Gå til innhold

Hvor mange muslimer er det i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Angående økningen av antallet muslimer/innvandrere i fremtiden, så er det mye interessant lesning på SSB's sider:

 

http://www.ssb.no/emner/02/03/innvfram/

 

Innvandrerbefolkningen vil vokse sterkt, fra 365 000 i dag til mellom 1 og 2 millioner i 2060. Det viser resultatene fra den første framskrivingen av innvandrerbefolkningen fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Den omfatter personer født i utlandet av to utenlandsfødte foreldre og deres barn født i Norge, for fire grupper av land. Usikkerhet om innvandringen gjør at også størrelsen på innvandrerbefolkningen framover er svært usikker.

 

Dette gjelder selvsagt alle innvandrere og ikke bare muslimer. Det står ikke noe spesifikt om hvor mange som vil være muslimer, men det er rimelig å anta at det dreir seg om (minst) 40-50%:

 

Den største gruppen i innvandrerbefolkningen er imidlertid personer med bakgrunn i land i Afrika, Asia (inkl. Tyrkia) og Latin-Amerika. Det er i dag 200 000 med bakgrunn i denne delen av verden, og denne gruppen venter vi at vil vokse til mellom 600 000 og 1,2 millioner i 2060.

 

I tillegg vil vi nok få en viss tilkomst av muslimske innvandrere fra Øst-Europa (spesifikt Kosovo).

 

Dette er ikke så ille som skremselsbildet Frp tegner opp, men det er klart at det lett kan bli problemer dersom andelen muslimer i Norge nærmer seg 1/3-1/4. Det er også en temmelig alvorlig mangel med måten SSB fremregner tallene sine på:

 

Førstegenerasjonsinnvandrer: Dette er personer født i utlandet av to utenlandsfødte foreldre. Førstegenerasjonsinnvandrere har altså på et tidspunkt innvandret til Norge.

 

Personer født i Norge av to utenlandsfødte foreldre – ofte kalt etterkommere – er personer som er født i Norge av to foreldre som er født i utlandet, og som i tillegg har fire besteforeldre som er født i utlandet.

 

Innvandrerbefolkningen er summen av de to foregående grupperingene, og omfatter personer som har to utenlandsfødte foreldre, eller mer presist: Personer som verken har foreldre eller besteforeldre som er født i Norge. Innvandrerbefolkningen omfatter dermed førstegenerasjonsinnvandrere og personer født i Norge av to utenlandsfødte foreldre.

 

En person som er født av en andregenerasjons-innvandrer og en førstegenerasjons-innvandrer f.eks. blir altså ikke regnet som en innvandrer. Etterhvert som innvandringen øker over tid, vil denne gruppen vokse eksponensielt ettersom vi får flere andre- og tredje-generasjons innvandrere. Dette behøver ikke nødvendigvis å være noe problem så lenge man har fungerende integrering, men slik det ser ut i dag med ghettofiseringen i Oslo, så ser det ikke helt lovende ut..

Endret av Winged Monkey
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

ca. Hvor mange muslimer er det i Norge idag?

Du tenker på hvor mange som har muslimsk bakgrunn? Det er litt vanskelig å finne, fordi SSB ønsker ikke at slik informasjon skal komme ut. Men jeg fant det allikavel. Dette er antall som har kommet fra muslimske land.

 

Når jeg legger sammen antall muslimer i 2010 får jeg ca 190K-200K muslimer i Norge. Dere kan sjekke det ut selv. http://statbank.ssb.no/statistikkbanken/

 

Og for å sammenligne i 2000 var det 110K muslimer, i 1990 var det 42K muslimer og i 1980 var det 13K muslimer. Legg merke til at "arbeidsinnvandringen" pa 1970-tallet er oppskrytt.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

ca. Hvor mange muslimer er det i Norge idag?

Du tenker på hvor mange som har muslimsk bakgrunn? Det er litt vanskelig å finne, fordi SSB ønsker ikke at slik informasjon skal komme ut. Men jeg fant det allikavel. Dette er antall som har kommet fra muslimske land.

 

Når jeg legger sammen antall muslimer i 2010 får jeg ca 190K-200K muslimer i Norge. Dere kan sjekke det ut selv. http://statbank.ssb.no/statistikkbanken/

 

Og for å sammenligne i 2000 var det 110K muslimer, i 1990 var det 42K muslimer og i 1980 var det 13K muslimer. Legg merke til at "arbeidsinnvandringen" pa 1970-tallet er oppskrytt.

 

Du svarer på en tråd som er over 4 år gammel?

