Gå til innhold

Piratkopieringen øker


Anbefalte innlegg

Artistene klarer seg fint uten plateindustrien. Artister kan leve på live opptredner og tjene fornuftige årslønner på det.

Men hvorfor skal ikke en artist få lov å tjene sine penger på plateinnspilling? Hvorfor skal vi tvinge dem på turneer? Hvis jeg ville gi ut en plate, hvorfor skulle jeg ikke få lov å tjene på det om noen var villige til å kjøpe den? (Hvilket jeg betviler.) Å reise på turne er uaktuelt, jeg har familie og jobb. Skal musikken være forbeholdt dem som enten vil bo i bandbuss resten av livet eller være rene hobbymusikere?

 

Man kan nok ikke ha et moderne liv uten penger (eller andre funksjonable byttemidler), men man kan fint klare seg uten 100 millioner på konto. Gjør en artist 200 ganger mer eller viktigere jobb enn en industriarbeider? Nei selvfølgelig ikke. Men uten å bli kommunistisk i tankegangen så ser jeg ingen grunn til et system som legger opp til at enkelte skal tjene mange titalls millioner. Både fordi at det hadde vært bedre om pengene ble jevnere fordelt og fordi jeg ikke ser hensikten med å tjene så mye.

6174151[/snapback]

Men det ER en kommunistisk tankegang, Simen. Du vil legge føringer for hvor mye folk skal få lov å tjene, og hva de skal får tjene dem på, utfra tanken om at hvis Michael Jackson ikke tjener 200 millioner så kommer pengene andre til nytte. Det forutsetter at vi alle deler på en fast pott. Men den diskusjonen hører helst hjemme på PRS. ;)

 

Poenget er at 99% av verdens plateartister IKKE tjener 200 millioner. Det er dem vi bør bekymre oss for, ikke Madonna og Rolling Stones. På samme måte som jeg ikke tjener 200 millioner som utvikler. Vi kan ikke basere bransjens vilkår på Bill Gates inntekt, like lite som vi kan regulere Ali's Asian Food på Grunerløkka på basis av Rimi-Hagens årsinntekt.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spørsmålet er hvorfor folk kopierer programvare men ikke stjeler bokhyller. Ivar-hyllene gir like stort relativt overskudd som Excel, så prisen kan ikke være avgjørende. Det må ha noe med at man ikke mener det er like galt, og at det er lettere tilgjengelig.

 

Geir :)

6170716[/snapback]

 

Kjenner mange som pirat-kopierer møbler, selv sitter jeg med et piratkopiert salongbord, og mange har også pratkopier av bokhyller.

 

Det er litt jobb, man har en del utgifter med materialer (trevirke, skruer, lim, lakk), man får ikke med fancy innpakning, ikke bruksanvisning og ikke noen garanti, men de oppfyller samme funksjon som "orginalvaren" på ikea.

 

Jeg tror ikke ikea ser på dette som et problem...

Lenke til kommentar
Artistene klarer seg fint uten plateindustrien. Artister kan leve på live opptredner og tjene fornuftige årslønner på det.

Men hvorfor skal ikke en artist få lov å tjene sine penger på plateinnspilling? Hvorfor skal vi tvinge dem på turneer? Hvis jeg ville gi ut en plate, hvorfor skulle jeg ikke få lov å tjene på det om noen var villige til å kjøpe den? (Hvilket jeg betviler.) Å reise på turne er uaktuelt, jeg har familie og jobb. Skal musikken være forbeholdt dem som enten vil bo i bandbuss resten av livet eller være rene hobbymusikere?

 

Nå ble det heller ikke sagt at det ikke skulle være lov å selge plater heller, men det er også viktig å huske på at det ikke er noen rettighet å tjene penger på å selge plater heller. Det er mange typer distribusjonsmodeller som kunne fungert bedre enn dagens. Vil ikke folk kjøpe plater, så får man finne en annen modell for å tjene penger.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke ikea ser på dette som et problem...

