Gå til innhold

Fireveis SLI testet


Anbefalte innlegg

Syns uansett det er så TRAGISK med 4skjermkort i samme pc så jeg får ikke sagt det en gang.. Minner om de gamle 3DFX tidene, og man husker jo hvordan det gikk med de.

 

Syns vanlig SLI og er bortkastet, hva med å lage ETT skjermkort å la det være med det.. Nei, nå skal man ikke bare kjøpe ett toppkort, nå må man ha TO for å få topp ytelse.. herregud, er til å spy av!

6026188[/snapback]

Helt enig! 2 eller flere skjermkort i PC'en "løser" probelmer som varmeutvikling per brikke og maksimalt tak for ytelse innenfor hvor mye varme én kjøler klarer å kjøle en brikke med. MEN det har sin pris. En høy pris.. ikke bare koster det ekstremt mye men det følger også med andre laster: Høyt støtnivå, unødvendig mye varme, unødvendige høye krav til PSU, og energiøknomien og miljøvennligheten går jo rett vest.

 

Det blir som å utstyre en sportsbil med TO digre motorer, med alt det koster, all den ekstra komplexiteten, doblet drivstofforbruk osv.

 

Et annet problem er at spillutviklerene setter de maksimale grafikkortene som mål for hvor mye grafikk de kan putte inn i spillet. Spillene tilpasses altså 2 eller 4 kort, noe som gjør at man sakte men sikkert presses til å ha 2 eller 4 kort for å få spillene til å yte bra. Denne trenden med at bransjen prøver å presse opp forbruket vårt (flere kort, mere penger, mer strøm, osv) er en miljøtrussel i seg selv.

 

Nei, sleng dere heller med på Simen1's nye trend: boikott SLI og Crossfire og klag til spillprodusentene for at spillene deres ikke yter bra i maks oppløsning med ét bra skjermkort. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I mine øyne er det en blindvei, 4 svært effektkrevende skjermkost er ikke noe som er en langsiktig løsning, det har ALT for mange ulemper.

 

Litt uenig, tendensen er jo at nye skjermkort bruker mindre og mindre strøm, man kan kjøre SLI på strømforsyninger som tidligere slet med 6800 kort.

6026368[/snapback]

 

Nye skjermkort bruker mye effekt, uansett (ihvertfal de bedre), at de bruker marginalt mindre en tidligere kort endrer ikke det faktumet, og 4 av de bruker hundrevis av watt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Syns uansett det er så TRAGISK med 4skjermkort i samme pc så jeg får ikke sagt det en gang.. Minner om de gamle 3DFX tidene, og man husker jo hvordan det gikk med de.

 

Syns vanlig SLI og er bortkastet, hva med å lage ETT skjermkort å la det være med det.. Nei, nå skal man ikke bare kjøpe ett toppkort, nå må man ha TO for å få topp ytelse.. herregud, er til å spy av!

6026188[/snapback]

 

Har aldri skjønt denne sterke motsetningen mot flere skjermkort...

 

Synes du det er like fælt å ha flere minnebrikker og harddisker i pc'en din også?

Lenke til kommentar
Syns uansett det er så TRAGISK med 4skjermkort i samme pc så jeg får ikke sagt det en gang.. Minner om de gamle 3DFX tidene, og man husker jo hvordan det gikk med de.

 

Syns vanlig SLI og er bortkastet, hva med å lage ETT skjermkort å la det være med det.. Nei, nå skal man ikke bare kjøpe ett toppkort, nå må man ha TO for å få topp ytelse.. herregud, er til å spy av!

6026188[/snapback]

 

Har aldri skjønt denne sterke motsetningen mot flere skjermkort...

 

Synes du det er like fælt å ha flere minnebrikker og harddisker i pc'en din også?

6026509[/snapback]

 

Mange harddisker koster ikke 10 000 kroner og danner flere hundre watt i effekt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det gjør ikke 2x6600GT heller...

 

...jeg er enig i at flere skjermkort har ulemper med seg...men, noen ganger er fordelene større...så det må være opp til den enkelte å vurdere hva som passer de best....

 

Det å være prinsippielt imot flere skjermkort synes jeg blir for dumt...

