Gå til innhold

Hvorfor kjøper folk andre steder enn hos DELL?


Anbefalte innlegg

min erfaring er at dell er dritt, jeg sitter nå på min dell laptop, men, andre kan være verre. familien til hanvbroren og halvsøsteren min fikk seg en ferdig bygd pacard bell maskin, og det er det værste svineriet jeg har vært borti, det gikk ikke en gang an å avinstallere de gamle skjermkort driverne for å installere nye!

 

laptoppen min har en skjerm som til stadighet løsner, så skruene må strammes. (ok, litt overdrivelse, det har skjedd to ganger siden august, men alikevel.)

museknappen for musesticken (det er et sett museknapper for stick, og et annet for pad) er så slitt at den ikke alltid reagerer, og jeg har ikke hatt denne i et år enda en gang.

 

Jeg har sett meg nødt til å installere et program som gjør at vifta kjører på full guffe konstant pga. varmeproblemer.

 

knappene på tastaturet blir av og til overfølsomme, slik at bare jeg hviler fingrene på de, så registrerer dataen et tastetrykk.

 

skru på knappen er litt rar, jeg vet ikke helt hvordan det er, men av og til, så må jeg trykke to ganger.

 

muse sticken ble glattslitt etter et par dager, den hadde masse pigger for grep i starten.

 

musesticken henger seg ofte opp, slik at musepekeren vandrer over skjermen uten at jeg i det hele tatt trenger å ta i dataen en gang.

jeg fikk byttet tastaturet (hvor musesticken er) etter at laptoppen var ca 1-2 uker gammel, og problemet kom tilbake den 2 dagen etter byttet. (dog servicen var god)

 

jeg brenner meg hvis jeg tar på undersiden av laptoppen...

 

og hvis jeg ikke har nevnt det, så ghoster skjermen.

 

denne laptoppen ble kjøpt pga. skole i utlandet, og den ble valgt fordi det var den eneste laptoppen med en oppløsning på 1920 x 1200 som jeg fant.

 

men neste gang så ofrer jeg det!

 

så, jeg er missfornøyd med produktet stort sett på alle mulige måter untatt oppløsninga, som var grunnen til at jeg valgt den, men servicen er jeg fornøyd med.

 

nå når jeg kommer hjem i mai så skal jeg få byttet tastaturet på nytt, og få sjekket ut varmeproblemet...

 

enda en ting, disse nye 30" skjermene til dell har visst dårligere farger enn apple sine. skal jeg først ha meg så stor skjerm (oppløsningsmessig) så er det antageligvis til foto eller video arbeid, da gir jeg heller 4000kr ekstra for bedre farger.

 

men jeg har desverre ikke råd til noe slikt monster.. :(

Endret av tha stoffi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...

Prosessoren er crap og vil gjøre det dårlig uten klokking..

6020127[/snapback]

 

..

4. En Pentium D er crap hvis man ikke klokker dem.

 

En 920D yter helt greit, og har pt. ingen reell konkurrent mht. tilsvarende X2.. som koster (nesten) det dobbelte.. X2 3800+ ("innsteg-modellen fra AMD) er en "perle" men yter ikke dobbelt så bra som en 920D.

Er du litt mer enn vanlig interessert.. (dvs. ikke kjøper en ferdigkonfigurert DELL) så er det ikke spesielt vanskelig å få meget gode ytelser fra en 920D ved å klokke den.

Det krever selvsagt god kjøling.. og billlig strøm. ;)

 

6025548[/snapback]

 

Det har jo heller ikke vært snakk om en tilsvarende amd modell.

Det folket prøver å si er at den cpu'en ikke passer helt inn med resten.

Den vil være en flaskehals i ALLE spill og alle programmer som ikke støtter DC, og hvilke spill gjør det.?.

Det ville f.eks vært mye mere gunstig med en pentium D 950 3.4GHz til en tusenlapp mer...

Man kan få god ytelse ut av 920 ja men ikke i en dell pc, fordi man ikke får klokket den...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Det har jo heller ikke vært snakk om en tilsvarende amd modell.

Det folket prøver å si er at den cpu'en ikke passer helt inn med resten.

Den vil være en flaskehals i ALLE spill og alle programmer som ikke støtter DC, og hvilke spill gjør det.?.

Det ville f.eks vært mye mere gunstig med en pentium D 950 3.4GHz til en tusenlapp mer...

Man kan få god ytelse ut av 920 ja men ikke i en dell pc, fordi man ikke får klokket den...