6174312[/snapback]

Og det er selvsagt fordi "kopiering" av møbler til privat bruk fordrer en egeninnsats som matcher besparelsen i kroner. Tid er også penger, og dermed regulerer dette seg selv. Derimot ville nok Ikea reagert hvis du plutselig begynte å spre de hjemmelagede bordene i tusentall, enten du tok betalt for det eller ikke.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Jeg ser det gikk en smule varmt for seg i tråden i natt. Noen som kunne trenge litt søvn kanskje...

 

Noen spurte om jeg har kjørt for fort. Ja det har jeg, så fort at jeg ikke vil skryte av det her. Jeg har vært ung en gang jeg også. Men jeg har sluttet med det. På samme måte hisser jeg meg ikke opp over 14-åringer som kopierer musikk eller tagger på vegger.

 

Forskjellen er at jeg skjønte det var galt å kjøre for fort, det var ungdommelig overmot og jeg har aldri prøvet å rettferdiggjøre det. Derimot virker som de fleste som kopierer ikke vokser fra det, og argumenterer hårdnakket for at det bør være helt greit.

 

Det er det deres privilegium å mene og gjøre. Men da må dere tillate Snekker'n samme retten til sin mening uten å skrike om hykleri. Dette dreier seg om meningsforskjeller, og de bør vi være voksne nok til å kunne diskutere uten å gå i strupen på hverandre.

 

Et samfunn hvor bare de feilfrie får lov å være moralske blir et samfunn hvor umoralen rår. Hvis bare de feilfrie har stemmerett, ja da rår anarkiet. Ingen av oss er feilfrie, det betyr ikke at vi ikke alle sammen har rett til å ønske en bedre verden. Og da må vi alle ha menings- og ytringsfrihet.

 

Alt pratet om hykleri er bare et forsøk på å ta mannen i stedet for ballen. Angrip argumenter, ta folk på sak, så får vi en fruktbar diskusjon.

 

Så får vi heller enes om å være uenige. Hvis dere er så sikre på at dere har rett, hvorfor blir dere så hissige over at noen mener noe annet?

 

Geir :)

6173981[/snapback]

 

 

Helt enig,vi har alle gjordt feil og noen av os har måttet betale for dette,som bla jeg selv med å kjøre for fort (68 km i 60 sone), problemet er som du sier noen nekter å innse sine feil kunn andres .

Lenke til kommentar
Nå ble det heller ikke sagt at det ikke skulle være lov å selge plater heller, men det er også viktig å huske på at det ikke er noen rettighet å tjene penger på å selge plater heller. Det er mange typer distribusjonsmodeller som kunne fungert bedre enn dagens. Vil ikke folk kjøpe plater, så får man finne en annen modell for å tjene penger.

 

AtW

6174322[/snapback]

Ja, det er helt rett. Ingen har krav på å få leve av musikk, like lite som av programvare eller melkeproduksjon for den saks skyld.

 

Men vi skal være klar over at det er et valg vi gjør, et valg som får konsekvenser. Og disse konsekvensene bør vi tenk over før vi tar standpunkt til denne saken. Om det betyr slutten på musikk på plate skal være usagt. Og kanskje er det rett at det finnes andre distribusjonsmodeller som kunne fungert bedre. Men det skal vi diskutere seriøst så vi ikke heller ut babyen med badevannet under påskudd av at "Michael Jackson trenger ikke 200 millioner i året"...

 

I sin ytterste konsekvens må vi stille det hypotetiske spørsmålet: "Vil vi vi ha musikere og musikk i samfunnet, og hvilke konsekvenser får piratkopieringen for dette?" Da holder det ikke at hver enkelt av oss tror og synser.