Lenke til kommentar
Det gjør ikke 2x6600GT heller...

 

...jeg er enig i at flere skjermkort har ulemper med seg...men, noen ganger er fordelene større...så det må være opp til den enkelte å vurdere hva som passer de best....

 

Det å være prinsippielt imot flere skjermkort synes jeg blir for dumt...

6026529[/snapback]

 

2*6600GT er vel ikke bedre enn ett skjermkort til samme pris? Og dette er snakk om quad-SLI.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Det gjør ikke 2x6600GT heller...

 

...jeg er enig i at flere skjermkort har ulemper med seg...men, noen ganger er fordelene større...så det må være opp til den enkelte å vurdere hva som passer de best....

 

Det å være prinsippielt imot flere skjermkort synes jeg blir for dumt...

6026529[/snapback]

 

2*6600GT er vel ikke bedre enn ett skjermkort til samme pris? Og dette er snakk om quad-SLI.

 

AtW

6026537[/snapback]

 

Det kommer an på...om du har ett 6600GT og arver et annet fordi noen oppgraderer sin maskin så er det billigere!

 

Jeg bare kommenterer din generelle påstand om flere skjermkort i en PC!

 

Så lenge Quad-SLI kan gi bedre ytelse enn et skjermkort så vil det alltid være noen som synes det er verdt det...og da burde det vel være greit for oss andre selvom det ikke er noe for oss!

Lenke til kommentar
Det gjør ikke 2x6600GT heller...

 

...jeg er enig i at flere skjermkort har ulemper med seg...men, noen ganger er fordelene større...så det må være opp til den enkelte å vurdere hva som passer de best....

 

Det å være prinsippielt imot flere skjermkort synes jeg blir for dumt...

6026529[/snapback]

 

2*6600GT er vel ikke bedre enn ett skjermkort til samme pris? Og dette er snakk om quad-SLI.

 

AtW

6026537[/snapback]

Jeg bare kommenterer din generelle påstand om flere skjermkort i en PC!

 

 

Hvilken generelle påstand er det du sikter til?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

...Og dette er snakk om quad-SLI.

 

AtW

6026537[/snapback]

Jeg bare kommenterer din generelle påstand om flere skjermkort i en PC!

 

 

Hvilken generelle påstand er det du sikter til?

 

AtW

6026569[/snapback]

 

Denne:

 

Syns vanlig SLI og er bortkastet, hva med å lage ETT skjermkort å la det være med det
Lenke til kommentar

Jeg er helt sikker på at det går med dette som med dobbeltkjerneprosessorene. Det startet med to, fire og åtte sokkeler, så går det mot at man får presset flere kjerner inni samme sokkel. Det skjedde med minnet, prosessorene, og det kommer til å skje med skjermkort også. For å få flere kjerner inn må man nok først tilvende seg tanken og måter å bruke dette på, og etterpå prøve å få økonomisert ned plassen og eksklusiviteten slik at det etterhvert kan bli noe for vanlige dødelige.

 

Resistance is futile!

(if <1 ohm..)

Lenke til kommentar

 

...Og dette er snakk om quad-SLI.

 

AtW

6026537[/snapback]

Jeg bare kommenterer din generelle påstand om flere skjermkort i en PC!

 

 

Hvilken generelle påstand er det du sikter til?

 

AtW

6026569[/snapback]

 

Denne:

 

Syns vanlig SLI og er bortkastet, hva med å lage ETT skjermkort å la det være med det

6026572[/snapback]

 

Du må da ha lagt merke til når du quotet ut denne påstanden at den ikke var min?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tror selv utviklere forstår at QUAD SLI bare er ett PR stunt for å hevde seg på tronen for raskeste gfx løsning og at det er noen få prosenter av kundene som kjører dette.

 

De skal jo tross alt selge spillet også. de selger ikke mye hvis det krever hardware for 20000kr å spille spillet...

 

Tviler på at vi får den situasjonen Simen1 frykter...ikke så ekstrem iallefall. Grafikkjag har det jo vært i alle år, men jeg ser fremdeles ikke noen som er tvunget til å kjøre vanlig SLI engang for å få bra grafikk i dagens spill...?

