Gå til innhold

Konfirmasjonsspillpc under 16 000


Anbefalte innlegg

Min fetter trenger hjelp til et kjøp av en bærbar maskin. Den skal ikke flyttes veldig mye, men med jevne mellomrom.

Hovedsakelig skal maskinen brukes til msn, internett, skolearbeid og andre vanlige ting, men den skal også spilles på.

 

Dette krever jo litt av maskinen, og den øverste grensen er på 16 000 kr.

 

Selv har jeg sett på Dell Latitude D620 og denne fra PS Data:

http://www.psdata.no/ps.asp?it=121108

 

Noen som har noen andre alternativer i passende prisklasse? Vanskelig å si om dualprosessor er verdt den ekstra prisen.

 

Tror dere at "fremtidens" spill vil utnytte dobbel kjerne?

 

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke hva du skal med en Lat. 620 når han skal spille.

 

Og den 1559 er uten tvil et dårlig kjøp.

 

http://www.psdata.no/ps.asp?it=128676 Denne her har så godt som like specs og er langt billigere.

 

Men jeg vil som mange andre kommer til, foreslå Asus A6ja: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=318534

 

Kjøp med en ram brikke til så er du i mål, og godt under pristaket.

Lenke til kommentar
skal du ha spill-pc så gå for stasjonær.

bærbare er veldig dyre hvis man skal spille nye 3d-spill på dem.

6076334[/snapback]

 

Bærbare tar over for stasjonære maskiner (velkommen til 2006)...

6076540[/snapback]

 

nei, det gjør de ikke.

bærbare vil selge mye, men ikke 'ta over' for stasjonære. kommer trolig aldri til å skje.

Lenke til kommentar
skal du ha spill-pc så gå for stasjonær.

bærbare er veldig dyre hvis man skal spille nye 3d-spill på dem.

6076334[/snapback]

 

Bærbare tar over for stasjonære maskiner (velkommen til 2006)...

6076540[/snapback]

 

nei, det gjør de ikke.

bærbare vil selge mye, men ikke 'ta over' for stasjonære. kommer trolig aldri til å skje.

6079165[/snapback]

Det blir spekulasjoner. Jeg tror at flere og flere vil se nytten av en bærbar pc, spesiellt som de etter hvert blir mindre og kraftigere.

 

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

Nåja, du får jo stort sett det samme i en high-en bærbar som i en desktop (7900GTX, FX60 osv). Den eneste fordelen med en desktop er vel prisen og det at man kan mokle med det selv, + at du har større harddisk-plass. Nå som laptop's blir allemannseie vil nok prisene fortsette å gå rolig nedover. Er jo forresten en del på gang i desktop-verden også, ting blir jo fryktelig smått der med Shuttlemaskinene som er spådd som arvtakeren til ATX av en del folk.

 

Men dem om det.

 

Du kan jo se på zepto 6615W den ser jo bra ut men står jo "kommer snart", aner ikke hva det vil si :(

 

har A6Ja i dag, hadde jeg leita etter bærbar nå hadde jeg sett mye nermere på denne zeptosaken.

 

CoreDuo/ Dual Core er definitivt verd prisen i mine øyne, til og med før spill. Og det er jo flere av dagens spill som støtter dobble kjerner, Quake 4 og Oblivion blant annet.

 

Hvis Zeptoen tar for lang tid, har jeg ingen problemer med å anbefale A6Ja :)

Endret av DODweb.org
Lenke til kommentar
skal du ha spill-pc så gå for stasjonær.

bærbare er veldig dyre hvis man skal spille nye 3d-spill på dem.

6076334[/snapback]

 

Bærbare tar over for stasjonære maskiner (velkommen til 2006)...

6076540[/snapback]

 

nei, det gjør de ikke.

bærbare vil selge mye, men ikke 'ta over' for stasjonære. kommer trolig aldri til å skje.

6079165[/snapback]

Det blir spekulasjoner. Jeg tror at flere og flere vil se nytten av en bærbar pc, spesiellt som de etter hvert blir mindre og kraftigere.

 

Hilsen,

efikkan.

6079272[/snapback]

 

det vil alltid være et prishopp mellom stasjonære og bærbare. bærbare er jo også begrenset av plass og varmeutvikling.

 

og såklart har vi prisen.

 

kjenner flere som har kjøpt seg nye bærbare, men sier at det er ikke det samme å sitte på dem som en skikkelig stasjonær.

vil jeg si meg enig i det.

