Gå til innhold

Piratkopieringen øker


Anbefalte innlegg

Har vel sagt det før men gjentar det gjerne, kopiering er etter mitt syn helt bak mål og jeg sidestiller det med tyveri og synest dem som driver med slikt ikke er mere verd enn en simpel butikktyv.

Vet at enkelte "beskytter" seg med "ja men jeg har ikke stjålet noe,jeg har bare kopiert" slike argumenter er bak mål. Skal en ha noe bør en erverve seg dette på ærlig vis eller være foruten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er vel dette som er en av fordelene(:p) ved piratkopiering. At folk kan få inspirasjon og se mulighetene forskjellig software som kan gjøre at de graver seg inn i noe som de sikkert aldri ville kommet borti på noen måte foruten, untagelig om at de helt fra første stund VISSTE at de skulle begynne med f.eks. bilderedigering via photoshop, uten noen direkte erfaring om det ...  :roll:

 

-Nei, min her mindre betydlige og personlige moral er at hvis man bruker et program så mye at man "føler" at man har fått utnyttet over kanskje halvparten av de tekniske funksjonene av det, er at man bør gi produsenten noe tilbake om mulig ... Man vet jo aldri hva man vil interessere seg for uten å vite hva man kan interessere seg i, kort sagt.

(Gjentar nok sikkert alle andres replik. her nå :p)

 

Var bare å få inn denne "moralen" slik at produsenten får det de "fortjener" ...

6173566[/snapback]

 

Vi er vel egentlig ganske enige, mens jeg er av den oppfatningen at det bør tilstrebes forandringer i tilbud. Hvis man da ser på spillbransjen som har gjort spillene tilgjengelige for bruk på nettet - utvidet tilbudet - og dermed gjort kontroll av lovlig kjøpt kopi mulig, så må jo dette være noe andre kan lære av? Ikke det at det vil være kopisperrer som gjelder (vil ha fullverdig vare!), men at det kan være for eksempel reklamefinansierte nedlastningstilbud til forbrukeren. Det vil vel uansett føre svært lite godt med seg med denne "heksejakten" på menigmann i gata som tilfeldigvis har ulovlig kopi av xp - sikkert installert av en fjern nevø, familiens dataguru.

 

Edit: Ganske enige, men piratkopiering er faktisk en uting! ;)

Endret av Pjokk99
Lenke til kommentar
Har vel sagt det før men gjentar det gjerne, kopiering er etter mitt syn helt bak mål og jeg sidestiller det med tyveri og synest dem som driver med slikt ikke er mere verd enn en simpel butikktyv.

Vet at enkelte "beskytter" seg med "ja men jeg har ikke stjålet noe,jeg har bare kopiert" slike argumenter er bak mål. Skal en ha noe bør en erverve seg dette på ærlig vis eller være foruten.

6173643[/snapback]

 

Du bryter vel heller ikke fartsgrensen?

Stopper alltid for fotgjengere?

Aner en tanke hykleri her....

 

Wildthing

Lenke til kommentar
Om piratkopiering er mer eller mindre galt enn stjeling blir et moralsk spørsmål, og derfor veldig krevende å svare på. Men en ting er hevet over en hver tvil;

Ikea kan si at de har tapt 1000 kr. om et møbel blir stjålet, men det blir svada om et softwareselskap sier det samme om noen piratkopierer et program som "piraten" høyst sannsynligvis ikke hadde kjøpt legalt.

 

ALTSÅ: Skadevirkningen av å piratkopiere fremfor å stjele noe fysisk er helt klart mindre, så derfor føler nok mange at det er mindre galt.

6172470[/snapback]

Men du forutsetter fortsatt at piraten (ingen grunn til å bruke anførselstegn) ikke ville kjøpt. Allikevel er det mange som faktisk gjør det, uten at det er noen forskjell på sosial stand eller bruksområde. Den eneste forskjellen er om de synes kopiering er galt eller ikke.

