Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hehe, ja det går opp et lys etterhvert vettu.. (men jeg måtte inn på aussieforumet å tilfeldigvis se bildene av Tia der først :p hehe

 

Råforing og valper.. JEg var veldig i tvil om dette selv da jeg kjøpte Luna før jul, så der ble planen min 1 stk 15 kg tørrfor sekk, SÅ fullverdig vom og hundemat... Men, nå hadde jeg aldri henne så lenge da...

 

Men, nå har jo vom og hundemat kommet med eget valpefor som noen andre her nevner, så da løser jo dette seg selv ;)

 

Og frysern... JEg kjøper kun 20 kg blokker som jeg fryser ned i porsjonsposer selv. (Var nede hos Magne i Askim her å kjøpte 100 kg mat i juni). 20 kg fyller en sånn Gildekasse, om det sier deg noe...

 

Og SÅNN ser min fryser ut da...

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
1306072.jpg

 

(mat til meg selv? Om noen lurte? Det ligger en halv pizza i kjøleskap frysern :p)

9149676[/snapback]

Hvor mye koster 100kg mat, hvor lenge tror du det vil vare til en husky på 30 kg (middels aktivitetsnivå), og tiner du det før du deler det opp i porsjoner?

Lenke til kommentar
Hvor mye veier Geisha. Hun skal ha ca 1-2% av kroppsvekten sin. Veier hun 5 kilo vil det si 50-100 gram :) Du prøver deg frem med mengde ved å gi mer om hun blir tynn og mindre om hun blir fet :)

 

Geisha veier 4,5 kg :) Jeg bryr meg ikke om kostnadene jeg har på henne. Om det står mellom noe jeg trenger og noe hun trenger, kvier jeg meg ikke ett sekund med å kjøpe det hun trenger og heller vente med det jeg trenger !

 

Skal forsøke råforing ja, men skal forhøre meg litt på raseforumet først, hva de sier om det.. Geisha har forøvrig ekstremt høyt aktivitetsnivå for tiden for en liten hund. Vi går vel raskt oppimot 3 timer tur hver dag med henne når det er fint vær- Er det dårlig vær litt mindre..

Lenke til kommentar
Å, skulle ønske jeg fortsatt hadde like stor og fin fryser som deg..

Hun skal på vikingskipet, ja! Blir spennende å se hvordan hun gjør det i juniorklasse nå. Første gang blir jo Bjerke

9150488[/snapback]

 

 

 

Spennende. Skal sannsynligvis stille Bridie i Vikingeskipet også. Oppdretter hadde lyst til å ha henne med, så antar vi reiser. Så lenge jeg slipper å gå i ringen med henne, skal jeg da alltids vaske henne og reise dit med henne. hehe.

 

 

 

 

 

Hvor mye koster 100kg mat, hvor lenge tror du det vil vare til en husky på 30 kg (middels aktivitetsnivå), og tiner du det før du deler det opp i porsjoner?

9151678[/snapback]

 

 

Ved kjøp direkte hos Magne i Askim/Trøgstad så betaler jeg 1000 kr for 100 kg, altså 200 kr for en 20 kgs sekk..

 

Grunnen til at jeg reiser helt ned dit (bor i nærheten av Gjøvik) er fordi jeg da får maten den dagen de lager den, og FØR den fryses! Da er det enkelt å bare pakke i porsjonsposer (selv om det fort tar noen timer det også med 100 kg mat :p)

 

Men, veit at folk står med øks å deler opp frosne 20kgs blokker og at det går lett. Eller for de som har tilgang på sånn stor kjøttsag (brukes ofte til å dele opp slakt med), så er jo det helt supert.

 

Vanlig regel ang mengde mat er at hunden skal ha 1-2% av kroppsvekten pr dag.. Altså 300-600 gram på en huskey. Men, alt er jo kun en antydning. Man må prøve seg frem. Begynn med et sted midt i mellom (altså rundt 450 g), blir hunden tynn trenger den mer, blir den tykk trenger den mindre.. Funker jo på samme måte som med tørrfor. VEldig individuelt. ;)

 

Men, la oss si 500 gram da, da har du mat i 40 dager på din huskey fra 20 kgs blokk, altså 150 kr mnd. (om jeg regnet riktig nå :p )

 

 

Vet at schæfern min fikk ca 5-600 gram om dagen. 30 kg meget lite aktiv hund. Så er vel en mulighet for at du bør regne litt mer mat, men dette er liksom helt umulig å si for en som ikke kjenner bikkja eller noe ;)

Lenke til kommentar
Hvis jeg får plass til en på hybel da;)

9150884[/snapback]

 

 

Du trenger jo ikke store boksen for å få plass til litt mat da.. Nå er ikke jeg helt sikker på hvor du bor?? (og jeg gidder ikke lete det opp akkurat nå:p), men bor du i nærheten av en forhandler, så trenger du ikke nødvendigvis mer plass enn til en 20kgs blokk liksom.. (Hvis man da ikke vil gå for den litt dyrere varianten å kjøpe 1/2 kg eller 1 kg pølser... Da holder det jo fort å bare ha kombinert kjøleskap og fryser (sånn halve av hver ting)

 

(Nå har liksom jeg 80 kvm leilighet med god plass til fryser, så... Selv om frysern her ble kjøp inn KUN for bikkja sin del :p)

Lenke til kommentar

øks? haha, greit! skal se hva jeg får til. Har lyst til å prøve når aussien blir eldre, selv om jeg egentlig ikke kunne vært mere fornøyd med fôrene de går på nå.