 

Jeg tror for ordens skyld at platebransjen går baklengs inn i fremtiden og kommer til å lide samme skjebne som dinosaurene. Markedet kommer til å forandre seg, spørsmålet er om det forandrer seg til det bedre. Jeg ville synes at det var synd om vi om 20 år faktisk skulle sitte å savne dem, fordi vi ikke så konsekvensene det fikk.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Har vel sagt det før men gjentar det gjerne, kopiering er etter mitt syn helt bak mål og jeg sidestiller det med tyveri og synest dem som driver med slikt ikke er mere verd enn en simpel butikktyv.

Vet at enkelte "beskytter" seg med "ja men jeg har ikke stjålet noe,jeg har bare kopiert" slike argumenter er bak mål. Skal en ha noe bør en erverve seg dette på ærlig vis eller være foruten.

6173643[/snapback]

 

Du bryter vel heller ikke fartsgrensen?

Stopper alltid for fotgjengere?

Aner en tanke hykleri her....

 

Wildthing

6173666[/snapback]

 

Har overhode ingenting med hykleri å gjøre,men å prøve etter beste evne å holde seg innenfor loven.

Jeg stopper alltid for fotgjengere,men joda jeg har kjørt for fort og har også blitt tatt i radar og måttet betale for det. Dog er det en viss forskjell i å kjøre for fort (innen rimelighetens grenser) og det å bevisst annskaffe seg ulovlige varer.

Når jeg sier innenfor rimelighetens grenser tenker jeg da feks på at du i en 60 sone uforvarende kommer opp i 65 og blir tatt, dette er skjeldent bevisst men en må likevel gjøre opp for seg .

En som driver med piratkopiering gjør dette bevist og i vinnings hennsikt .

6173691[/snapback]

 

 

Joda, dette blir hykleri.

 

For det første blir du ikke tatt hvis du kjører i 65 i en 60-sone. Bare så det er sagt.

For det andre: Du kjører ubevisst når du kjører bil? Da skal du jo strengt tatt ikke hatt lappen i det hele tatt.

 

For det tredje: Hvem er det som har sagt at alle som har en kopi av et program har dette i vinnings hensikt? Svært mange TESTER programmer på denne måten. Og SVÆRT mange vil IKKE kjøpe det etter å ha prøvd det.

 

Jeg PRØVER klær som jeg deponerer på i butikken, men jeg ender ikke alltid opp med å kjøpe de, men som oftest er det tilfelle.

 

Når jeg ser et spill jeg liker utseendet på så PRØVER jeg det. Ikke alltid kjøper jeg det, men som oftest er det tilfellet, da piratspill har begrenset funksjonalitet. jeg har heller ikke no problem med å kjøpe et spill jeg liker. Har jeg skullet kjøpt alle de spillene jeg har prøvd opp gjennom som tilsynelatende har sett bra ut, men som rett og slett har vært for jævlig dårlige. Ja, da har MASSE penger gått rett i dass. For det er MYE dritt som selges på en bra reklame eller bra screenshots på grafikken. Bytte? Prøv å bytt et spill du mener ikke er bra, etter at du har kjøpt det.

 

"Ja, men du kan prøve demoer". Demoer er demoer, de er ofte ikke halvnært det endelige spillet. DET har jeg MANGE eksempler på.

6173988[/snapback]

 

 

 

For det første blir du ikke tatt hvis du kjører i 65 i en 60-sone. Bare så det er sagt.

 

Hvor lenge har du hatt førerkort? Om du har det så ta din bil og passer en fotoboks i 5 km over fartsgrensen, lyke til .

For det andre: Du kjører ubevisst når du kjører bil? Da skal du jo strengt tatt ikke hatt lappen i det hele tatt.

Nei jeg kjører ikke ubevist,men ser du ønsker å vri på dette. Med ubevist mente jeg at du en stakket stund glemte å sjekke spedometret og dermed kom noen få kilometer over lovlig hastighet, dette har nok skjedd med samtlige bilførere, skal vi da ta fra alle lappen :hmm:

 

For det tredje: Hvem er det som har sagt at alle som har en kopi av et program har dette i vinnings hensikt?  Svært mange TESTER programmer på denne måten. Og SVÆRT mange vil IKKE kjøpe det etter å ha prøvd det.