 

såklart vil flere se nytten av bærbare, og det vil etterhvert selges flere bærbare enn stasjonære.

 

men når det kommer til spilling så er en bærbar man kan kjøre de aller nyeste spillene på, f.eks Oblivion, for dyre for de fleste.

 

hjemme pc'n kommer neppe til å bli helt utkonkurrert med det første.

 

ps.

og så har vi oppgraderingsmuligheten :)

Endret av O.J
Lenke til kommentar

Vel bærbare har oppgraderingmuligheter de også...

 

Om ikke lenge vil man kunne oppgradere skjermkort i bærbare "man kan det allerede" men jeg er sikker på at det vil komme en enkel løsning snart og da kommer det til å selges enda mindre stasjonære.

 

Jeg tror at om noen få år så vil stasjonære maskiner bare være og finne i bedrifter mens på privatsiden vil den dø ut :thumbup:

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Vel bærbare har oppgraderingmuligheter de også...

 

Om ikke lenge vil man kunne oppgradere skjermkort i bærbare "man kan det allerede" men jeg er sikker på at det vil komme en enkel løsning snart og da kommer det til å selges enda mindre stasjonære.

 

Jeg tror at om noen få år så vil stasjonære maskiner bare være og finne i bedrifter mens på privatsiden vil den dø ut :thumbup:

6079844[/snapback]

 

kanskje, men vil ta lengre tid enn noen år.

 

sitter mange gamere rundt omkring, om dem kjøper ikke bærbart når dem skal spille ;)

 

til vanlig kontorbruk derimot er de bærbare nå gode nok til å ta over for de stasjonære.

Lenke til kommentar
Vel bærbare har oppgraderingmuligheter de også...

 

Om ikke lenge vil man kunne oppgradere skjermkort i bærbare "man kan det allerede" men jeg er sikker på at det vil komme en enkel løsning snart og da kommer det til å selges enda mindre stasjonære.

 

Jeg tror at om noen få år så vil stasjonære maskiner bare være og finne i bedrifter mens på privatsiden vil den dø ut :thumbup:

6079844[/snapback]

 

kanskje, men vil ta lengre tid enn noen år.

 

sitter mange gamere rundt omkring, om dem kjøper ikke bærbart når dem skal spille ;)

 

til vanlig kontorbruk derimot er de bærbare nå gode nok til å ta over for de stasjonære.

6079902[/snapback]

 

Det virker på meg som du ikke har peiling på bærbare maskiner overhodet :no:

Det virker som du bare vil forsvare at du selv har stasjonær maskin, og da er vel dette feil emne å skrive i?

Personen som startet denne tråden er ute etter en bærbar pc så da er vel dine ord om stasjonære maskiner fullstendig verdiløse :tease:

Lenke til kommentar

Du kan jo se på zepto 6615W  den ser jo bra ut men står jo "kommer snart", aner ikke hva det vil si :(

 

har A6Ja i dag, hadde jeg leita etter bærbar nå hadde jeg sett mye nermere på denne zeptosaken.

 

CoreDuo/ Dual Core er definitivt verd prisen i mine øyne, til og med før spill. Og det er jo flere av dagens spill som støtter dobble kjerner, Quake 4 og Oblivion blant annet.

 

Hvis Zeptoen tar for lang tid, har jeg ingen problemer med å anbefale A6Ja :)

6079657[/snapback]

 

Sendte mail til Zepto for noen dager siden, i løpet av mai er 6615WD leveringsklar.

Lenke til kommentar
Vel bærbare har oppgraderingmuligheter de også...

 

Om ikke lenge vil man kunne oppgradere skjermkort i bærbare "man kan det allerede" men jeg er sikker på at det vil komme en enkel løsning snart og da kommer det til å selges enda mindre stasjonære.

 

Jeg tror at om noen få år så vil stasjonære maskiner bare være og finne i bedrifter mens på privatsiden vil den dø ut :thumbup:

6079844[/snapback]

 

kanskje, men vil ta lengre tid enn noen år.

 

sitter mange gamere rundt omkring, om dem kjøper ikke bærbart når dem skal spille ;)

 

til vanlig kontorbruk derimot er de bærbare nå gode nok til å ta over for de stasjonære.

6079902[/snapback]

 

Det virker på meg som du ikke har peiling på bærbare maskiner overhodet :no:

Det virker som du bare vil forsvare at du selv har stasjonær maskin, og da er vel dette feil emne å skrive i?

