Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

schæfer valpen vår er nå snart 8 mnd gammel, og er i den tøffe alderen.

når vi kjefter på han rynker han på nesa og han flekker på tenna oftere og oftere.

i dag skulle mamma gå tur med han og han biter hele tiden i båndet og ho straffa han og da viste han alle tenna. Ho la han i bakken som vi gjør når vi er sinte på han. Da tok han tak rundt armen hos og beit. Ho hadde heldigvis en tjukk jakke på deg. Vi ser han er redd, men vi får ikke av han den fordømte flekkinga på tennene. Jeg blir forbanna når han gjøre det.

 

Jeg synes allerede vi tar han veldig hardt, må vi ta han ENDA hardere?

 

Å ta en hund gir på ingen måter respekt og ønsket autoritet. Det hjelper like lite å kjefte på en hund som på et spebarn, det skaper frykt og gir lite forståelse...

 

Hvorfor legger dere hunden i bakken?

Endret av Etlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uff, vanskelig å si før en har den foran seg.. Enkelte hunder kan du ikke "ta hardt" på denne måten, dem vil eskalere og bli aggressiv. Er dette deres første hund, i så fall ville jeg tenkt på å omplassere til noen med mer kunnskap, for Schæfere kan være litt vanskelige, og p.g.a. størrelsen leker du ikke med den om den viser aggressivitet..

 

*************************

 

Er egentlig litt synd, for det virker ikke som en aggressiv hund, den er bare "tatt" feil. Jeg har en valp som er 9 mnd nå og den hadde tendenser i begynnelsen, men i stedenfor å provosere dette frem så distraherer jeg han på en eller annen måte.. Får hunden på andre tanker rett og slett, det kan være alt fra en ball til at du går inn i "treningsmodus" med kommandoer. Og da er det ikke negative kommandoer som å rope sitt så høyt en bare klarer..

 

I denne perioden, ca fra 7-10 mnd er den fysiske kjønnsmodningen skjer, her vil han prøve seg for første gang og det er desto viktigere at du ikke "tar" hunden for hardt i denne perioden. Om han stikker av så er det din feil og ikke hunden, du vet at dette er en periode du må enten velge å gå i bånd med hunden eller godta litt ulydighet..

Endret av Battone
Lenke til kommentar

hva i all verden er det dere snakker om?

Mamma kom hjem fra dyrlegen tidligere i dag og dyrlegen sa at sånn skal ikke hunden gjøre. Dere må ta den hardt og hunden er nå i en vanskelig periode og det er helt normalt og det krever mer av dere. Hvis dere ikke lar den få vite at den er sjefen kan den få overtaket og blir umulig å hanskes med om feks ett år.

men takk for svarene folkens, men jeg bøyer meg for dyrlegens ordre

Lenke til kommentar
hva i all verden er det dere snakker om?

Mamma kom hjem fra dyrlegen tidligere i dag og dyrlegen sa at sånn skal ikke hunden gjøre. Dere må ta den hardt og hunden er nå i en vanskelig periode og det er helt normalt og det krever mer av dere. Hvis dere ikke lar den få vite at den er sjefen kan den få overtaket og blir umulig å hanskes med om feks ett år.

men takk for svarene folkens, men jeg bøyer meg for dyrlegens ordre

Ta ett hint heller ti og innse at dere oppdrar hunden helt feil! Dere er på god vei til å skape en nervøs og aggressiv hund.

 

:thumbdown: til dere.

Endret av Mirann
Lenke til kommentar

Det kan være riktig, det kan være feil. Det er det bare dere som er rundt hunden som kan avgjøre.. Jeg er ikke prinsippielt i mot å "ta" en aggressiv hund, om det er aggressivitet det er snakk om, men det du sier er at den er redd, og det er ikke direkte aggressivitet. Å "ta" en redd hund kan skape all slags monster, hadde dette vært ren aggressivitet så hadde det ikke vært diskusjon, men det er ikke det du beskriver.

 

Dog ville jeg mye heller forhørt meg med nærmeste hundeklubb enn dyrlegen, om dette ikke er en som holder aktivt på med dressur etc. så kan hun ikke mer om dette enn mannen i gata som har interesse for hund.

 

Dere har allerede valgt framgangsmåten med å ta hunden og dere har fått aksept for dette av dyrlegen, men er ikke det dette dere har gjort?! Uansett, skal dere ta hunden hardt, få noen til å lære dere hvordan og når dere skal gjøre dette..