 

Ingen har sagt det ei jeg heller, det jeg/vi snakker om er dem som laster ned,bruker dette daglig, vidreformidler til venner og bekjente og det er noe helt annet.

Jeg har som nevnt tidligere selv prøvd piratutgaver,men dette kun på min private maskin for så å slette og destruere dette og kjøpe orginalen eller være fri for det programmet .

 

Jeg PRØVER klær som jeg deponerer på i butikken, men jeg ender ikke alltid opp med å kjøpe de, men som oftest er det tilfelle.

 

Joda,men de må du prøve på butikken,du får neppe dem med deg hjem for å bruke dem, matvarer får du jo ikke prøvd samme med polvarer osv osv, skal du da bare ta dem for å teste??

Lenke til kommentar
I sin ytterste konsekvens må vi stille det hypotetiske spørsmålet: "Vil vi vi ha musikere og musikk  i samfunnet, og hvilke konsekvenser får piratkopieringen for dette?" Da holder det ikke at hver enkelt av oss tror og synser.

 

 

Jeg tror man kommer lengre med problemstillingen "I hvilken grad, og i hvilke deler av samfunnet vil vi ha musikk". Et samfunn uten musikk ser jeg på som veldig lite sannsynlig uansett, da musikk har eksistert sålenge menensket har vært noenlunde sivilisert(?). Dette er en vansklig problemstilling. Personlig tror jeg ikke musikkverdenen har godt av store selskap som skummer fløten. Men såklart kan det hende alternativet er verre, men er det ille nok, så håper jeg folket sørger for at systemet endres igjen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Selv om man tar med feilmarginen tror jeg RIAA beregner helt feil. F.eks. når de skal beregne det økonomiske tapet går de nok utifra verdien av det som blir lastet ned og ikke hvor mye de faktisk hadde solgt vis ingen piratkopierte.

6169906[/snapback]

 

Jeg synes det er bra med en viss mengde piratkopiering. Siden Microsoft er så dominerende på programvare skal vi være sjeleglad for at kombinasjonen Open Source-programmer og piratkopiering tvinger dem til å holde prisene nede. Hvis vi ikke hadde hatt piratkopiering, hadde nok prisene økt. Som mange påpeker her, kan ikke tallene for piratkopiering regnes som et tap. De som piratkopierer hadde ikke hatt råd til å bruke så mye penger.

Dessuten er piratkopieringen til en viss grad gratis markedsføring av programvaren.

 

Dette markedet ligner mye på alkoholmarkedet. Hvis prisene blir for høye, så dukker det opp billig smuglersprit og dop. Kanskje litt urettferdig å sammenligne Open Source med dop, men i markedet har begge deler effekten at legal programvare/legale rusmidler ikke stiger for mye i pris.

 

Er det så ikke negativt hvis all programvare til slutt hadde blitt piratkopiert? Ville det hindret utvikling av ny programvare? Til en viss grad, men det hadde også hatt den funksjonen at da ville all programvare blitt gratis/Open Source. Det hadde nok også hatt sine fordeler.

Lenke til kommentar
Det er lett å se at tyveri har større konsekvenser for produsenten enn kopiering, og dermed at tyveri er værre enn kopiering. Begge deler er galt, ja, men det ene er mer galt enn det andre.

 

Hva med moral?

Det å stjele er forkastelig uansett hvor stort/lite tapet er for andre og å "forsvare" det ene overfor det andre med slike argumenter blir feil.

Jeg vil faktisk påstå at det å forsvare piratkopiering er med på å senke folks holdninger til hva som er mitt og ditt å dermed medvirkende til å senke terskelen for å "stjele" andre ting.