Lenke til kommentar
jeg var  hos digitalimpuls for 2 timer siden quad sli det var helt råe saker :dribble:

6026664[/snapback]

 

Helt råe saker? Det yter jo ikke bedre enn to?

6026691[/snapback]

JO! Bare dobbelt så bra i visse situasjoner!

F.eks i de mest krevende spillene som oblivion. Tenk dere 46fps i utesonene og 2560*1600, HDR og 16xAF. (X1900XT i CF klarer 24,5fps)

 

SLI kan også gi bedre pris ytelse. Ta f.eks 2*7600GT i SLI. Koster ca 3200kr og gir bedre ytelse enn 7900GTX! To skjermkort er faktisk svært så effektivt! Det gir også lavere varmeutvikling i forhold til hva de yter.

 

F.eks en PC med et skjermkort (7900GTX) bruker ca (la oss si 300W effektivt) mens en pc med to 7600GT bruker ca 350W. Den bruker altså bare 16,6% mer strøm, mens ytelsen er en del bedre i de fleste situasjoner. (NB: Jeg ville faktisk tro at 7600GT i SLI bruker like mye strøm som et 7900GTX, men for å være sikker så satte jeg den til 350W) :roll:

 

Men er enig når det gjelder 4 skjermkort. er ikke akkurat verdt det. (mener jeg), men i noen situasjoner gir den faktisk veldig god pris/ytelse. (f.eks i Oblivion med svært høy oppløsning)

 

Sitter du på f.eks 3 skjermer med en Maxtor trippehead, så kjøres spilene i 3860*1024 (eller noe i den duren) Og da kan det være godt å ha 4 skjermkort.

 

Selv om man mener at 4 skjermkort er helt bortkastet så må man tenke på at det finnes situasjoner som er anerledes enn din egen. Og selv om man bruker en liten 15" skjerm med maks 1024*768 i oppløsning, så kan det finnes andre med større og bedre, og flere skjermer.

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Multicore GPU må jo være løsningen.... ihverfall om de kan lage noen sånne kort som er beregnet på vannkjøling ~_^

 

Quad-SLI blir uanstt en alt alt for klumpete løsning. Hvem gidder forøvrig å kjøpe quad-SLI nå, når du kan kjøpe SLI G80 i sommer, som garantert kommer til å blåse quadSLI 7800GTX'er ut av vannet... ?

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Heisann!

Er det noen som vet hvordan mulighetene er med SLI/Crossfire til å kjøre med flere skjermer? Kan man f.eks. bruke alle 4 DVI kontaktene i et slikt oppsett og kjøre vanlige programmer på alle skjermene, tenker først og fremst ikke på ytelse i spill, men antall skjermer som støttes i et slikt oppsett.

Finner lite om det på NVIDIA og ATI sine nettsider.

 

Er det noen som vet om skjermkort med flere enn 2 PCI-express 16/8x kontakter utover de med SLI/Crossfire støtte?

 

PS! Jeg er fullt klar over Matrox sine multiskjermsløsninger, det jeg ønsker er å kunne kjøre 4 eller flere store (24"-30") LCD skjermer, og for de største er det ønskelig med Dual Link støtte på hver port.

Du er nok ikke ute etter SLI eller CF i det hele tatt. Du trenger så vidt jeg vet bare å smelle to skjermkort med 2xDL i et hovedkort med 2x PCIe 8/16, og de to kortene kan nok være av forskjellig type, merke og produsent.

X1600 har så vidt jeg vet 2xDL DVI og koster ikke mye.

 

F.eks en PC med et skjermkort (7900GTX) bruker ca (la oss si 300W effektivt) mens en pc med to 7600GT bruker ca 350W. Den bruker altså bare 16,6% mer strøm, mens ytelsen er en del bedre i de fleste situasjoner. (NB: Jeg ville faktisk tro at 7600GT i SLI bruker like mye strøm som et 7900GTX, men for å være sikker så satte jeg den til 350W)

350W er enormt med energi. Jeg vil tro at en svak PC trekker et sted mellom 100-130W og en spillemaskin 160-200W. Regner du med en effektgrad på 85% blir det (120-150) og (190-235) W. Ved å legge til en ny GPU på ~60W blir da tallet for spillmaskinen med 190W strømbruk 37% høyere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...