 

Jeg kopierer ikke. I gata der jeg bor sitter det sikkert minst 35% og gjør det, om vi skal tro tallene. Og de er hverken fattigere eller generelt mer kriminelle enn meg. De kjøper like dyre biler, drar på like dyre ferier, handler i samme butikken som meg, og betaler sin skatt med like mye/liten lyst og glede. Den eneste grunnen til at de kopierer er at de har et annet moralsk synspunkt på kopiering enn jeg har.

 

Og da er spørsmålet, siden de helt opplagt har råd til å betale 950 kroner for en tre-bruker Office til familien: Er det faktisk slik at de ikke ville kjøpt om de ikke kunne kopiere? Du anslår over at 10-15% ville. Jeg vil gjette på at det tallet varierer voldsomt med produkt, og at prosenten er en helt annen for Photoshop som er dyrt og som folk faktisk ikke "trenger" på den ene siden, og Office og Windows på den andre. kanskje ville bare 10% kjøpt Photoshop, til gjengjeld ville kanskje 90% kjøpt Office, rett og slett på grunn av behov og nytteverdi...

 

Geir :)

6172790[/snapback]

 

1: Hvor får du tak i 3 bruker officer til 950 kr?

Kanskje problemet også er at tilgjengeligheten er større der man laster ned pirat kopiert materiale?

 

2: Regner med at du er bilfører,og lurer da på om du noen gang har kjørt for fort.

Regner med at svaret er ja,og dermed så kan du si takk og farvel til den moralismen du predikerer om her!

 

Wildthing

Lenke til kommentar
Har vel sagt det før men gjentar det gjerne, kopiering er etter mitt syn helt bak mål og jeg sidestiller det med tyveri og synest dem som driver med slikt ikke er mere verd enn en simpel butikktyv.

Vet at enkelte "beskytter" seg med "ja men jeg har ikke stjålet noe,jeg har bare kopiert" slike argumenter er bak mål. Skal en ha noe bør en erverve seg dette på ærlig vis eller være foruten.

6173643[/snapback]

 

Du bryter vel heller ikke fartsgrensen?

Stopper alltid for fotgjengere?

Aner en tanke hykleri her....

 

Wildthing

6173666[/snapback]

 

Har overhode ingenting med hykleri å gjøre,men å prøve etter beste evne å holde seg innenfor loven.

Jeg stopper alltid for fotgjengere,men joda jeg har kjørt for fort og har også blitt tatt i radar og måttet betale for det. Dog er det en viss forskjell i å kjøre for fort (innen rimelighetens grenser) og det å bevisst annskaffe seg ulovlige varer.

Når jeg sier innenfor rimelighetens grenser tenker jeg da feks på at du i en 60 sone uforvarende kommer opp i 65 og blir tatt, dette er skjeldent bevisst men en må likevel gjøre opp for seg .

En som driver med piratkopiering gjør dette bevist og i vinnings hennsikt .

Lenke til kommentar

Hva om antipiratene hadde kommet med et alternativ en risen bak speilet?

Jeg mener at dette ikke bare er snakk om moral,men folks innstilling til de globale firmaenes mål om å flå forbrukerne til skinnet om du kan komme unna med det.

Firmaenes forsøk på å kontrollere våres liv ved å sette alle mulige tullete sperrer på hardware som software.

 

En annen ting som virker rart,er at de mer eller mindre har tillatt denne praksisen tidligere med kopiering via vhs,opptak av tv program og filmer fra tv,opptak av musikk fra radioen.

Nå skal de plutselig begynne å ta mannen i gata fordi det er synelig?

 

Alt dette er bare enda et forsøk fra de globale firmaene til å fortsatt kontrollere våre liv.

 

 

Wildthing

Lenke til kommentar
Har vel sagt det før men gjentar det gjerne, kopiering er etter mitt syn helt bak mål og jeg sidestiller det med tyveri og synest dem som driver med slikt ikke er mere verd enn en simpel butikktyv.

Vet at enkelte "beskytter" seg med "ja men jeg har ikke stjålet noe,jeg har bare kopiert" slike argumenter er bak mål. Skal en ha noe bør en erverve seg dette på ærlig vis eller være foruten.

6173643[/snapback]

 

Du bryter vel heller ikke fartsgrensen?

Stopper alltid for fotgjengere?

Aner en tanke hykleri her....

