Gå til innhold

AMD lanserer sokkel AM2


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
Raptor,23/05-2006 : 13:35]
Jeg ser hvor du vil, men er det virkelig sant at Intel Conrie E6400 yter like bra som en 4600+ ?

6161021[/snapback]

 

Etter som en E6700 2,67Ghz rimelig slår en 2,8Ghz FX med rimelig margin, så kanskje.

 

Men dersom det er litt tvil kan vi heller sammenligne med en 2,2Ghz 4400+ til ~3800NOK.

Uansett en stor prisforskjell.

6161048[/snapback]

Kanskje det er smart å se noen tester først?

Bør vel ikke selge skinnet før bjørnen er skutt!

 

Edit: Og da mener jeg sikkelige tester, ikke noe Intel-rigga PR stunt, eller noe som SuperPI-guttene på XS.org har mekka på gutterommet...

6161089[/snapback]

 

Det overrasker og skuffer at en ellers så "oppegående" forumdeltaker kan slenge ut slikt surt oppgulp.

:thumbdown:

 

Det er mulig Intel bedriver "skitne triks" med lekkede CPU'er til xs.org, men det forandrer ikke det faktum at Core/Core Duo (på lik linje med Dothan) er en aldeles glimrende CPU-serie.

Forøvrig har andre svart/linket til den/de første såkalt "seriøse" tester av AM2 mot kommende Conroe. Vil ikke si at det så veldig lovende ut for AMD på deres lanseringsdag. Men ellers er jeg enig i at vi bør vente før vi trekker noen konklusjoner.. Det er jo faktisk slik at AMD/hk-produsenter leverer CPU/HK til salgs *nå*, mens Intel/HK-produsenter ligger mildt sagt etter i så måte.. Det synes jeg er skuffende. Sånn sett vil jeg si at AMD er mer "ryddige".. :thumbup:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Uansett hva som skjer, holder meg til AMD. Liker rett og slett ikke måten Intel driver firmaet på, og synes AMD med deres pris/ ytelse er best. Kommer neppe til å flykte fra AMD selv om conroe får bedre ytelse. Jeg kommer fortsatt til å ha min lojalitet til AMD.

6161378[/snapback]

 

Rett og slett utrolig dårlig argumentasjon..

Dette er da vel ikke noe trosamfunn heller? :ohmy:

(Ser ut til at "hjernevaskingen" fra visse gjengangere med "frikort" i debatten har hatt sin virkning).. :thumbdown:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Det overrasker og skuffer at en ellers så "oppegående" forumdeltaker kan slenge ut slikt surt oppgulp.

:thumbdown:

 

Det er mulig Intel bedriver "skitne triks" med lekkede CPU'er til xs.org, men det forandrer ikke det faktum at Core/Core Duo (på lik linje med Dothan) er en aldeles glimrende CPU-serie.

Forøvrig har andre svart/linket til den/de første såkalt "seriøse" tester av AM2 mot kommende Conroe. Vil ikke si at det så veldig lovende ut for AMD på deres lanseringsdag.  Men ellers er jeg enig i at vi bør vente før vi trekker noen konklusjoner.. Det er jo faktisk slik at AMD/hk-produsenter leverer CPU/HK til salgs *nå*, mens Intel/HK-produsenter ligger mildt sagt etter i så måte.. Det synes jeg er skuffende. Sånn sett vil jeg si at AMD er mer "ryddige"..  :thumbup:

6161690[/snapback]

Hva er det som er så galt med at jeg er kritisk til:

1: Den testen Intel satt opp for AnandTech

2: Forum-brukerene på XS.org sine tall

 

Jeg ønsker som sagt å se uavhengige tester av Conroe før jeg trekker noen slutninger... Jeg har ikke påstått at det var et "skittent triks" av Intel å la XS-gutte få samples av Conroe, men jeg setter ikke helt lit til ikke-retail hardware.

 

Det sam var tvilsomt var derimot AnandTech-testen som Intel satt opp. Hexus sin test av Conroe har jeg ikke lest, så den tar jeg ikke stilling til nå...

 

Tror vi er enige her, men at jeg har blitt litt misstolket?

Lenke til kommentar
Det er mulig Intel bedriver "skitne triks" med lekkede CPU'er til xs.org, men det forandrer ikke det faktum at Core/Core Duo (på lik linje med Dothan) er en aldeles glimrende CPU-serie.
Helt enig. Det begynner å komme såpass mange rapporter på Conroes høye ytelse, at man snart må begynne å ta dem på alvor...
Lenke til kommentar
De på XS er såpass respekterte folk at det hadde ødelagt ryktet deres totalt hvis de hadde postet falske resultater. De er faktisk voksne folk, ikke noen 14-15 åringer i motsetning til hva dere kanskje tror.

 

Latterlig, sier jeg bare.

