Gå til innhold

Fordeler, tips og triks med Opera

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har benyttet meg av Opera et par måneder nå. Men jeg har ikke klart å sette meg helt inn i programmet. Ja, jeg har lest F1-hjelpen, men jeg har ikke fått med meg akkurat hva som er det beste med Opera.

En ting jeg liker er Flip back: hold right button, click left button / Flip forward: hold left button, click right button.

En annen ting som er veldig fint er det å kunne velge vinduer ved hjelp av Hold right button, roll mouse wheel

Men jeg trenger flere ting å like. Morsome og nyttige plug-ins, kjekke hotkeys, skins og annet dere liker ved og til Opera.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mouse gestures generelt sett (som du er inne på) og RSS-lesar er to ting eg nyttar meg av. Opne nye faner ved å dra musa ned medan ein held inne høgre musetast, lukke ein fane ved å dra ned - høgre og oppdatere ved å dra opp - ned.

Det å kunne søke i adressefeltet ved bruk av nøkkelord er og genialt. T.d. om du skriv "g opera" vil du søke med Google etter opera. Du kan leggje til eigne søkemotorar, men med mindre du har Opera 9 må dette gjerast manuelt ved å redigere ei .ini-fil, slik det er skildra her. I Opera 9 er det berre å høgreklikke i søkefeltet og velge "Create search."

Opera 9 har og widgets, om det er interessant. Bruker dei ikkje mykje, men det er kjekt å ha t.d. ein omreknar for valuta liggjande.

Ein annan ting som eg heller ikkje bruker so mykje, men som kan vere grei, er å lagre Sessions. Om ein t.d. har nokre faste sider ein alltid er inne på, so kan ein lagre ein session med desse i ulike faner (eller vindauge), og gjere slik at Opera alltid opner dei når du starter Opera.

Opera 9 har òg adblock. Høgreklikk i ei nettside, velg Block Content, og so kan du velge kva på den sida du vil blokkere.

Det skal seiast at dei fleste eller alle av desse funksjonane kan ein og få i Firefox med ulike extensions, men eg likar Opera litt betre.

Skrevet (endret)

Som incanus nevner er søking i adressefelt genialt...

Jeg har lagt til diverse søke-ord, som f.eks:

pris [ord] = søker prisguiden

p [nummer] = sporer pakke på posten

tlf [nummer] = søker telefonnummer på 1890online.no

i [tekst] = søker i bilder på google.com

+ mange flere.

ctrl-Z er også kjekk å ha, dersom du vil ha frem igjen et vindu du lukket.

For meg som sitter mye i sofaen og surfer er det genialt med zooming (+ og - knappene), og mulighet for å navigere uten mus (hold inn shift og bruk piltaster).

Det tar LANG tid å lære alle de nyttige funksjonene i Opera. Jeg har brukt Opera i mange år, men lærer fremdeles nye ting.

Endret av Lurifaksen
Skrevet

shift + tab bytter ikke vinduer.

Det skjedde ingenting.

Det som derimot skjedde når jeg trykket shift + tab + scrolla mousewheel, så gikk jeg tilbake, og fremover, i historikken.

Skrevet
CTRL + TAB mener jeg..

6013527[/snapback]

CTRL + TAB er en fin funksjon..

Det at man kan klikke seg frem og tilbake mellom sider ved å holde en av musetastene nede og klikke på den andre, istedenfor å bruke back og forward-knappene er også genialt... Etter en ukes operabruk har jeg allerede blitt så vant til det at jeg går på en smell hver gang jeg åpner Firefox!

Skrevet

Siden jeg bruker FF til forumet, har jeg oppdaget hvor kjekt det er å kunne åpne exe-filer i Opera.

Det å kunne ha denne saken med notater (som er kjekt), bokmerker, overføring osv. på venstre side er helt utrolig bra. Mange nettsider har bredde tilpasset til 1024 pixler bred skjerm, og da er det fint å kunne utnytte de resterende pixlene (omlag 200 her)

Skrevet
CTRL + TAB mener jeg..

6013527[/snapback]

CTRL + TAB er en fin funksjon..

Det at man kan klikke seg frem og tilbake mellom sider ved å holde en av musetastene nede og klikke på den andre, istedenfor å bruke back og forward-knappene er også genialt... Etter en ukes operabruk har jeg allerede blitt så vant til det at jeg går på en smell hver gang jeg åpner Firefox!