 

Wildthing

6173666[/snapback]

 

Har overhode ingenting med hykleri å gjøre,men å prøve etter beste evne å holde seg innenfor loven.

Jeg stopper alltid for fotgjengere,men joda jeg har kjørt for fort og har også blitt tatt i radar og måttet betale for det. Dog er det en viss forskjell i å kjøre for fort (innen rimelighetens grenser) og det å bevisst annskaffe seg ulovlige varer.

Når jeg sier innenfor rimelighetens grenser tenker jeg da feks på at du i en 60 sone uforvarende kommer opp i 65 og blir tatt, dette er skjeldent bevisst men en må likevel gjøre opp for seg .

En som driver med piratkopiering gjør dette bevist og i vinnings hennsikt .

6173691[/snapback]

 

Å hykleriet fortsetter ser jeg.

Tviler sterkt på at du ville bli stoppet om du kjørte 65 i 60 sonen.

Forskjellen er faktisk langt mer alvorlig enn du skal ha det til.

Ved å kjøre for fort kan du forandre en alvorlig ulykke til en dødsulykke ved å ta med et ulovlig høyt moment inn i den ulykken.

At du uforvarende setter mitt og andres liv i fare i trafikken er da langt verre enn bevisst piratkopiere?!?

Ikke prøv å ro deg bort,da kjøring for fort,eller prate i tlf når du kjører er en langt mer alvorlig forseelse enn å piratkopiere lyd/bilde/programvare.

 

 

Wildthing

Endret av Wildthing
Lenke til kommentar
Hva om antipiratene hadde kommet med et alternativ en risen bak speilet?

Jeg mener at dette ikke bare er snakk om moral,men folks innstilling til de globale firmaenes mål om å flå forbrukerne til skinnet om du kan komme unna med det.

Firmaenes forsøk på å kontrollere våres liv ved å sette alle mulige tullete sperrer på hardware som software.

 

En annen ting som virker rart,er at de mer eller mindre har tillatt denne praksisen tidligere med kopiering via vhs,opptak av tv program og filmer fra tv,opptak av musikk fra radioen.

Nå skal de plutselig begynne å ta mannen i gata fordi det er synelig?

 

Alt dette er bare enda et forsøk fra de globale firmaene til å fortsatt kontrollere våre liv.

 

 

Wildthing

6173697[/snapback]

 

Ser det ikke som noen kontroll av andres liv,her handler det om å beskytte sitt produkt og selv om noen var driftige og smarte nok til å utvikle et produkt og tjener penger på dette, ja masse penger samtidig som jeg satt å drømte om å lage et produkt, så gir ikke dette meg retten til å stjele deres ide/livsverk .

Håper faktisk det blir utviklet et system som feks regitrerer oprativsystemet en har på maskinen når en feks surfer på nettet og om det da reg på flere maskiner enn tillatt så blir kjøperen av orginalen den annsvarlige .

Lenke til kommentar
Hva om antipiratene hadde kommet med et alternativ en risen bak speilet?

Jeg mener at dette ikke bare er snakk om moral,men folks innstilling til de globale firmaenes mål om å flå forbrukerne til skinnet om du kan komme unna med det.

Firmaenes forsøk på å kontrollere våres liv ved å sette alle mulige tullete sperrer på hardware som software.

 

En annen ting som virker rart,er at de mer eller mindre har tillatt denne praksisen tidligere med kopiering via vhs,opptak av tv program og filmer fra tv,opptak av musikk fra radioen.

Nå skal de plutselig begynne å ta mannen i gata fordi det er synelig?

 

Alt dette er bare enda et forsøk fra de globale firmaene til å fortsatt kontrollere våre liv.

 

 

Wildthing

6173697[/snapback]

 

Ser det ikke som noen kontroll av andres liv,her handler det om å beskytte sitt produkt og selv om noen var driftige og smarte nok til å utvikle et produkt og tjener penger på dette, ja masse penger samtidig som jeg satt å drømte om å lage et produkt, så gir ikke dette meg retten til å stjele deres ide/livsverk .

Håper faktisk det blir utviklet et system som feks regitrerer oprativsystemet en har på maskinen når en feks surfer på nettet og om det da reg på flere maskiner enn tillatt så blir kjøperen av orginalen den annsvarlige .

