Gå til innhold

BSD/UnixBSD/UnixDen åpne puben


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hai! :)

 

Tenkte jeg skulle sette prøve å sette opp den stasjonære PC-en min som en blanding av server/htpc. Kanskje litt merkelig kombinasjon, men jeg bor i en liten hybel, og PC-en er koblet til min 32"-tv og "anlegg". Bruker en laptop til vanlig.

 

PC-en har en AMD 64 3200 og 1GB ram, og er greit støttet i linux.

 

PC-ens viktigste bruksområder:

- Kunne spille av musikk, er fornøyd med mpd fra linux, er vel stor sansylighet for at jeg kan få det til her også?

- Kunne spille av filmer fra harddisken.

- FTP / samba-server

- rtorrent f.eks

 

I tillegg så synes jeg det kunne vært greit å kunne prøve ut forskjellige ting på den. Sånn webserver f.eks. (apache, mysql og php f.eks.)

 

Det jeg tenker på da er om jeg kan kjøre de viktige tingene direkte på serveren, og heller kjøre de eksperimentelle tingene på en virituel maskin? Er det noen problemer med det?

 

Heller mot å bruke FreeBSD, har prøvd det en gang før, men kom ikke så mye lenger enn installasjonen siden jeg kun hadde en PC på det tidspunktet, og når jeg ikke fikk det til å fungere følte jeg meg litt hjelpesløs når jeg ikke hadde noe jeg kunne falle tilbake til. Nå bruker jeg ikke den PC-en noe serlig lenger, og gjør ikke noe om jeg ikke får den til å fungere.

 

Noen som har noen synspunkter? :)

 

EDIT: FreeBSD er innstallert. :) FreeBSD handbook er kos. Å koble meg på WPA-nettverk har alltid vært mitt største mareritt, gikk jo lekende lett.

 

De bruksområdene du nevner er fint støttet av FreeBSD. Det eneste problemet du kan støte på er at selve hardwaren din ikke er støttet.

Se http://www.freebsd.org/releases/6.2R/hardware.html for en liste over hva du kan forvente at er støttet. I tillegg er 6.3-BETA3 og 7.0-BETA3 ute, og begge inneholder bedre hardware-støtte.

 

FreeBSD er forskjellig fra Linux på mange måter, så jeg vil anbefale å gå igjennom http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/

både før og etter installasjonen. Hvis du ikke finner det du trenger hjelp til der, kan du undersøke om noen har samme problem på mailinglistene.

 

FreeBSD har ikke særlig god støtte for å være host-OS på virtuelle maskiner som VMWare og Xen, men det har et annet verktøy som kalles 'jail' og kan brukes til å sette opp et begrenset system for et program eller flere programmer. Det er uansett ikke nødvendig å sette opp et eget virtuelt miljø for å eksperimentere i det små, men vil du prøve like vel finnes det mye dokumentasjon om hvordan du skal sette opp og administrere jails rundt omkring. Lykke til :)

Lenke til kommentar

Sitter her og lurer på hva det neste operativsystemet min eldre IBM eServer skal prøve seg på... Jeg har prøvd diverse Linux distroer opp igjennom tidene (Fedora, Debian, Kubuntu, Ubuntu er de jeg kommer på i farten), men tenkte jeg skulle prøve meg på en BSD variant. Jeg har brukt Kubuntu som server den siste tiden (filserver og DHCP, opp mot Windows og OS X), men føler at jeg trenger et "renere" OS en Kubuntu for disse oppgavene (da maskinen kun har 256MB RAM for øyeblikket, noe som ikke akkurat øker responsiviteten til operativsystemet). Jeg har sett mest på FreeBSD og har skjønt at det er en veldig populær BSD variant. I utgangspunktet står det mellom FreeBSD og OpenBSD, men jeg er også åpen for andre forslag. Jeg har nVIDIA skjermkort, noe jeg skjønte var et "must" for å drive *BSD/Solaris (ut i fra diverse innlegg fra "stigfjel" og andre her på forumet). Andre tips angående *BSD tas også godt i mot da jeg ikke har noen erfaring på området fra før.

 

EDIT: Forøvrig, når jeg sier filserver sikter jeg til Samba og FTP.