Lenke til kommentar
Jeg synes allerede vi tar han veldig hardt, må vi ta han ENDA hardere?

nei nei nei nei nei...

 

To ting kommer inn i hodet mitt når jeg leser dette.

1: den demper seg. Han "flekker" tenner ved å vise at han kanskje er REDD. Han demper seg fordi han vet hva som kommer til å skje, ved feks en straff -noe dere tydeligvis gjør!!

2: overslagshandlig! Han biter i båndet fordi han "bikker over". Noe på turen utløser dette. Bitingen blir en slags "betryggende" handling.

 

 

Dyrelegen?? Nå ble dyrelegene eksperter på adferd.

Det er ikke mange dyrelegen som kan det.

 

Du skal ikke underkue(trykke ned i bakken) en gjeterhund.

Siden hunden blir VÆRRE, gjør dere det heeelt klart værre ved å ta den hardere og hardere. Om ett år har dere en hund i full pubertet som er ute av kontroll OG kanskje agressiv fordi dere ikke kan hundedressur.

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar
Ta ett hint heller ti og innse at dere oppdrar hunden helt feil! Dere er på god vei til å skape en nervøs og aggressiv hund.

 

:thumbdown: til dere.

 

jeg tror jeg fikk det fram litt misvisende her. han er som en menneske-tenåring som strekker grensene, og da må vi vise at de grensene ikke kan strekkes. Han tester oss, og er blitt mye tøffere enn for en mnd siden. Han er slettes ikke nervøs på noe vis. Han er veldig stabil, men som sagt "tøffere i kjeften". :)

Hvis vi ikke gjøre noe med det lar vi han få overtaket og det kan bli farlig etterhvert som den blir voksen og mye sterkere. Men jeg skal ikke bare sitter her og nødvendigvis legge all skyld på hunden. Er dressurkurs er ikke dumt i det hele tatt og sikker nødvendig for en schæfer, men igjen: de sa at dette er perioden der den er tøffest. Det vil komme en periode senere som også er tøff, men her må dere vise at dere er sjefen og den er lavest på rangstigen :)

Endret av Spinexel
Lenke til kommentar
schæfer valpen vår er nå snart 8 mnd gammel, og er i den tøffe alderen.

når vi kjefter på han rynker han på nesa og han flekker på tenna oftere og oftere.

i dag skulle mamma gå tur med han og han biter hele tiden i båndet og ho straffa han og da viste han alle tenna. Ho la han i bakken som vi gjør når vi er sinte på han. Da tok han tak rundt armen hos og beit. Ho hadde heldigvis en tjukk jakke på deg. Vi ser han er redd, men vi får ikke av han den fordømte flekkinga på tennene. Jeg blir forbanna når han gjøre det.

 

Jeg synes allerede vi tar han veldig hardt, må vi ta han ENDA hardere?

 

Å ta en hund gir på ingen måter respekt og ønsket autoritet. Det hjelper like lite å kjefte på en hund som på et spebarn, det skaper frykt og gir lite forståelse...

 

Hvorfor legger dere hunden i bakken?

 

fordi da ser vi at han tar poenget. Men det gjør bare når han vært ordentlig "slem" og gjør ting han egentlig vet han ikke får lov til, men likevel ikke kan dy seg

Endret av Spinexel
Lenke til kommentar

Folk får til hundene sine utmerket, uten å trykke hunden ned i bakken. Min har aldri bitt, og jeg har vel lagt han ned i bakken to-tre ganger på 3 år.

 

Visst du ikke VET hva du driver med, er dette å knøvle hunden helt på jordet.. Og med peiling, så mener jeg flere års erfaring. Ikke bare "hei, jeg har hatt hund før". Du bør vite hva du gjør og hvorfor. Det virker ikke som om dere gjør det -side bikkja biter og du spør i denne tråden om tips :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg trodde hunden min var "tøff i trynet", i den alderen der. Men da tok jeg feil, og innså det heldigvis selv etter å ha spurt mange erfarne hundefolk.

Tøff kan som regel bety USIKKER.

 

Hunden er åtte måneder, og det er overhode ikke den tøffeste perioden. Det er fra den er 1.4 år ;)

 

hadde du schæfer? det er faktisk skremmende likt menneske-tenåringer. Man blir frekkere og tester grenser for hva foreldrene dine nærmest klarer. Da blir foreldrene også mange ganger strengere ellers kan man ende opp med en umulig tenåring, som nærmest gjør hva han vil.

