Gå til innhold

Piratkopieringen øker


Anbefalte innlegg

Dere som synes piratkopiering er ok, bør også være klar over at dere er komfortabel med å bryte norsk lov. Hvis dere er uenige i lovverket, får dere gå inn i politikken og fremme forslag om fri kopiering. Men det er velbegrunnede lover dere bryter.

 

Om piratkopiering har en positiv eller negativ effekt er IKKE opp  til hver og en å finne ut. Ingen har bedt hver enkelt om å gjøre en personlig konsekvensanalyse for piratkopiering, og hva man enn måtte finne ut, har man fortsatt ikke mulighet til å ignorere loven.

 

(Og tusen takk til dere som piratkopierer, nå må jeg bruke USB-dongle på Wavelab...)

6181327[/snapback]

 

Jeg vil anta de fleste ikke bryr seg noe særlig om lover de synes er gale, dvs de tar ve en oppveining av potensielle konsekvenser, mot fordelene med å bryte loven. Mens om man er enig med loven, så hinders man i å bryte den utifra moral. Det er såpass mange rare lover, at de fleste av oss helt sikkert har et par vi gir f i, feks løsgjengerloven.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Godt poeng, den siste linja. Det er en av grunnene til at det bør skilles tydeligere på hva som er stjeling og hva som er kopiering.

 

Når det gjelder moral så synes jeg også det er viktig å tenke på konsekvensene det får for den som rammes. Altså at det er dårligere moral å stjele enn det er å kopiere.

 

Vel du kan godt velge å formulere det slik, personelig mener jeg at begge ting er moralsk forkastelig uansett om en definerer den ene som som dårligere moral enn den andre. For siden det er dårlig moral å kopiere så fremmer jo denne "moralen" sjansen for at du neste gang stjeler orginalen i en butikk :hmm:

6174827[/snapback]

 

Skal jeg med utgangspunk i denne usalige kommentaren regne med at faren for at enklete kommer til å gjennomføre et enda større brudd på kongerikets fartsgrenser er stor?

 

TENK mann,og prøv å vær midre moralistisk.

 

 

Wildthing

Endret av Wildthing
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke si jeg helt ser poenget med kopiering som en gateway til tyngre kriminalitet....

 

Selvsagt, hvis man anser kopiering som stjeling vil man også ikke se mye forskjell i kopiering og stjeling i butikk. Poenget er vel at de aller aller fleste som kopierer ikke ser på dette som stjeling, og derfor ikke vil ha samme holdning til det som å stjele i en butikk.

 

Har man først holdningen at kopiering er stjeling og alikevel gjør det tror jeg man stjeler i butikk relativt uavhengig om hvorvidt man kopierer....

 

Personling bryter jeg endel lover. Jeg er fullstendig klar over dette, men det gjør det ikke 'lettere' for meg å bryte nye lover. Feks ville jeg ikke stjålet noe i en butikk. selv om jeg kopierer. Jeg kjører av og til for fort, men jeg bryter meget skjelden regler som 'forbudt for forbikjøring' og andre trafikkregler.

Lenke til kommentar
Godt poeng, den siste linja. Det er en av grunnene til at det bør skilles tydeligere på hva som er stjeling og hva som er kopiering.

 

Når det gjelder moral så synes jeg også det er viktig å tenke på konsekvensene det får for den som rammes. Altså at det er dårligere moral å stjele enn det er å kopiere.

 

Vel du kan godt velge å formulere det slik, personelig mener jeg at begge ting er moralsk forkastelig uansett om en definerer den ene som som dårligere moral enn den andre. For siden det er dårlig moral å kopiere så fremmer jo denne "moralen" sjansen for at du neste gang stjeler orginalen i en butikk :hmm:

6174827[/snapback]

 

Skal jeg med utgangspunk i denne usalige kommentaren regne med at faren for at enklete kommer til å gjennomføre et enda større brudd på kongerikets fartsgrenser er stor?

 

TENK mann,og prøv å vær midre moralistisk.

 

 

Wildthing

6181595[/snapback]

 

Nei,sannsyneligheten her her liten for det,en av grunnene er at man med tiden lærer, en annen grunn er at sannsyneligheten for å bli tatt er temmelig stor og da får en en kraftig bot som svir.

Hadde sannsyneligheten for å bli tatt ved piratkopiering vært like stor og bøtene like store så ville en klart sett at piratkopiering hadde avtatt temmelig mye.

