Gå til innhold

Busssjåfører får høyere lønn


Anbefalte innlegg

Finnes det noen gode argumenter for hvorfor en bussjåfør skal tjene like mye som en industriarbeider ?

 

Å bli bussjåfør krever omtrent 8 ukers utdannelse, en industriarbeider har som regel 2 eller 3 år + læretid. (fagarbeider)

 

Nesten hvem som helst kan bli bussjåfør, så hvorfor ikke ansette folk som er fornøyd med lav lønn, feks studenter og personer med innvandrerbakgrunn.

 

Høyere lønn gir over tid høyere kollektivpriser, noe ingen tjener på, hverken brukere av bussen eller miljøet.

 

Selvfølgelig bør man ha tillegg for ubekvem arbeidstid osv, men en grunnlønn som en fagarbeider er helt hårreisende spør du meg.

 

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig få som kjører buss på deltid, så studentene kan du bare glemme.

 

Jobben er ensformig, risikofylt angående både trafikk og raning, man sitter mye stille, lang skift gir et heng til å spise dårlig mat, og helsen generelt blir dårligere.

 

Innvandrere tar til takke med lavere lønn ? Lille venn, norge er et dyrt land, og vi skal alle bo og spise og overleve her, uannsett opprinnelse.

 

Jeg vet ikke helt hva buss-sjåførene tjener i dag, men til vannlig livsopphold gitt en barnefamilie og bil, trenges det ihvertfall 20.000 kr før skatt for at det skal gå, om ikke 30.000 kr.

 

Særlig over det blir feil. Jeg er meget for å innføre en maks-lønn per time. Alt for mange her i landet som tjener *alt* for mye, og trekker resten av samfunnet med seg.

 

Til sammenligning er en vannlig voksen timeslønn i nederland litt under 60 norske kroner, og de klarer seg også bra til sammenligning.

Lenke til kommentar

En får ta seg en tur f.eks. Oslo- Bergen med en expressbuss med 30-40 passasjerer omboard. Hvem har ansvaret for liv og helse på den turen for disse ?

 

For å ikke snakke om utenlandske trailere som står tvers over veiene i et sett om vinteren langs smale vestlandsveier, der bør man ha en krystallkule med seg for å berge livet til folk og fe..

 

Har ABECEDE kort selv og vet hva jeg snakker om... ;)

Lenke til kommentar
Veldig få som kjører buss på deltid, så studentene kan du bare glemme.

 

I dag ja, men det kan lett forandres. Mange studenter som vil ha kvelds og helgejobb

 

 

 

Jobben er ensformig, risikofylt angående både trafikk og raning, man sitter mye stille, lang skift gir et heng til å spise dårlig mat, og helsen generelt blir dårligere.

 

Det samme kan sies om kassadama på rimi. Man skal ikke ha høyere lønn fordi man har dårlige vaner.

 

 

Innvandrere tar til takke med lavere lønn ? Lille venn, norge er et dyrt land, og vi skal alle bo og spise og overleve her, uannsett opprinnelse.

 

De som ikke har jobb tar til takke med lavere lønn. Bussjåfører i dag er ikke dårlig betalt. Nå får de enda mer. De finnes mange arbeidssøkende som ville kjørt buss for 250K + tillegg.

 

 

Jeg vet ikke helt hva buss-sjåførene tjener i dag, men til vannlig livsopphold gitt en barnefamilie og bil, trenges det ihvertfall 20.000 kr før skatt for at det skal gå, om ikke 30.000 kr

 

Skal man bo sentralt i dag, så må man ha to inntekter, hvis man ikke tjener veldig mye. To inntekter på 20K gir grei økonomi. En bussjåfør har mer allerede før de fikk lønnstillegg

 

 

 

Særlig over det blir feil. Jeg er meget for å innføre en maks-lønn per time. Alt for mange her i landet som tjener *alt* for mye, og trekker resten av samfunnet med seg.

