Gå til innhold

AMD lanserer sokkel AM2


Anbefalte innlegg

maa bare le av dette forumet.ett forum for amd elskere.her sitter alle dem som har alltid sagt at amd er best.naa naar intel kommer med nok en cpu som knuser amd i minst et aar fram i tid.955xe og 965xe.saa vil dere ikke tro paa div tester.samtidig sitte aa tro at amd har et ess i armen.lol

conroe er og blir en amd killer fra intel.go intel

6163533[/snapback]

Er andre forum noe bedre da? Er du noe bedre? (høres ikke slik ut, på den siste linja) :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liten oppsumering for meg selv:

 

AMD lanserer en ny plattform uten at det gir noen særlig ytelsesforbedring.

 

AMD lanserer FX62 som øker ytelsesgapet til Intel yterligere.

 

FX62 har blitt varm: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showd...spx?i=2762&p=11

Den bruker omtrent akkurat like mye som intels beste (som er en 65 nm cpu)

 

Angående Conroe blir det nok en bra CPU, men den lanseres først om to månder eller noe slikt, som faktisk er en god stund.

 

Testene av Conroe er lite komplett og man bør huske på at verken Anandtech eller Hexus får puplisere flere tester enn det intel tillater.

Lenke til kommentar

Anandtech har nå lagt ut sin AM2 preview :)

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2762&p=1

 

En artig liten kommentar:

AMD is also awaiting the launch of Core 2 Duo, though for different reasons; in fact one of its stipulations for sending out Socket-AM2 review kits was that the CPUs not be compared to Conroe. We understood and agreed with AMD's stance on the issue, simply because Core 2 Duo (Conroe) isn't shipping yet while AM2 is, but we do get a sense of concern whenever Conroe is brought up around AMD.
Lenke til kommentar

Jeg synes fremdeles det er rett og rimelig å ikke sammenligne AM2 og Conroe i samme test, da Conroe enda ikke er et ferdig produkt som shipper...

 

Når derimot Core 2 shipper, og lanseres offisielt, så kjør på!

 

Og før Intel-gutta her kaster seg over meg igjen så må jeg bare pressisere at det ville vært like sumt å sammenligne Core 2 retail med en engineering sample av K8L

 

Edit:

AMD does have one last trick up its sleeve before the end of the year, and you will hear about it in June. It's not K8L and it's not going to affect the majority of people, but it is an interesting stop gap solution for the high end in 2006...

Nå er det jo bare å spekkulere da... :roll:

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Folk må huske på at det AMD her lanserer er en ny plattform (sokkel AM2 for desktop, sokkel S1 for bærbare og sokkel F for tjenere) og ikke en helt ny prosessorarkitektur. De første prosessorene for denne plattformen vil derfor yte omtrent som den gamle plattformen (sokkel 939 for desktop, sokkel 754 for bærbare og sokkel 940 for tjenere) ettersom de bruker samme kjerne, med enkelte mindre (DDR2-minnekontroller) og større (Pacifica-virtualisering) forbedringer.

 

AMD kommer derimot med en kraftig forbedret prosessorarkitektur (K8L) seinere i år eller begynnelsen av neste år som bare blir tilgjengelig for denne plattformen.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Hvor har du lanseringen av K8L fra?

syns jeg leste 2. kvartal 07 for en stund siden, men er ikke sikker på om det stemmer.

6163888[/snapback]

Direkte fra mine kilder nær AMD :cool:

 

Jeg har ikke nøyaktige detaljer/datoer, men samples er allerede i sirkulasjon så jeg regner/håper faktisk med at vi får se en demonstrasjon allerede i juni. Hvor raskt prosessorer kommer i salg avhenger mye av hvor raskt 65nm-produksjonen på AMDs FAB36 i Dresden ramper opp. Det ryktes forøvrig om at AMD er fullt igang med å flytte mye av eksisterende produksjon til Chartered sine fabrikker i Singapore, så det alene kan tyde på at K8L-baserte prosessorer blir tilgjengelige allerede i år i mindre kvanta.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Hvor har du lanseringen av K8L fra?

syns jeg leste 2. kvartal 07 for en stund siden, men er ikke sikker på om det stemmer.

6163888[/snapback]

Direkte fra mine kilder nær AMD :cool:

 

Jeg har ikke nøyaktige detaljer/daTOR, men samples er allerede i sirkulasjon så jeg regner/håper faktisk at vi får se en demonstrasjon allerede i juni. Hvor raskt prosessorer kommer i salg avhenger mye av hvor raskt 65nm-produksjonen på FAB36 ramper opp.

6163898[/snapback]

 

Er gull for AMD hvis de får dem på markedet innen året er omme da. :)

Lenke til kommentar

S939 er langt fra død. Må ikke glemme at det er eneste plattformen hvor man kan blodklokke en Opteron ;).

 

Så dette vil være preferred plattform for mange som ikke har behov for mer enn 2GB minne i maskinen sin en god stund fremover ennå :D. Ellers må jeg småflire litt av enkeltes krisemaksimering av enkelte ting.

 

La meg først si at jeg kommer til å velge det som gir meg mest for pengene, og jeg gir døyten i hva det heter så lenge jeg får den kvalitet og ytelse jeg vil ha osv.

