Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hefla: Nødutgangen ved vingene, ja. ;) Sitte helt bakerst kan umulig være kos, det er jo ikke mulig å lene setet bakover engang. Det er forresten ikke "hvem som helst" som får lov til å sitte ved nødutgangene, man må være over en viss alder og være en "erfaren" passasjer, i teorien i hvert fall.

Lenke til kommentar

Schipol kan dø og brenne i helvete. Dårlig transit tid, kommer inn på terminal 1, og flyet går fra terminal 9. "Expected time to walk: 35-40 min". Liksom... hva faen? Kan de ikke ha moving walkways som alle andre normale flyplasser?

 

Et eksempel på hvordan en stor flyplass bør løses, er Atlanta Hartsfield. Syyyykt stor flyplass, men likevel går alt overraskende glatt og effektivt. Ja, den er kjønnsløs, ja, den er kjedelig, og ja, det er mye betong og lange avstander. Men tog hver 30 sekund eller hva det er, moving walkways og kjempebra skilting og ansatte som hjelper deg over alt, hjelper godt.

 

Og SAS går nedenom og hjem. De har falt mellom to stoler - ikke er de billige, og ikke har de service. De har det dårligste fra begger verdener. Og med all den negative omtalen de har fått, går ting på dunken med dem nå, det er jeg sikker på.

 

Og aleksr: ville du ha sittet på klapp eller business over dammen, om du fikk velge?

Lenke til kommentar

Etter å ha vært noen ganger på flyplassen i Addis Abeba har jeg vanskeligheter med å klage på for mange sikkerhetskontroller ved andre flyplasser.

 

Der måtte man vise frem pass og billetter for å i det hele tatt komme inn på flyplassområdet (ventende måtte stille seg bak et gjerde et stykke utenfor utgangen). Deretter må man igjen vise fram det samme for å komme inn på flyplassen + at all bagasjen din blir gjennomlyst (ikke bare håndbagasjen altså). Så kan man sjekke inn og sende fra seg bagasjen. Deretter må man gå til en liten bu og betale en flyplassavgift. Så går man videre og fyller ut et 'ut-kort', hvor man skriver diverse opplysninger om seg selv, hvor lenge man har vært der, hvorfor, osv. Etter dette kan man bevege seg mot ventehallen, men først må man gjennom en passkontroll (hvor man sjekker passet (selvsagt) og ut-kortet), etterfulgt av en liten kontroll noen meter bak hvor det sjekkes at flyplassavgiften er betalt (så har man ikke det må man tilbake gjennom passkontrollen igjen). Så er man endelig en ventehallen, men når man skal videre til flyet må håndbagasjen din gjennomlyses igjen og man må gjennom en metalldetektor som er så kraftig stilt at den reagerer på glidlåser. Etter dette har man bare en sjekk av billetten din før man kan gå på flyet.

 

Man trenger god tid som dere kanskje skjønner. Men så vidt jeg husker er det bygd ny flyplass der nå. Lenge siden jeg har vært der så..

Lenke til kommentar
Etter å ha vært noen ganger på flyplassen i Addis Abeba har jeg vanskeligheter med å klage på for mange sikkerhetskontroller ved andre flyplasser.

 

Der måtte man vise frem pass og billetter for å i det hele tatt komme inn på flyplassområdet (ventende måtte stille seg bak et gjerde et stykke utenfor utgangen). Deretter må man igjen vise fram det samme for å komme inn på flyplassen + at all bagasjen din blir gjennomlyst (ikke bare håndbagasjen altså). Så kan man sjekke inn og sende fra seg bagasjen. Deretter må man gå til en liten bu og betale en flyplassavgift. Så går man videre og fyller ut et 'ut-kort', hvor man skriver diverse opplysninger om seg selv, hvor lenge man har vært der, hvorfor, osv. Etter dette kan man bevege seg mot ventehallen, men først må man gjennom en passkontroll (hvor man sjekker passet (selvsagt) og ut-kortet), etterfulgt av en liten kontroll noen meter bak hvor det sjekkes at flyplassavgiften er betalt (så har man ikke det må man tilbake gjennom passkontrollen igjen). Så er man endelig en ventehallen, men når man skal videre til flyet må håndbagasjen din gjennomlyses igjen og man må gjennom en metalldetektor som er så kraftig stilt at den reagerer på glidlåser. Etter dette har man bare en sjekk av billetten din før man kan gå på flyet.

