Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hjelper 100 mg koffein deg?


Earendil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir ikke bedre tid av å sove mindre, og du blir i alle fall ikke mer effektiv :p

 

1) Sov mer

2) Vær mer effektiv når du jobber/studerer.

 

Ofc, problemet her er at verden går i 110% og ikke tillater slik for det meste ^^;

Men dette: http://alistapart.com/articles/fourdayweek kan jo kanskje fungere (er også et par linker etter artikkelen som sikkert er fine å lese på)

 

Anyhow, on topic: koffein hjelper ikke meg, jeg får riktignok ikke sove av det, men hjernen våkner ikke magisk til live igjen. Ikke noe moro.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt koffeintabletter for å holde meg våken. Det er ikke å anbefale. Du er våken, men hjernen fungerer ikke som den skal uansett, så alt du leser glemmer du bort med en gang og må lese samme paragrafen om og om igjen. Plutselig har du bladd gjennom halve boka uten å huske hva du leser engang. Glem det der. Blir vanvittig grinete og sur etter 1,5-2 døgn uten søvn også, uansett hvor mye koffein du har i deg.

Lenke til kommentar

Til studering er det rimelig dumt, ja. Hjernen trenger tid til å lage koblinger i hjernen for å huske det man har lest. Altså, å sove er det beste en student kan gjøre, etter å ha lest selvfølgelig. Blir noe av det samme som å si at søvn og hvile er viktig for en kroppsbygger.

 

Trådstarter nevnte ikke hva han skule være så mye våken for. Hvis det er jobb, så hjelper det jo sikkert. Er det PC-spilling, så hjelper det sikkert også. Men i alle tilfeller, vil man ikke kunne være så skarp/klarttenkende som man kunne ønske hvis man har vært oppe i mange timer.

 

Jeg tar ginseng på hverdagene, og føler at jeg er mer effektiv når jeg er på jobben. Litt mer pågangsmot. Men så er jeg desto mer sliten når jeg kommer hjem... I helgene sover jeg mer enn vanlig og prøver å ta igjen. Hvis ikke jeg må være sosial og drikke meg halvfull, da... "Og sånn går no dagan..."

Lenke til kommentar

folk reagerer forskjellig på koffein, og jeg vet av erfaring at du kan like godt ta deg en kopp god varm kaffe enn å poppe koffeinpiller som man får kjøpt i sverige osv.

det beste er faktisk å ta en pause med frisk luft, få opp pulsen litt, gjerne sprinte ned gata og opp igjen og drikke masse vann når du kommer inn igjen. pass på at rommet du arbeider i ikke er for varmt og at det er god luft.

Lenke til kommentar

En kopp kaffe gjør samme effekten som en koffeintablett så og kjøpe koffeintabletter er vel egentlig ikke noe vits, selges ikke i Norge heller så. Kaffe inneholder også mere koffein enn red bull og battery. Bare pass på å ikke drikk mer enn 100 kopper kaffe på en dag da kan du nemlig få i deg en dødelig dose med koffein hehe ;)

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Noe som kan fungere er å "reboote hjernen", altså sove nok til at hjernen får koblet litt av. Sover man korte perioder med jevne mellomrom kan man holde det gående temmelig lenge, selv om det selvfølgelig ikke slår en god natts søvn.

6145186[/snapback]

Populært kalt "powernap". Jeg pleier å gjøre dette sammen med koffeintiltak. Jeg styrter ned en kopp kaffe, for så å ta en liten høneblund på 20 minutter. Dette fungerer fordi det tar kroppen ca. 20 min å fordøye koffeinen, så den slår inn når du våkner. På denne måten får man veldig mye ut av 20 minutters søvn. Det er dog ikke noe jeg noengang gjør mer enn en gang om dagen, hvis jeg blir veldig trøtt. I lengden trenger man selvsagt skikkelig søvn.

Lenke til kommentar

Populært kalt "powernap". Jeg pleier å gjøre dette sammen med koffeintiltak. Jeg styrter ned en kopp kaffe, for så å ta en liten høneblund på 20 minutter. Dette fungerer fordi det tar kroppen ca. 20 min å fordøye koffeinen, så den slår inn når du våkner. På denne måten får man veldig mye ut av 20 minutters søvn. Det er dog ikke noe jeg noengang gjør mer enn en gang om dagen, hvis jeg blir veldig trøtt. I lengden trenger man selvsagt skikkelig søvn.

7678445[/snapback]

 

Jeg pleier å gjøre noe avdet samme. Er stor fans av Seinfeld så jeg bestemte meg for noen år siden å gjøre som kramer. Sove 20min hver 3. time. Funker ganske bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...