Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

En ting jeg lurer på, er hvis bikkja f.eks. flekker tenner og knurrer når man gjør noe med den, er det da riktig å bare distrehere den ved å gå over til noe annet? Vil den ikke bare lære seg at den oppførselen resulterer i at man gir seg? Hvordan skal man på best mulig måte få den til å skjønne at den oppførselen ikke bør forekomme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I de aller fleste tilfeller så er det slik at jo mer du provoserer det frem, jo mer vil det eskalere. Alt du egentlig sier til hunden er; "Hei, jeg vil at du skal gjøre dette istedenfor det du gjorde", så blir hunden glad fordi den gjør deg glad.. Om du har kontakt med hunden din så ønsker den å gjøre deg tilfreds, den er ikke lykkelig om du blir sur. Men så lenge du ikke forteller den hvilken oppførsel er bra, så gjør den det den vil, og det kan være frustrasjonsknurring etc..

Lenke til kommentar

Bruk tålmodighet. Vis den at den ikke kommer noen vei med å gjøre sånt.

 

Det skal til mye erfaring for å korrekt klare å "ta" en hund for den oppførselen, antageligvis gjør dere bare vondt verre.

 

Klarer man å korrigere bort naturlige advarsler så ødelegger man kropsspråket til hunden. Hva er best? En hund som flekker tenner når den ikke er helt fornøyd, eller en hund som ikke klarer å vise at den er misfornøyd og til slutt ender opp med å bite uten forvarsel?

 

Det er bedre å sette seg ned forran en slik hund og la den bjeffe og knurre ivei til den gir seg enn å kaste seg på den og skremme den.

Lenke til kommentar

I mitt tilfelle har jeg brukt å plystre hver gang hunden gjorde noe galt, og etterhvert tok hun dette ganske lett.

Angrer litt på at det ble plystring, for det hender jeg glemmer meg når jeg vasker kåken og plystrer med til musikken, og da ser hunden skyldig ut med en gang :p

 

Eneste gangene jeg tar hunden min i nakkeskinnet er om hun kommer seg bort til noen som er tydelig redde og hun ikke hører på meg i sin iver etter å hilse på nye mennekser.

Dette er ikke noe jeg liker, men det er nødløsning om hun må fjernes fra situasjonen raskt.

Lenke til kommentar
Klarer man å korrigere bort naturlige advarsler så ødelegger man kropsspråket til hunden. Hva er best? En hund som flekker tenner når den ikke er helt fornøyd, eller en hund som ikke klarer å vise at den er misfornøyd og til slutt ender opp med å bite uten forvarsel?

Godt sagt, akkurat den tanken har slått meg også.

Jeg har bare vært litt i tvil om i hvor stor grad man skal la hunden gjøre det uten at det skal få konsekvenser for den, men det Battone ponengterte, virket også veldig fornuftig. :)

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

En ting som er sikkert er dog om du skal ha et hundehold uten korrigering så må du vite mer enn med. Om du sier nei når hunden prøver å spise opp skoen din så skjønner den det at det er feil. Det å korrigere er ikke feil, det er bare en annen måte å trene hund på.. Å bare gi positive tilbakemeldinger er en annen, men denne krever desto større disiplin fra eier, for de aller fleste ligger det naturlig å korrigere..

 

Men du skal ikke korrigere før hunden har lært seg hva som er rett, under innlæring skal du aldri korrigere.. Var vel en eller annen plass jeg leste at innlæring tar i utgangspunktet 30 repetisjoner, noen hunder tar det kjappere, andre tregere.. Uansett, etter dette kan du bruke korrigering om du velger denne formen for treningsmetode..

 

Men som Jann - Ove sier så er ikke dette mest effektivt.. Men du må lese om de forskjellige metodene å dressere på før du velger din metode. For som jeg sier, min metode er min metode og den funker for meg, men hva som funker for deg må du nesten finne ut selv ved å lese deg opp på emnet.. Er mange veier til Rom som noen sier..