 

Man trenger god tid som dere kanskje skjønner. Men så vidt jeg husker er det bygd ny flyplass der nå. Lenge siden jeg har vært der så..

5937324[/snapback]

 

 

Det er nok en grunn til at de har så streng kontroll. Masse røvere der nede. :) En annen sak; innsjekket bagasje gjennomlyses også i Norge, ikke bare håndbagasje.

Lenke til kommentar
Det er nok en grunn til at de har så streng kontroll. Masse røvere der nede. :) En annen sak; innsjekket bagasje gjennomlyses også i Norge, ikke bare håndbagasje.

5937336[/snapback]

Ja. Grunnen er en ulidelig trang etter byråkratier.

 

Og de gjennomlyses vel når man sender fra seg bagasjen? Det gjør de sikkert der og. Men de trenger vel en sjekk for at man ikke kan ta meg seg farlige gjenstander inne på flyplassen vet du (men mest for å ha unødvendige sikkerthetssjekker selvfølgelig)

Lenke til kommentar

Hørte her om dagen at sikkerheten ved OSL endelig skal begynne å be folk ta ut sine laptoper ved kontrollen. Dette er jo ganske normalt i andre land, jeg har faktisk gjort dette helt automatisk de siste årene ved OSL (spesielt etter 9/11) og jeg blir alltid sett på som en alien, hihi.

Lenke til kommentar
Etter å ha vært noen ganger på flyplassen i Addis Abeba har jeg vanskeligheter med å klage på for mange sikkerhetskontroller ved andre flyplasser.

 

Der måtte man vise frem pass og billetter for å i det hele tatt komme inn på flyplassområdet (ventende måtte stille seg bak et gjerde et stykke utenfor utgangen). Deretter må man igjen vise fram det samme for å komme inn på flyplassen + at all bagasjen din blir gjennomlyst (ikke bare håndbagasjen altså). Så kan man sjekke inn og sende fra seg bagasjen. Deretter må man gå til en liten bu og betale en flyplassavgift. Så går man videre og fyller ut et 'ut-kort', hvor man skriver diverse opplysninger om seg selv, hvor lenge man har vært der, hvorfor, osv. Etter dette kan man bevege seg mot ventehallen, men først må man gjennom en passkontroll (hvor man sjekker passet (selvsagt) og ut-kortet), etterfulgt av en liten kontroll noen meter bak hvor det sjekkes at flyplassavgiften er betalt (så har man ikke det må man tilbake gjennom passkontrollen igjen). Så er man endelig en ventehallen, men når man skal videre til flyet må håndbagasjen din gjennomlyses igjen og man må gjennom en metalldetektor som er så kraftig stilt at den reagerer på glidlåser. Etter dette har man bare en sjekk av billetten din før man kan gå på flyet.

 

Man trenger god tid som dere kanskje skjønner. Men så vidt jeg husker er det bygd ny flyplass der nå. Lenge siden jeg har vært der så..

5937324[/snapback]

Har vært der jeg også. Det byråkratiet-systemet der møter du alle steder i Midtøsten hvor de har litt mer enn små innenriksflighter. Cairo også. Hverken vår vakt, vår daglige leder eller andre fikk komme til selve innsjekkskrankene engang (med litt små bestikkelser "kan det vel hende" det går fint..)Men egentlig tror jeg bare det er sunt. De vet at de er utsatt, og tar konsekvensene av det.
Lenke til kommentar
Hørte her om dagen at sikkerheten ved OSL endelig skal begynne å be folk ta ut sine laptoper ved kontrollen. Dette er jo ganske normalt i andre land, jeg har faktisk gjort dette helt automatisk de siste årene ved OSL (spesielt etter 9/11) og jeg blir alltid sett på som en alien, hihi.

5937418[/snapback]

 

Dette har vært praktisert tidligere ved OSl også.. hadde et prøveprosjekt på dette for et års tid siden da vi ba alle ta ut laptoppene sine. Mye bedre for oss som satt på røntenmaskinen. Men det ble litt lengre køer, og det taklet ikke flyplass ledelsen. Så de kuttet det ut igjen. Glad for å se at det nå er tilbake.