Endret av nitramdg
Lenke til kommentar

Du har ikke muligheter for å utvide minnet på den maskinen? I så fall ville jeg helt klart gjort det. Når det er sagt, så hadde det vært greit å få vite mer om spesifikasjonene på denne maskinen. I og med at du skal ha et "rent" OS som ikke krever mye ressurser og skal være responsivt og ikke minst raskt, ville jeg sett på FreeBSD 7.0 når den når RELEASE-status. Du legger selvfølgelig ikke Xorg, og da spiller ikke grafikkort så stor rolle, i og med at du bare vil se konsollet. Det er når det kommer til GUI at skjermkort fra nVIDIA er nødvendig hvis du skal ha brukbar 3D-ytelse og ha fullt ut av innstillingsmuligheter når du bruker FreeBSD og Solaris 10. Selv kjørte jeg Solaris 10 på en dual PIII Xeon 667 MHz. Det gikk faktisk bra, i og med at det var to prosessorer i maskinen. Harddisken var det svake leddet her. Men jeg hadde 3 ganger så mye minne i den maskinen som det du har i serveren din. FreeBSD har et genialt pakkesystem, ports/packages, med utmerket dependency-håndtering. Og dokumentasjonen til FreeBSD er førsteklasses og førstehånds, i motsetning til dokumentasjonen til en del linux-distroer.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Maskinen skal i all hovedsak benyttes som server, men jeg vil også installere Xorg da den også vil bli brukt til nettlesing og musikk en gang i mellom. Jeg har plenty av SDRAM hjemme, men dessverre krever maskinen ECC RAM noe jeg har planlagt å gå til innkjøp av når bankkontoen tillater det (skal ihvertfall oppgradere med en 512MB brikke slik at jeg får 768MB RAM). Flott å høre angående pakkesystemet. Jeg har blitt godt vant med APT systemet til Debian (også i (K)Ubuntu) og det er flott hvis pakkesystemet i FreeBSD er tilsvarende enkelt. Jeg har tittet litt på "håndboka" som er linket herfra et sted, og må si jeg er ganske imponert så langt angående dokumentasjon. Jeg har et Atheros basert SMC WLAN kort i maskinen så regner med at det går fint, og har dessuten en drøss med vanlige nettverkskort så det skal vel litt til for at alle er inkompatible. Ellers har maskinen en Pentium III 866MHz prosessor. Har forøvrig også en IBM SCSI disk på 4,5 GB liggende (det er SCSI kontroller i maskinen), men vet ikke hva slags tilstand den er i, da jeg har brukt P-ATA disker med Linux så langt. Bruker en 8GB Seagate HD til Kubuntu nå, og har en 80GB WD Caviar disk til fillagring. Tror jeg i utgangspunktet skal se om det er liv i SCSI disken, for har lyst til å ha Kubuntu i bakhånd i tilfelle problemer skulle oppstå med FreeBSD.

 

EDIT: Forresten, er det noe i veien for å bruke FreeBSD 6.2 frem til release av versjon 7? Er det forresten enkelt å oppgradere fra en versjon til en annen i FreeBSD? Jeg har hatt enkelte problemer med diverse Linux versjoner i så måte (bortsett fra siste versjon av Kubuntu, da det gikk glatt å oppgradere fra "Feisty" til "Gutsy")...

 

EDIT 2: Jeg har forstått det slik at FreeBSD har støtte for ZFS. Er det noe jeg burde satse på eller er støtten i FreeBSD for dårlig?

Endret av nitramdg
Lenke til kommentar

I så fall installerer du en lettvekter av et grensesnitt, f.eks. Xfce eller Fluxbox. Disse er lettdrevne og krever lite ressurser. Du kan selvfølgelig ha kdelibs og GTK i bakhånd, man trenger ikke KDE/Gnome for å kjøre programmer beregnet for KDE/Gnome. FreeBSD kan formes til å være akkurat det du vil.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kan jeg laste ned FreeBSD 7.0 Release den 9. eller 14. januar? Jeg ser masse datoer her, men vet ikke helt hva jeg skal se etter.

Tar det 3 uker å bygge hele FreeBSD? (Final Package build starts varer fra 14. des til 9. jan) Eller bygges FreeBSD fra 9. til 14. jan?

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Jeg synes at jeg har ventet så lenge nå. Jeg prøvde 6.2 for en måned eller to siden, men trengte partisjonen til en test av Fedora. Og så fikk jeg plutselig lyst til å sette meg litt mer inn i BSD (Fedora var ganske uinteressant), og da tenkte jeg at det kanskje er like greit å vente på 7.0. Også har jeg ikke lyst til å fikle så mye med beta-versjoner når jeg er nybegynner.

 

Sist gang jeg prøvde FreeBSD brukte PC-en min 2-3 timer på å bygge X.org i ports. Det var kanskje gal måte å installere X.org på.

Lenke til kommentar
Skal man bruke FreeBSD seriøst er det best å vente på 7.0-RELEASE. FreeBSD 6.2 begynner å bli litt vel gammel, og må uansett oppdateres for å få med seg støtte for nyere maskinvare.

 

Det kan jeg si meg helt enig i, FreeBSD 6.2 har utrolig dårlig ytelse og foreldet maskinvare støtte.

 

Burde vel ikke være noe problem å teste 7 nå, siden de er så nær release. Når jeg kjører NetBSD velger jeg alltid current, har aldri vært borti noen problemer. Regner med at FreeBSD er ganske lik der.

 

Det er vel opp til behov, selv bruker jeg foreløpig release siden den er ganske ny, men vil nok går over til current når 4.0 blir litt gammel på maskinvare støtte, evt også HAL.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
Jeg har nVIDIA skjermkort, noe jeg skjønte var et "must" for å drive *BSD/Solaris (ut i fra diverse innlegg fra "stigfjel" og andre her på forumet). Andre tips angående *BSD tas også godt i mot da jeg ikke har noen erfaring på området fra før.

Jeg er egentlig litt uenig her. Sitter i OpenSolaris med ett godt gammalt ATI kort, med 2x 20" skjermer tilkoblet. Ser ikke helt når jeg egentlig skal få bruk for denne 3D ytelsen. Riktignok litt mer knot å sette opp skjermene til å være ved siden av hverandre osv, men ingenting uoverkommelig.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar
Ser ikke på nVIDIA som et must, jeg vil heller ha stabile drivere fra X.org.

Hvis man ikke er ute etter 3D-ytelse vil stabile drivere fra X.Org være tilfredsstillende. Men hvis man vil ha full kontroll over skjermkortet med et ordentlig, brukervennlig kontrollpanel samt 3D-ytelse er nok skjermkort fra nVIDIA eneste alternativ i FreeBSD og Solaris 10. Å sette opp skjermkortet for bruk med flere skjermer samt TV-ut er lekende lett med skjermkort fra nVIDIA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...