Selvsagt ville det ikke bli slutt på det akkurat som at enkelte aldrig lærer ved en fartsbot,men det må man leve med .

 

TENK mann

 

Det er nettop det jeg gjør og derfor prøver jeg etter beste evne og holde meg innenfor loven :thumbup:

Lenke til kommentar
Dere som synes piratkopiering er ok, bør også være klar over at dere er komfortabel med å bryte norsk lov. Hvis dere er uenige i lovverket, får dere gå inn i politikken og fremme forslag om fri kopiering. Men det er velbegrunnede lover dere bryter.

 

Om piratkopiering har en positiv eller negativ effekt er IKKE opp  til hver og en å finne ut. Ingen har bedt hver enkelt om å gjøre en personlig konsekvensanalyse for piratkopiering, og hva man enn måtte finne ut, har man fortsatt ikke mulighet til å ignorere loven.

 

(Og tusen takk til dere som piratkopierer, nå må jeg bruke USB-dongle på Wavelab...)

6181327[/snapback]

 

Og til dere som går på rødt lys, kjører 5km over fartsgrensa, og/eller kopierer en cd for å ha med på fest, leser en bok dere ikke har betalt for osv... Vær klar over at dere alle er kriminelle av værste sort og antakelig fortjener å dø/evnt økonomisk ruin.

 

-Visjoner-

Lenke til kommentar
Godt poeng, den siste linja. Det er en av grunnene til at det bør skilles tydeligere på hva som er stjeling og hva som er kopiering.

 

Når det gjelder moral så synes jeg også det er viktig å tenke på konsekvensene det får for den som rammes. Altså at det er dårligere moral å stjele enn det er å kopiere.

 

Vel du kan godt velge å formulere det slik, personelig mener jeg at begge ting er moralsk forkastelig uansett om en definerer den ene som som dårligere moral enn den andre. For siden det er dårlig moral å kopiere så fremmer jo denne "moralen" sjansen for at du neste gang stjeler orginalen i en butikk :hmm:

6174827[/snapback]

 

Skal jeg med utgangspunk i denne usalige kommentaren regne med at faren for at enklete kommer til å gjennomføre et enda større brudd på kongerikets fartsgrenser er stor?

 

TENK mann,og prøv å vær midre moralistisk.

 

 

Wildthing

6181595[/snapback]

 

Nei,sannsyneligheten her her liten for det,en av grunnene er at man med tiden lærer, en annen grunn er at sannsyneligheten for å bli tatt er temmelig stor og da får en en kraftig bot som svir.

Hadde sannsyneligheten for å bli tatt ved piratkopiering vært like stor og bøtene like store så ville en klart sett at piratkopiering hadde avtatt temmelig mye.

Selvsagt ville det ikke bli slutt på det akkurat som at enkelte aldrig lærer ved en fartsbot,men det må man leve med .

 

TENK mann

 

Det er nettop det jeg gjør og derfor prøver jeg etter beste evne og holde meg innenfor loven :thumbup:

6181899[/snapback]

 

Holde seg innenfor loven er en ting, og det er hederlig av deg og en god egenskap. MEN, det du gjør er å dømme andre. Enda så mange ganger vi har gått gjennom forskjellen på stjeling og kopiering tviholder du på at det er det samme bare "formulert" annerledes. Du retter din pekefinger mot 1/3 av Norges befolkning. Ikke rart noen tar seg nær av det, og oppfordrer deg til ettertanke.

 

Ikke dermed sagt at kopiering er/burde være lovlig, men kanskje føye seg inn i rekken av mindre forseelser, som å gå på rødt lys, smake på godteri i løsvekthylla. osv.

 

-Visjoner-

Lenke til kommentar
Holde seg innenfor loven er en ting, og det er hederlig av deg og en god egenskap. MEN, det du gjør er å dømme andre.

6181991[/snapback]

Er vel relativt vanlig å dømme folk som ikke følger loven :roll:

6182015[/snapback]

 

Det tviler jeg på. Jeg tror det begåes langt flere lovbrudd som ikke blir straffet enn lovbrudd som straffes. Det er tusenvis av mennesker som hver dag går på rød mann, lar bilen stå på tomgang mens man løper inn for å hente noe, kjører litt for fort etc etc.