Endret av Battone
Lenke til kommentar
Staffordshire bull terrier kan bli forbudt i Danmark

 

Sære greier. Er det dette danskene kaller en "farlig hund"?

 

Ja, ble oppgitt når jeg leste denne saken. Er nok på grunn av at dette er hunder som er ettertraktet i kriminelle miljøer. Det er sterke hunder, som med "feil" eiere kan bli våpen. Trist at noen eiere ødelegger sånn for alle de fornuftige eierne der ute! Det triste er at hvis disse rasene blir ulovlige, finner bare de kriminelle nye lignende hunder de kan bruke, f.eks Bullmastiff, som ikke var en av de nevnte rasene.

 

Har selv en Boerboel-hann som fyller 3 år i sommer. Det var også en av rasene som skulle vurderes ulovlig i Danmark. Jeg er i en stabil familie, og hunden vår er snill som et lam. Han er 65 kilo tung og full av muskler, så selvfølgelig ser jeg at han kunne vært farlig i feil hender. Han har aldri hatt antydninger til fiendtlighet mot noen som helst. Han er en vakthund, så han gir beskjed når det er folk i gårdsplassen, men uten å være truende, og har aldri så mye som knurret mot et menneske. Ellers er han et skikkelig kosedyr, og snill mot alle som er snille mot ham og mot oss. Han liker ikke andre hannhunder, men det er jo helt normalt. Boerboeler har heller ikke noe særlig til jaktinstinkt, så vi nøler ikke med å la ham løpe uten bånd blant sauene vår, for han skader dem ikke.

 

Oppdrettere må være mer kresne på hvem de selger til, og ikke bare tenke profitt, for jeg vet at det er mange her i landet som ikke burde hatt store hunder.

Endret av TyrantOfWinter
Lenke til kommentar
Man skal forstå hvorfor hunden gjør det den gjør før man begynner å korrigere bort atferden. Uavhengig av metode og filosofi, så er det viktig å forstå hunden.

 

Det er greit man skal forstå hunden, men man skal heller ikke unngå flere situasjoner bare fordi hunden ikke er komfortabel med dem. Man skal ALDRI la hunden bruke uønsket adferd for å oppnå det den ønsker, så enkelt, men samtidig så tungt....

Endret av Etlon
Lenke til kommentar

Jeg flyttet hjemmefra for et halvt år siden(i sommer), og hunden min ble da igjen med mine foreldre da det ikke er lov med dyrehold der jeg bor nå. Etter at jeg flyttet ut har hun begynt å åpne døren inn på soverommet mitt hjemme hos mine foreldre, og hoppe opp i sengen ved hodeputen. Vet ikke om hun ligger der, eller bare går opp og flytter rundt på laken, dyne og hodepute, men er helt sikker på at hun er i sengen. Når jeg var hjemme i julen kom hun inn på rommet mitt om natten og hoppet opp i sengen mens jeg lå der.

Hun har aldri ligget i seng før, og jeg skjønner virkelig ikke hvorfor hun har begynt med dette? Noen som har noen ideer? Lurer også på hva vi kan gjøre for å stoppe det, lukker døren og en stund holdt det for å holde henne ute av soverommet, men etter at jeg dro igjen etter jul har hun visst begynt å åpne døren. Hun er 10 år gammel, og har som sagt aldri før vært i sengen, hverken min eller noen andres, så synes det hele er veldig merkelig.

Lenke til kommentar
Jeg flyttet hjemmefra for et halvt år siden(i sommer), og hunden min ble da igjen med mine foreldre da det ikke er lov med dyrehold der jeg bor nå. Etter at jeg flyttet ut har hun begynt å åpne døren inn på soverommet mitt hjemme hos mine foreldre, og hoppe opp i sengen ved hodeputen. Vet ikke om hun ligger der, eller bare går opp og flytter rundt på laken, dyne og hodepute, men er helt sikker på at hun er i sengen. Når jeg var hjemme i julen kom hun inn på rommet mitt om natten og hoppet opp i sengen mens jeg lå der.