6025783[/snapback]

 

Hva "folket" prøver å si er en ting.. jeg reagerte negativt på ordbruk som "crap".

Jeg vil også (igjen) "pukke på" dette med "CPU flaskehals" som etter mitt syn blir feil å beskylde enhver CPU for å være (untatt Celeron) når man spiller med høy oppløsning + eyecandy med ett grafikk-kort som 7800GTX. "Flaskehals" er ett misbrukt begrep.. skriv heller at en Intel 2.8 (singel or dual..) ikke yter allverden i *program* som i hovedsak belaster CPU. Likevel er det noen (få) bruksområder en slik Intel CPU "slår" en A64 3000+ (som ett eksempel). (Kilde).

Forøvrig er det sikkert korrekt at det ikke er mulig å klokke en 920 i en Dell-maskin.. *såfremt* DEll har "sikret seg" med å bruke en pll (klokkegenerator) som ikke er støttet av Clockgen.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Jeg fikk nu at den Dell maskina kostet 17490,-

6026577[/snapback]

 

 

Jeg gikk inn på Dell jeg og og satte opp maskinen nøyaktig slik det ble sagt den skulle være.

 

Med rabatter: 18 527,49 kr

Inkl. mva, miljøgebyr og frakt

 

Så dermed ble denne debatten satt ut av spill :)

Lenke til kommentar

Sitter med en Dell på jobben. I løpet av de to åra jeg har hatt den, har den ALDRI vært stabil, og jeg har måttet bytte PSU pga ødelagt vifte og skjermkort fordi det overoppheta og kræsja maskina når det blei belasta.

 

Det virker som kjøleløsningene i Dell'en er beregnet på å kjøre Word og Excell, og aldri belaste CPU eller skjermkort i mer enn noen få mikrosekunder av gangen. Kjører jeg dem begge på 100% i mer enn noen få sekunder begynner den å bråke som en industristøvsuger. Dell er sikkert fint for kontorapplikasjoner, men har du behov for å belaste maskina litt, så er de håpløse. Og det er faktisk enkelte av oss som uten å sluntre unna kan belaste både skjermkort og CPU gjennom en hel arbeidsdag.

 

Dessuten er jo Dell ganske konsekvent dyrere enn hjemmebygget, og det ser jo ut som eksempelet på at Dell er billigst som startet denne threaden var enten en missforståelse eller et meget kortvarig tilbud, og selv dette er jo rimelig enkelt å matche.

Lenke til kommentar
Formaterte og rensket sjefens Dell maskin på jobben. Fikk ikke USB2.0 til å funke etterpå, fordi driverne som fulgte med ikke var kompatible med Windows XP SP1. Så satt vi der da, med treg USB 1.1.

 

Har kjøpt ny, selvbygget maskin til han nå. USB2.0 fungerer uten problemer. Dell maskinen står som ekstramaskin på kontoret, og satte den opp med trådløst nettverk. Herregud, for et prosjekt bare å sette inn et stakkars lite PCI kort.

 

Hvorfor har dere ikke SP2 på maskinen?

Kansje fraværet av SP2 kompliserte installasjonen av trådløst nett også?

 

Naboen kjører trådløst nett på sin Dell maskin med en D-Link usb dongle. Tok meg ikke mange minutter før det var oppe og kjørte med kryptering og full pakke.

Var heller ingen problemer med å sette inn et FireWire PCI kort i maskinen hans, som kjører XP Home med SP2.

 

Ville aldri kjøpt en ferdig Dell desktop maskin selv, men synes de virker geniale for folk som ikke oppgraderer komponenter inni selve maskinen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
"moderator" kan godt gjøre jobben sin.. og ikke skrive "røverhistorier" for å sverte DELL.
Så jeg får ikke lov til å fortelle om mine erfaringer med Dell? :roll:

 

Og hva mener du jeg gjør dårlig med "jobben min" ettersom du ber meg gjøre den?

6029806[/snapback]

 

Hva du mener som "vanlig bruker".. inkludert personlige erfaringer med Dell.. er greit nok..

En moderator skal/bør ikke delta i en tråd med innlegg i en gitt retning slik jeg ser det.

Har selv en viss erfaring med Dell maskiner på arbeidsplassen.. og privat.. og har ikke hatt mer problem med disse maskinene enn med andre tilsvarende system fra andre "ferdig-produsenter".

Altså:

Vi har ganske så mange "jeg hater DELL".."hater Elkjøp".. "AMD vs. Intel usakligheter".. uten at en moderator behøver skrive innlegg som nører opp om slike.