Lenke til kommentar
Hadde sannsyneligheten for å bli tatt ved piratkopiering vært like stor og bøtene like store så ville en klart sett at piratkopiering hadde avtatt temmelig mye.

Selvsagt ville det ikke bli slutt på det akkurat som at enkelte aldrig lærer ved en fartsbot,men det må man leve med .

 

Ja, det tror jeg også, nettopp fordi jeg tror folk til en viss grad aksepterer piratkopiering, jeg ville feks aldri gått ut å voldtatt noen, uansett hvor lav sannsynligheten skulle være for å bli tatt. Men når det gjelder lover folk ikke har store moralske problemer å bryte, så spiller sannsynligheten for å bli tatt og de negative konsekvensene av dette mye mer inn på om folk velger å bryte den.

 

Men spørsmålet er hva det gjør med rettsoppfatningen? Vil folk respektere loven i samme grad om de synes deler av den er tåpelig? Man kan jo ha 30 års fengsel for alt som er ulovlig også, men det er ikke nødvendigvis bra samfunnet, selv om kriminaliteten skulle bli 0.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Holde seg innenfor loven er en ting, og det er hederlig av deg og en god egenskap. MEN, det du gjør er å dømme andre. Enda så mange ganger vi har gått gjennom forskjellen på stjeling og kopiering tviholder du på at det er det samme bare "formulert" annerledes. Du retter din pekefinger mot 1/3 av Norges befolkning. Ikke rart noen tar seg nær av det, og oppfordrer deg til ettertanke.

 

Ikke dermed sagt at kopiering er/burde være lovlig, men kanskje føye seg inn i rekken av mindre forseelser, som å gå på rødt lys, smake på godteri i løsvekthylla. osv.

 

-Visjoner-

 

Jeg dømmer ingen,men sier hva jeg synest, om andre er uenige i mitt syn så greit.Men jeg kan ikke endre syn ytifra at andre er uenig,skal jeg endre syn må det være utifra overbevisning.

Så lenge en tar en ting som en ikke eier,ikke har betalt for mener jeg at en stjeler dette uansett om en fysisk tar varen eller en via nettet laster den ned. En har uansett ervervet seg dette ulovlig = Tyveri .

I hvilken rekke dette burde føye seg inn avhenger vel av hvor stor forseelsen er, har du lastet ned en musikkcd til eget bruk er jo det en langt mindre forseelse enn om du hadde lastet ned 100 for vidresalg .

Dette akkurat som forseelser ellers er klassifisert etter hvor grove de er .

Lenke til kommentar
Hadde sannsyneligheten for å bli tatt ved piratkopiering vært like stor og bøtene like store så ville en klart sett at piratkopiering hadde avtatt temmelig mye.

Selvsagt ville det ikke bli slutt på det akkurat som at enkelte aldrig lærer ved en fartsbot,men det må man leve med .

 

Ja, det tror jeg også, nettopp fordi jeg tror folk til en viss grad aksepterer piratkopiering, jeg ville feks aldri gått ut å voldtatt noen, uansett hvor lav sannsynligheten skulle være for å bli tatt. Men når det gjelder lover folk ikke har store moralske problemer å bryte, så spiller sannsynligheten for å bli tatt og de negative konsekvensene av dette mye mer inn på om folk velger å bryte den.

 

Men spørsmålet er hva det gjør med rettsoppfatningen? Vil folk respektere loven i samme grad om de synes deler av den er tåpelig? Man kan jo ha 30 års fengsel for alt som er ulovlig også, men det er ikke nødvendigvis bra samfunnet, selv om kriminaliteten skulle bli 0.

 

AtW

6182045[/snapback]

 

 

Selvsagt må lovverket være fornuftig og avmålt etter hvor alvorlig en forseelse er, det er en forutsetning at folk flest respekterer/har respekt for lovene. Det ville man neppe ha om det 30 år for alle forseelser :)

Lenke til kommentar
Holde seg innenfor loven er en ting, og det er hederlig av deg og en god egenskap. MEN, det du gjør er å dømme andre. Enda så mange ganger vi har gått gjennom forskjellen på stjeling og kopiering tviholder du på at det er det samme bare "formulert" annerledes. Du retter din pekefinger mot 1/3 av Norges befolkning. Ikke rart noen tar seg nær av det, og oppfordrer deg til ettertanke.

