Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Jeg tolket det mer som at man skulle ignorere den ved å f.eks. snu ryggen til og gå, men jeg synes fortsatt det var et ganske dårlig svar på spørsmålet som ble stilt. For det første er det ikke så lett å ignorere den dersom det er en stor hund som hopper opp. Dessuten har det, etter min erfaring, liten effekt.

Sprayflaske er derimot effektivt, men ikke alltid like praktisk, mtp. at man ikke alltid har det tilgjengelig.

 

Hunden min har en tendens til å jokke som forsøk på dominans. Hun prøver seg gjerne på de yngste i familien, eller folk hun ikke kjenner så godt, fordi hun tolker dem som nærmest seg selv på rangsstigen.

Det som stort sett fungerer da, er å "knurre" på henne eller si nei, evt. ta i nakkeskinnet dersom det ikke fungerer. Hvis det er under lek, kan det være et triks å bare slutte å leke. (Det blir jo noe lignende det som foreslås på siden det linkes til; å ignorere.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva vil det si å ignorere hunden da? Du lar jo i praksis bikkja gjøre seg ferdig om du ikke gjør noe. Jeg tolker det fra ordbok i og med at det ikke er forklart nærmere;"ikke bry seg om, overse"..

 

Det står intet om å gå vekk. Uansett blir dette helt feil, selv om du bare "går" vekk. Hunden kommer aldri til å gi seg.

Lenke til kommentar

Hun forklarer jo rimelig godt hva hun mener med å ignorere hunden i setningen som følger

 

Siden det helst er besøkende som "plages" av denne adferden kan de advares på forhånd om å forlate hunden uten å gi den noen som helst oppmerksomhet dersom den skulle begynne med dette

 

Om det er besøkende eller husfolket som plages med adferden spiller selvsagt ingen rolle, men her forklarer hun altså hva man kan gi beskjed om til besøkende :)

Lenke til kommentar

Hva vil det si å ignorere hunden da? Du lar jo i praksis bikkja gjøre seg ferdig om du ikke gjør noe. Jeg tolker det fra ordbok i og med at det ikke er forklart nærmere;"ikke bry seg om, overse"..

 

Det står intet om å gå vekk. Uansett blir dette helt feil, selv om du bare "går" vekk. Hunden kommer aldri til å gi seg.

Jeg er enig i at første gang det nevnes, "En måte å trene hunden på er å ignorere den hver gang den begynner å ri.", gir veldig inntrykk av det du sier, og er sånt sett dårlig spesifisert. Lenger ned nevnes det derimot at man skal "forlate hunden uten å gi den noen som helst oppmerksomhet", og jeg tror det er det som mentes med å ignorere den da det ble nevnt første gang også, selv om det ikke fremgår helt klart... ;)

 

Jeg tror om det fungerer eller ikke avhenger helt av motivet for hvorfor hunden gjør det. Hvis det er for å dominere, og den forventer en eller annen respons fra den den rir på, underkastelse etc., kan det sikkert fungere å ignorere den og gå fra den.

Lenke til kommentar

På meg virker det som om dette er en person som har lest teori, men aldri drevet med dressur i praksis. Det er bare min mening. Jeg bruker og å forklare meg nogenlunde difust om jeg ikke kan temaet jeg prater om godt nok.. Selvagt kan jeg ta feil, uansett synes jeg det er drastiske tiltak vi snakker om her. Det skal mye til før jeg kastrerer en hund igjen for å si det slik.. Og riing skulle jeg klart å få vekk fra de aller fleste hunder.. Selvsagt med unntak..

 

Synes en godt kan svare på slike spørsmål, men en kan være litt ydmyk om en er usikker.. Som sagt kan det jo hende hun er en ekspert på hundeadferd, men hun viser det ikke akkurat her..

Endret av Battone
Lenke til kommentar

Kanskje hun bare ikke er ekspert på å skrive slik at alle forstår hva hun mener? Jeg forsto det kjempegodt, men jeg er flink til å ikke bare lese en og en setning, men heller lese hele avsnittet og sette setningene i samme avsnitt i sammenheng med hverandre.

 

Jeg synes tipset hennes er kjempegodt. Ved å reise seg opp og forlate hunden uten så mye som et ord og ignorere den oppnår hunden ingenting av det den ønsker å oppnå med adferden - enten det er dominans eller onani det dreier seg om. Til slutt vil hunden forstå at adferden ikke lønner seg, og han vil slutte.

