Gå til innhold

Hardware.no søker IKT-lærling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor mange søkte sist gang i 2003, da dere trengte en lærling i HW??

5996742[/snapback]

 

Det var ikke jeg som håndterte søknadene i 2003 og 2004, men så vidt jeg husker fikk Tor Henning Ueland lærlingeplass hos oss fordi han kjente til oss fra før og hadde lyst til å jobbe her. I 2004 og 2005 gikk vi mer aktitivt ut med utlysing av lærlingeplassen. Hvor mange som søkte disse årene er jeg usikker på, men i år har vi allerede mottatt 9 søknader.

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar
9 søknader er veldig få søknader i grunn. Kanskje fordi dere har satt såpass tydelige krav til hva dere ønsker av kandidaten?

 

Jeg vet ikke hvor mange søkere det er normalt å få på læreplasser, men med tanke på at vi ikke har gått ut i aviser, på Finn.no, etc. så forventer vi ikke å få inn bøttevis. Det er også noe av grunnen til at vi sier tydelig hva vi ønsker oss. Det er bedre å få 5 bra søknader, enn 50 varierte. Vi skal jo tross alt bare ansette én person :-)

 

Vet du noe om hvor mange søknader det er vanlig å få? Er jo selvsagt interessant å vite i forhold til om man bør annonsere i avisen også.

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

Nå er vel Bergen Kommune en noe større bedrift enn hardware online er også, da, og de tar sikkert inn flere enn bare en lærling, så det er ikke så rart at de får flere søkere.

 

Personlig synes jeg at det fint at det er få søkere, da er det lettere å skille seg ut fra de andre og "vinnersjangsene" øker. :!:

Lenke til kommentar
Hvor mange søkte sist gang i 2003, da dere trengte en lærling i HW??

5996742[/snapback]

 

Det var ikke jeg som håndterte søknadene i 2003 og 2004, men så vidt jeg husker fikk Tor Henning Ueland lærlingeplass hos oss fordi han kjente til oss fra før og hadde lyst til å jobbe her. I 2004 og 2005 gikk vi mer aktitivt ut med utlysing av lærlingeplassen. Hvor mange som søkte disse årene er jeg usikker på, men i år har vi allerede mottatt 9 søknader.

 

Mvh,

Amund

6002549[/snapback]

 

2005, når Tor Henning var ferdig, var første året det ble annonsert etter lærling.

I 2004 når jeg søkte var det ingen stilling. Jeg vet heller ikke helt hvor mange som kom i fjor, men det var nok noe lignende som i år, som nok skyldes at man da og stilte litt krav til kunnskaper utenfor det man normalt lærer på skolen.

Lenke til kommentar
Nå er vel Bergen Kommune en noe større bedrift enn hardware online er også, da, og de tar sikkert inn flere enn bare en lærling, så det er ikke så rart at de får flere søkere.

 

Personlig synes jeg at det fint at det er få søkere, da er det lettere å skille seg ut fra de andre og "vinnersjangsene" øker.  :!:

6016821[/snapback]

 

Bergen Kommune er en større bedrift, og tar vel inn et par lærlinger om gangen, men så er også hw.no en veldig attraktiv bedrift å få ha lærlingtiden sin hos.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vi har ansatt en lærling i IKT-driftsfag fra Telemark som begynner i midten av august. Siden han ikke har startet enda har jeg ikke lyst til å oppgi noe navn, men dere kommer helt sikkert til å høre mye fra han utover høsten ettersom han blir en viktig medspiller på "driftslaget".

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

En ting jeg har lurt litt på. Hvorfor krever dere linux kompetanse og css,php,html kompetanse ++++

 

Det står ikke i læreplanen for ikt driftsfag en gang.... vi fikk aldri lære noen av de tingene.

Var så vidt innom html og det var dette:

dere må starte med <html> alltid

og slutte av sia med </html>

det som er mellom <body> og </body> er selve siden...

 

Thats it!

