Gå til innhold

Busssjåfører får høyere lønn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Høres merkelig ut. Industriarbeidere kan jeg tenke meg har minst like helsemessig tøff jobb og risikion for skader er nok også større.

 

Industriarbeidere bør helt klart tjene mer, ihvertfall grunnlønnen.

5962334[/snapback]

 

Njaa ? De helsemessige skadene kan ikke sammenlignes med en bussvelt med 40 stk. omboard... ;)

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/01/27/456047.html

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
Høres merkelig ut. Industriarbeidere kan jeg tenke meg har minst like helsemessig tøff jobb og risikion for skader er nok også større.

 

Industriarbeidere bør helt klart tjene mer, ihvertfall grunnlønnen.

5962334[/snapback]

 

Njaa ? De helsemessige skadene kan ikke sammenlignes med en bussvelt med 40 stk. omboard... ;)

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/01/27/456047.html

5962527[/snapback]

 

Nå tenker jeg på vanlig slitasje da ;)

 

Angående ulykker så finnes det vel haugevis med ulykker innen industriarbeid.

Lenke til kommentar

jeg undres....

 

Trådstarter har øyensynelig ikke fått med seg at man kan ta fagbrev som sjåfør, eller vasker ...ops renholder.. Disse utdannelsene krever endel lærlingetid... Men når det er sagt er det flere fagbrevsyrker som ikke er spesielt bra betalt. Blomsterdekoratører har (hadde i alle fall) 36mnd lærlingetid og de sitter med 130 kr timen, hvis de er heldige.

 

Jeg sitter "å runker" på kontor, men jeg drar inn noen 100.000sener i måneden i fortjeneste for bedriften, lagt mer en en industriarbeider gjør uten at jeg tjener "alt for mye" (er fornøyd for all del). Men det er endel andre mennesker som skal ha lønn uten at de jobber den inn (økonomi, adm osv.)

 

(rute)Busslinjene i landet er bestemt av samferdselsdep. og det ytes subsidier. Takstene reguleres også fra sentralt hold. Så lenge det er en tariff er det selskapenes evne til rimelig administrasjon og struktur som avgjør hvilket firmanavn det står på bussene. Bussene og sjåførene er de samme.

 

Begrepet industriarbeder er ikke hva det var, og det er viktig å få med seg. Ulike fag har ulike tariffer, f.eks så tjener ikke sveisere og platearbeidere det samme. Og foresten, er ikke en konstruktør som lager skip en industriarbeider?

 

Og ansvar avlønnes. Selvfølgelig skal en som jobber i en utsatt stillig ha godtgjørelse for dette. Uansett om det er en profesjonell dykker en verditransport sjåfør eller en soldat i utlandstjeneste i krigsområde. Dette graderes selvfølgellig etter grad av fare/ansvar.

 

Også til poenget :)

Lønn må nødvendigvis avregnes i ett system der noen tjener mer en andre og man må argumentere for hvorfor man skal tjene mer en de og de og arbeidsgiver vil på samme måte argumentere lønnen ned. Der er urealistisk å sammenlingne med andre land, ikke bare grunnet politiske avgjørelser som skatt og avgifter, men også fordi vi har ett klima som koster penger (fyring, isolasjon, utgifter i forbindelse med snø).

 

Og en siste ting: det holder ikke med en lønning for en familie hvis man bor usentralt heller. Avhengighet av bil blir en hemsko for dette argumentet og man må gjerne ha to biler hvis begge jobber.

 

-hilsen en FRP stemmende sosisalkapitalist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...