Gå til innhold

Dimme førstegangstjeneste etter innkalling


Mjirt

Anbefalte innlegg

Jeg har fått innkallense til militæret nå. Jeg har IKKE lyst, men har ikke søkt meg inn på noen skole. Jeg vil reise med dama. Forøvrig er jeg passifist, men fikk ikke sagt det på sessjon.. eller det vil si at ho dama missforsto. Noen tips?

- og spar meg "du burde gå i militæret og tjene fedrelandet bla bla"

 

på forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om det er så lurt å gå inn for å stryke på hørselstesten på rekrutten. Da jeg var der sa de til oss at de som strøyk på testen kom til å bli sendt gjennom en mye grundigere test. Finner de da grunn til å tro at du bare later som, blir du politianmeldt.

 

På den annen side kan det jo være bare skremselspropaganda, har blitt "lovet" såpass mye annet som det aldri har blitt noe av pga. pengemangel.

Lenke til kommentar
Jeg har fått innkallense til militæret nå. Jeg har IKKE lyst, men har ikke søkt meg inn på noen skole. Jeg vil reise med dama. Forøvrig er jeg passifist, men fikk ikke sagt det på sessjon.. eller det vil si at ho dama missforsto. Noen tips?

- og spar meg "du burde gå i militæret og tjene fedrelandet bla bla"

 

på forhånd takk :)

6131708[/snapback]

 

Første dagen du er der må du fylle ut en egenerklæring om egen helse. Hvis du er villig til å synke så dypt at du krysser av for alvorlige depresjoner, selvmordstanker osv. så tenker jeg nok du slipper.

Lenke til kommentar

Var en jeg hørte om som masjerte fram og tilbake på brakka hele natten under rekrutten for å holde seg våken. Etter et par døgn med hardkjør uten søvn var han så dau at de "gav ham opp" og dimma ham.

 

En annen ting - dersom du uansett ikke har tenkt å få deg noen kariære innen forsvaret (for å si det slikt), hvor langt kommer du ved å rett og slett være en udugelig, lat, drittslengende ubrukelig drittsekk som aldri gjør noe som helst nyttig, og heller alltid sørger for å være i veien? Hvor langt kan du gå før noen tiltaler deg for ordrenekt eller noe slikt og burer deg inne? Rett og slett gjøre seg selv til et så stort problem for befal etc. til at de "gir deg opp" og sparker deg ut... Lar det seg gjøre?

Lenke til kommentar

Hvis du heldig så har du legeatest på f.eks kneskader eller knekt kragebein. Jeg ble hjemsendt på dagen pga jeg har knekt kragebeinet.

 

Helst papirer på at du har vært inne på sykehus med knær/ledd eller andre plager. evt. legeattest på at du ikke kan pga sykdom (asma e.l.) btw : hvis du f.eks skal pisse i senga, så må du huske å gjøre det på toget hjem også.

 

Enkleste måten å komme seg ut på i dag er nok rett og slett å sutre.. MYE, de fleste som ikke vil inn blir i dag hjemsendt bare de sutrer nok.

Lenke til kommentar
www.dimme.cjb.net

 

Eller google "dimme".

 

Mange måter en kan dimme på. En trenger heller ikke ikke dimme for å slippe, ofte holder det å ikke møte opp og ikke svare på brev, med andre ord trenering av saken.

6133303[/snapback]

 

Anbefales ikke. Akkurat en student som ble dømt til ubetinget fengsel for ikke å ha møtt opp til førstegangstjenesten eller svart på ytterligere henvendelser.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om det er så lurt å gå inn for å stryke på hørselstesten på rekrutten. Da jeg var der sa de til oss at de som strøyk på testen kom til å bli sendt gjennom en mye grundigere test. Finner de da grunn til å tro at du bare later som, blir du politianmeldt.

 

På den annen side kan det jo være bare skremselspropaganda, har blitt "lovet" såpass mye annet som det aldri har blitt noe av pga. pengemangel.

6131960[/snapback]

En kompis, har roblemer med hørselen, som gjorde at han fikk fritak i fredstid.

Eneste han trengte å gjøre var å si før hørsels testen at han hadde dårlig hørsel, og han hadde ikke noe legeattest på det.

Jeg slapp unna, med ca -2 på begge øynene :p

Lenke til kommentar
www.dimme.cjb.net

 

Eller google "dimme".