Lenke til kommentar
Mange tenker at å laste ned ikke er å stjele,men det er AKKURAT det samme som å stjele en fysisk ting fra en butikk!

Rettferdigjør det at de gjør det med at:-Alle gjør det jo,sjansen for å bli tatt er mikroskopisk osv.

Eier ikke moral eller kanskje bare har lite penger pga.gidder ikke jobbe derfor må laste ned.

Noe av det værste er de som laster ned vanvittig mye,de lar det gå sport i det på en måte ved å samle opp alt mulig fks.tv serier,spill,store mengder musikk,programmer og filmer og annet piss man ikke trenger...

Dårlig oppdragelse har disse folkene fått vil jeg si,blir så provosert av alle de folka! :angry:

 

Edit: Jeg vil si at 99% av de som trenger mer lagringsplass enn en harddisk på mer enn 200GB driver med piratnedlasting...

6170854[/snapback]

 

Er det mulig å lire av seg så inni H........ mye dritt prat?

Hva har det å si for deg personlig å si at folk pirat kopierer da?

 

Jeg blir så grønn av sånne dårlige kommentarer som det der, jeg kan garantere deg at du en eller annen gang har sett en piratkopiert film eller lastet ned noe selv?

Blir det samme som å si at de som kjører for fort med bil har dårlig oppdragelse det da, nå vet jeg ikke hvor gammel du er, kan hende du er en kvisete liten guttunge som ikke har begynt å får dine egne meninger om ting eller bare går rundt å jaller om ting du ikke har den fjerneste peiling på.

 

Hvis du synes det er såååå fælt at folk piratkopierer så er det mye du ikke kan gjøre, nesten bare å si opp ADSL abb. ditt allerede idag da.

 

Huff jeg er så lei av apekatter som er imot piratkopiering, sitter å sier at de hadde tjent penger her og penger der, de tjener allerede nok penger som det er.

Har absolutt ingenting å si for de om det er 1 million mennesker som piratkopierer, det har bare med griskhet å gjøre.

Selvfølgelig alle fortjener å få betalt for jobben de gjør, men når et menneske tjener over 1 milliard i året, da er det vel ikke akkurat så veldig synd på de lenger.

Jeg tror heller ikke det er noen fare med de ansatte i det firmaet som dette mennesket driver, de blir vel ikke akkurat arbeidsløse med det første.

 

Istedenfor å drive å jalle om at det er tyveri å piratkopiere så tenk heller på hvor mye de faktisk tjener i året de som driver/jobber i disse firmaene.

Om et menneske som laster ned har lyst til å laste ned 100 filmer eller 20000 album har ikke noe med saken å gjøre, de tjener fortsatt ikke noe mindre.

Og en annen ting, jeg kan garantere deg at hvis det blir mindre/slutt på piratkopiering så blir IKKE spill/filmer/OS/osv osv osv......... noe billigere i det hele tatt. Jeg tror nok heller de øker prisen jeg.

 

Selvom alle har lyst på Porsche eller Ferrari, så går ikke prisen noe ned allikevel, selvom alle eller iallefal veldig mange har lyst til å Kjøpe Windows Vista så har de ikke akkurat vært moderate med prisen der i gården heller.

 

Selvom det er hadde vært slutt på bankran så hadde det ikke vært noe mere å tjene på å ha pengene i banken heller........

 

Tenk dere om før dere begynner å kaste rundt dere med helt useriøse uttalelser om at folk har dårlig oppdragelse fordi de kopierer en film eller ett album.

Alle dere som sier dette eller disser folk som pirat kopierer, tror nok ikke dere er så veldig moralske selv heller jeg, hvis dere er på fest å ser ett brent album, så skriker dere ikke ut at det er piratkopiering og at dette finner du deg ikke i osv...

Da er dere jo like ille som andre folk da jo...... Prater om moral, stå for det dere mener da, ikke bare på et forum ingen ser ansiktet dere allikevel.

