Gå til innhold

Hjelp til å formatere!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har bygget meg en ny pc, men bruker fortsatt de samme diskene. Jeg installerte den nye windowsen på en annen disk enn hva den lå på før jeg satt opp den nye maskina, når jeg da skal prøve å formatere den gamle windowsen kommer det en error på 99%! Unable to format C:! Hvordan skal jeg da klare å formatere disken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Okei, da kan det ligge en bug/skade på cd'n.

Prøv å formater gjennom dos e.l. Du kan for eksempel bruke en oppstarsdiskett til win95 elns. Så skriver du bare" format c:/q "

Skrevet

Problemet er at du har installert Windows mens den gamle disken var tilkoblet. Da er den gamle disken System (dvs at det er den som booter), mens den nye disken er Boot.

Du vil se problemet hvis du kobler fra den gamle disken. Da kan du ikke boote.

Det som skjer med formateringen er at den finner ut at prøver å slette systemfiler som er i bruk, og hvis du hadde klart det så hadde du ikke kunnet boote.

Grunnen til at det skjer på 99% er at 99% av jobben er å sjekke disken for feil, og det går jo bra. Det er bare den siste 1% av jobben som er den egentlige formateringen. Hvis du velger quick format så får du feilen med en gang.

Du trenger egentlig ikke formatere den disken for å bruke den, det holder å stryke ut alle filer og foldere (men ikke systemfiler, som vanligvis er skjult).

Det er alltid lurest å koble fra gamle disker når man skal installere Windows.

Skrevet

Jeg liker best å partisjonere/formatere via Disk Management i Windows.

Høyreklikk My Computer og velg Manage. Velg Disk Management i lista til venstre.

Høyreklikk på linja ved sia av disken(e) og velg Ny partisjon/formater etter behov.

Har engelsk Windows, tror det heter Behandle og Diskbehandlig på norsk...

post-4862-1148194979_thumb.jpg

Skrevet
Jeg liker best å partisjonere/formatere via Disk Management i Windows.

Høyreklikk My Computer og velg Manage. Velg Disk Management i lista til venstre.

Høyreklikk på linja ved sia av disken(e) og velg Ny partisjon/formater etter behov.

Har engelsk Windows, tror det heter Behandle og Diskbehandlig på norsk...

post-4862-1148194979_thumb.jpg

6145345[/snapback]

Han skal formatere C:.. Det er ganske sansynlig at dette er systemdisken. Da kan han ikke formatere fra windows.

Skrevet

Men du tror han kan formatere fra DOS?

Det er vel 'ganske sannsynlig' at han har NTFS, og da vil han ikke kunne se disken i DOS.

Prøv å formater gjennom dos e.l. Du kan for eksempel bruke en oppstarsdiskett til win95 elns. Så skriver du bare" format c:/q "

6138483[/snapback]

Skrevet (endret)
Men du tror han kan formatere fra DOS?

Det er vel 'ganske sannsynlig' at han har NTFS, og da vil han ikke kunne se disken i DOS.

6138483[/snapback]

6148214[/snapback]

Jeg skrev dos e.l.. Jeg har selv opprettet en fdisk som er tilnærmet lik dos. Ved å bruke en oppstartdiskett kommer man inn i en ledetekst, der man kan formatere c:. Så, ja: man KAN formatere fra DOS e.l

Edit: etter alt jeg har erfart i allefall..

Endret av Mojo Pin
Skrevet

Ro, ro, til fiskeskjær .... :)

Win95 floppy som du spesifiserer er jo så mye DOS som det går an å få blitt.

Jeg kan garantere at du ikke kan formatere en NTFS disk fra DOS. Så tviler litt på den erfaringen din.

Fdisk finnes i mange versjoner, også for Linux. Men fdisk har jo ingenting med formatering å gjøre.

Men selvsagt, hvis du bruker fdisk til å fjerne NTFS partisjonen og opprette en ny, så kan du formatere (til FAT).

Men da er vi jo langt unna bare å skrive "format c:/q "

Skrevet

Vel, da må jeg virkelig beklage. Da har visst ikke jeg formatert slik allikevel ?

Hver eneste gang, har jeg startet en slags dos lignende sak.. Et ledetekst vindu. Det står det:

C:\>

Her skriver jeg inn : format c:/q.

Hvis dette er feil, så får jeg nesten gå å skamme meg. Da skal jeg aldri la det gjenta seg ;)

Skrevet

Neida, det er ikke feil hvis du har FAT. Men du ser jo helt bort fra poenget med NTFS, som dette dreier seg om. Det er jo en litt pussig måte å diskutere på.

Skrevet
Neida, det er ikke feil hvis du har FAT. Men du ser jo helt bort fra poenget med NTFS, som dette dreier seg om. Det er jo en litt pussig måte å diskutere på.

6151142[/snapback]

Alle partisjonene mine er formatert til NTFS-system.

Men altså.. Hvordan formaterer du?

Skrevet

Si meg en ting - har du selv forsøkt å boote en DOS floppy og skrive "format x:"? Hvor x: er en av dine NTFS partisjoner.

Hvis ikke så foreslår jeg at du forsøker, og forteller oss hva som skjer.

(Format vil spørre om bekreftelse før det skjer noe, så det er ufarlig å forsøke).

Men det er vel sjangs for at du allerede har skjønt at dette ikke går. Ser du formulerer deg med "en slags dos lignende sak" nå, og unngår å nevne DOS igjen.

Skrevet

Ok. Men når jeg booter en gammel oppstarsdiskett til win95, får jeg opp et vindu med ledetekst. Der det står C:\>.

Herifra får jeg formatert, ja. Er dette også feil?

Skrevet

Har du forsøkt med "dir" på den C: driven du har der? Kjenner du igjen filene du har på din NTFS partisjon? Tviler på det.

Eller kanskje du ser "format.com" og diverse andre filer som ligger på en RAM-drive som Win9x oppstartsdiskett lager, og som heter C: fordi den ikke fant noen harddisk.

Skrevet

Jeg har jo antatt at kunnskap om at NTFS ikke er tilgjengelig fra DOS var allment kjent. Det er jo nærmest 'barneskole-pensum' for oss som har holdt på med data en stund. Så jeg ble litt forbauset over å se at du var genuint ukjent med dette.

Det som er virkelig skummelt med det du foreslo er hvis man har en C partisjon som NTFS og en D partisjon som FAT. Når du booter en DOS floppy vil C partisjonen være usynlig, mens D partisjonen dukker opp som C. Hvis du da skriver "format C:" så blir det krise når du oppdager at du har formatert feil partisjon.

Skal man formatere en systempartisjon så er det helt naturlig å gjøre det fra installasjonsprogrammet. Andre partisjoner kan jo formateres i Windows.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...