Gå til innhold

Er dette en maskinvarefeil? (ATI R9700Pro)


Anbefalte innlegg

Ikke så lenge etter at jeg startet PCen i dag begynte det å dukke opp rare farger i form av prikker og streker over hele skjermen. Først var det bare i en video jeg så på, og senere "smittet" det over på hele PCen. Jeg prøvde så å oppgradere fra Catalyst 6.2 til 6.4, og det hjalp en stund, men så kom det tilbake. Det gjør det også om jeg slår maskina helt av. Dette virker ikke bra, men det som plager meg mest er at DScaler (som jeg bruker for å se TV på TV-kortet mitt) rett og slett ikke vil kjøre. Den klager over noe med Overlay.

I tillegg vises det også rare farger ved bootskjerm og i BIOSen, så det må vel kanskje bety at det har oppstått en alvorlig feil på mitt snart 3 1/2 år gamle Radeon 9700 Pro kort? Jeg har bytta ut vifta på det med Zalman heatpipe for tre år siden, så det er vel muligens at det har gått varmt. Likevel er det rart at det skulle skje nå, for hybelen min har vært heller kald de siste par dagene, og maskina står ikke på døgnet rundt.

 

 

Så da er det store spørsmålet:

 

Skal jeg installere Windows på nytt og alt det der og se om det hjelper? (det ville vel ikke hjelpe for BIOSen og sånn det?)

 

Eller skal jeg se meg om etter et nytt eller brukt AGP-kort så fort som mulig?

 

Fint hvis noen har erfaringer med det, og eventuelle seriøse tips til hva en kan forsøke for å få det tilbake til normalt igjen.

 

post-10794-1148064932_thumb.jpg

 

Legger ved et bilde med utsnitt av skjermen for å vise hvordan det ser ut i Windows.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når/hvis du spiller... så er ikke den zalman heatpipe saken god nok for et 9700Pro.

(Min personlige mening etter å ha testet det på mitt 9700 non Pro selv med god kjøling i kabinettet)

Det blir varmt = forkorter levetiden.

Er alikevel ikke sikkert det er GPU som er skadet...

 

De artifaktene du får ser ut for meg å skyldes minnefeil... evt. GPU da... akkurat som om du overklokket det.

 

Forsøk å underklokke kortet... f.eks ned til 200-250MHz... og det samme med minnet... så finner du nok fort ut om det er minne eller GPU som er problemet.

Endret av Buzz76
Lenke til kommentar

Er klar over at heatpipen kanskje ikke er nok, så det er derfor jeg lurer på om det kan ha gått for varmt. Jeg spiller omtrent aldri, og de gangene jeg gjør det setter jeg på ekstra kjøling (hvis jeg husker det ...), og det har funket fint hittil, men som sagt kan det ha forkortet levetiden.

 

Det virker logisk at det kan være noe med minnet, for mønstrene går igjen flere ganger jo større oppløsning jeg har.

Kortet (fra Connect3D, altså Built by ATI) har jeg aldri prøvd å klokke noen som helst vei, og jeg vet heller ikke om hvordan man gjør det. Får man tak i tredjeparts programmer til det, eller skrur man på ting fra PCens BIOS? Så vidt jeg vet fulgte det aldri noe klokkeprogram med kortet.

 

Finnes det ellers noe mulighet til å resette kortets BIOS/firmware, hvis det er mulig? Eller har ikke sånne kort det?

 

Takk for hjelpen så langt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...