Lenke til kommentar
Hørte her om dagen at sikkerheten ved OSL endelig skal begynne å be folk ta ut sine laptoper ved kontrollen. Dette er jo ganske normalt i andre land, jeg har faktisk gjort dette helt automatisk de siste årene ved OSL (spesielt etter 9/11) og jeg blir alltid sett på som en alien, hihi.

5937418[/snapback]

 

Dette har vært praktisert tidligere ved OSl også.. hadde et prøveprosjekt på dette for et års tid siden da vi ba alle ta ut laptoppene sine. Mye bedre for oss som satt på røntenmaskinen. Men det ble litt lengre køer, og det taklet ikke flyplass ledelsen. Så de kuttet det ut igjen. Glad for å se at det nå er tilbake.

5937552[/snapback]

Huh? Merkelig, aldri blitt spurt om det jeg (nå hører det jo med at jeg gjør det automatisk hver gang :)). Men du som jobber ved OSL -- hvorfor får vi ikke en business-lane ved sikkerhetskontrollen?

Lenke til kommentar
Hørte her om dagen at sikkerheten ved OSL endelig skal begynne å be folk ta ut sine laptoper ved kontrollen. Dette er jo ganske normalt i andre land, jeg har faktisk gjort dette helt automatisk de siste årene ved OSL (spesielt etter 9/11) og jeg blir alltid sett på som en alien, hihi.

5937418[/snapback]

 

Dette har vært praktisert tidligere ved OSl også.. hadde et prøveprosjekt på dette for et års tid siden da vi ba alle ta ut laptoppene sine. Mye bedre for oss som satt på røntenmaskinen. Men det ble litt lengre køer, og det taklet ikke flyplass ledelsen. Så de kuttet det ut igjen. Glad for å se at det nå er tilbake.

5937552[/snapback]

Huh? Merkelig, aldri blitt spurt om det jeg (nå hører det jo med at jeg gjør det automatisk hver gang :)). Men du som jobber ved OSL -- hvorfor får vi ikke en business-lane ved sikkerhetskontrollen?

5937597[/snapback]

 

Jobber ikke der lengre, jobbet i airport security før. :) Business-lane er kanskje en god ide, hadde det ikke vært for at man ikke skal gjøre forskjell på folk i dette landet. (blir rama-skrik hver gang). En annen ting er at nordmenn aldri leser skilt. Det hadde ramlet inn fulle trøndere og stressa barnefamilier med en gang. ;) (ikke et vondt ord om trøndere)

Lenke til kommentar

Hahaha, genialt svar Wildbill! :!:

 

Husker den gangen jeg måtte bort til AF's kontorer for å ordne en upgrade tidlig en morgen, plutselig kommer det en nokså stresset dame med kofferten sin og posisjonerer seg litt-for-nærme bak meg og mumler noe ang. hvor lang tid de skulle bruke på meg. Til slutt begynte hun å kjefte nokså høylytt (på trøndersk) -- da de spurte hva i all verden det var som hastet svarte hun "æ må sjékk inn til MaLorca snart!".

 

Vi ble alle litt satt ut, damen hadde nemlig prestert å gå gjennom hele OSL (og i hvert fall forbi MyTravel innsjekkingsskranken -- eller hva hun nå skulle fly med) og gått bort til AF's billettkontor (!). Da de svarte at hun måtte bort til innsjekking ble hun sur på oss alle og skrek ut "korforr sa dere ikke det før da!?".

 

Så jeg skjønner poenget ditt veldig godt, Wildbill. :)

Lenke til kommentar

Det du beskriver der er en typisk scene fra hverdagen på OSL... :) Men det er faktisk ikke over alt skiltingen er helt up-to-date på flyplassen, av estetiske grunner faktisk. Men hva er vitsen med skilt når folk ikke leser dem? Var en evig pine å stå å omdirigere folk som konstant går feil på enkelte steder på flyplassen.. for så å måtte forklare på tysk og arabisk hvor de skal gå. Ble litt lei etter en stund. (Snakker hverken tysk eller arabisk.) ;)

Lenke til kommentar
Schipol kan dø og brenne i helvete. Dårlig transit tid, kommer inn på terminal 1, og flyet går fra terminal 9. "Expected time to walk: 35-40 min". Liksom... hva faen? Kan de ikke ha moving walkways som alle andre normale flyplasser?