 

Ikke dermed sagt at kopiering er/burde være lovlig, men kanskje føye seg inn i rekken av mindre forseelser, som å gå på rødt lys, smake på godteri i løsvekthylla. osv.

 

-Visjoner-

 

Jeg dømmer ingen,men sier hva jeg synest, om andre er uenige i mitt syn så greit.Men jeg kan ikke endre syn ytifra at andre er uenig,skal jeg endre syn må det være utifra overbevisning.

Så lenge en tar en ting som en ikke eier,ikke har betalt for mener jeg at en stjeler dette uansett om en fysisk tar varen eller en via nettet laster den ned. En har uansett ervervet seg dette ulovlig = Tyveri .

I hvilken rekke dette burde føye seg inn avhenger vel av hvor stor forseelsen er, har du lastet ned en musikkcd til eget bruk er jo det en langt mindre forseelse enn om du hadde lastet ned 100 for vidresalg .

Dette akkurat som forseelser ellers er klassifisert etter hvor grove de er .

6182131[/snapback]

Hvis jeg hører på en fiolinsonate og så skriver ned notene fra hukommelsen etterpå så har jeg også ervervet dette ulovlig siden jeg bare har hatt tillatelse til å høre på og ikke å skrive notene. (Nei, jeg kan ikke det, men flere av de klassiske komponistene gjorde slikt)

 

Skal du sammenligne piratkopiering med noe eksisterende så er tyveri feil forbrytelse. Det som kommer nærmest er faktisk hjemmebrenning.

Den som brenner hjemme han fratar den som har monopolet på fremstilling av sprit sin fortjeneste, akkurat som en som kopierer en CD eller et program fratar den som har monopolet på fremstilling av eksemplarer av verket sin fortjeneste. (dvs plateprodusent eller programvareprodusent)

 

Og tilsvarende så har det alltid vært stor forskjell på de som blir tatt for å brenne hjemme til eget bruk og de som brenner i stor skala for videresalg. Akkurat som det er forskjell på en tenåring som laster ned nyeste plata til Lordi og de som masseproduserer 2 millioner CDer for salg.

 

edit: skrivefeil

Endret av Chrichton
Lenke til kommentar

Denne ble litt ekstrem/satt på spissen, men men:

 

At folk er komfortabel med å bryte en norsk lov som er lobbya inn av samme industrien som nå skal begynne å saksøke unge nordmenn over en lav sko, synes jeg personlig ikke er noe særlig oppsiktsvekkende. Dette kan selvfølgelig ikke bevises uten en grundig granskning, men jeg er sikker på at Høybråten har opp til flere nye album på mp3 spilleren sin. På en mer seriøs note så kom denne nye loven med oppsiktsvekkende lite debatt, det som ble debattert var om en skulle få lov til å ta kopier av cd plater til Mp3 ol. Merkelig lite diskusjon om at nå var 900 000 nordmenn kriminelle over natten og majoriteten har ennå ikke hadde forlatt gutterommet.

Moral er et spennende uttrykk som utelukkende i denne sammenheng blir brukt om noe disse "piratene" burde ha, men mangler.

 

Hva om bransjen visste litt god business moral, sluttet å angripe kundene sine og tilpasse seg den nye virkeligheten hvor du ikke kan dele markedet inn i soner, selge overprisede Cdr, selge produktene akkurat når markedsavdelingen sier det er mulig å tjene inn mest penger, hvor mange versjoner av lord of the rings trenger vi er denne stadige utgivelsen av extended super duper edition virkelig nødvendig mellom hver nye film i serien? osv. Moralskt? Den mest kyniske industrien på kloden som kanskje setter våpenindustrien i godt lys greier å argumentere for eller får andre til å argumentere for at de føler seg dårlig behandlet, taper store penger pga umoralske lovbrytere! Litt utrolig!

At en bransje tør å gjøre seg til uvenn med kanskje 50 % av verdens befolkning viser jo bare en arroganse som ikke kjenner grenser.

 

-Angrep på hele land i god gammel splitt og hersk tradisjon synes å være varemerket. Gjennom propaganda, oppdragsstatestikker/utredninger, lobby, advokater og interesseorganisasjoner.