Lenke til kommentar
Ta ett hint heller ti og innse at dere oppdrar hunden helt feil! Dere er på god vei til å skape en nervøs og aggressiv hund.

 

:thumbdown: til dere.

 

jeg tror jeg fikk det fram litt misvisende her. han er som en menneske-tenåring som strekker grensene, og da må vi vise at de grensene ikke kan strekkes. Han tester oss, og er blitt mye tøffere enn for en mnd siden. Han er slettes ikke nervøs på noe vis. Han er veldig stabil, men som sagt "tøffere i kjeften". :)

Hvis vi ikke gjøre noe med det lar vi han få overtaket og det kan bli farlig etterhvert som den blir voksen og mye sterkere. Men jeg skal ikke bare sitter her og nødvendigvis legge all skyld på hunden. Er dressurkurs er ikke dumt i det hele tatt og sikker nødvendig for en schæfer, men igjen: de sa at dette er perioden der den er tøffest. Det vil komme en periode senere som også er tøff, men her må dere vise at dere er sjefen og den er lavest på rangstigen :)

 

Og du må bruke makt for å vise hunden hvem som er "sjef?

 

Har selv en staff på 19mnd som er veldig tøff til tider, om du ikke viste det, så er terrier noe av det strieste man kan ha.... Men jeg går ikke rundt og kjefter på hunden eller kaster den ned på siden for å vise hvem som er sjefen!!

 

Stemmebruk og innlæring av komandoer er nok nøkkelen her, om hunden ikke vet hva som er rett hjelper det hvertfall ikke å straffe den når den gjør galt. Men det blir veldig tungt å komme med ideer om hva som kan gjøres når man ikke har observert hunden...

Lenke til kommentar

Nei, jeg har belgisk fårehund.

Den rasen er en mer krevende hund en vanlig Schæfer.

En skal være streng, men det er ikke nødvendig å knøvle bikkja... Det kan i mange tilfeller gjøre det vondt værre, noe som er tydelig her.

 

Men hvorfor er du inne i hundetråden i det hele tatt??

Du spør om hjelp, men det virker som du allerede står på svarene? ;)

 

Heste-og hundemijøet er akkurat det samme:

Baksnakking og stae folk. De vil ikke ta imot tips, blir sure og går til angrep når noen prøver å hjelpe.

Trist i grunn... Det er de stakkars firbeinte det går utover.'

 

Elton over her, har en ganske tøff rase som i tilegg er terrier :p

Den tåler å bli "tatt i". Selv han gjør ikke det..

Schæfer er såpass rask og lettlært rase, og den bør ikke underkues på noen måte. Det ødelegger den bare..

Klart, en kan jo ta i bikkja. Holde den i nakkeskinnet eller hva det måtte være. Men å trykke den i bakken er bare bortkastet energi, som straffer seg senere.

 

mange foreldre har rampete tenåringer i hus og de sier:

"bruker du makt, har du tapt".

Dette gjelder også for hunder!

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar

Ja, belgisk fårehund ER noe av det tøffeste du kommer ut for.. Det er stae hunder, alle som en jeg har møtt.. Har nå selv en myk og veldig vennlig Astralsk Kelpie, så det problemet slipper jeg.. Når det er sagt så er Tevueren også en av de hunderasene som gir mest igjen, om jeg ikke tar helt feil.. De er veldig tett knyttet til eier, eller?!

Endret av Battone
Lenke til kommentar
Og du må bruke makt for å vise hunden hvem som er "sjef?

 

Har selv en staff på 19mnd som er veldig tøff til tider, om du ikke viste det, så er terrier noe av det strieste man kan ha.... Men jeg går ikke rundt og kjefter på hunden eller kaster den ned på siden for å vise hvem som er sjefen!!

 

Stemmebruk og innlæring av komandoer er nok nøkkelen her, om hunden ikke vet hva som er rett hjelper det hvertfall ikke å straffe den når den gjør galt. Men det blir veldig tungt å komme med ideer om hva som kan gjøres når man ikke har observert hunden...

føler litt negative vibber her :p

det som er saken er at den vet den ikke har lov til det. vi tok den alltid i nakkeskinnet eller bare sa fy til den gang på gang og gav den godbit når den var flink (som vi enda gjør).