Da sees vi på vikingskipet da! Tia skal vel stilles i unghund klasse eller noe (har ikke giddet å sjekke det opp ennå)

Lenke til kommentar
øks? haha, greit! skal se hva jeg får til. Har lyst til å prøve når aussien blir eldre, selv om jeg egentlig ikke kunne vært mere fornøyd med fôrene de går på nå.

Da sees vi på vikingskipet da! Tia skal vel stilles i unghund klasse eller noe (har ikke giddet å sjekke det opp ennå)

9156360[/snapback]

 

 

hehe ja, øks... Du ser det liksom ikke helt for deg at du står med øks i hagen og dæljer løs på en diger kladd med kjøtt?? :roll: :!:

 

Yapp, da ses vi i skipet vettu! Aner ingenting om utstilling jeg heller, men må vel snart få meldt på Bridie kanskje... Hvis jeg ikke bare skal overlate den jobben til oppdretter... :roll: Jeg er TOTALT blond når det gjelder slik, og veit egentlig ikke om jeg VIL lære det heller... :p

Lenke til kommentar
øks? haha, greit! skal se hva jeg får til. Har lyst til å prøve når aussien blir eldre, selv om jeg egentlig ikke kunne vært mere fornøyd med fôrene de går på nå.

Da sees vi på vikingskipet da! Tia skal vel stilles i unghund klasse eller noe (har ikke giddet å sjekke det opp ennå)

9156360[/snapback]

 

 

hehe ja, øks... Du ser det liksom ikke helt for deg at du står med øks i hagen og dæljer løs på en diger kladd med kjøtt?? :roll: :!:

 

Yapp, da ses vi i skipet vettu! Aner ingenting om utstilling jeg heller, men må vel snart få meldt på Bridie kanskje... Hvis jeg ikke bare skal overlate den jobben til oppdretter... :roll: Jeg er TOTALT blond når det gjelder slik, og veit egentlig ikke om jeg VIL lære det heller... :p

9159644[/snapback]

 

Haha! Det er da ikke såå vanskelig :D Kan melde på elektronisk over nkk.no, men kanskje det er like greit å la Hanne gjøre det? ;)

Lenke til kommentar

Dette er altså min hund, Cita.

 

DSC00126.jpg

DSC00139.jpg

 

Cita er en Schäfer tispe som nærmer seg et halvannet år I begynnelsen var den ganske vill, og slapp vi den ut på eiendommen, som er inngjerdet, fant hun alltid et hull og stakk av. Ikke langt, men kanskje 100 meter bort i en annen sin hage. Hun rev i stykker mange par sko, og Bærgans (spelling? :p) jakken min til 1500,-.

 

Men plutselig forandret hun seg, og hun er blitt mye roligere. Aldri vært noe vondt med henne, men før var hun litt vel vill og for leken. Nå har hun roet seg veldig, og hopper mye mindre, stikker ikke av og oppfører seg mye penere.

Samtidig er hun alltid leken, og klar for en tur - lang som kort.

 

Cita er en veldig snill hund, og MEGET sosial. Er alltid med fattern på jobb, og visst fattern sier "Være hjemme!" klikker hun i rett vinkel. Hun får alltid være med, så klart.

 

Brukes ikke til utstilling, siden interessen ikke har vært der. Er en god turkamerat og en konge familiehund!

Ellers er det spesielt to ting som gjør henne til en fantastisk morsom hund.

 

1. Synger du "Når en liten mus skal ut og gå." sangen til henne, begynner hun automatisk og ule som en ulv. Dvs, litt mindre redusert enn en ulv, men you know the drill. :D

 

2. Hun har en liten gummiball med en bjelle i som hun alltid leker med. (Oprinnelig kjøpt til forrige hunden vår, Tinka, men hun ville ikke ha den. :hmm: )

Om du gjemmer ballen, f.eks i en sko e.l, og sier "Finne ballen!" så er hun på flekken og gjennomsøker huset for å finne den. Så kommer hun logrende mot deg med sitt lure smil med ballen i munnen.

 

 

KONGE HUND! <3

 

(Beklager dårlige bilder)

post-127899-1185661090_thumb.jpg

Endret av Lurvefranzen
Lenke til kommentar

Ny i denne tråden her, så har ikke fått med meg diskusjonen ang. fôring av hund, men bare for your information så har begge hundene vi har hatt har aldri fått tørrfôr, bare boksemat / kumage.

 

Kumagen er noe lugubre greier som vi får bestilt av en som driver med slikt. Tror det er oppmalt kumage, rett og slett. Ligger i frysern og venter på å komme i jafset til bikkjen. :)

Endret av Lurvefranzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...