jeg er rimelig sikker på at det finnes temmelige vantette løsninger om produsenten ønsker å ta slike i bruk .

6180476[/snapback]

 

Som sagt, det er jo bare å sørge for at OSet (eller programmet), tror at det har fått en tilbakemelding, de to eneste programmene jeg vet som krever validering fra en ekstern server er HL2 og matalab, og ifølge nforce.nl så er begge de to cracket.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg følte at både "bruker gratisprogrammer" og "teste ting før evt kjøp" alternativene passet. Kanskje de burde slåes sammen?

6180285[/snapback]

Du kan godt hoderegne prosentandelene sammen for å se hvor mange som stemmer disse to alternativene totalt. Jeg synes det er litt interessant å skille på det. Hvis man er på vippen til å velge det ene eller andre så bare velg tilfeldig.

 

Siden gjennomsnittsalderen her på forumet er lav tipper jeg at alt 1 og 2 får minst 80% av stemmene. Om her er "ULV" på forumet så biter den da vitterlig ikke, så det bør ikke være noe i veien for å si sin mening av den grunn.

6180445[/snapback]

Tja, jeg har egentlig litt større håp om at folk har betenkeligheter og prøver å begrense det eller unngå det, men vi får se hvordan resultatene stabiliserer seg etter hvert. Jeg regner alle som har sterke meninger i denne tråden for "ulver" og tror enkelte vil kvie seg for å kaste seg ut i diskusjonen og risikere å bli teppebombet med motargumenter, selv om ingen av oss stikker ut av skjermene til folk og biter om de svarer "galt" :p

Lenke til kommentar

Dersom piratkopiering hadde vært umulig så tror jeg opensource miljøet hadde vært veldig stort. Yngre generasjoner av nerder som hadde vokst opp ville ikke hatt mulighet til og leke seg med dyre proff programmer. De hadde antageligvis vært tvunget til og gå over til gratisprogrammene. Jeg tror Microsoft og de andre hadde tapt ekte penger på dette og ikke statistikk penger. Merkemakt, kunnskapsmakt og hva folk har vane med og bruke hadde blitt redusert krafitg. Jeg tror rett og slett monopolet til microsoft sakte hadde blitt redusert. Høyt utdannede kvalifiserte hoder ville antageligvis hatt sine røtter i gratis software som Linux osv...

Dette er noe jeg mener hadde gått kraftig utover programmer som baserte seg på salg(lisenser).

 

Jeg kan ikke utale meg for andre her, men den kunnskapen jeg har oppdrevet gjenom piratkopiering har sikkert vært avgjørende av utdannelse valget mitt og skaffet meg jobb. På arbeidsplassen min er all programvare lovlig + tjenester vi utfører for kunder.

 

Hvordan man kan løse dette har jeg ingen god gjennomtenkt løsning på. Men jeg mener og tror at de større selskapene faktisk tjener på piratkopiering og ikke taper.

 

Nå har vi fortsatt musikk, film og spill som antageligvis er en annen sak. Spill begynner og løse dette bra ved multiplayer muligheter som krever serial(feks bnet, ja jeg vet det finnes veier rundt). Musikk får en del mere PR og hype rundt bandet og musikken, men jeg vil tro de mindre artistene taper på det. Film/Serier er vel et veldig tap tror jeg.

 

Men dette er bare mine synspunkter, og ja jeg piratkopierer som bare F. Jeg sitter ikke igjen med noen skyldfølelse, men det er fordi jeg er moralsk råtten og antageligvis flere her på forumet mener jeg burde bli skutt.

Lenke til kommentar
Som sagt, det er jo bare å sørge for at OSet (eller programmet), tror at det har fått en tilbakemelding, de to eneste programmene jeg vet som krever validering fra en ekstern server er HL2 og matalab, og ifølge nforce.nl så er begge de to cracket.

 

AtW

6181121[/snapback]

 

Det finnes mange programmer som benytter seg av validering mot ekstern server (FemLab, OLGA, PVTsim m.fl.). Disse programmene selges ofte med flytende lisenser, og da er validering nødvendig. Vet ikke om alle disse er cracket og distribuert (driver ikke med fildeling), antageligvis ikke siden fjortis-faktoren hos brukermassen er relativt lav...

Lenke til kommentar
Som sagt, det er jo bare å sørge for at OSet (eller programmet), tror at det har fått en tilbakemelding, de to eneste programmene jeg vet som krever validering fra en ekstern server er HL2 og matalab, og ifølge nforce.nl så er begge de to cracket.

 

AtW

6181121[/snapback]

 

Det finnes mange programmer som benytter seg av validering mot ekstern server (FemLab, OLGA, PVTsim m.fl.). Disse programmene selges ofte med flytende lisenser, og da er validering nødvendig. Vet ikke om alle disse er cracket og distribuert (driver ikke med fildeling), antageligvis ikke siden fjortis-faktoren hos brukermassen er relativt lav...

6181288[/snapback]

 

Ja, det er greit det, og det finnes helt sikkert enda flere programmer, men det er lite som tyder på at en slik validering gjør ting umulig å cracke, det var det som var poenget mitt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dere som synes piratkopiering er ok, bør også være klar over at dere er komfortabel med å bryte norsk lov. Hvis dere er uenige i lovverket, får dere gå inn i politikken og fremme forslag om fri kopiering. Men det er velbegrunnede lover dere bryter.

 

Om piratkopiering har en positiv eller negativ effekt er IKKE opp til hver og en å finne ut. Ingen har bedt hver enkelt om å gjøre en personlig konsekvensanalyse for piratkopiering, og hva man enn måtte finne ut, har man fortsatt ikke mulighet til å ignorere loven.

 

(Og tusen takk til dere som piratkopierer, nå må jeg bruke USB-dongle på Wavelab...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...