Personen som startet denne tråden er ute etter en bærbar pc så da er vel dine ord om stasjonære maskiner fullstendig verdiløse :tease:

6079999[/snapback]

Hva får deg til å si at jeg ikke har peilig? har jo selv hatt to bærbare.

 

Alle med litt peiling vil si at de er vanskelige å oppgradere i forhold til en stasjonær, og skal du ha en bærbar som er sterk til gaming vil det koste deg.

Lenke til kommentar

Jeg la nå en totalt 25k i min stasjonære, derav ca 5k utenfor kassa (21" skjerm, Z5500, MX1000, X52 osv)

 

I dag sitter jeg med nevnte periferiutstyr koblet til min A6Ja da den stasjonære er litt kranglevoren og jeg er for lat til å ordne det akkurat nå. Uansett. Greit nok, A6'en er ikke den sprekeste, så det blir jo ikke det samme som 7800GTX'en, men jeg kan ikke si jeg savner noe heller. Wow går helt flytende ("aldri" under 20FPS på 1280x1024 med ganske gode settings ellers) og alt annet er en fryd med dobbelkjerne. Det savner jeg på desktoppen.

 

Uansett, poenget mitt er at om jeg hadde gått for en laptop til 20k, og koblet den opp med USB mus/tastatur og en grei 21" skjerm, hadde jeg aldri merka noen forskjell, frem til jeg skulle et annet sted og ville ha med meg maskinen.

 

Er også av dem som regner med at de store leverandørene kommer til å lage det mer tilgjengelig for folk å bytte ut annet en HD or Ram. Som det ble sagt er det jo ikke umulig i dag, men man skal være ganskje fingernem av seg og garantier ryker jo.

 

Det ideelle må jo være en stasjonær maskin i huset som en media-server, der man har det meste av filer og som er kobla opp mot TV og sånt, og så ha en laptop med dockingstasjon og ordentlig periferi-utsyr. Mobil, effektiv, sterk. Tror det blir fremtiden for mange.

 

Men er ikke dette veldig off-topic?

Lenke til kommentar
Jeg la nå en totalt 25k i min stasjonære, derav ca 5k utenfor kassa (21" skjerm, Z5500, MX1000, X52 osv)

 

I dag sitter jeg med nevnte periferiutstyr koblet til min A6Ja da den stasjonære er litt kranglevoren og jeg er for lat til å ordne det akkurat nå. Uansett. Greit nok, A6'en er ikke den sprekeste, så det blir jo ikke det samme som 7800GTX'en, men jeg kan ikke si jeg savner noe heller. Wow går helt flytende ("aldri" under 20FPS på 1280x1024 med ganske gode settings ellers) og alt annet er en fryd med dobbelkjerne. Det savner jeg på desktoppen.

 

Uansett, poenget mitt er at om jeg hadde gått for en laptop til 20k, og koblet den opp med USB mus/tastatur og en grei 21" skjerm, hadde jeg aldri merka noen forskjell, frem til jeg skulle et annet sted og ville ha med meg maskinen.

 

Er også av dem som regner med at de store leverandørene kommer til å lage det mer tilgjengelig for folk å bytte ut annet en HD or Ram.  Som det ble sagt er det jo ikke umulig i dag, men man skal være ganskje fingernem av seg og garantier ryker jo.

 

Det ideelle må jo være en stasjonær maskin i huset som en media-server, der man har det meste av filer og som er kobla opp mot TV og sånt, og så ha en laptop med dockingstasjon og ordentlig periferi-utsyr. Mobil, effektiv, sterk. Tror det blir fremtiden for mange.

 

Men er ikke dette veldig off-topic?

6080032[/snapback]

 

kommer såklart an på bruken.

skal du spille de nyeste spillene, eller skal du surfe og se film?

 

skal man spille er en sentral maskine som mediaserver ikke så godt egnet, med mindre man kan sitte ved den og spille, samtidig som den fungerer som media-server (tror det kan bli problematisk).

 

dette blir litt Off-Topic ja, men en interessant diskusjon egentlig.

 

ps.

20k er mye å legge i en maskin etter min mening. i den prisklassen begynner de bærbare å hevde seg i spilling og, men de færreste bruker så mye penger.

 

sammenlign ytelsen mellom stasjonær og bærbar i 10k klassen. da vil de bærbare litt med fps'en i Oblivion f.eks.

Endret av O.J
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...