Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan ikke skifte ip-adresse?


Anbefalte innlegg

Jeg har ADSL fra telenor og bruker et program (RealVNC) som gjør at jeg kan koble til PC-en min fra en hvilket som helst annen PC på nettet.

 

Problemet er at den eksterne ip-adressen jeg har på PC'en min hjemme skifter nesten hver dag. Det gjør det umulig for meg å koble til hvis jeg er vekke mer enn en dag, dessuten er det et slit å skrive ned den nye ip-adressen hver gang!

 

Så finnes det...

a ) en måte å få ip-ardessen til å være den samme hele tiden?

eller

b ) en måte å finne den nye ip-adressen fra en annen PC på nettet?

 

mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har ADSL fra telenor og bruker et program (RealVNC) som gjør at jeg kan koble til PC-en min fra en hvilket som helst annen PC på nettet.

 

Problemet er at den eksterne ip-adressen jeg har på PC'en min hjemme skifter nesten hver dag. Det gjør det umulig for meg å koble til hvis jeg er vekke mer enn en dag, dessuten er det et slit å skrive ned den nye ip-adressen hver gang!

 

Så finnes det...

a ) en måte å få ip-ardessen til å være den samme hele tiden?

eller

b ) en måte å finne den nye ip-adressen fra en annen PC på nettet?

 

mvh

5966004[/snapback]

 

Det er sikkert mulig å få statisk IP hos Telenor, men det koster som regel ekstra. Ring kundeservice og spør :)

Lenke til kommentar

Selv med programmer som no-ip og lignende, vil din IP skiftes. Disse programmene gir deg bare et domenenavn som linkes til din IP, og dette må oppdateres hver gang din IP skifter. Dette må også bli gjort via den aktuelle maskinen.

 

Løsningen er nok en fast IP fra Telenor, men det koster litt ekstra.

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar
hmmm, tror jeg får høre med telenor, takk for hjelp anyway!

5966071[/snapback]

 

Det letteste og billigste er jo og sette opp en DNS, og de aller fleste routere/modem har støtte for det i seg selv, sånn at når du kobler opp modemet/routeren så oppdatere den dns linken.

Lenke til kommentar
hmmm, tror jeg får høre med telenor, takk for hjelp anyway!

5966071[/snapback]

 

Det letteste og billigste er jo og sette opp en DNS, og de aller fleste routere/modem har støtte for det i seg selv, sånn at når du kobler opp modemet/routeren så oppdatere den dns linken.

5966177[/snapback]

 

 

 

Kunne du utdypet det litt? Betyr det at man må ha et eget domene?

Lenke til kommentar

Ser ikke poenget med å bruke penger på telenor for å få fast ip.

Er ikke en adresse som minserver.no-ip.info ok da?

Du får også et program (til PCn din) som gir no-ip info om din aktuelle ip-adresse til enhver tid.

 

Alternativt så kan andre ISPer levere fast ip uten pristillegg.

Selv så har jeg NGT 20/1.2 til 499 med fast IP.

:fun:

Endret av la7dfa-com
Lenke til kommentar
Selv med programmer som no-ip og lignende, vil din IP skiftes. Disse programmene gir deg bare et domenenavn som linkes til din IP, og dette må oppdateres hver gang din IP skifter. Dette må også bli gjort via den aktuelle maskinen.

 

Løsningen er nok en fast IP fra Telenor, men det koster litt ekstra.

5966167[/snapback]

 

Vel, hele ideen er jo at man kjører en dyndns-klient på maskina, som oppdaterer DNS navnet hver gang den eksterne ip-addressen endres. Bare tull å skaffe seg fast IP for dette.

Lenke til kommentar

Det stemer som noen andre har skrevet, man kan desverre ikke få statisk ip som privatkudne hos telenor.

 

Løsningen er å benytte f.eks dyndns, no-ip.org el.lign.

 

Om du har et av de nye modemene, Thomson Speedouch 546t, har denne innebygd klient for en del slike tjenester og er da minimalt masete i bruk. Anbefalles. :)

Lenke til kommentar
Ser ikke poenget med å bruke penger på telenor for å få fast ip.

Er ikke en adresse som minserver.no-ip.info ok da?

Du får også et program (til PCn din) som gir no-ip info om din aktuelle ip-adresse til enhver tid.

 

Alternativt så kan andre ISPer levere fast ip uten pristillegg.

Selv så har jeg NGT 20/1.2 til 499 med fast IP. 

:fun:

5966570[/snapback]

 

Hvordan har du fått til det?

 

På NGT's side står det

Diverse priser

  En fast IP-adresse (en fast NAT adresse): 100,- pr mnd

Her er link

Endret av Miniguru
Lenke til kommentar
Ta en titt på http://www.dyndns.com/

5966053[/snapback]

 

Jeg bruker DynDNS og den fungerer utmerket.

I tillegg må du ha en router som støtter slike dynamiske IP eller en programvare som installeres på en av PC'ene i nettverket dit.

Min router støtter ikke DynDNS så jeg valgte Direct Update programvarebasert løsning i stedet.:

http://www.directupdate.net/index.html

Koster $19 fungerer perfekt.

Lenke til kommentar
Jeg bruker DynDNS og den fungerer utmerket.

I tillegg må du ha en router som støtter slike dynamiske IP eller en programvare som installeres på en av PC'ene i nettverket dit.

Min router støtter ikke DynDNS så jeg valgte Direct Update programvarebasert løsning i stedet.:

http://www.directupdate.net/index.html

Koster $19 fungerer perfekt.

5968271[/snapback]

 

Er det ikke litt bortkastet å betale for noe sånn? Finnes jo helt ypperlige gratis programmer fra dyndns.org som fungerer perfekt.

Lenke til kommentar
Er det ikke litt bortkastet å betale for noe sånn? Finnes jo helt ypperlige gratis programmer fra dyndns.org som fungerer perfekt.

5968525[/snapback]

 

Finnes sikker masse gratis, men Direct Update ble anbefalt (av DynDNS) som et bra program og det fungerte veldig bra for meg.

En "hundrelapp" er ikke mye penger hvis du (som jeg hadde da) har behov for en stabil løsning. Jeg hadde rett og slett ikke tid til å lete etter gratis alternativer.

Der aller beste er selfølgelig å legge det inn i routeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...