Gå til innhold

Nintendo Wii blir navnet på Revolution


TCi

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke rodd meg inn igjen, for jeg har ikke vært ute på glattisen. Hvor omtalte jeg IGN-personalet som guder? Jeg mente ikke at det TCi sa, betydde noe mindre enn det IGN-personalet mente; det var skrevet og ment som to kommentarer, og ikke TCi vs. IGN.

6001869[/snapback]

 

Hvis dere vil krangle så løs det ihvertfall som menn:

 

http://video.google.com/videoplay?docid=66...q=punch&pl=true

 

:D

 

P.S: Jeg mener ikke at dere krangler som gamle damer, men jeg ville poste videoen og trengte en kontekst :yes: D.S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brandet ser ut som det legger seg på samme linje iPod og litt dyrere mobiltelefoner. Det ser mye mer voksent ut enn noe annet spillrelatert brand, og det er voksent som i "sofistikert" og ikke "edgy".

 

Wii har ingen av konnotasjonene som for eksempel PlayStation, GameCube og Xbox har hatt. PlayStation og GameCube impliserer lek og moro, noe de fleste anser som frivolt og barnslig, Xbox høres bare nerdete og liksom-hi tech ut, på samme måte som N-Gage hørtes nerdete og aggressivt ut.

 

Etter en liten stund kommer Wii til å virke like naturlig som en iPod eller tilsvarende. Det er et navn som raskt og naturlig blir den logiske språklige formen av et konsept, og det uten å gjøre noen assosiasjoner til spill eller lek. Er ikke det ganske fornuftig, da? Det er en langt mer fornuftig rebranding enn Xbox 360, som beholder det utrolig nerdete Xbox-navnet og legger til den uforståelige 360. Men vi klarte å vende oss til det, gjorde vi ikke? Tenker ikke så mye over at det er et teit navn?

 

Dessuten: Nintendo har nettopp sjokkert og rystet ti millioner hardcore gamere. Alle vet hva Wii er, samme om de liker det eller ikke. Mission accomplished?

Lenke til kommentar

Greit nok at en hel spillverden vet hva Wii er nå. Problemet er at det har møtt større motstand en et konsollnavn noensinne har gjort. Og folk i gata rundt om i verden vet ikke hva Wii betyr og vil nok finne navnet totalt fremmed, frastøtende eller bare generelt lite fristende.... Å komme med et navn som trenger en avhandling om hva det betyr og hvordan det uttales virker snodig i forhold til tilfeldige spillere. Så jeg er ikke sikker på om navnet var noen strålende idé. Men hvis målet er å flytte fokus vekk fra spillene og funksjonene til maskinen er jo det vellykket.

 

X360 var ingen genistrek det heller kanskje, men for mannen i gata er et kjent navn + et nummer som indikerer en ny maskin effektivt.

 

Og hvorfor i all verden er kodenavn til konsoller _alltid_ kulere enn det endelige navnet?? Det er jo gutta som kommer opp med de navna som burde sitte i markedsavdelingen tydeligvis.

Endret av espent
Lenke til kommentar

Tror ikke mannen i gata bryr seg om hva varemerket betyr, men hva det er.

 

Wii kommer fort til å bli assosiert med nintendo og deres nye maskin. Allerede nå vet hele klassen min at nintendo har skiftet navn på deres konsoll, og de er ikke akkurat de personene som bryr seg mest om spill.

Lenke til kommentar
Tror ikke symolikken er så viktig for gamere....

5999634[/snapback]

Enig, tror ikke det betyr den døyt for 'the average gamer'..

 

Gratulerer, kjære Nintendo, dere har klart å toppe det latterlige navnet X360.

5999688[/snapback]

haha, yeah. Jeg stussa noe sinnsykt på Xbox 360 - men nå synes jeg x360 er faktisk ganske OK.

 

Først LameCube og nå Wii ?

Uansett - gleder meg veldig til å se noe til konsollen på E3.

Lenke til kommentar
X360 var ingen genistrek det heller kanskje, men for mannen i gata er et kjent navn + et nummer som indikerer en ny maskin effektivt.

 

Og hvorfor i all verden er kodenavn til konsoller _alltid_ kulere enn det endelige navnet?? Det er jo gutta som kommer opp med de navna som burde sitte i markedsavdelingen tydeligvis.

6002336[/snapback]

Sant det. Husker når jeg hørte kodenavnet til nye xboxen, "Xenon" - det var en fin klang over det navnet. Men med litt omtanke, så ville folk kansje blitt litt skeptisk til det navnet. Siden folk er veldig kjent med Xbox. Xbox varemerket hadde jo slått røtter, og var blitt ganske populær blandt en god del gamere. Så e endre navnet for drastisk ville være det samme som å skyte seg selv i foten. Folk som ikke er spille-entusiaster hadde nok ikke hatt like lett å se for seg den nye xboxen som xenon. Så derfor var Xbox 360 bedre.

 

Dessuten betyr jo 360 at den er en 'allround' maskin. Ikke kun en spillemaskin.

(selv om man må ha en god del ekstra utstyr for å utnytte de resterende 180° ... ennå)

Lenke til kommentar

Jeg synes også at Xbox 360 er et utrolig teit navn, noe jeg faktisk gjør fortsatt. Hadde likt mye mer om den hadde hett Xboxnext som jeg mener det var snakk om en gang. Eller bare Xbox 2.