6161803[/snapback]

Det er ikke latterig å være skepisk til resultater som er produsert med utstyr som ikke er allment tilgjenglig... :roll:

 

Dette er regel nummer en innenfor akademia... Så lenge du ikke har utstyret til å reprodusere resultater så bør man være skeptisk ovenfor dem.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Her var det mye rart som er blitt sagt, og jeg merker meg spesielt alt resirkulerte Conroe-oppgulp som fortsatt er like uavklart. Nå er sokkel AM2-plattformen lansert med prosessorer, så blir det interessant å se hvordan Conroe-plattformen kommer til å bli og spesielt om den virkelig blir så konkurransedyktig som enkelte skal ha det til. Når man snakker om plattformer så er det viktig å poengtere at prosessoren bare er en del av helheten, og selv om Conroe kanskje blir brukbar så er det ikke sikkert at resten av komponentene holder mål.

Lenke til kommentar

Hva er det som er så galt med at jeg er kritisk til:

1: Den testen Intel satt opp for AnandTech

2: Forum-brukerene på XS.org sine tall

 

Jeg ønsker som sagt å se uavhengige tester av Conroe før jeg trekker noen slutninger... Jeg har ikke påstått at det var et "skittent triks" av Intel å la XS-gutte få samples av Conroe, men jeg setter ikke helt lit til ikke-retail hardware.

 

Det sam var tvilsomt var derimot AnandTech-testen som Intel satt opp. Hexus sin test av Conroe har jeg ikke lest, så den tar jeg ikke stilling til nå...

 

Tror vi er enige her, men at jeg har blitt litt misstolket?

6161732[/snapback]

 

Si meg hva som var tvilsomt med den Anandtech testen.

Lenke til kommentar
Raptor,23/05-2006 : 15:06]

Hva er det som er så galt med at jeg er kritisk til:

1: Den testen Intel satt opp for AnandTech

2: Forum-brukerene på XS.org sine tall

 

Jeg ønsker som sagt å se uavhengige tester av Conroe før jeg trekker noen slutninger... Jeg har ikke påstått at det var et "skittent triks" av Intel å la XS-gutte få samples av Conroe, men jeg setter ikke helt lit til ikke-retail hardware.

 

Det sam var tvilsomt var derimot AnandTech-testen som Intel satt opp. Hexus sin test av Conroe har jeg ikke lest, så den tar jeg ikke stilling til nå...

 

Tror vi er enige her, men at jeg har blitt litt misstolket?

6161732[/snapback]

 

Si meg hva som var tvilsomt med den Anandtech testen.

6161928[/snapback]

 

1: Intel satt opp alt utstyret

2: Chipsetet (platformen) som ble brukt på AMD systemet er ikke kjent for å være det som yter best

3: Det ble oppdaget at det var problemer i BIOS på oppsettene, dette gikk mest ut over AMD oppsettet. Er det kanskje noe mer?

 

Det hadde vært like tvilsomt om AMD satt opp et system slik at AnandTech kunne teste for eksempel K8L mot Conroe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Nå er sokkel AM2-plattformen lansert med prosessorer, så blir det interessant å se hvordan Conroe-plattformen kommer til å bli og spesielt om den virkelig blir så konkurransedyktig som enkelte skal ha det til.  Når man snakker om plattformer så er det viktig å poengtere at prosessoren bare er en del av helheten, og selv om Conroe kanskje blir brukbar så er det ikke sikkert at resten av komponentene holder mål.

6161900[/snapback]

 

Støtter argumentet her..

Jeg er avventende til hvilke HK som kommer.., men antar at de store aktørene kommer med noe som er bra. Det blir liksom litt lite med Intels ene "Bad Axe" i975 hk.. :)

Som nenvt tidligere skal AMD sammen med hk-produsenter ha all honnør for å levere varene til tid.. Synes også det er en liten "uting" at noen få utvalgte skal sitte å benhce/ha tilgang til gitte HK/CPU'er lenge før "almuen".. (men jeg er sikkert bare misunnelig).. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Slik jeg har forstått det, kommer det også en 3000+ av Athlon64 for AM2. Denne får isåfall klokkefrekvens på 1,8GHz.

6162004[/snapback]

 

Jeg synes forøvrig det er prisverdig at rimelige Sempron-utgaver kommer for AM2.

Dette betyr tilgang til mye morsom og billig klokking/benching..

:thumbup:

Lenke til kommentar
Den største svakheten med testen er at de brukte 4 rambrikker på FX62, noe som ikke kan være så bra for de stakkars minnekontrollerene samt at du ikke kan kjøre T1 da. Det har vist seg tideligere at det har mye å si for K8 CPUer. Men så hadde FX62 2GB ram mens Conroe bare hadde 1GB.
Akkurat det stusset jeg litt over selv, men det skal nevnes at også Conroe kjørte på 2T. Jeg antar at Conroe vil minne mer om A64 når det gjelder respons på minnetimings, og det at AM2 var utstyrt med 2GB tror jeg ikke hjalp på resultatene.