 

Mange måter en kan dimme på. En trenger heller ikke ikke dimme for å slippe, ofte holder det å ikke møte opp og ikke svare på brev, med andre ord trenering av saken.

6133303[/snapback]

 

Anbefales ikke. Akkurat en student som ble dømt til ubetinget fengsel for ikke å ha møtt opp til førstegangstjenesten eller svart på ytterligere henvendelser.

6133942[/snapback]

 

Poenget var at den studenten INNRØMMET at han hadde mottatt brev fra forsvaret. Altså han tilsto en straffbar handling. For vanlige oppegående mennesker er det ikke så vanskelig å holde kjeft og spille dum?

"innkallelse? Nei den har jeg ikke sett!"

Lenke til kommentar
www.dimme.cjb.net

 

Eller google "dimme".

 

Mange måter en kan dimme på. En trenger heller ikke ikke dimme for å slippe, ofte holder det å ikke møte opp og ikke svare på brev, med andre ord trenering av saken.

6133303[/snapback]

 

Anbefales ikke. Akkurat en student som ble dømt til ubetinget fengsel for ikke å ha møtt opp til førstegangstjenesten eller svart på ytterligere henvendelser.

6133942[/snapback]

 

Poenget var at den studenten INNRØMMET at han hadde mottatt brev fra forsvaret. Altså han tilsto en straffbar handling. For vanlige oppegående mennesker er det ikke så vanskelig å holde kjeft og spille dum?

"innkallelse? Nei den har jeg ikke sett!"

6138059[/snapback]

 

Hvorfor risikere politisak når man med enkelhet kan komme seg unna på 'lovlig' vis? Møter man ikke opp og unngår å svare på hevendelser får man jo en sak på seg gående i forsvaret.

Lenke til kommentar

Hva mener du med å komme seg unna "Lovlig vis"? Hvis det fins en lovlig måte å dimme på så tror ikke du at alle ville gjort dette? Hvis din ide om lovlig dimming er å gjennomføre tjenesten i 12 måneder så er det helt uaktuelt for mange.

Man får ikke automatisk sak etter seg hvis en unnlater å svare på henvendelser fra forsvaret. Veldig ofte blir en glemt i dette store byråkratiet eller rett og slett ikke prioritert. Tenk etter, hva er lettest for forsvaret? Å jage og bruke heftig med ressurser på å jage inn umotiverte vernepliktige..eller å bare kalle inn noen andre 19 åringer som er motiverte. Tror forsvaret, hvis de tenker med lommeboken, velger alternativ nr2.

Når trådstarter sier at han vil reise med damen så er det en lett sak å slippe forsvaret, spesielt hvis han reiser til utlandet. Det er IKKE ulovlig å ikke ha mottatt post som postverket har rotet vekk, som har blitt stjelt eller av andre grunner ikke komt frem. Her er det forsvaret som har bevisbyrden. Og så lenge trådstarter ikke innrømmer at han har mottatt eller på andre måter gir forsvaret bevis på at han har mottatt, men unnlat å møte opp så vil det ikke bli noen sak!

 

Viser for øvrig, igjen, til http://www.dimme.cjb.net

-Den ultimate dimme-databasen for de som tror på frihet, likhet og rettferdighet :D

Lenke til kommentar

Du kan mye om saksbehandlingsrutinene innen forsvaret skjønner jeg. Hva gjør forsvaret konkret med mappene til folk som ikke gir lyd fra seg? Vis til eksempler på folk som har ignorert innkallelser hvor forsvaret har 'glemt' hele saken, dette er jo noe som i følge deg skjer _veldig_ ofte så jeg regner med at du har eksempler a plenty. Selv om det finnes noen slike saker så finnes det jo ditto saker som forfølges.

 

Reiser han til utlandet så blir han jo innkalt igjen senere, det er bare å skyve problemet foran seg.

 

Å dimme under rekrutten på lovlig vis er å snakke med legen eller befalet om alle problemene man har i hodet sitt. Det er jo bare en brøkdel av de som blir innkalt som trengs, så det å komme seg unna er en rimelig grei sak, noe vi kan være enig om.

Lenke til kommentar

Jeg tror heller ikke magicus egentlig vet hva han snakker om.

 

Forsvaret har masse ressurser. Hele førstegangstjenesten går jo nesten ut på å sløse med menneskelige og andre ressurser.