Hun har aldri ligget i seng før, og jeg skjønner virkelig ikke hvorfor hun har begynt med dette? Noen som har noen ideer? Lurer også på hva vi kan gjøre for å stoppe det, lukker døren og en stund holdt det for å holde henne ute av soverommet, men etter at jeg dro igjen etter jul har hun visst begynt å åpne døren. Hun er 10 år gammel, og har som sagt aldri før vært i sengen, hverken min eller noen andres, så synes det hele er veldig merkelig.

Hun savner deg sikkert, hunder er jo flokkdyr. I sengen din er det garantert gode lukter av deg som hun elsker. ;)

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med å ha en katt, og så kjøpe hund? Vi har en katt som begynner å dra på åra, og planlegger å få en boxer. Har lest litt rundt, og det virker som at boxere ofte går godt overens med husets katter. Det jeg lurer på er om noen har erfaring med å gå til anskaffelse av hund, når man allerede har katt. Går det greit, eller blir det krangel mellom dyrene?

Lenke til kommentar

Går som regel veldig greit, så lenge det er en "fornuftig" katt. Dem skjønner det er en valp og beter seg deretter. Så lenge katta kan komme seg unna når det går litt for vilt for seg..

 

****************

 

Men kanskje ikke så lurt å la dem være alene i lag den første tiden ihvertfall..

Endret av Battone
Lenke til kommentar

Har hatt katt i alle år, og fått hund etter at kattene var voksne. Aldri noe problem bortsett fra nå som jeg anskaffet meg en GS tispe som er 5 månd. i disse dager.

Hun er alt for ivrig på de 2 monsene vi har, så klarer hun ikke å venne seg skikkelig til dem frykter jeg at det kan bli katte middag på henne en dag, de er for å si det pent "livredd" henne. Og de har satt klørne i henne flere ganger der de har lagd skikkelige sår i nakken på henne uten at hun bryr seg så jeg er veldig spendt på hvorda det skal gå.

Så lenge du ikke anskaffer deg jakthund så burde det ikke være noe problem, kattene tilpasser seg fort.

Lenke til kommentar

Av de jeg har hørt om, har det ikke vært noe problem med tanke på slossing osv, så lenge katten har mulighet til å stikke av, og ikke føler seg truet. Det kommer nok en del an på katten også, hvis det er en katt som er veldig nøye med sitt revir, og har en tendens til å bli agressiv mot de som kommer dit, kan det vært litt mer problematisk. Jeg har inntrykk av at dette gjelder oftest for hannkatter (i alle fall det jeg har erfart).

 

Det som mest sannsynlig skjer, er at katten skygger banen og holder seg langt unna. En kompis av meg hadde to katter fra før. Da de fikk hund, fikk jeg inntrykk av at kattene ikke var like mye hjemme som før, de kom ofte bare inn og spiste og forsvant igjen, og var generelt mer "furtne" og litt sjalu på hunden. Jeg tror muligens det ble litt bedre etterhvert.

 

En annen kompis har nå flere katter og en hund; noen katter har de hatt siden før de fikk hunden, andre kom etterpå. De kattene som kom etter hunden, virker mye mer sosiale og kosete, og er venner med hunden i mye større grad enn de andre.

 

Så jeg tror ikke du kan forvente at hunden og katten skal bli perlevenner, men at det blir slossing og spetakkel, er nok lite sannsynlig. ;)

Lenke til kommentar

Hadde selv 3 katter da vi fikk oss hund. Boerboeler har ikke noe særlig til jaktinstinkt, så sånn sett har aldri hunden vår gjort noe for å skade kattene. Men jeg lyver hvis jeg sier de går godt sammen. De slåss ikke, og får hunden mulighet, slikker han bare pelsen til kattene :p Men i og med at han er så stor blir kattene redde ham.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...