 

-Hvor moralsk er det for en enorm industri å gå etter enkeltindivider, David mot Goliat? Om de hadde hatt noen moral i det heletatt ville de forhandlet på statsnivå og kommet til en løsning ala Tano og ikke satset på å stemple hele befolkninger som kriminelle. Vi har en rekke organisasjoner som sikrer forbrukere mot overgrep i norge, nettopp fordi de har større ressurser og lett kan overkjøre et enkeltindivid. Et slikt organ må som et minimum opprettes for å beskytte forbrukerne som evt skulle bli tiltalt for brudd på åndsverksloven eller noe slikt.

 

Prøvde senest i går real player hvor jeg ble lovet gratis musikk om jeg registrerte meg! Hva fikk jeg? Jo en melding som sa at "denne tjenesten ikke er tilgjengelig utenfor USA". Synes ikke dette er måten å behandle kunder på!

 

På tide å kjøre litt hardt mot hardt. Om en ikke kan levere varene som blir etterspurt på en konkurransedyktig måte burde man kanskje ikke være på markedet.

 

Beskytte kultur som begrunnelse for at kopiering skal være ulovlig!?? Hvor mange forsøker å gi ut plater årlig, men blir slått rett ned av plateselskapene, eneste løsningen er å produsere den i et hjemmestudio for så å selge de på den lokale bensinstasjonen eller over www. Samme med skuespillere osv. Og ikke kom å si at de beskytter massene med ikke å gi ut all dritten, med tanke på all dritten som er der ute og alle nyinnspillingene av ABBA som er gjort!

Artister tjener uansett mye mer på konserter ol enn platesalg. U2 tjente 90 % av sine penger slik. Kanskje når det gjelder musikk burde album og mp3 regnes som reklame for konserter og band, som tjener sine penger på turne. En skulle tro flere ville dra på konsert om flere hadde hørt musikken og dermed burde det ikke være et tap men snarere en økning i inntektene til artisten.

Mao at disse beskytter kultur er tull! De beskytter kun egne økonomiske interesser. En ting er sikkert en beskytter ikke kultur med å saksøke fildelere! Snarere motsatt.

 

Hva er mest moralsk forkastelig store multinasjonale selskaper som fører hele stater i skyggen og forfølger barn, eller pjokken på barnerommet som laster ned den siste episoden av bompibjørnene?

Så reklamen/propagandan på Mtv mot pirat kopiering og ble ikke imponert, svartmaling! Hvorfor ikke lage en reklame/propaganda video hvor en alenemor får døren slått ned av politiet, hun og ungen på 11 år blir arrestert, hun får en bot som gjør at hun ikke kan betale husleia og havner på gata med minstemann gråtende på skuldra. Tror det kunne ført til en holdningsendring i befolkningen. Evt en film om bestemoren som blir hentet med tvang og tiltalt for piratkopiering uten å vite hva en datamaskin er rettssikkerhet kunne overskriften være! Siste er vel forøvrig en sann historie.

 

Når teknologien er der må en nesten tilpasse seg eller gå under og jeg har ingen store problemer med litt forandringer i maktstrukturene i dollarwood.

 

Industrien har skapt seg en fiende som faktisk er sin egen kundemasse og bruker disse fiendene som syndebukker når de ikke føler de tjener nok penger og bruker mye penger på å forfølge disse "fiendene". Hvorfor ikke heller bruke pengene på noe fornuftig som utvikling av nye distribusjons metoder, tilpassing av priser med tanke på det globale samfunnet som er den nye kundegruppen!

 

Som en note skal en selvfølgelig følge gjeldende lov, men når loven er fattet på sviktende grunnlag og feilinformasjon er det tross alt befolkningens oppgave å si at slikt ikke blir akseptert.

Det er da vanskelig å si i fra om en ikke har midler til å gjøre omfattende utredninger, betale politikere, kjøpe tid i media og presentere dine statistikker.

 

I Norge har vi da den unike egenskapen at vi aksepterer lover og bøtesatser som ikke er forenelig med den ugjerningen som er gjort, les overtredelser i trafikken!

 

Legger da min lit til at datatilsynet blir å slå hardt ned på overvåkning av enkeltindivider på nettet som er en større forbrytelse enn å dele en sang eller film. Enten trekker industrien seg ellers så må en saksøke de for brudd på personværnet og ulovlig innsamling av data uten samtykke. En kan ikke håndheve en lov som strir mot norsk lov. (Leste den talentløse uttalelsen om overvåking på din side tror jeg: vi bare er tilstede vi overvåker ikke!?