 

Når vi kommer til topicen som er Wii så syntes jeg navnet hadde en ganske morsom klang, men det slo meg at de liknet VELDIG på logoen til det svenske klesmerket. :hmm:

Kommer ikke til å klare å se på den logoen i lang tid framover uten og tenke på t-skjorter eller gensere med We logo på.

Lenke til kommentar
Brandet ser ut som det legger seg på samme linje iPod og litt dyrere mobiltelefoner. Det ser mye mer voksent ut enn noe annet spillrelatert brand, og det er voksent som i "sofistikert" og ikke "edgy".

 

Voksent og sofistikert å kalle et produkt for tiss eller tisselur? Det skal en del til før man kommer til å assosiere Wii med en konsoll og ikke tissing i engelskspråklige land.

 

Wii har ingen av konnotasjonene som for eksempel PlayStation, GameCube og Xbox har hatt. PlayStation og GameCube impliserer lek og moro, noe de fleste anser som frivolt og barnslig, Xbox høres bare nerdete og liksom-hi tech ut, på samme måte som N-Gage hørtes nerdete og aggressivt ut.

 

Spill er jo lek og moro, så skjønner ikke hvorfor man vil bort fra den tankegangen. "Wheeeee" og "Wee" høres jo unektelig barnslig ut det og.

 

Etter en liten stund kommer Wii til å virke like naturlig som en iPod eller tilsvarende. Det er et navn som raskt og naturlig blir den logiske språklige formen av et konsept, og det uten å gjøre noen assosiasjoner til spill eller lek. Er ikke det ganske fornuftig, da?

 

Ikke så fornuftig som søkt. For det første så kalte ikke Apple sin MP3-spiller for iTurd eller iFart eller liknende, og fikk dermed ikke den belastningen Nintendo får når de velger å kalle sin for Wii, som for alle engelskspråklige personer uttales som tiss og tisselur.

 

For det andre: "Wheeeee!" gir assosiasjoner til lek i min bok, som et barn som aker ned en sklie.

 

Det er en langt mer fornuftig rebranding enn Xbox 360, som beholder det utrolig nerdete Xbox-navnet og legger til den uforståelige 360. Men vi klarte å vende oss til det, gjorde vi ikke? Tenker ikke så mye over at det er et teit navn?

 

Det fulgte med en forklaring på 360-navnet, akkurat som Nintendo har valgt et såpass obskurt navn at du må lese en pressemelding for å forstå det.

 

Dessuten: Nintendo har nettopp sjokkert og rystet ti millioner hardcore gamere. Alle vet hva Wii er, samme om de liker det eller ikke. Mission accomplished?

6002271[/snapback]

 

Sjokkert vet jeg ikke, mer oppgitt og hoderystende reaksjoner som jeg har sett. Om ikke annet kommer i hvert fall navnet til å resultere i en del underholdning i form av uendelig med vitser og ordspill.

Lenke til kommentar

Egentlig veldig enig med deg, SHDR. Det som er noe av tanken er at konsollen skal definere navnet og ikke motsatt, som det fort blir med de andre konsollene. Sånn sett er det helt genialt. Jeg kommer garantert til å bruke tid til å venne meg til navnet, men jeg tror det blir bra til slutt.

 

Men det er ikke til å komme bort ifra at det er et veldig uheldig navn for markedet på den lille engelsktalende øya uti andedammen vår. Hvilket responsen på Eurogamers artikkel viser tydelig. "Official Nintendo Wii Magazine" får liksom en annen klang for briter...

Lenke til kommentar

 

lolwii4to7mn.png

wii5qm.jpg

 

 

Sånn, nå har jeg da fått det ut av systemet...

 

Hadde det ikke vært for at jeg har mista jobben skulle jeg nesten garantert at jeg får meg en Wii. Pokker ta om jeg bryr meg om hva det heter. Jeg vil spille på den, ikke gå rundt å si navnet på konsollen

 

BTW: Hvis jeg vinner en større sum i Lotto kommer jeg til å kjøpe med en Nintendo Wii og en XBOX360 og sette dem ved siden av hverandre.

Og med store sorte bokstaver skal jeg skrive på xbox'n: Poo

get it?

Lenke til kommentar
Eg likte ihvertfall logoen,den var stilrein så det held!! :dribble:

6001501[/snapback]

Enig, veldig pen.

 

 

 

 

BTW- noen som husker Honda Fitta? hahahaha!

HONDA STO BAK ET språklig feiltrinn av det mer kuriøse slaget da de i fjor skulle lansere bilmodellen Honda Fitta i Europa.

 

«Honda Fitta er liten utenpå - men stor når man kommer inn»

 

  Dette var ett av de opprinnelige slagordene som Hondas reklamefolk kom opp med. Etter å ha forhørt seg litt i det europeiske markedet ble navnet imidlertid endret til Honda Fit. Bilprodusentens japanske ledelse hadde blitt klar over ordets noe varierende betydning i vår del av verden, så for sikkerhets skyld ble bilen lansert under navnet Honda Jazz i Skandinavia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...