6015645[/snapback]

CTRL+SHIFT+TAB så blar man andre vei gjennom tabbene :)

Skrevet

musebevegelsene er geniforklart banebrytende. Straks du har de i handa er alle andre browsere glemt.

høyreklikk venstre bevegelse - bakover

høyreklikk høyre bevegelse - fremover

høyreklikk "tegn en L" bevegelse - lukk dette vinduet

Skrevet

i tillegg til mouseguestures bruker jeg mye dobbeltklikking på ord.

man får nemlig opp en veldig kjekk meny ved dobbeltklikking på et ord, genialt når folk ikke klarer å oppgi en trykkbar url, og for å søke på et ord. Denne menyen dukker også opp ved å høyreklikke på merket tekst, men dobbeltklikk føles mer riktig for meg :p Alltid like frustrerende når andre nettlesere ikke forstår mine mouseguestures + dobbeltklikk..

Ingen som har nevnte pop-up-blokkeren? den er jo også genial! (har satt den til "blokker uønskede vinduer", og fordelen med opera framfor andre pop-up-blokkere er at førstnevne forstår hvilke pop-up-vinduer som skal godkjennes! )

Skrevet
Ingen som har nevnte pop-up-blokkeren? den er jo også genial! (har satt den til "blokker uønskede vinduer", og fordelen med opera framfor andre pop-up-blokkere er at førstnevne forstår hvilke pop-up-vinduer som skal godkjennes! )

6039694[/snapback]

Ja, den ER genial.

Har opplevd popups med både IE og FF, og de har blokkert ting jeg vil ha.

Har egentlig ikke opplevd slike problemer i Opera.

Skrevet (endret)

Her er mine ti øre. Noen av funksjonene finnes også som plugins til FF, men det er irrelevant.

- Inline search. Trykk på punktum, skriv inn søkeord og søk dynamisk gjennom hele teksten på siden. Trykk på komma, skriv og søk dynamisk gjennom alle linker.

- Block Content (Opera 9), fjern alle irriterende reklamer. Nå er VG lesbar :)

- Mailklienten M2. Drit i foldere, søk og finn på kooort tid.

- Wand. Husker passord og brukernavn for deg.

- Zoom

- Trykk 1 for å gå til taben til venstre for den aktive. Trykk 2 for å gå til taben til høyre.

- Trykk på hjulet åpner ny tab i bakgrunnen

- Kjapp validering av sider ved høyreklikk. Kjekt når man programmerer html.

- Stikkord for favoritter. Har selv bokmerket www.skandiabanken.no, og gitt det stikkordet bank. Skriver jeg bank i adressefeltet går jeg rett til skandiabanken.

- Fast Forward, genialt i forum eller foldere som inneholder bilder. Trykk fremover (eller flip forward) og gå til neste bilde.

osv, men disse husket jeg nå :D

Endret av okvangar
Skrevet
Som incanus nevner er søking i adressefelt genialt...

Jeg har lagt til diverse søke-ord, som f.eks:

pris [ord] = søker prisguiden

p [nummer] = sporer pakke på posten

tlf [nummer] = søker telefonnummer på 1890online.no

i [tekst] = søker i bilder på google.com

+ mange flere.

6013110[/snapback]

Hvordan fungerer dette? Får det ikke til (bruker ALT+P>Search>Add men klarer ikke å legge til f.eks. Wikipedia.

Skrevet

I Opera 9 er det berre å høgreklikke i søkefeltet, og velge Add search. Du får då opp ein boks der du kan skrive inn kva nøkkelord du vil ha.

I tidlegare versjonar må du redigere ei fil som heiter search.ini. Les meir om korleis her.

Skrevet
I Opera 9 er det berre å høgreklikke i søkefeltet, og velge Add search. Du får då opp ein boks der du kan skrive inn kva nøkkelord du vil ha.

I tidlegare versjonar må du redigere ei fil som heiter search.ini. Les meir om korleis her.

6064043[/snapback]

Det står ikke her. Men om man bruker metoden som jeg oppga i forige post, hvordan gjør man da?

Skrevet (endret)

Generelt sett trur eg det er slik: Gjer eit søk med aktuelle søkemotoren, og kopier adressa du får opp i adressefeltet. Gå dit du snakka om, trykk Add, og lim inn adressa frå søket. So må du erstatte søkeordet med "%s" (utan gåseauga) og velge eit nøkkelord og namn. For engelsk Wikipedia er adressa du skal bruke

for norsk wikipedia er den
Endret av incanus
Skrevet (endret)

Er du sikker på at det mangler en "Create search..." knapp neders på menyen nå du høyreklikker i et søkefelt?

edit: Måten til incanus virka vist alikevel...

Grunnen til at jeg trodde det ikke virka var at jeg søkte på %s og la til det, og da funka det ikke for da sto det %25s i adressefeltet, så jeg måtte fjerne det.

Endret av trygveaa
Skrevet
Er du sikker på at det mangler en "Create search..." knapp neders på menyen nå du høyreklikker i et søkefelt?

6064243[/snapback]

Tok vist feil av søkefelt og adresselinje :p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...