 

I sverige kom det vel en dom som sa at "forbrytelsen" fildeling ikke var alvorlig nok til å kreve at ISP utleverte opplysninger om personen bak IPn, og jeg er også bekymret for at om ISPr begynner å levere ut informasjon for den minste påståtte ulovlighet får vi fort et politinett og ikke et fritt forum hvor en kan utveksle ideer, meninger osv.

 

Min Løsning:

 

Fildeling og ulovlig distribusjon av digitale media må bekjempes med en endring i adferdsmønstret til forbrukerne og ikke fremmedgjøring. Om selskapene greier å tilby gode tjenester til akseptabel pris så vil ikke fildeling være (om det er) et problem. Tilbud som "AllofMp3" ol begynner å ligne på noe og burde videreføres. Distribusjon av serier over nettet samme dag som de blir sendt i hele verden ville stoppet kopiering av f.eks Lost.

Cd er et format som snart dør ut, bransjen burde tatt høyde for dette for lenge siden. Nå står de frem og forteller om nedgang i salget på 29 % siden samme periode i fjor og skylder på fildeling. Og klager på at det er vanskelig å komme inn på nettmarkedet pga at folk er vant til at det er gratis. Hvorfor gjorde de ikke noe for nesten 10 år siden når Napster var tingen? De måtte jo ha skjønt at digital distribusjon av media var tingen eller trodde de nettet var en blaff og alle ville kjøpe cd fordi de likte coveret?

De kunne etablert store og oversiktlige sider med millioner av sanger til gode priser og god båndbredde og brukergrensesnitt og hatt 10 år på å utvikle produktet til enkle betalingstjenester og forskjellige kvaliteter til forskjellig pris! Dette kunne vært saken for hele underholdningsindustrien. Spinnoffs ville vært arbeid for systemutviklere og teknologisk framgang i stede for stagnasjon og ønsker om å vende tilbake til grammofonen. Dette kunne vært delfinansiert gjennom reklame. Ennå i dag er løsningene som finnes vanskelige, med mange begrensninger eller rett og slett ikke kunde vennlig. Som tyder på en industri som ikke ønske å forandre seg.

Lenke til kommentar
For å prøve å spore debatten over på en annet spor, om man synes piratkopiering er en dårlig ting, hva gjør man med det faktumet at en million folk kopierer, og at dettte ikke ser ut til å ses på som spesielt alvorlig i samfunnet? I mine øyne er det ikke heldig å håndheve lover som mange synes er tåplige, det senker folks respekt for ovverket.

6179350[/snapback]

 

Dette er helt korrekt. Et lovverk som ikke stemmer overens med den allmenene etikk og moral vil medføre at lovverket undergraver seg selv og mister sin styrke og respekt.

Lenke til kommentar
For å prøve å spore debatten over på en annet spor, om man synes piratkopiering er en dårlig ting, hva gjør man med det faktumet at en million folk kopierer, og at dettte ikke ser ut til å ses på som spesielt alvorlig i samfunnet? I mine øyne er det ikke heldig å håndheve lover som mange synes er tåplige, det senker folks respekt for ovverket.

6179350[/snapback]

 

Dette er helt korrekt. Et lovverk som ikke stemmer overens med den allmenene etikk og moral vil medføre at lovverket undergraver seg selv og mister sin styrke og respekt.

6183779[/snapback]

Men et lovverk som lovliggjør kopiering av andres åndsverk vil jo heller ikke stemme overens med allmen etikk og moral, faktisk 2/3 av befolkningens allmene etikk og moral, så det vil jo bare gjøre saken enda værre?

Lenke til kommentar
Lurer litt på hvordan de kan finne så 'eksakte' tall som de har, intervjuer de alle som piratkopier :p eller har de en slags indikator populasjon. I utgangspunktet høres jo en 1% økning ut til å like gjerne være en statistisk tilfeldighet enn en reell indikator på økning av pirakotpiering.

6169680[/snapback]

 

Statistikk!

 

Sannsynligvis har de undersøkt et representativt utvalg av befolkningen, feks ved hjelp av et anonymt spørreskjema der folk blir spurt om de bruker piratprogramvare. Ut fra dette kan svært nøyaktig tall for hele befolkningen beregnes. Utvalget trenger være omkring 1000 personer, men det er svært viktig at man spør ulike grupper av befolkningen og velger tilfeldig.