 

De som tjener "alt" for mye er ressurssterke personer som vil flytte ut av landet hvis ikke kompetansen deres blir verdsatt riktig. Da forsvinner kompetansen ut av landet

 

 

Til sammenligning er en vannlig voksen timeslønn i nederland litt under 60 norske kroner, og de klarer seg også bra til sammenligning.

5959699[/snapback]

 

Et litt annet kostnadsnivå og avgiftsnivå der da. Hva med å lette litt på de usosiale avgiftene her i Norge, slik at bussjåfører og andre kan få mer kjøpekraft uten å bidra til en lønnskarusell. Det har Norge råd til.

Endret av Signatur
Lenke til kommentar
Særlig over det blir feil. Jeg er meget for å innføre en maks-lønn per time. Alt for mange her i landet som tjener *alt* for mye, og trekker resten av samfunnet med seg.

5959699[/snapback]

 

Hvorfor skal ikke arbeidsgiver få konkurrere om de beste kandidatene i form av utbetalt lønn?

Lenke til kommentar
okey, den var kanskje litt drøy, men jeg mener fremdeles at buss dudene er underbetalte i forhold til det arbeidet de gjør, og det ansvaret de har

5959981[/snapback]

Tilbud og etterspørsel. Det er lett å bli bussjåfør, og arbeidsoppgavene er forholdsvis enkle. Dermed vil det være slik at hvis lønnen presses oppover, vil flere være interessert i å bli bussjåfør, og lønnen kan settes til det minimum folk er villige til å jobbe for. Det er underlig at de ikke forstår at ved å kreve absurde lønnsøkninger setter de sin egen jobb i fare. Ikke bedriften, men seg selv, ved at de kan risikere å bli byttet ut med like kvalifisert personell som vil jobbe for lavere lønn.

 

Ansvarsmessig så har de riktignok ansvar for å ikke kjøre passasjerene til døde, men de har ikke noe strategisk ansvar for drift og utvikling av bedriften, og det er ofte slikt ansvar bedriftene er villige til å betale for.

Lenke til kommentar
okey, den var kanskje litt drøy, men jeg mener fremdeles at buss dudene er underbetalte i forhold til det arbeidet de gjør, og det ansvaret de har

5959981[/snapback]

 

Men har vi noen måte å regne hvor mye en skal ha i lønn om en daglig kjører buss med 20 stk, eller taxi med 1 i ?

 

Jeg visste ikke at vi hadde "lønn etter ansvarsområde".

Lenke til kommentar

Unnskyld at jeg sier det, men jeg fatter ikke hvorfor du syter så fært ?

 

Jeg har en kompiss som fikk seg jobb som IT-Konsulent hos Netcom, han tjener mer på 1 time enn jeg gjør på 2. Jeg har utdanning, det har ikke han.

 

Jeg sitter på Fylkes Hus på kontor, han sitter hos netcom på kontor. Jeg har utdanning, han har ikke. Men det er vel ingen grunn å syte av den grunn.

 

La bussjåfører tjene like mye som en industriarbeider, jeg kan ikke se for meg yrket deres er så forbaska gøy.

 

Å er du nå så missfornøyd med at de får "godt" betalt, så kan du jo bli bussjåfør selv, fordi man trenger bare 8 uker utdannelse. De fleste yrkessjåfører som det heter, har utdannelse, og de har vært lærling i 2 år, er du fortsatt ikke fornøyd skal jeg sende deg deres fagplan, så kan du ti stille om det der. Det er bare tåpelig.

 

Min mening...

Endret av Neppe
Lenke til kommentar
På steiner-skolen får auritmi-læreren like mye som den som spiller piano til Oo

5960450[/snapback]

Oo?

 

Bussjåfører er ikke underbetalte. Gode lærere derimot, men det er en helt annen diskusjon.

5960591[/snapback]

Så du syns ikke det krever mer å undervise en klasse (og auritmiklasser er ekstra ille) enn å spille piano?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...