Gå til innhold

Hardware.no søker IKT-lærling


Anbefalte innlegg

Ikke la dette bli en diskusjon rundt forskjellige fag nå, kravene vi har satt til til lærlinger hos oss står klart i artikkelen.

 

Ønsker dere en diskusjon om hvilket it-fag som er "best" får dere lage dere en egen diskusjon rundt det.

 

WiSLE: Neppe, det er per i dag ingen fra Oslo som har vært lærlinger hos oss. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tro hva du vil, man får like god IKT-kompetanse på serviceelektronikk, dessuten har jeg  ikke reparert en eneste kopimaskin siden jeg begynte. Man lærer å sette opp og vedlikeholde servere og nettverk, samt vet man mer om hva som foregår inne i utstyret.

5984243[/snapback]

 

Jeg har gått vk2 serviceel og vi hadde mesteparten av læreplanen vår fra ikt drft + mye hw. Så hw.no hadde ikke tapt noe på og ta en vk2 serviceel in som lærling! Jeg har litt over et halvt år igjenn før jeg er ferdig som lærling og det er utrolig hvor mye en lærer på de første 6mnd!

 

Vel lykke til til både hw og den eventuelle lærlingen! :thumbup:

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
hei, hva mener dere med Kompetanse på Linux

 

Grunnen til at vi nevner Linux-kompetanse er at vi jobber mye med Linux hver eneste dag, og bruker det på alle våre servere som står i produksjon. Legg merke til at man ikke må oppfylle alle punktene som er listet opp, men at dette er de kriteriene vi vil vektlegge når vi skal velge aktuelle kandidater.

 

Det er ikke nødvendig å diskutere hva som er best av IKT-driftsfag og serviceelektroniker. Sistnevnte er definitivt mer maskinvarerettet enn IKT-driftsfag, men jeg er usikker på hvor stor forskjellen er og om det er noen praktisk konsekvens for læretiden. Kommer tilbake med mer informasjon når jeg har lest læreplanen til serviceelektroniker.

 

Alle som sender inn søknad får en bekreftelse i retur når jeg har mottatt søknaden.

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

Da jeg gikk på Vk2 Serviceelektronikk var Windows 2000 Server pensum (Sikkert Windows 2003 Server nå). MS Office ble brukt daglig (Tok datakortet) i tillegg til at vi brukte tid på å lære linux (RedHat Linux eller Suse Linux). Vi hadde også en periode hvor vi lærte html koding.

Lenke til kommentar
Syntes det var veldig høye efaringer som ønskes:

 

Følgende kvaliteter vil bli vektlagt hos deg som søker:

- Du må ha fullført VK1 IKT-driftsfag

- Interesse for datateknologi

- Kompetanse på Linux

- Erfaring med et eller flere av disse emnene: PHP, MySQL, XHTML, CSS

- Pliktoppfyllende og moden

 

Er ikke dette emner man skal lære under lærlingperioden?

5984071[/snapback]

Syns ikke det var altfor høye krav.

Det meste av dette kan jeg fra før av (med unntak av Linux som jeg ikke har brukt så mye). Og jeg går ikke IKT.

5984423[/snapback]

 

Nei...dukan det, jegkan det, men hva med resten av 90% som går ut av ikt som ikke kan det?

Lenke til kommentar
Syntes det var veldig høye efaringer som ønskes:

 

Følgende kvaliteter vil bli vektlagt hos deg som søker:

- Du må ha fullført VK1 IKT-driftsfag

- Interesse for datateknologi

- Kompetanse på Linux

- Erfaring med et eller flere av disse emnene: PHP, MySQL, XHTML, CSS

- Pliktoppfyllende og moden

 

Er ikke dette emner man skal lære under lærlingperioden?

5984071[/snapback]

Syns ikke det var altfor høye krav.

Det meste av dette kan jeg fra før av (med unntak av Linux som jeg ikke har brukt så mye). Og jeg går ikke IKT.

5984423[/snapback]

 

Nei...dukan det, jegkan det, men hva med resten av 90% som går ut av ikt som ikke kan det?

5985684[/snapback]

 

 

 

vel, har tanken slått dere at en arbeidsgiver ikke er ute etter disse 90% som ikke kan grunnleggende ting innenfor faget, men heller de som sitter inne med litt flere kunnskaper? *sigh* Tviler på at noen av dere som faktisk skal søke tjener på å sitte her på forumet og diskutere, send heller en søknad og se hvordan det går.. :)

Lenke til kommentar
vel, har tanken slått dere at en arbeidsgiver ikke er ute etter disse 90% som ikke kan grunnleggende ting innenfor faget, men heller de som sitter inne med litt flere kunnskaper? *sigh* Tviler på at noen av dere som faktisk skal søke tjener på å sitte her på forumet og diskutere, send heller en søknad og se hvordan det går.. :)

5985737[/snapback]

 

Sier ordet en lærlingplass deg noe?