Lenke til kommentar

  • I dag er det av over 552 000 personer bosatt i Norge som enten har innvandret selv eller er født i Norge med innvandrerforeldre. Til sammen utgjør disse gruppene 11,4 prosent av befolkningen. Om lag 257 000 personer har bakgrunn fra Europa, 199 000 personer har bakgrunn fra Asia, 67 000 har bakgrunn fra Afrika og 18 000 har bakgrunn fra Sør- og Mellom-Amerika. I tillegg er det 11 000 personer med bakgrunn fra Nord-Amerika og Oseania.

  • Av innvandrere er det flest fra Polen, Sverige, Tyskland og Irak, og 35 prosent av innvandrerne har norsk statsborgerskap.

  • Muslimsk flertall vil "kreve" mellom 5-6 millioner muslimer i Norge
  • I dag:
    • 84 000 er registrerte medlemmer av muslimske trossamfunn, 1,7 prosent av Norges befolkning (nøkkel tall fra 2009)
    • 165 000 er fra fra "muslimske" land (2008), 3,5 prosent av Norges befolkning

Endret av ole_marius
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

  • Muslimsk flertall vil "kreve" mellom 5-6 millioner muslimer i Norge

 

 

 

 

Man trenger langt fra noe flertall for at det skal bli alvorlige problemer.

Især i et land som tradisjonelt sett har hatt en så homogen befolkning som Norge, kan det enkelt oppstå problemer.

 

Hvordan håndterer vi det når, si, en fjerdedel av befolkningen har et annet livssyn enn resten? De vil, så klart, kreve endringer i lovverket som passer bedre med sitt livssyn, flere vil praktisere skikker som strengt tatt ikke er ansett som akseptert i vår kultur, da det er lettere å holde det skjult, jo fler man har rundt seg som mener det er akseptabelt.

 

 

 

 

Det er klart, det er mange innvandrere som virkelig gjør sitt beste for å integrere seg, men det her heller ikke mangel på de som vil forme det norske samfunn til å passe bedre for seg.

 

Slik jeg ser det bør ikke andelen ikke-vestlige innvandrere overstige 20% av befolkningen på noe tidspunkt, da det er større integreringsproblemer med disse gruppene, enn vestlige innvandrere.

 

 

Eller skal vi bare erklære en fatwa for å finne ut hva vi skal gjøre?  :whistle:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om en integrering er fullykket vil 2G's og 3G's innvandrer følge samme mønster innen religion som etniske nordmenn gjør..

Nå er ikke intigreringen velykket i det hele tatt, og Norge har en bedre intigrering enn Sverige og Danmark. Det tror jeg ikke fordi den norske politikken er så mye bedre, men fordi oljen gir oss muligheten til å ha kunstig lav arbeidsledighet. Når oljen blir borte er det godt mulig at Norge går inn i en krise, arbeidsledigheten vil øke drastisk. Dette vil dra ned den allerede lave yrkesdeltagelsen til innvandre og gjøre det mye vanskligere for dem å komme inn i arbeidsmarkedet. I tilegg må man kutte intigreringsordninger som man ikke har råd til lenger, det betyr at det kan fort blir radikalisering og masse problemer. Da spesielt i Oslo.

 

Når ingenting tyder på at 2 og 3 generasjons innvandre vil følge samme mønster som etniske nordmenn gjør og ende opp med de samme verdiene, og samme arbeidsmoral, så er det ikke noe man bør satse på.

 

Iforholdtil tallene dine. Litt av grunnen til at tallene mine er litt høyere er fordi de er 2010 og jeg inlkluderte noen land som har mindre enn 50% muslimer, men Norge tok imot muslimene, særlig da i østeuropa. Hvis de ikke skal bli tatt med, så må 2000, og 1990 også bli redusert. Så hvis du ser på tallene mine vil du se at økningen er veldig drastisk og den kommer til å forsette å øke fordi de er unge. Tallene tilsier (hvis vi ikke forandrer politikken) at det vil bli ca 300K i 2020, og kanskje 450-500K i 2030. Majoriteten av dem vil bo i Oslo. Det kommer ikke til å bli uproblematisk.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Islam er ingen rase. Om en muslim tar avstand til den pedofile krigsforbryteren Muhammed så er han ikke lenger en muslim, da er han en kuffar. En av oss.

 

Forøvrig, ole_marius, Islam er ingen religion.

Det er en kult og en totalitær politisk ideologi.

Endret av Kafir
Lenke til kommentar

Om en muslim fraskriver seg hele islam som religion. Er han enda muslim i dine øyne?