Det var det jeg siktet til her. Dersom jeg tar fullstendig feil i så måte iht. retningslinjer beklager jeg dette..

 

:blush:

Lenke til kommentar
Hvorfor har dere ikke SP2 på maskinen?

Kansje fraværet av SP2 kompliserte installasjonen av trådløst nett også?

SP2 var installert, men beskjeden vi fikk var at driveren ikke var kompatibel med SP1 og derfor ikke ville installeres (feilmeldingen fikk vi fra selve driveren, så SP1 må ha vært produsert på det tidspunktet driveren ble skrevet). Det jeg i ettertid har funnet ut, er at USB 2.0 driveren må være installert FØR SP1 blir installert.
Lenke til kommentar
Vi har ganske så mange "jeg hater DELL".."hater Elkjøp".. "AMD vs. Intel usakligheter".. uten at en moderator behøver skrive innlegg som nører opp om slike.
Må få lov til å påstå at mitt innlegg var noe mer seriøst da jeg faktisk skrev om personlige erfaringer, og begrunnet mine erfaringer med egenerfarte hendelser. Har aldri kommet med bastante påstander om at Dell er dritt, hater Dell eller lignende... poengterte at det var min erfaring.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Vi har ganske så mange "jeg hater DELL".."hater Elkjøp".. "AMD vs. Intel usakligheter".. uten at en moderator behøver skrive innlegg som nører opp om slike.
Må få lov til å påstå at mitt innlegg var noe mer seriøst da jeg faktisk skrev om personlige erfaringer, og begrunnet mine erfaringer med egenerfarte hendelser. Har aldri kommet med bastante påstander om at Dell er dritt, hater Dell eller lignende... poengterte at det var min erfaring.

6030805[/snapback]

 

Helt greit...

Beklager at jeg svarte for "krasst".. jeg ser nå at jeg misforstod ditt innlegg for å være noe annet enn ...akkurat.. en erfaring med Dell-maskiner..

 

:blush:

Lenke til kommentar

tja.. dell har jo noen gode tilbud innimellom.. må bare følge med på mailene de sender ut..

 

dette er fra komplett:

Asus P5PL2, I945PL, Socket-775, ATX, GbLAN, SATAII, Sound, DDR2, PCI-Ex16
Varenr.: 313683
Lagerstatus: 50-99 stk på lager          	845

Intel Pentium D 820 2.8GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/vifte
Varenr.: 309926
Lagerstatus: 4 stk på lager          	1850

Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM
Varenr.: 307913
Lagerstatus: 500+ stk på lager          	795

In-Win C720 Midi Tower ATX Sort Kabinett m/350W Power
Varenr.: 303545
Lagerstatus: 1000+ stk på lager          	595

Corsair Value S. PC4200 DDR2 512MB 64Meg x 64, CL4, 533MHz, 240-pin
Varenr.: 301113
Lagerstatus: 50-99 stk på lager          	1796

NEC DVD-brenner ND-3550 IDE White OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)
Varenr.: 314091
Lagerstatus: 100+ stk på lager          	395

Gainward GeForce 7300GS 256MB DDRII, PCI-Express, "BP7300GS-256-TV-DVI"
Varenr.: 318220
Lagerstatus: 50-99 stk på lager          	599

Lexmark E120n, 19spm, 16MB 150s arkskuff, Nettverk

- Miljøgebyr 50 pr stk kommer i tillegg.Varenr.: 319852
Lagerstatus: 41 stk på lager          	995

Microsoft Windows XP Professional SP2 Programvare Norsk OEM
Varenr.: 303195
Lagerstatus: 100+ stk på lager          	1395

 

 

 

dette er fra dell:

