Gå til innhold

TES: Oblivion kontra Morrowind

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er første gange jeg har prøvd et slikt type spill.Jeg har spilt nå ca 3 uker og det går faktisk ut over jobben...hehe. Og jeg må si jeg er fullstendig oppslukt. Dette er dessidert beste spillet jeg noensinne har spilt. Har jeg noe å glede meg til på andre spill i denne sjangeren. Har forstått at dette er etterfølgeren etter Morrowind. Er det toppers det også...Hvilke andre spille finnes i denne typen sjangre

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gothic 1 og 2 er vel det nærmeste du kommer.

Også knights of the old republic 1 og 2 er bra, litt mer RPG-følelse der kanskje (velger mål med musen og klikker angrip ++).

Sikkert noe jeg har glemt også...

Skrevet

Hva er egentlig forskjellen på Gothic-spillene og Morrowind/Oblivion? Jeg liker RPGer for frihetsfølelsen, stiller Gothic like sterkt der?

Skrevet
Dette er første gange jeg har prøvd et slikt type spill.Jeg har spilt nå ca 3 uker og det går faktisk ut over jobben...hehe. Og jeg må si jeg er fullstendig oppslukt. Dette er dessidert beste spillet jeg noensinne har spilt. Har jeg noe å glede meg til på andre spill i denne sjangeren. Har forstått at dette er etterfølgeren etter Morrowind. Er det toppers det også...Hvilke andre spille finnes i denne typen sjangre

6079626[/snapback]

Morrowind er ok. Nokon likar det betre enn Oblivion, sjølv er eg ikkje sikker.Eg synest begge spela er bra, men dei har ein del svakheiter òg.

Det spelet eg likar klart best i denne kategorien er Gothic 2. Det er eldre og har litt dårlegare grafikk, men etter mi meining er det stadig kongen. Grensesnittet er veldig uvandt i starten, men dersom du held ut ein times tid, blir det fort veldig naturleg. Gothic 2 er ikkje fullt so fritt som Oblivion (eller Morrowind), men det er friare enn dei fleste andre rollespel, og er mykje betre på andre områder. :)

Gothic 2 kostar 89 kroner på Gamezone.no. Anbefalast på det sterkaste.

Kay

Skrevet
Hva er egentlig forskjellen på Gothic-spillene og Morrowind/Oblivion? Jeg liker RPGer for frihetsfølelsen, stiller Gothic like sterkt der?

6079785[/snapback]

Gothic 2 er ikkje like fritt som TES-spela, men det er ganske fritt. Den lineære historia, "mainquesten", er mykje sterkare, med dei fordelar og ulemper det fører med seg. Men du kan gjere ting innimellom og gå stort sett overalt.

Eg meiner fordelane med den litt stivare strukturen på Gothic 2 er mykje større enn ulempene. Mellom anna gjer denne strukturen at det du gjer får mykje meir innverknad på spelverda.

Ein anna ting som er annleis i Gothic 2 er det du sikkert har lest mykje om: statiske nivå i staden for skalering. Merk at dette er mykje betre balansert enn i Morrowind. Det er ikkje slik at i byrjinga er alt heilt umogleg og på slutten er det ingenting som er i nærleiken av å skade deg. Det er heller ikkje slik at du må "grinde" for å komme deg vidare. Dei tre store fordelane med dette systemet, er slik eg ser det:

* Konsistens. Det er ikkje ein shadowbeast i den hula fordi du er på eit nivå der ein shadowbeast vil vere ei passande utfordring for deg. Det er ein shadowbeast der fordi det er i den hula shadowbeast-en bur. Dersom du går inn dit på nivå 3 kjem du til å døy. På ein rask men grusom måte.

* Progresjon. Greit, du måtte springe når du møtte shadowbeasten sist. Men no er du ein høg eldmagikar. Dersom du har lyst til å gå inn i den hula, so skal du for svarte gå inn den hula. Og dersom den forvokste kjøteren vil prøve å stoppe deg, so er det HEILT GREIT. Dersom han VIL døy i eit brennande inferno, so må han GJERNE få lov til det.

* Spenning. Du veit ikkje kva du møter. Du går dit du vil, og prøver deg på dei utfordringane du vil. Er det noko farleg som ventar på deg inne i den skogen? Det er berre ein måte å finne det ut på...;)

Alt i alt synest eg Gothic 2 både er meir spennande og lettare å leve seg inn i enn dei TES-spela eg har spelt. Det var ikkje kjærleik ved første blikk, men når eg først var komt i gong, var det ingen veg attende. Spelet vart berre betre og betre dess meir eg spelte det. :love:

Kay

Skrevet

Jeg støtter 100% alle gode ord som ble sagt om Gothic 2. Selv spilte jeg Gothic 1 etter Gothic 2, men jeg kan anbefale alle å spille dem i riktig rekkefølge. For det første, Gothic 2 inneholder "milde spoilers" - referanser til det du har gjort i G1, og så er det utrolig deilig å faktisk gjenkjenne de stedene du har besøkt i forrige spillet. Du møter også mange karakterer fra det forrige spillet. Alle de har ganske mye historie bak seg og det er en god følelse at du kjenner han fra før. Av en eller annen mystisk grunn likte jeg G1 litt bedre enn G2. Jeg har ikke noe fornuftig forklaring, det må være noe med atmosfæren og storyen.

For alle som ønsker å prøve Gothic, anbefaler jeg denne rekkefølgen: G1, G2, for så å installere add-on for G2 (Night of the Raven) og få et mye vanskeligere spill. I NOTR må man virkelig tenke på hvordan man bruker learning points. Mobs gir deg færre XP, høy nivå skills koster utrolig dyrt og det blir slutt på karakter som kan alt (one / two handed, bow / crossbow, magi på høyeste nivå).

Rene magikere er virkelig vanskelig å spille i begynnelsen, delvis fordi man ønsker å spare skillpoints til utvikling av Mana og magi skills før man får lov å bli magiker, men de blir virkelig Uber mot slutten. Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Spell som heter Mass Destruction virkelig er nettopp det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...