 

På samme måte som man beregner partibarometer osv...:)

6169753[/snapback]

Vell, RIAA sier jo at 1 måned med torrentnedlasting av musikk er verdt mer enn BNP til Frankriket.

BSA bruker de samme metodene som RIAA, så jeg tar statistikken med en klype salt.

 

Tror det er værre enn som så, I følge pdf dokumentet fra BSA sin undersøkelse så er ant forventede solgte sw pakker : antall solge enheter HW x antall forventede pakker pr HW. Så trekkes det fra antall beregnede solgte enheter (dette tallet burde SW selskapene ha kontroll på, men hvem vet).

Det første tallet vil jeg tro har en usikkerhet som er så stor at seriøsiteten ved hele undersøkelsen er tvilsom. Tror veldig mange gjør som min omgangskrets, velger free software så ofte en kan.

Men tallene er jo fine til det som er måleet: Overbevise myndighetene at her må BSa og andre få tilgang til å raide alle de skurkaktige databrukerne som bare snyter de ærlige SW-firmaene for penger.

Lenke til kommentar
For å prøve å spore debatten over på en annet spor, om man synes piratkopiering er en dårlig ting, hva gjør man med det faktumet at en million folk kopierer, og at dettte ikke ser ut til å ses på som spesielt alvorlig i samfunnet? I mine øyne er det ikke heldig å håndheve lover som mange synes er tåplige, det senker folks respekt for ovverket.

6179350[/snapback]

 

Dette er helt korrekt. Et lovverk som ikke stemmer overens med den allmenene etikk og moral vil medføre at lovverket undergraver seg selv og mister sin styrke og respekt.

6183779[/snapback]

Men et lovverk som lovliggjør kopiering av andres åndsverk vil jo heller ikke stemme overens med allmen etikk og moral, faktisk 2/3 av befolkningens allmene etikk og moral, så det vil jo bare gjøre saken enda værre?

6183970[/snapback]

Men ved å la loven skille tydeligere mellom "profesjonell kopiering" der noen produserer en million CDer for salg og "hjemme-kopiering" der noen laster ned en episode av Lost til eget bruk så vil det harmonere bedre med rettsoppfattelsen.

 

Dessuten så bør det være mye mindre straff for å kopiere en CD enn for å fysisk stjele en CD fra en parkert bil.

Lenke til kommentar
Holde seg innenfor loven er en ting, og det er hederlig av deg og en god egenskap. MEN, det du gjør er å dømme andre.

6181991[/snapback]

Er vel relativt vanlig å dømme folk som ikke følger loven :roll:

6182015[/snapback]

 

Nei, ikke for små forseelser. Kjenner du mange som har blitt dømt for å gå på rødt lys?

 

Dessuten er det vel rettsvesenet sin jobb og dømme, ikke din? :thumbup:

Lenke til kommentar
Holde seg innenfor loven er en ting, og det er hederlig av deg og en god egenskap. MEN, det du gjør er å dømme andre.

6181991[/snapback]

Er vel relativt vanlig å dømme folk som ikke følger loven :roll:

6182015[/snapback]

 

Nei, ikke for små forseelser. Kjenner du mange som har blitt dømt for å gå på rødt lys?

 

Dessuten er det vel rettsvesenet sin jobb og dømme, ikke din? :thumbup:

6184352[/snapback]

Begynner å bli litt lei det dårlige "gå på rødt lys"-eksempelet. Er da lovlig det.

 

Og jo jeg dømmer ofte folk! F.eks hvis jeg skal til å gå over på en fotgjengerovergang, og det kommer en bil som ikke stopper så tenker jeg: "jævla idiot!" Trodde det var vanlig jeg :!:

Lenke til kommentar

I hvilken rekke dette burde føye seg inn avhenger vel av hvor stor forseelsen er, har du lastet ned en musikkcd til eget bruk er jo det en langt mindre forseelse enn om du hadde lastet ned 100 for vidresalg .

Dette akkurat som forseelser ellers er klassifisert etter hvor grove de er .

6182131[/snapback]

 

Som nevnt før, dreier ikke denne debatten seg om videresalg men kopiering til privatbruk. Så det virker jo som vi er enige på det punktet. Bare at det er TYVERI! :p

 

PS: Tror du skal lete lenge etter folk som aksepterer slik organisert piratvirksomhet som du beskriver.

 

-Visjoner-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...