 

De som tjener penger på piratkopiering, de kan dere bare ta, det er ikke riktig......

 

larion

Lenke til kommentar
Hallo!

 

Når Bill Gates er en av verdens rikeste menn, så skjønner dere jo hva som foregår?

 

You do the math :ermm:

6174429[/snapback]

 

Det er vel ikke pengmengden til en mann som skal avgjøre om det er legitimt å stjele eller ei.

Siden Rema/Rimi eies av norges rikeste menn er det da greit å hente det man trenger :hmm:

Lenke til kommentar
Det er lett å se at tyveri har større konsekvenser for produsenten enn kopiering, og dermed at tyveri er værre enn kopiering. Begge deler er galt, ja, men det ene er mer galt enn det andre.

 

Hva med moral?

Det å stjele er forkastelig uansett hvor stort/lite tapet er for andre og å "forsvare" det ene overfor det andre med slike argumenter blir feil.

Jeg vil faktisk påstå at det å forsvare piratkopiering er med på å senke folks holdninger til hva som er mitt og ditt å dermed medvirkende til å senke terskelen for å "stjele" andre ting.

6174448[/snapback]

 

Du er vel enig i at det er en forskjell? Mellom feks å stjele 3 millioner fra en bank, enn å feks ikke si ifra om du får en tier for mye i vekslepenger? Personig synes jeg ihvertfall det er en moralsk forskjell.

 

Jeg har ikke sett noen statistikker på stjeling, men har det økt mye i det siste? Iogmed at nesten en million piratkopierer, så burde stjeling også ha gått opp ganske mye om det er en sik sammenheng.

 

AtW

Lenke til kommentar

Problemet med et program som f.eks. Photoshop er at private som har det til hobbybruk betaler det samme som profesjonelle fotografer og reklamebyråer som benytter det i næringssammenheng. Dette henger selvsagt ikke på greip. En tusenlapp er omtrent det Photoshop er verdt for meg som privatperson, mens for en profesjonell blir verdien selvsagt mangedoblet.

Lenke til kommentar
Det er lett å se at tyveri har større konsekvenser for produsenten enn kopiering, og dermed at tyveri er værre enn kopiering. Begge deler er galt, ja, men det ene er mer galt enn det andre.

 

Hva med moral?

Det å stjele er forkastelig uansett hvor stort/lite tapet er for andre og å "forsvare" det ene overfor det andre med slike argumenter blir feil.

Jeg vil faktisk påstå at det å forsvare piratkopiering er med på å senke folks holdninger til hva som er mitt og ditt å dermed medvirkende til å senke terskelen for å "stjele" andre ting.

6174448[/snapback]

 

Du er vel enig i at det er en forskjell? Mellom feks å stjele 3 millioner fra en bank, enn å feks ikke si ifra om du får en tier for mye i vekslepenger? Personig synes jeg ihvertfall det er en moralsk forskjell.

 

Jeg har ikke sett noen statistikker på stjeling, men har det økt mye i det siste? Iogmed at nesten en million piratkopierer, så burde stjeling også ha gått opp ganske mye om det er en sik sammenheng.

 

AtW

6174464[/snapback]

 

Ja det er forskjell på å rane en bank og å få en tier for mye igjen i butikken,nettop derfor er våre lover laget slik at de straffer etter størrelsen eller hvor alvorlig forbrytelsen er, dog er det neppe straffbart at noen gir deg en tier for mye :)

 

Stjeling er et økende problem,vi ser stadig vekk innlegg i avisene om hvor mye det stjeles for i butikker rundt om i landet og at det må annsettes X antall vektere,dette går utover erlige kjøpere som må være med å betale regningen .

 

 

BlueJet

Problemet med et program som f.eks. Photoshop er at private som har det til hobbybruk betaler det samme som profesjonelle fotografer og reklamebyråer som benytter det i næringssammenheng. Dette henger selvsagt ikke på greip. En tusenlapp er omtrent det Photoshop er verdt for meg som privatperson, mens for en profesjonell blir verdien selvsagt mangedoblet.