 

I mitt tilfelle, når jeg unlot å møte til sesjon, så kom det to MP'er hjem til meg for å hente meg! (Jeg hadde forøvrig avtjent verneplikten allerede, men det er en annen historie.)

 

Så påstanden om at det sansynligvis ikke skjer noe, bare fordi man ikke svarer, den kjøper jeg ikke uten videre.

Lenke til kommentar

Skjønner eg har tvilere i menigheten min. Er greit det, eg selger ingenting til dere så dere trenger heller ikke kjøpe noe.

Men altså.. Ja eg har peiling på saksbehandlingen i forsvaret. Var assistenten til personal offiseren før eg dimmet.

Og om eg kan vise til mange eksempler på folk som har sluppet unna fordi de ikke har svart på innkallelsen? tror du disse folka går rundt og skryter av å ikke ha svart på innkallelsen og unngått mp? Tror ikke noen vil skyte seg i leggen på den måten. Da ber de jo nærmest MP om å komme på besøk.

 

Å snakke til psykolog om problemene i hodet som du sier er ikke lurt med mindre du vet at du ikke skal ha jobber som krever sikkerhetsklarering. Men skal du jobbe på kassen på rimi er jo det greit, men ingen garanti for at du slipper. Psykologen kan hevde at du faker og du blir sittende fast i militærleiren. Beste og enkleste måten er å dimme FØR du kommer til noen militær leir.

Men altså skal du jobbe på rimi resten av livet, så går du til privat psykolog, minimum 2 forskjellige, og får noen fine attester på dine problemer så sender du kopi av til til VPV på hamar med selvskreven begrunnelse at du ikke føler deg skikket til militær tjeneste og at du søker om endret medisinsk kjennelse til - "ikke medisinsk tjenestedyktig"

Du vil da bli slettet i de militære ruller. (mest sannsynlig, hvis du skulle gå beserk med ag3 på øvelse så er det den kødden som nektet deg å dimme som får problemer).

 

Men tilbake til det jeg snakket om tidligere. Å ikke svare på innkallelse eller å møte opp fører til at forsvaret sender ett rekomandert brev hjem i posten som du for all del ikke må hente. Du må nemlig skrive under på postkontoret skal du hente rekommanderte pakker. Og da har svina bevis på at du har mottatt, men ikke svart. MP kan komme på døra, eller ringe deg. Men du må aldri innrømme at du er du hvis Mp spør. Vanlig purk har hjemmel i lov til å få vite ditt navn, yrke og bopel hvis de spør deg, MP derimot har bare begrenset myndighet over militært personell. Altså ikke oppgi din identitet. Og ikke oppdater din bopel adresse i folkeregisteret, med mindre du vil ha besøk av snuten da.

 

Til slutt etter mange år vil KANSKJE de sende (vanlige)purken etter deg, men dette skjer i ytterst få tilfeller. Og du vil ikke få noe bot, forelegg eller arrestasjon, eneste purken vil gjøre er å levere innkallesen i hånden på deg slik at hvis du nekter for å ha mottatt den etter purken kommer med den, DA har de en sjans for å ta deg i en evnt rettsak. I en evnt rettsak risikerer du kanskje å få 15-30dagers pallesnekring, men det overgår jo klart 1 år "fengsel" i forsvaret.

 

dimming er en kunst

Lenke til kommentar

Man får ikke 9 (eller var det 1?) i psykisk helse av å si til legen at du ikke har lyst til å gjennomføre førsteganstjenesten og vil hjem. Sikkerhetsklarering gis også til hjemmekjære.

 

Å risikere rettslig forfølgelse virker dumt gitt ved enkelheten man kan komme seg unna tjenesten med en legeattest fra fastlege.

Lenke til kommentar
Man får ikke 9 (eller var det 1?) i psykisk helse av å si til legen at du ikke har lyst til å gjennomføre førsteganstjenesten og vil hjem. Sikkerhetsklarering gis også til hjemmekjære.

 

Å risikere rettslig forfølgelse virker dumt gitt ved enkelheten man kan komme seg unna tjenesten med en legeattest fra fastlege.

6139139[/snapback]

Da får du en... hvis det er sant da.

Men hæren trenger ikke folk lenger, og det er ikke alle som blir innkalt heller i det hele tatt, selv om de skulle ha blitt det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...