6173704[/snapback]

 

Bruker du linux? Hvis du bruker windows burde du veldig godt vite at lovelig windows os blir registrert hos microsoft,og blir låst mot hardware om det er en oem utgave.

Ja,selv om jeg prater piratenes sak har jeg selv lovlig utgave av windows (selv om den er 10 ganger mer bruker fientlig enn piratutgaven).

 

Wildthing

Lenke til kommentar
Har vel sagt det før men gjentar det gjerne, kopiering er etter mitt syn helt bak mål og jeg sidestiller det med tyveri og synest dem som driver med slikt ikke er mere verd enn en simpel butikktyv.

Vet at enkelte "beskytter" seg med "ja men jeg har ikke stjålet noe,jeg har bare kopiert" slike argumenter er bak mål. Skal en ha noe bør en erverve seg dette på ærlig vis eller være foruten.

6173643[/snapback]

 

Du bryter vel heller ikke fartsgrensen?

Stopper alltid for fotgjengere?

Aner en tanke hykleri her....

 

Wildthing

6173666[/snapback]

 

Har overhode ingenting med hykleri å gjøre,men å prøve etter beste evne å holde seg innenfor loven.

Jeg stopper alltid for fotgjengere,men joda jeg har kjørt for fort og har også blitt tatt i radar og måttet betale for det. Dog er det en viss forskjell i å kjøre for fort (innen rimelighetens grenser) og det å bevisst annskaffe seg ulovlige varer.

Når jeg sier innenfor rimelighetens grenser tenker jeg da feks på at du i en 60 sone uforvarende kommer opp i 65 og blir tatt, dette er skjeldent bevisst men en må likevel gjøre opp for seg .

En som driver med piratkopiering gjør dette bevist og i vinnings hennsikt .

6173691[/snapback]

 

Å hykleriet fortsetter ser jeg.

Tviler sterkt på at du ville bli stoppet om du kjørte 65 i 60 sonen.

Forskjellen er faktisk langt mer alvorlig enn du skal ha det til.

Ved å kjøre for fort kan du forandre en alvorlig ulykke til en dødsulykke ved å ta med et ulovlig høyt moment inn i den ulykken.

At du uforvarende setter mitt og andres liv i fare i trafikken er da langt verre enn bevisst piratkopiere?!?

Ikke prøv å ro deg bort,da kjøring for fort,eller prate i tlf når du kjører er en langt mer alvorlig forseelse enn å piratkopiere lyd/bilde/programvare.

 

 

Wildthing

6173700[/snapback]

 

For det første les retningslinjene om personuthenging.

Å kalle noen hykler er nettop det.

Ingen er feilfri,men det er forskjell på å gjøre en feil i ny og ne og det å bevisst stjele noe.

Jeg stopper ALLTID for fotgjengeroverganger om noen skal krysse der, jeg har brukt bilbelte fra dag 1 siden jeg fikk førerkort og det var lenge før det ble påbudt å bruke dette.

 

Forskjellen er faktisk langt mer alvorlig enn du skal ha det til.

Ved å kjøre for fort kan du forandre en alvorlig ulykke til en dødsulykke ved å ta med et ulovlig høyt moment inn i den ulykken.

 

Selvsagt kan en ved å kjøre for fort forårsake en alvorlig ulykke, det er det vel ingen som har benektet heller, jeg har heller ikke motsatt meg straffen jeg fikk for å kjøre for fort uansett om dette var utilsiktet, jeg brøt loven og måtte gjøre opp for meg. På samme måte ønsker jeg at pirater skal straffes å må gjøre opp for seg .

Lenke til kommentar
Hva om antipiratene hadde kommet med et alternativ en risen bak speilet?

Jeg mener at dette ikke bare er snakk om moral,men folks innstilling til de globale firmaenes mål om å flå forbrukerne til skinnet om du kan komme unna med det.

Firmaenes forsøk på å kontrollere våres liv ved å sette alle mulige tullete sperrer på hardware som software.

 

En annen ting som virker rart,er at de mer eller mindre har tillatt denne praksisen tidligere med kopiering via vhs,opptak av tv program og filmer fra tv,opptak av musikk fra radioen.