 

Det kan bety:

 

1. at jeg kanskje vurderer å holde meg på best ytende DDR plattform pga 2GB PC4000 EB rammen min. Velger derfor S939 med Asus/Dfi og en Opteron165.

 

2. Eller at jeg velger å selge ram og gå for en nyere løsning. AM2 er nå klar med spennede virtualsering og DDR2 støtte og har en lovende X2 3800 35w rett rundt hjørnet. Velger da et eksisterende Asus HK og 2GB DDR2-800.

 

3. Kanskje jeg kan tyne SocketA maskinen min litt til og vente på den store hypen "Conroe" og se om den virkelig leverer så bra som lovet. Så får jeg vurdere pris vs. gain og se om jeg hopper på den med 2GB DDR2-800(?)

 

4. Kanskje jeg heller går for en Turion64 X2, eller venter på "Merom?".

 

5. Eller kanskje jeg er litt småsur på at det ikke har kommet noen gode DDR2-800/1000 4GB kit ennå til en fornuftig pris og LL? Hvorfor i alle dager skal jeg levere inn den flotte 2GB DDR PC4000 ram'en min mot 2GB DDR-800?

 

Skal jeg kjøpe ny ram så må det vel:

a) være for å få MYE bedre ytelse

b) øke minnestørrelsen betraktelig.

 

 

Så forløpig synes jeg "gjerdet" virker mest fristende. Hvis jeg da ikke bruker fornuften og slenger meg på en S939, med Opteron165, 7900GTX 512MB, Asus 32SLI, Min eksisterende PC4000 2GB osv.

 

Have fun ;)

 

PS! MacFan.

Kan du forklare hva som er dårlig med listen du presenterer for K8L?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
maa bare le av dette forumet.ett forum for amd elskere.her sitter alle dem som har alltid sagt at amd er best.naa naar intel kommer med nok en cpu som knuser amd i minst et aar fram i tid.955xe og 965xe.saa vil dere ikke tro paa div tester.samtidig sitte aa tro at amd har et ess i armen.lol

conroe er og blir en amd killer fra intel.go intel

6163533[/snapback]

Jeg vet ennå ikke hvordan Conroe yter med sikkerhet, gjør du? På papiret virker Conroe å være en kraftig forbedring for Intel, ettersom som den ser ut til å adressere iallefall de største svakhetene med Pentium-D serien slik jeg vurderer det. Hvor bra den blir i realiteten vet vi ikke med sikkerhet før produktet faktisk er i salg og skikkelige uavhengige tester er blitt publisert. Mye kan skje iløpet av noen måneder, var ikke også Pentium-D et resultat av noen måneders arbeid? :whistle:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Men er det så mange som oppfyller det kravet? (Dårligere enn semp 1.6, og som fortsatt virker?)

 

AtW

6163273[/snapback]

Uten å være helt sikker, så tror jeg at det vil bli en del cpuer per wafer. Så om de kjøres på 1 GHz så blir kravene til varmeutvikling langt lavere. En slik cpu vil holde i lange baner til en kontorpc, for eksempel med Linux.
Lenke til kommentar
Anandtech har nå lagt ut sin AM2 preview :)

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2762&p=1

6163600[/snapback]

 

Raptor,23/05-2006 : 19:25]Edit:
AMD does have one last trick up its sleeve before the end of the year, and you will hear about it in June. It's not K8L and it's not going to affect the majority of people, but it is an interesting stop gap solution for the high end in 2006...

Nå er det jo bare å spekkulere da... :roll:

6163671[/snapback]

Jeg la også merke til den kommentaren. Jeg regner med det er X2 5200+ (2,6GHx 2x1MiB L2) de prater om.

Lenke til kommentar
povray.gif

(Legg merke til hvordan Woodcrest er overlegen på 1 tråd, men nesten blir tatt igjen med 4 tråder)

6162960[/snapback]

Meget interessant den testen der synes jeg ettersom den viser skaleringen, om enn på et ganske lite problem. Jeg regner med at Opteron på sokkel F vil være fullt på høyde med dette om ikke bedre, spesielt i 2+ tråder.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Meget interessant den testen der synes jeg ettersom den viser skaleringen, om enn på et ganske lite problem.  Jeg regner med at Opteron på sokkel F vil være fullt på høyde med dette om ikke bedre, spesielt i 2+ tråder.

6164430[/snapback]

 

Dette ble litt forvirrende. Er dette snakk om Opteron på 940 sokkel, eller på AM2? Hvis 940, noen som vet noe om ytelsen til Opteron på AM2? Eller er det en helt ny sokkel som kommer for Opteron?

Endret av spiffers
Lenke til kommentar
Interessant hvordan noen kan vise tester der Opteron blir banket av Woodcrest, mens noen kan vise tester som viser det stikk motsatte :hmm:

6164456[/snapback]

Jepp, derfor kan der lønne seg å være skeptisk til alt hypet som sirkulerer helt vilt i disse dager. Jeg så frem til 2006 som et år med mye spennende nytt, men det ser dessverre ut til at missinformasjon og resirkulering av denne blir det dominerende. Jeg håper at vi får vite noe mer håndfast iløpet av de neste ukene/månedene, ellers ser jeg mørkt på fremtiden.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...