 

Dette er jo et programm som er svært omfattende og nettop beregnet på proffer,det finnst jo imidlertid andre billigere utgaver som holder i massevis for oss amatører,så en må ikke piratkopiere nettop dette :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Hallo!

 

Når Bill Gates er en av verdens rikeste menn, så skjønner dere jo hva som foregår?

 

You do the math :ermm:

6174429[/snapback]

Ja, jeg skjønner hva som foregår. Men det er ikke negativt at folk blir rike. Det som bestemmer om prisen på et produkt er "riktig" er om den står i forhold til nytteverdien. Gjør den ikke det, er varen for dyr.

 

Men det er individuelt. Så lenge det finnes nok folk som vil kjøpe er prisen riktig.

 

For meg er en BMW eller Mercedes for dyr, så da kjører jeg Passat i stedet. No problem. (En annen sak er at grunnen til at BMW er for dyrt er avgiftene. Men vi har dem og det forholder jeg meg til.) Rolls Royce lager en håndfull biler i året til kunder med alt for mange millioner. Skulle vi tvunget dem til å lage biler alle hadde råd til? Hvorfor det, så lenge det finnes alternativer?

 

Samme gjelder programvare. For meg er verktøyene jeg bruker til programutvikling verd mange tusen kroner. Det er de jeg tjener pengene mine på. Photoshop er ikke verd noen ting for meg, siden jeg bare driver billedbehandling på hobbybasis. Så da har jeg kjøpt Corel Graphics (med PhotoPaint) istedet. Godt nok for mitt bruk, og innenfor mitt budsjett.

 

Ingen tvinger deg til å finansiere Bill Gates formue (som forøvrig brukes til å utrydde sykdommer i Afrika og lignende.) Bruk gjerne open source alternativer. Vil du ha ned prisene til Microsoft, er det bedre å sørge for å gi konkurrentene et alternativ enn å hjelpe MS å beholde sin markedsdominans.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Ja det er forskjell på å rane en bank og å få en tier for mye igjen i butikken,nettop derfor er våre lover laget slik at de straffer etter størrelsen eller hvor alvorlig forbrytelsen er, dog er det neppe straffbart at noen gir deg en tier for mye  :)

 

Stjeling er et økende problem,vi ser stadig vekk innlegg i avisene om hvor mye det stjeles for i butikker rundt om i landet og at det må annsettes X antall vektere,dette går utover erlige kjøpere som må være med å betale regningen .

 

Så du er enig i at det gir mening både morask og juridisk og skille i alvorlighetsgrad mellom piratkopiereing og stjeling?

 

Mulig det har økt (selv om avissartikler ikke nødvendigvis er noe godt mål på det), men har det virkelig økt i en slik størresesorden som en sammenheng mellom piratkopiering og stjeling skulle tilsi? Jeg må innrømme at jeg tviler.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hallo!

 

Når Bill Gates er en av verdens rikeste menn, så skjønner dere jo hva som foregår?

 

You do the math :ermm:

6174429[/snapback]

Ja, jeg skjønner hva som foregår. Men det er ikke negativt at folk blir rike.

 

Dette er litt OT, men jeg må nesten poengtere den (bastante) påstanden. Om man har et gitt antall ressurser å fordele (noe som forsåvidt er tilfellet i verden, selv om denne mengden ressurser stadig øker). Så er det egentlig negativt at enkeltmennesker blir veldig rike, iogmed at det fører til at resten av befolkningen blir mindre rik. (Og da tar jeg ikke med sosiale problemer skapt av stor forskjell i inntekt heller). Jeg har ikke så lyst til å starte en kjempediskusjon om det, men jeg vil i det minste oppfordre deg til å skrive. "Det er ikke nødvendigvis negativt at folk blir rike" :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...