Problemet er at det er en kultur og det er en relgion. Jeg titter heller på kulturen som de tar med seg til Norge. Og dermed havner de alle under gruppen "muslimer", fordi de er alle en del av kulturen. Islam påvirker kutluren til muslimske land sterk og gjør dem ganske annerledes enn andre land.

 

Og for min del så ser jeg ikke grunnen til å titte på praktiserende muslimer, fordi min erfaring er ikke at ikke-praktiserende muslimer er mindre radikale enn andre. De har også lav yrkesdeltagelse, har forsatt ganske mange radikale verdier, etc.

Lenke til kommentar

Svært mange av de kanderverdige forhold som sosialister og andre selvskadere velger å kalle "kulturelle faktorer" kommer i realiteten av kulten Islam. I Koranen kan vi lese om hvordan Khadir, Moses følgesvenn, dreper et barn uten noen åpenbar grunn. Noen vers senere gjøres det klart at Khadir drepte barnet fordi foreldrene var gode muslimer, og han fryktet at barnet ville skuffe dem med obsternasighet og utakknemlighet ovenfor Allah og dem. Husk nå at dette er, for muslimer, "Guds ord til menneskene og en ubestridelig sannhet og veiledning for all tid". Noe som danner grunnlaget for muslimske æresdrap, noe vi har hatt 7 kjente tilfeller av i Norge. Jeg skriver kjente fordi Norske skoler mangler 4000 muslimske barn som ingen vet hvor er. De aller fleste, om ikke alle "kulturelle faktorer" kan tilskrives Islams lære dersom man setter seg ned og gjør leksen sin. Problemet, slik jeg ser det, er ikke Islam. Islam er bare Islam, slik det alltid har vært. Problemet i dag er at vi har glemt våre tidligere generasjoners erfaringer og kunnskap om disse menneskene, og dagens metroseksuelle Donkey-Boy generasjon er ikke interressert eller motivert til å lære og konfrontere før det har blitt et personlig problem. Da er det kansje for sent.

 

 

Then they proceeded: until, when they met a young man, he slew him. Moses said: "Hast thou slain an innocent person who had slain none? Truly a foul (unheard of) thing hast thou done!"

"As for the youth, his parents were people of Faith, and we feared that he would grieve them by obstinate rebellion and ingratitude (to Allah and man).

Kilder:

http://www.usc.edu/schools/college/crcc/engagement/resources/texts/muslim/quran/018.qmt.html#018.074

http://www.usc.edu/schools/college/crcc/engagement/resources/texts/muslim/quran/018.qmt.html#018.080

 

 

The Messenger of Allah (may peace be upon him) used not to kill the children, so thou shouldst not kill them unless you could know what Khadir had known about the child he killed, or you could distinguish between a child who would grow up to he a believer (and a child who would grow up to be a non-believer), so that you killed the (prospective) non-believer and left the (prospective) believer aside.

Kilde: http://www.usc.edu/schools/college/crcc/engagement/resources/texts/muslim/hadith/muslim/019.smt.html#019.4457

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Muslimer er ikke en etnisk gruppe slik som Jøder. Ultraortodokse jøder tillater ikke konvertering til jødedom nettopp av den grunn. Muslimer kan sammenlignes med kommunister i den forstand at hvem som helst kan bli det, og tilhørighet til gruppen endrer ikke hverken hudfargen din eller ditt DNA. Noe som, pussig nok, betyr at muslimenes syting om rasisme faller på sin egen dumskap. Forøvrig er de fleste muslimer Asiater, og ikke Arabere slik de fleste tror. Det er verdt å vite at hvem som helst kan bli muslim, men ingen kan forlate kulten. Profeten Muhammed gav nemlig instruks om å drepe alle apostater. Hyggelig "religion" :)

Lenke til kommentar

Muslimer er ikke en etnisk gruppe slik som Jøder. Ultraortodokse jøder tillater ikke konvertering til jødedom nettopp av den grunn. Muslimer kan sammenlignes med kommunister i den forstand at hvem som helst kan bli det, og tilhørighet til gruppen endrer ikke hverken hudfargen din eller ditt DNA. Noe som, pussig nok, betyr at muslimenes syting om rasisme faller på sin egen dumskap. Forøvrig er de fleste muslimer Asiater, og ikke Arabere slik de fleste tror. Det er verdt å vite at hvem som helst kan bli muslim, men ingen kan forlate kulten. Profeten Muhammed gav nemlig instruks om å drepe alle apostater. Hyggelig "religion" :)

 

Jøder og jøder er to forskjellige ting, ja. Du kan være jøde uten å følge jødedommen.

 

Islam er lik Kristendommen i alt du nevner. Gud er ikke akkurat kjent for å ta lett på syndere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...