Nå skal de plutselig begynne å ta mannen i gata fordi det er synelig?

 

Alt dette er bare enda et forsøk fra de globale firmaene til å fortsatt kontrollere våre liv.

 

 

Wildthing

6173697[/snapback]

 

Ser det ikke som noen kontroll av andres liv,her handler det om å beskytte sitt produkt og selv om noen var driftige og smarte nok til å utvikle et produkt og tjener penger på dette, ja masse penger samtidig som jeg satt å drømte om å lage et produkt, så gir ikke dette meg retten til å stjele deres ide/livsverk .

Håper faktisk det blir utviklet et system som feks regitrerer oprativsystemet en har på maskinen når en feks surfer på nettet og om det da reg på flere maskiner enn tillatt så blir kjøperen av orginalen den annsvarlige .

6173704[/snapback]

 

Bruker du linux? Hvis du bruker windows burde du veldig godt vite at lovelig windows os blir registrert hos microsoft,og blir låst mot hardware om det er en oem utgave.

Ja,selv om jeg prater piratenes sak har jeg selv lovlig utgave av windows (selv om den er 10 ganger mer bruker fientlig enn piratutgaven).

 

Wildthing

6173710[/snapback]

 

Jeg bruker windows på alle mine maskiner og har en lisens til hver maskin.

Den registreringen som er på windows i dag er ikke verdt 5 flate øre ang sikkerhet, har en kjenning som har 5 maskiner i huset og samme XP innstalert og reg på samtlige maskiner, i tillegg er den innstalert på minst 2 kompisers maskiner og de er reg der og, dette er nemmelig ikke noe problem .

Nå vet jeg ikke hva som er så mye mere brukervennelig med piratutgaven,men det kan du sikkert fortelle meg.

Jeg fikk nemmelig en piratutgave av XP pro som jeg innstalerte på samme maskin som jeg har lovlig XP pro for å prøve den,jeg merket ingen forskjell utenom at jeg slapp reg, den ble forøvrig slettet etter at den var prøvd og cden destruert.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Selv om man tar med feilmarginen tror jeg RIAA beregner helt feil. F.eks. når de skal beregne det økonomiske tapet går de nok utifra verdien av det som blir lastet ned og ikke hvor mye de faktisk hadde solgt vis ingen piratkopierte.

6169906[/snapback]

Dette tror jeg også. De regner ut det tapte ut ifra det som har blitt kopiert. Og siden piratkopiering er gratis, så sier det seg jo selv at mange, mange flere kopierer gratis enn å kjøpe f.eks XP til flere tusen kroner. Når dette er sagt tror jeg ikke det hadde blitt solgt samme antallet lisenser som piratkopier i verden, slik at tallet for tapt inntekt er langt høyere enn det reelle tallet for tapt inntekt.

Lenke til kommentar
En annen ting som virker rart,er at de mer eller mindre har tillatt denne praksisen tidligere med kopiering via vhs,opptak av tv program og filmer fra tv,opptak av musikk fra radioen.

Nå skal de plutselig begynne å ta mannen i gata fordi det er synelig?

6173697[/snapback]

 

Vi har noe som heter kassettavgiftsfond i norge. Når vi kjøper tomme kasetter eller videokasetter er det lagt inn en liten avgift på disse som går inn i dette fondet. Denne avgiften er en kompensasjon mot at du skal få lov til å kopiere ting fra radio, tv og filmer du leier i en videosjappe. Jeg er rimelig sikker på at å kopiere en kasett fra en kompis også er fullt lovlig.

Fondets midler blir utdelt til artister og rettighetshavere etter samme fordelingsmodell som tono bruker.

 

Problemet idag er at man tar ikke lenger opp musikk fra radio eller låner noen kasetter av en kompis. Vi deler musikken vår med tusenvis av andre på nettet.

Uten at det betales noen avgift for harddisken hvor musikken lagres.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Her mangler det ikke på de vanlige unnskyldningene for å gjøre piratvirksomhet lovlig og til en menneskerett..