 

vi banker den ikke, god no, og vi denger den heller ikke. Og slutt med å overdrive med å si at vi kaster den i bakken!

 

Men hvorfor er du inne i hundetråden i det hele tatt??

Du spør om hjelp, men det virker som du allerede står på svarene? ;)

 

jeg satt vel egentlig å ventet på det spørsmålet. Jeg skrev dette før mamma hadde fortalt det dyrlegen sa og forøvrig flere på dyrlegekontoret hadde sagt det samme.

 

Bare sånn at dere skal vite det så hadde mamma en schæfer på 80-tallet som var minst like stri som den rampegutten vi har nå. Den viste og tenner i denne alderen, og ho tok den hardt! Den endte opp som den lydige bikkja og var ikke ustabil i det hele tatt(!). Den var snill som et lam og beskyttet en katt som en hadde vokst opp med :p

Endret av Spinexel
Lenke til kommentar
Ja, belgisk fårehund ER noe av det tøffeste du kommer ut for.. Det er stae hunder, alle som en jeg har møtt.. Har nå selv en myk og veldig vennlig Astralsk Kelpie, så det problemet slipper jeg.. Når det er sagt så er Tevueren også en av de hunderasene som gir mest igjen, om jeg ikke tar helt feil.. De er veldig tett knyttet til eier, eller?!

Hehe, for å si det sånn: typen min fungerer KUN som kløpinne :p

Bikkja hører ikke etter han i det hele tatt, og "gjefser" med haikjeften sin, når samboer blir streng og gir bikkja beskjed om å legge seg. Et eksempel på at hunden DEMPER seg..! Hadde samboeren min tatt igjen(forvekslet det med biting og flekking av tenner), så hadde det bare utartet seg værre.

(

Dessverre så har jeg fått en belger med litt nerver, som gjør at han ikke er helt stabil i alle settinger.

Feks det er skummelt med fremmede mannfolk.

 

Spinexel:

ta kontakt HER du!

Manimal er Norges ledende atferdsklinikk for hund og katt, og andre selskapsdyr.

Dyreleger er DYRELEGER. De er eksperter på sykdom, som regel ikke adferd.

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar

Monty (ca 1.4 år gammal) er halv belger og half collie (eller korleis du stava det) men han blir veldig engasjert når nye folk kommer på besøk, han elskar å møte folk! Hoppe opp på dei og klemmer som berre det!

 

Einaste han ikkje liker er folk med afro, har 1 venn som har afro frisyre, han blir veldig redd og helder seg eit godt 2-3 meter vekke, nærmer han seg hunden så går den berre bakover :) Men fikk ordna det med at vennen gav hunden litt snacks!

 

Monty er for det meste snill heile tida, som er (kanskje?) ikkje så normalt for ein half belger hund eller? Han viser berre tenne om vi gjer noko som han ikkje liker, f. eks. bade han eller prøve å løfte han! Men det fikser vi med å seie snille ord til han, f. eks. Good boy i ein lys stemme, eller andre ting i lys stemme.

 

PS: Er engelsk, så vi lærer hunden opp i Engelsk :)

Endret av MPC
Lenke til kommentar

Hovedmetoden for å komme over frykt er å ta et steg av gangen.. Ikke gå for fort frem. Begyn med å rose ham for å gå opp i et tomt kar, ev. bare å stå ved siden av et tomt kar. Gi masse supergodis når du gjør dette. Når du nærmer deg karet, gå hele tiden mellom karet og hunden. Viser den frykt eller gjør noe så har du gått for fort frem.. Hopp et steg tilbake.. Dette er noe som kan ta litt tid, men det har som regel gått veldig fort med denne metoden.

 

Et tips først som sist er å lese ei veldig god bok, "klikkertrening for din hund".. Den fikk ihvertfall mine øyne opp for alternativ trening.. Selv om du ikke bruker klikker får du innføring i hvordan du skal rose hunden på "riktig" måte..

Endret av Battone
Lenke til kommentar
Monty (ca 1.4 år gammal) er halv belger og half collie (eller korleis du stava det) men han blir veldig engasjert når nye folk kommer på besøk, han elskar å møte folk! Hoppe opp på dei og klemmer som berre det!

Hehehehe, det kom ikke akkurat som et sjokk.

Bikkja mi, som er ren Groenendael, overfaller alt og alle :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...