 

Det finnes selvsagt andre måter å gjøre det på. Måten hun nevner er ikke slik jeg har gjort det. Jeg har føyset bort min hund og jaget henne ned fra senga/sofaen når hun har begynt. Det hender hun fremdeles prøver seg, men hun avslutter UMIDDELBART når jeg sier "Nei". Denne hunden er 5 kg , og det har derfor vært mulig for meg å "kjempe litt" med henne. Er ikke sikkert jeg hadde turt å bruke samme fremgangsmåte på en huskyhann f.eks , da hundene kan bli rimelig gira og "borte" mens de holder på .

Lenke til kommentar

Så det du sier er at du er mye bedre enn meg å "tolke" tekster.. Ok, om du mener så. Jeg er av den generasjonen som mener du bør forklare deg konsist slik at alle forstår hva du mener, ikke kun "tolke savanter"..

 

Så du synes tipset er kjempegodt? Da håper jeg virkelig ikke du gir råd til andre om å gjøre det samme. Selv med en gudebenådet tålmodighet så vil du ALDRI klare å få en hund til å slutte å jokke med å gjøre det. Det er en hard påstand, men før jeg ser det så trur jeg ikke noe på det.

Om du legger til en liten ting som BELØNNING når hund slutter å jokke, så kan vi snakke.

 

Du kan gjøre akkurat det samme med en 5 kg hund som en 50 kg hund, det er ingen forskjell. Trikset er jo hele tiden å bryte adferden før/i øyeblikket det skjer.. Når hunden har begynt å jokke, så er det riktig det du sier at mange hunder er "borte". Da hjelper det lite at du bare går vekk fra den..

Lenke til kommentar

Jeg hadde en ekkel opplevelse med tipsa vår tidligere i dag.

Hun lekte seg litt på gulvet før hun la seg for an vedovnen. Plutselig så strekker hun ut ene forlabben og blir helt stiv. Hun blir liggende på siden og klarer ikke bevege seg. Hun ser på oss, men det er likvell som hun ikke er til stede. Først trodde jeg hun hadde fått noe i halsen og fikk stukket fingrene inn i munnen og ned i halsen hennes. Men det var ikke det.

 

Det var akkurat som hun lå en slags krampe og det varte kanskje i 1 minutt? Jeg vet ikke helt, ble så redd og tenkte ikke over tiden. Etterpå sovnet hun i fanget mitt og så var hun frisk og rask igjen.

 

Det eneste jeg vet hun har fått i seg av "spesiell" mat er når vi var på besøk hos noen i går. Da mistet de "tilfeldigvis" popcorn på gulvet til henne. (De vet de ikke har lov til å gi henne noe.) Kan det være det som har forårsaket en magekrampe eller noe?

 

(Hun er litt over 1 år og veier ca 2 kg.)

 

Hilsen bekyrmet mamma. :(

Lenke til kommentar

Hm, ikke godt å si?

Popcorn skal vel ikke være noe farlig for hunden heller. De kan spise mye rart uten å bli dårlig. De tåler mere enn vi tror, men noen er jo mer sensitiv enn andre.

 

Du får følge med henne. Skjer det igjen, så foreslår jeg en liten tur til dyrelegen, hvor de tar blodprøver av henne. En vanlig sjekk er det ikke noe poeng i. Allmenntilstanden til hunden kan virke fin, selv om hunden er syk.

Lenke til kommentar

Hm, ikke godt å si?

Popcorn skal vel ikke være noe farlig for hunden heller. De kan spise mye rart uten å bli dårlig. De tåler mere enn vi tror, men noen er jo mer sensitiv enn andre.

 

Du får følge med henne. Skjer det igjen, så foreslår jeg en liten tur til dyrelegen, hvor de tar blodprøver av henne. En vanlig sjekk er det ikke noe poeng i. Allmenntilstanden til hunden kan virke fin, selv om hunden er syk.

Takk for svar, turtlis.

 

Hun har vært litt ømfintlig i magen i det siste, så det kan jo være noe annet hun har reagert på. Jeg vet ikke. Får bare følge med henne, ja. Dakar lille babyen min.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...