 

Jeg er ferdigutdannet som programmerer om et år, og må vel ut i arbeidslivet. Hvis jeg har jobbet i et utviklingsprosjekt i to år for å ferdigstille programmvare, så vil jeg likestille det produktet på lik linje som en hvilken som helst annen bedrift som måtte bruke like lang tid på å utvikle et "fysisk" produkt. Selvfølgelig skal vi da også på lik linje få betalt for strevet, uavhengig om brukeren hadde råd til produktet eller ikke. Det er da trossallt ikke den fysiske cd-platen du betaler 1000 kr for, men innholdet og arbeidet bak, og det må selvfølgelig likestilles på samme måte som et hvilket som helst annet produkt.

Hvem hadde vel giddet å sitte å programmere i årevis og ikke få noe igjen for strevet? ikke jeg.

Så hvis folk absolutt vil ha ting gratis, så får de holde seg til gratisalternativene, selv om de etter min mening stort sett er dårligere enn programmvare det brukes penger og ressurser på å utvikle. det er INGEN som tvinger noen til å betale dyrt for programmer, bare bruk alternativene dere skryter så mye av.

Selv bruker jeg Linux til daglig, og må si at omtrent ingen av programmene fungerer på noen som helst måte bedre enn alternativer til windows som koster penger, men det er nå bare min personlige mening..

Ser det er noen fornuftige folk her ihvertfall snekke'rn

Lenke til kommentar
Har vel sagt det før men gjentar det gjerne, kopiering er etter mitt syn helt bak mål og jeg sidestiller det med tyveri og synest dem som driver med slikt ikke er mere verd enn en simpel butikktyv.

6173643[/snapback]

Ja. Å sitere det du skriver her er vel egentlig kommentar nok i seg selv... Men å sidestille kopiering med butikktyveri er absurd, av diverse årsaker som er grundig gjennomgått i denne tråden. Det bidrar ihvertfall ikke til saklig debatt.

Lenke til kommentar

Denne diskusjonen om opphavsrett og kopiering har pågått siden Betamax og vhs sin tid. Samtidig har utviklingen vært at filmene er blitt dyrere og flere. Og hvor mye produsentene av disse kulturbidragene taper penger pga kopiering må selvsagt vurderes. Men jeg er sikker på at de ikke kan kalle det "tap" i økonomisk sammenheng. Videre vil jeg si at jeg savner en grundig økonomisk analyse av en nøytral part om dette temaet, og da er ikke "antallet kopiversjoner" * "pris/avanse/DB/eller hva du velger å kalkulere med" svaret.

 

Og til dere programmerere som er redde for lønna deres pga kopiering: Da må det være ganske tafatt det dere driver med. Microsoft har gode resultater selv så høy piratkopiering de hevder deres produkter utsettes for.

Endret av molsen
Lenke til kommentar
Har vel sagt det før men gjentar det gjerne, kopiering er etter mitt syn helt bak mål og jeg sidestiller det med tyveri og synest dem som driver med slikt ikke er mere verd enn en simpel butikktyv.

Vet at enkelte "beskytter" seg med "ja men jeg har ikke stjålet noe,jeg har bare kopiert" slike argumenter er bak mål. Skal en ha noe bør en erverve seg dette på ærlig vis eller være foruten.

6173643[/snapback]

 

Du bryter vel heller ikke fartsgrensen?

Stopper alltid for fotgjengere?

Aner en tanke hykleri her....

 

Wildthing

6173666[/snapback]

 

Har overhode ingenting med hykleri å gjøre,men å prøve etter beste evne å holde seg innenfor loven.

Jeg stopper alltid for fotgjengere,men joda jeg har kjørt for fort og har også blitt tatt i radar og måttet betale for det. Dog er det en viss forskjell i å kjøre for fort (innen rimelighetens grenser) og det å bevisst annskaffe seg ulovlige varer.

Når jeg sier innenfor rimelighetens grenser tenker jeg da feks på at du i en 60 sone uforvarende kommer opp i 65 og blir tatt, dette er skjeldent bevisst men en må likevel gjøre opp for seg .

En som driver med piratkopiering gjør dette bevist og i vinnings hennsikt .