Lenke til kommentar
vel, har tanken slått dere at en arbeidsgiver ikke er ute etter disse 90% som ikke kan grunnleggende ting innenfor faget, men heller de som sitter inne med litt flere kunnskaper? *sigh* Tviler på at noen av dere som faktisk skal søke tjener på å sitte her på forumet og diskutere, send heller en søknad og se hvordan det går.. :)

5985737[/snapback]

 

Sier ordet en lærlingplass deg noe?

5985895[/snapback]

 

 

Greit nok det, men det betyr ikke at man ikke velger personer med gode forkunnskaper framfor personer som ikke kan så mye av faget i utgangspunktet :roll: kanskje det at man har tilegnet seg gode kunnskaper innen faget også er et tegn på at man er motivert, evt. har lett for å ta til seg kunnskap på det aktuelle området?

 

Men for all del, diskuter i vei, skal ikke søke uansett jeg :)

Lenke til kommentar
vel, har tanken slått dere at en arbeidsgiver ikke er ute etter disse 90% som ikke kan grunnleggende ting innenfor faget, men heller de som sitter inne med litt flere kunnskaper? *sigh* Tviler på at noen av dere som faktisk skal søke tjener på å sitte her på forumet og diskutere, send heller en søknad og se hvordan det går.. :)

5985737[/snapback]

 

Sier ordet en lærlingplass deg noe?

5985895[/snapback]

 

 

Greit nok det, men det betyr ikke at man ikke velger personer med gode forkunnskaper framfor personer som ikke kan så mye av faget i utgangspunktet :roll: kanskje det at man har tilegnet seg gode kunnskaper innen faget også er et tegn på at man er motivert, evt. har lett for å ta til seg kunnskap på det aktuelle området?

 

Men for all del, diskuter i vei, skal ikke søke uansett jeg :)

5986573[/snapback]

 

Det er helt korrekt.

Enver arbeidsgiver vil jo ansette de som faktisk kan noe og er motiverte. Har du null kjennskap til linux, null kjennskap til programmering så blir det litt tynt når man har en jobb som består av serverdrift på linux og programmering - uavhengig om det er som lærling eller vanlig fulltidsannsatt.

Man skal ha 1 år lære og 1 år verdiskapning som lærling, kan man ingen ting av det bedriften driver med å blir det vanskelig å lære det man trenger på 1 år, og om man gjør det så vil man fremdeles i slutten ha bidratt med mindre enn en som hadde bedre forkunnskaper.

 

Det er ingen krav om at man må akseptere hvem som helst bare man utlyser en lærlingestilling :)

Lenke til kommentar
Følgende kvaliteter vil bli vektlagt hos deg som søker:

- Interesse for datateknologi Check

- Kompetanse på Linux Check

- Erfaring med et eller flere av disse emnene: PHP, MySQL, XHTML, CSS Check

- Pliktoppfyllende og moden Check, tror jeg

- Du må ha fullført VK1 IKT-driftsfag argh...

 

Drømmelærlingplassen. Har av og til fundert litt på hvorfor jeg valgte almenn og ikke IKT Driftsfag. :/

Lenke til kommentar
Gjelder dette bare de som fullfører IKT-driftsfag denne våren? Jeg snuser litt på om jeg skal søke selv, men jeg fullførte IKT-Driftsfag for 3 år siden så jeg lurer på om jeg kan søke eller ikke.

5985262[/snapback]

Jeg jobber som lærling hos HW i dag, og jeg begynte ikke med en gang jeg gikk ut av VK1. Jeg valgte heller påbygning for å få meg studiekompetanse, og etter det begynte jeg på et bachelor-studie før jeg startet her. Så ja, du kan absolutt sende inn en søknad.
Lenke til kommentar

Jeg har nå lest igjennom læreplanen for VKII/Bedrift Serviceelektroniker. Ut i fra denne ser jeg at vi mye av det som står nevnt i læreplanen på en eller annen måte kan dekkes av det vi arbeider med til daglig fordi læreplanen er svært lite spesifikk. Læreplanen bruker aktivt ord som "system", "nettverk" og "IKT", men dette er jo veldig vide begreper som passer inn på svært mange arbeidsplasser i dag.

 

Det som gjør meg mest usikker på om vi kan gå god for en lærlingeplass innen serviceelektronikk-yrket er to momenter:

- Vi arbeider mye med programvare og programvareutvikling. Dette mener jeg er en avsporing i forhold til det begrepet "Serviceelektronikk" innebærer

- I læreplanen står det blant annet

Å installere, drifte, reparere og vedlikeholde elektronisk og datateknisk utstyr og systemer krever god fagkunnskap om analog- og digitalteknologi og forståelse av hvordan den fungerer.

Vi arbeider minimalt med analog teknologi på annet enn brukernivå i vår hverdag.

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...