Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi 90, blir altfor varm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sjekk kjølevæskenivå og vannpumpe.

 

Intercooleren er det iallfall ikke. Det er bare en radiator som kjøler lufta i innsuget.

6120212[/snapback]

 

 

Det har pågått i 3 dager

6121030[/snapback]

 

 

Hadde s4 før med lik motor. Reagerte da på at den var mye varmere enn andre biler jeg har hatt. Fikk beskjed om at det var normalt at den lå på rundt 100 grader. Kunne se at det boblet i kjøleveska. Hadde den i tre år men det ble aldri noen problemer ut av det.

Lenke til kommentar
Ok. Men det kom ikke før nå.

Og jeg kjører ikke hardt, har prøvd å ligge i 70km/h i 4.gir i lang tid om kvelden, men blir glovarm allikevel.

6122124[/snapback]

 

Det er en ekstra vannpumpe på den motoren for å hjelpe kjølevannet rundt. Mulig den ikke virker. Sitter rett ned på høyre side av blokka mener jeg å huske. Byttet denne selv, gikk ganske greit. ( problemet mitt da var at det var lekkasje i den )

Lenke til kommentar

For det første :

Sjekk hva verkstedet gjorde når de byttet intercooler. Kanskje de satte inn varmere termostat i samme slengen ?

 

For det andre:

100 grader er bare 10 grader mer enn 90 grader, som er vanlig motortemperatur på biler med "vanlig" motor. Siden det er turbo og intercooler, må en regne med at motoren går littegrann varmere. Derfor brukes ren glykol (kokepunkt på 165 grader) på gamle jagerfly (kompressormotorer) og annet hvor det går litt "hett" for seg.

 

Det er ofte et høyt trykk i kjøleanlegget også, noe som ytterligere hever kokepunktet. Derfor skal du heller aldri ta av radioatorlokket på varm motor for å kontrollere temperatur, nivå osv. Da faller trykket, og har det ikke kokt før, så koker kanskje da (jeg har prøvd EN gang...).

 

Bruker du minimum halvblanding med vann og glykol, så vil bilen aldri koke, så sant kjølesystemer er OK. Bruk ikke rent vann, da dette gir dårlig smøring av vannpumpa og dårlig korrosjonsbeskyttelse for resten av kjølesystemet, samt lavere kokepunkt.

 

Sikkert viktig å bruke kvalitetsolje også, beregnet på turbomotorer, på denne bilen.

 

 

Tror ikke du skal tenke så mye på temperaturen. Det er først når temperaturen øker fort når du drar på bare littegrann, at du skjønner at kjøleanlegget ikke holder mål.

Lenke til kommentar

Det har det seg nå slik at je var me verkstedet, og en slange var løs så de monterte den.

Kjørte da i 10 min, og temperaturen var stabil, men idet jeg sku teste den om den steg betraktelig når jeg ga så klikka hele systemet ved ca 150km/H.

Det spruta vann og ddet røk noe sykt.

Så ska ha den inn på verksted igjen, får igjen på garantien hos dem da heldigvis, men det hadde vist seg at intercooleren de hadde montert var beregna for 2,7 Bi, ikke min 2,2.

Å derfor så var også slangene for stor i Ø, så de datt av ved gasspådrag.

 

Så nå må jeg kjøre rundt i en 1969 mod Opel 1900 :(

Men litt kul den og. 3-trinns rattgir, 2- dørs stasjonsvogn :)

 

men takker for hjelpa. Fant jo prob til slutt så.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...