6173691[/snapback]

Dette er tvert imot hykleri på sitt verste. Jada, bare hakk løs på fattige studenter som prøver å tilegne seg det som er av kunnskap og informasjon tilgjengelig i samfunnet, uten å ha femsifret beløp fast inn på konto hver måned. Og uten å skade noen. De samme studentene ville uansett ikke brukt studielånet på å kjøpe en dyr office-pakke, men hvis de prøver ut og blir kjent med office-systemet istedenfor å lære seg et gratis alternativ, vil dette faktisk gagne Microsoft i lengden, da de senere i full jobb, gjerne vil helle mot å kjøpe Office-pakken. Nei, la oss bøtelegge de onde piratene (en tredjedel av Norges befolkning), løpe ut og kjøpe raske biler, og vise Norge hvor moralske vi er.

 

I vinnings hensikt!?? :yes: Jeg ler meg skakk. 2.semester student "Morten" laster ned siste sesong av Lost for å avkople fra studiene på kveldstid. Evnt bruker piratkopiert Word til å levere den siste obligatoriske oppgaven denne våren. Her er det soleklare vinningsmotiver inne i bildet. God bedring.

 

Nei gå ut og drep mennesker på veiene, det kan du ihvertfall ikke tjene noe på. I verste fall kan du jo bare "gjøre opp for deg".

 

 

-Visjoner-

Lenke til kommentar
Hva om antipiratene hadde kommet med et alternativ en risen bak speilet?

Jeg mener at dette ikke bare er snakk om moral,men folks innstilling til de globale firmaenes mål om å flå forbrukerne til skinnet om du kan komme unna med det.

Firmaenes forsøk på å kontrollere våres liv ved å sette alle mulige tullete sperrer på hardware som software.

 

En annen ting som virker rart,er at de mer eller mindre har tillatt denne praksisen tidligere med kopiering via vhs,opptak av tv program og filmer fra tv,opptak av musikk fra radioen.

Nå skal de plutselig begynne å ta mannen i gata fordi det er synelig?

 

Alt dette er bare enda et forsøk fra de globale firmaene til å fortsatt kontrollere våre liv.

 

 

Wildthing

6173697[/snapback]

 

Ser det ikke som noen kontroll av andres liv,her handler det om å beskytte sitt produkt og selv om noen var driftige og smarte nok til å utvikle et produkt og tjener penger på dette, ja masse penger samtidig som jeg satt å drømte om å lage et produkt, så gir ikke dette meg retten til å stjele deres ide/livsverk .

Håper faktisk det blir utviklet et system som feks regitrerer oprativsystemet en har på maskinen når en feks surfer på nettet og om det da reg på flere maskiner enn tillatt så blir kjøperen av orginalen den annsvarlige .

6173704[/snapback]

 

Har du virkelig lyst på et system som overvåker og potensiellt straffer lovlydige brukere av et program som ærlig og redelig er kjøpt?? :nei:

 

Og hva får deg til å tro at Microsoft ville fornærme sine kunder på denne måten. Som antydet tidligere, har MS NULL å tjene på å stanse piratkopiering. Hvordan tror du Windows Vista vil etablere seg som markedsstandard når det blir sluppet? Før i det hele tatt salget har kommet skikkelig igang, vil MS dominere markedet for OS blandt de mest ivrige pc-brukerne, som de alltid har gjort. Og tett etter følger inntektene.

 

Edit: Fjernet litt skarpe kanter

Endret av Visjoner
Lenke til kommentar
Det er nå ofte de med mest penger i sin privatøkonomi som finner flest grunner mot å bruke mye penger på software til en PC. Men det går på moral, moral og penger fungerer dårlig sammen.

6172809[/snapback]

Det er godt at jeg ikke er så rik da... ;)

 

Men det slår vel litt beina under påstanden flere har fremmet at det er fordi det er så dyrt at folk kopierer? Jeg har egentlig en mistanke om at det er akkurat like mange (eller få) som betaler for Winzip til 200 kroner som for Photoshop til 8600...

 

Geir :)

6173058[/snapback]

 

Jepps, akkurat det jeg sier. Aksept fører til at man piratkopierer alt og ikke bare det man ikke har råd til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...