Ordre antall	Artikkel beskrivelse	Artikkel nummer
1  List D04911 Dimension 9150  200-38320 
1  Dimension 9150 PD 820 (2.8GHz, 800FSB, 2MB Cache)  210-15113 
1  Save 2300 kr excl VAT  239-11165 
1  Nordic - Documentation with European Power Cord  340-13148 
1  MS Logo Label for Vista Capable  340-13514 
1  2048MB Dual Channel DDR2 533MHz (4x512) Memory  370-11956 
1  13-1 media card reader  385-10367 
1  250GB 7200rpm SATA Hard Drive  400-12452 
1  Sonic Software for DVD/RW+R (No Media)  429-11154 
1  DVD 5.1 Power Software (no media)  429-11368 
1  16x max. DVD+/-RW Drive  429-12070 
1  No Monitor  480-10940 
1  256MB Nvidia GeForce 7300LE TurboCache graphics card  490-10488 
1  Integrated Audio with Dolby Digital 7.1 capability  510-10131 
1  No Speaker Required  520-10217 
1  No Modem Required  530-10949 
1  Mouse Pad with Dell Logo  570-10088 
1  Dell 2 Button USB Scroll Entry Mouse  570-10236 
1  Norw (QWERTY) - Dell Quietkey Midnight Grey Kybd  580-11522 
1  Norwegian WXP SP2 Pro  619-10698 
1  Norwegian - WXP SP2 Pro Backup Media  620-10510 
1  Norway - Microsoft Works 7.0  630-10945 
1  Photo Album¿ SE Basic - ENGLISH  640-10339 
1  Paint Shop¿ Pro® Basic Edition - ENGLISH  640-10340 
1  English - Adobe Reader 6.0  640-10399 
1  Dell Online Support  640-10403 
1  Dell Media Experience 3.1  640-10413 
1  McAfee 7 Norwegia 90 Day  650-10503 
1  Base warranty  680-10654 
1  1Y CAR (Collect and Return)  680-10655 
1  Svc Basic 3Y NBD, 30day online MM Training  680-13612 
1  Environmental  700-10009 
1  SUPPORT PACK MultiMedia e-learning Lite Pack, 30 day - En/Fr/DE/ES/IT - Go to www.learndell.com/euro to register  706-10397 
1  PROMO - Digital Music e-Learning Lite Pack, 60-day, En/Fr/De/Es/It - Go to www.learndell.com/euro to register  706-10601 
1  Dimension Order - Norway  800-10127 
1  Biltransport 1-10 enheter  990-10012 
1  Imaging Promotion - 1100 Upgrade from 924 (Order with System)  210-15404 
1  1100 English Owners Manual & Driver CD Kit  340-13000 
1  1100 Placemat EDDFNS  340-13003 
1  220V Laser Printer Power Cord: Euro  450-10871 
1  No Printer Cable Selected  470-10470 
1  No additional Toner Selected  593-10026 
1  Non FI Printer Drivers  613-10248 
1  Base Warranty  680-14315 
1  1Y NBD (Next Business Day) Exchange  680-14316 
1  Environmental  700-10009 
1  Dell Laser Printer order - Norway  800-10169

 

 

komplett pris: 9315,- eksl frakt

dell pris: 6650,- inkl frakt og 3års nbd respons

 

så det er mulig å gjøre gode kjøp fra dell også ;)

 

MrM

 

ps: vet at 920 er billigere og at nettverksprinteren fra komplett nok er bedre enn dells printer, men det blir likevel forskjell ;)

Lenke til kommentar

For å svare på første post...

 

Hvorfor kjøpe andre steder en dell.?

 

- Fordi halve moroa for meg er å sette sammen & montere sammen min egen pc, vite hva som er i den & kunne skifte ut komponenter etterhvert som de utdateres...

( De som har dell ser jeg er litt mere,,,, skifte hele pcn om skjermkortet ikke holder helt mål. el.)

Så for min bruk så føler jeg at det kanskje over 20?år blir billigere å bygge skifte selv, en å holde seg til dell, om noe følger den tvilsome tankegangen...

 

Seff.! for de som ikke er "utstyrsmastrubatører" og vil ha en pc, som funker når de får den, så er dell et meget godt valg... Og seff også for bedrifter, de får jo utrolige priser på massekjøp igjen......

Dell er en super aktør i markedet som er med på både priskrigen og supportkrigen, og de gjør det veldig bra.!

Go Dell, måtte priskrigen fortsette... :thumbup:

Lenke til kommentar

Et litt anderledes svar på spørsmålet.

 

Hvorfor kjøpe andre steder enn Dell? er akkurat som

Hvorfor kjøpe andre biler enn Hyundai?

 

For noen så er Dell helt kurant og gir akkurat det de vil ha, hverken mer eller mindre. For andre så faller det seg mer naturlig å velge noe annet.

 

Selv så bruker jeg Dell på jobben, og rører aldri innmaten. (Om det er Dell eller noe annet bryr jeg meg egentlig ikke om)

Hjemme så ville jeg ikke hatt Dell om jeg så fikk den gratis. At en standard powerplugg brukes, men koblet slik at den gir fysisk skade om man bruker et ATX power er grunn NOK. Jeg har ikke tid til å lete etter minefelter hvis jeg skal gjøre noe inni dem så jeg velger de som følger industristandardene. Da vet jeg hva jeg forholder meg til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...