Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost?


Even.

Heter det hvitost eller gulost?  

2 040 stemmer

  1. 1. Heter det hvitost eller gulost?

    • Gulost
      982
    • Hvitost/kvitost
      1003
    • Annet...
      54


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå må dere jammen slutte. - Gulost er det eneste rette. - tross alt er det da faktisk det de fleste sier som er "rett" - hvor mange av dere som snakker/skriver nynorsk her bruker alle disse flotte ordene fra språkrådet som skal erstatte de fine importerte innarbeidede ordene vi har forresten? (de kan man jo faktisk skjønne hva betyr tilogmed ;)) - HAH! tenkte meg det ja ...

Lenke til kommentar
Men så er jo det feil ifølge språket å bruke "gulost" også. :)

6212672[/snapback]

 

Sa jeg ikke akkurat at det rette er det som folk flest bruker?? - GULOST ER ALTSÅ RETT DERE!! Steng tråden, vær så snill, jeg får vondt i hodet hvis jeg ser hvitost flere ganger.

6212678[/snapback]

 

Hvitost.

Lenke til kommentar
Men så er jo det feil ifølge språket å bruke "gulost" også. :)

6212672[/snapback]

 

Sa jeg ikke akkurat at det rette er det som folk flest bruker?? - GULOST ER ALTSÅ RETT DERE!! Steng tråden, vær så snill, jeg får vondt i hodet hvis jeg ser hvitost flere ganger.

6212678[/snapback]

Hvis alle skrev navnet kjetil med x, hadde det blitt korrekt? Det er vel ikke riktig at folks ignoranse skal gjøre at det riktige blir erstattet med noe annet?

 

Det er derfor vi hvitostere kjemper videre, til tross for motgang fra de som vil forandre det tekniske uttrykket til dialekt.

Lenke til kommentar

Gulost er ikke dialekt. Det står i ordbøkene og er like "lovlig" og korrekt som hvitost (kanskje lovligere og mer korrekt :p ). Hvis Kjetix hadde stått i navnebøker med referanse til Kjetil, så ville det også vært korrekt.

 

Gulost og hvitost er akkurat som tog og lokomotiv, flymaskin og fly, bil og automobil osv. To ord for det samme.

 

Tråden handler ikke om hva som er rett, men hva DU mener det heter. Jeg er fullstendig klar over at begge er riktige, men jeg sier selv gulost.

 

Så det så :D

Lenke til kommentar

Hadde egentlig håpt at dere skulle følge BadBeers eksempel nå, men hva er vel bedre en å starte dagen med en nøtt til gulostingene? :)

 

Skulle gjerne hatt svar på posten under jeg. Dvs en definisjon på hvilke oster som er "gulost".

Ja, men osten er ikke gul, det er tilsetningsstoffene som er gule. Du kan i hvert fall gi med navnene på alle de ostene som du klassifiserer som "gulost".

6149484[/snapback]

T-skjorten min er heller ikke grønn, den er egnetlig hvit, men de har tilsatt grønt fargestoff. Osten slik vi forbrukere får en er gul, da hjelper det lite at den var hvit på meieriet.

6149500[/snapback]

Du svarte ikke på spørsmålet mitt, hva heter ostene du klassifiserer som "guloster"? Det er tusenvis av typer, det er ikke nok å si "de gule" eller "norvegia og lignende".

6149536[/snapback]

 

Kan godt hende dere allerede har svart på dette, men hadde vert kjempefint om dere kunne repetere det en gang (slik som dere har gjort med de to andre argumentene deres) slik at jeg slipper å bla igjennom nesten 90 sider for å finne det. Takker på forskudd.

Lenke til kommentar
Men så er jo det feil ifølge språket å bruke "gulost" også. :)

6212672[/snapback]

 

Sa jeg ikke akkurat at det rette er det som folk flest bruker?? - GULOST ER ALTSÅ RETT DERE!! Steng tråden, vær så snill, jeg får vondt i hodet hvis jeg ser hvitost flere ganger.

6212678[/snapback]

 

Halve østlandet går jo rundt og sier "Hvem bil har du?" for eksempel. Dette høres jo så teit ut og er jo så feil at eg bare har lyst å sette meg ned i et hjørne og grine, og det blir definitivt ikke mer riktig av at "alle" sier det.

 

Hvit vi skulle tilpasse språket hver gang en ordfeil eller talefeil blir populær og utbredt, ville vi jo endt opp med en smørje av et språk som ikke ligner grisen!

Lenke til kommentar

Jeg oppfordrer til en konkurranse. La produsentene avgjøre!

 

Noen melder seg frivillig til å kjøpe en ost (Tine, firstPrice eller whatever) og poster foto av dem her i tråden. Den ostetypen som da er avbildet flest ganger, er den definitive vinneren (altså det navnet flest produsenter har valgt å bruke)..

Lenke til kommentar
Jeg oppfordrer til en konkurranse. La produsentene avgjøre!

 

Noen melder seg frivillig til å kjøpe en ost (Tine, firstPrice eller whatever) og poster foto av dem her i tråden. Den ostetypen som da er avbildet flest ganger, er den definitive vinneren (altså det navnet flest produsenter har valgt å bruke)..

6213505[/snapback]

 

? Du snakker om hvilket navn man bruker på sitt hvitostprodukt? Da vil man vel ende opp med at det skal hete Jarlsberg eller Norvegia....

 

(for om du ikke har fått med deg det så er Gulost en av Synnøve sine hvitoster. Det er et navn de har valgt, på lik linje med Jarslberg og Norvegia.)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...