 

For DDR2s vedkommede ser jeg to ting som kan øke betydningen av command rate:

 

1. Halvert radlengde i forhold til DDR1, og dermed dobbelt så mange rader (gitt samme mendge og kolonnebredde). Dermed vil en runde gjennom refresh syklusen kreve omtrent dobbelt så mange ACTIVATE-kommandoer, som kan kollidere med eksekverings-relaterte aksesser, ergo gi litt dårligere ytelse.

 

2. Dobbel I/O rate, altså at selve input/output-sekvensen tar halvparten så mange kjernesykluser, forutsatt lik burst length. Det vil redusere avstanden mellom ACTIVATE og READ/WRITE-kommandoer, noe som også kan gi flere kollisjoner. Dette er forklaringen på hvorfor man faktisk får høyere prosentvis utnyttelse av teoretisk båndbredde på socket 754 enn på 939, og at forskjellen mellom 1T og 2T er størst på sistenevnte. Skulle helst sett at Hexus oppga flere timings, spesielt hvorvidt Additive Latency ble brukt, da det er en feature som hjelper mye på å utnytte kommandobussen maksimalt.

 

Disse punktene vil altså gjelde både for Conroe og AM2.

Lenke til kommentar
Her var det mye rart som er blitt sagt, og jeg merker meg spesielt alt resirkulerte Conroe-oppgulp som fortsatt er like uavklart.  Nå er sokkel AM2-plattformen lansert med prosessorer, så blir det interessant å se hvordan Conroe-plattformen kommer til å bli og spesielt om den virkelig blir så konkurransedyktig som enkelte skal ha det til.  Når man snakker om plattformer så er det viktig å poengtere at prosessoren bare er en del av helheten, og selv om Conroe kanskje blir brukbar så er det ikke sikkert at resten av komponentene holder mål.

6161900[/snapback]

 

Er det noe spesielt du hadde i tankene? Må innrømme at jeg har hatt mer problemer med "AMD-relaterte" komponenter, enn p4-realeterte. (I klartekst, jeg er ikke helt fornøyd med nforce4).

 

AtW

Lenke til kommentar

1: Intel satt opp alt utstyret

2: Chipsetet (platformen) som ble brukt på AMD systemet er ikke kjent for å være det som yter best

3: Det ble oppdaget at det var problemer i BIOS på oppsettene, dette gikk mest ut over AMD oppsettet. Er det kanskje noe mer?

 

Det hadde vært like tvilsomt om AMD satt opp et system slik at AnandTech kunne teste for eksempel K8L mot Conroe.

6161973[/snapback]

 

1. Alle som testet maskinen på IDF fikk sjekke alt de ville (utenom å åpne kabinettene) for å se at ingen ting var 'fishy'.

2. Et chipset alene utgjør ikke nok ytelsestap til det. (Anandtech gjorde merke på at chipsettet som ble brukt var det beste da Intel kjøpte inn testsystemene.)

3. Dersom du ser på Anandtech sin Conroe Preview Follow-up, så brukte de den nyeste BIOSen tilgjengelig.

 

Noen sier det at det var litt "tvilsomt" at det var bare Anandtech som fikk "ta opp igjen" testen. Men det er bare logisk tenking, for dersom alle som var tilstede under IDF skulle teste maskinen på nytt, om og om igjen, så ville det tatt mye lengre tid enn IDF holdt på.

Lenke til kommentar

Skulle ønske det var like mye entusiasme og følelser ute og gikk for alle typer forbrukerelektronikk. Da vi forleden oppgraderte oppvaskmaskin hadde jeg ingen kvaler med å gå fra Electrolux til Asko, og jeg ble heller ikke idioterklært av venner som fortsatt har Electrolux. Jeg kjente på følelsene mine, men fant ingenting, og dette til tross for at jeg synes det er mye viktigere å ha oppvaskmaskin fremfor PC i hjemmet. Trist.

Lenke til kommentar
Skulle ønske det var like mye entusiasme og følelser ute og gikk for alle typer forbrukerelektronikk. Da vi forleden oppgraderte oppvaskmaskin hadde jeg ingen kvaler med å gå fra Electrolux til Asko, og jeg ble heller ikke idioterklært av venner som fortsatt har Electrolux. Jeg kjente på følelsene mine, men fant ingenting, og dette til tross for at jeg synes det er mye viktigere å ha oppvaskmaskin fremfor PC i hjemmet. Trist.

6162303[/snapback]

 

Heh, hadde glatt klart meg uten oppvaskmaskin, jeg har sågar hatt PC mye lengre tid i livet mitt enn jeg har hatt oppvaskmaskin. Men du kan jo prøve å starte et oppvaskmaskin-forum :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...