 

Et eksempel på hvordan en stor flyplass bør løses, er Atlanta Hartsfield. Syyyykt stor flyplass, men likevel går alt overraskende glatt og effektivt. Ja, den er kjønnsløs, ja, den er kjedelig, og ja, det er mye betong og lange avstander. Men tog hver 30 sekund eller hva det er, moving walkways og kjempebra skilting og ansatte som hjelper deg over alt, hjelper godt.

 

Og SAS går nedenom og hjem. De har falt mellom to stoler - ikke er de billige, og ikke har de service. De har det dårligste fra begger verdener. Og med all den negative omtalen de har fått, går ting på dunken med dem nå, det er jeg sikker på.

 

Og aleksr: ville du ha sittet på klapp eller business over dammen, om du fikk velge?

5937148[/snapback]

 

Helt enig med deg det med ATL, utrolig stort flyplass med 6 terminaler (T,A,B,C,D,E). Flyplassen er så stort at det har en egen bane som kjører mellom terminalene (Lovin' it). Ikke så rart at ATL er verdens største flyplass målt i passasjertall (Kilde). Ulempen med ATL er internasjonale ankomster kommer til Terminal E, noe som er sykt langt fra baggage claim i North & South Terminal. I mai åpner ATL sin 5.rullebane og rundt 2010 vil flyplassen utvide med en egeninternasjonalt terminal, btw.

Lenke til kommentar
Hørte her om dagen at sikkerheten ved OSL endelig skal begynne å be folk ta ut sine laptoper ved kontrollen. Dette er jo ganske normalt i andre land, jeg har faktisk gjort dette helt automatisk de siste årene ved OSL (spesielt etter 9/11) og jeg blir alltid sett på som en alien, hihi.

5937418[/snapback]

 

De startet med det idag. Og skiltet var strategisk plassert så man ikke så det før man var nesten fremme ved sjekken. Mange som måtte begynne å rote rundt i sekker og trillekofferter.

 

Slo forøvrig ned i flyet mitt dag. Ved nedstigning til Bergen smalt det sinnsykt og var en skikkelig lyskule ute ved den ene motoren... Merket ingen ting og landet som vanlig, men var litt scary da det skjedde!

Lenke til kommentar

Jeg lurer på en ting anng. sikkerhetssjekken på enkelte flyplasser.

 

Jeg tok flyet fra KSU til Stavanger i går (endelig direktefly!) Kristiansund er en veldig liten flyplass med 2 gates (eller 3...) men akkurat i går var det travelt og mye folk.

 

Da jeg skulle gjennom sikkerhetskontrollen var alt klart, mynter, mobil og alt som kunne gi utslag på maskina lå i bagen min, og laptopen min ble sendt gjennom for seg selv. Jeg går gjennom den der maskin-tingen uten å pipe, men allikevel spør vekterdama om jeg kan "bli med henne"

 

Med å bli med mente hun å gå til sides, og stå på en firkant på gulvet. Jeg måtte stå med armer og ben spredd slik at hu fikk gått over meg med metalldetektor... foran og bak.

 

Jeg syntes ikke dette var noe kjekt. Flaut igrunn, spesielt siden det var så utrolig mye folk der.

 

Da hu gikk over meg med metalldetektoren gav den fra seg små pip5 ganger. Bukseknappen, 2 knapper på lomma mi, smykket mitt og hårstrikket mitt.

 

Jeg lurer på om man velger tilfeldige, eller om hu så noe på maskina jeg gikk igjennom, til tross for at den ikke pep, som fikk henne til å plukke ut meg. Noen som vet?

 

Jeg mistenker at de på denne flyplassen har alt for god tid, og derfor kontrollerer ekstra nøye. Veska til ei dame ble kjørt frem og tilbake 5 ganger liksom. Og før "ta ut laptopen av veska regelen" kom måtte jeg alltid bli med inn på ett rom for at vekteren skulle få gå gjennom veska mi.. men kun på Kristiansund flyplass... Hverken Gardermoen, Stavanger eller Bergen brydde seg om laptopen min :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...