 

Så det bra at de endelig gjør om den biten på skolen... lærplanen for ikt driftsfag må ha vært uforandra i rundt 20år minst.... eneste de skifter ut er litt småoppgraderinger som microsoft har gjort (altå bytta ut 98 med xp o.l)

Lenke til kommentar

Vi er en nettavis som kjører alt av servere på linux, og siden vi og driver med utvikling av nettsidene våre må vi nesten ha personer som har kjennskap til akkurat det.

 

Det skal jo forøvrig nevnes at når jeg tok IKT var vi både innom Windows, Novell og en god del med Linux, samt mye webutvikling med ASP. For min del var hele eksamensoppgaven utvikling av nettside i ASP, så hvordan skolene velger å legge opp utdanningen er veldig forskjellig fra skole til skole.

 

Selve faget er forøvrig ikke mer enn 5-7 år gammelt så at læreplanen er 20 år gammel stemmer nok ikke helt ;)

Lenke til kommentar

Det som også kan være verdt å merke seg med jobbsøknader er at det ikke er noen bedrifter som nekter deg å søke selv om du ikke oppfyller alle krav i annonseteksten. Dersom man er fleksibel og lærevillig er det mye av denne kunnskapen som læres raskt.

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Vi er en nettavis som kjører alt av servere på linux, og siden vi og driver med utvikling av nettsidene våre må vi nesten ha personer som har kjennskap til akkurat det.

 

Det skal jo forøvrig nevnes at når jeg tok IKT var vi både innom Windows, Novell og en god del med Linux, samt mye webutvikling med ASP. For min del var hele eksamensoppgaven utvikling av nettside i ASP, så hvordan skolene velger å legge opp utdanningen er veldig forskjellig fra skole til skole.

 

Selve faget er forøvrig ikke mer enn 5-7 år gammelt så at læreplanen er 20 år gammel stemmer nok ikke helt ;)

6525285[/snapback]

Dere må ha vært heldige....

Vi fikk ikke noen slike ting vi :thumbdown:

Lenke til kommentar

Lærte ikke noe slikt vi heller. Det vi lærte av "nytte" gjennom året var å sette sammen en PC fra et byggesett og installere Windows på den. I tillegg lærte vi en del om Flash 5 siden læreren var flash-frelst og har laget tidenes styggeste hjemmeside.

 

Var mye bortkastet tid det ja.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
En ting jeg har lurt litt på. Hvorfor krever dere linux kompetanse og css,php,html kompetanse ++++

 

Det står ikke i læreplanen for ikt driftsfag en gang.... vi fikk aldri lære noen av de tingene.

Var så vidt innom html og det var dette:

dere må starte med <html> alltid

og slutte av sia med </html>

det som er mellom <body> og </body> er selve siden...

 

Thats it!

 

Så det bra at de endelig gjør om den biten på skolen... lærplanen for ikt driftsfag må ha vært uforandra i rundt 20år minst.... eneste de skifter ut er litt småoppgraderinger som microsoft har gjort (altå bytta ut 98 med xp o.l)

6524407[/snapback]

 

Det stemmer det der. Hvis du skal jobbe på en skole og bytte passord for elever annenhver dag.

 

En lærlingetid i IKT-driftsfag kan man se på to nivåer:

1. Standard

For de som ikke kan annet enn det som stod i de totalt 300 sidene som er pensum, og som ikke egner seg til noe særlig annet enn enkel drift og installasjon av nye maskiner, samt support.

2. Videregående

For de som ikke lærer noe på IKT-driftsfag fordi de kan alt man går igjennom fra før, men som må gå den linjen for å kunne få fagbrevet. Disse kan utføre mye mer avanserte driftsoppgaver samt at de også får regne med å jobbe med saker som er mye mer interessante enn de som bare seiler gjennom og tror de får en kongejobb ved å bare kunne pensumet.

 

En lærling som håper på jobb i en bedrift som HW.no må kunne regne med at det er betydelig høyere krav enn det som er standard.

 

I min lærlingetid i IKT-driftsfaget var jeg ikke så veldig mye i nærheten av det som var pensum. Det var faktisk et stort problem å få gjennomført alt som skulle gjennomføres i opplæringshåndboka, fordi de var så banalt enkle at ingen hadde bruk for det. Skolen var ikke så veldig annerledes, det vi "lærte" fulgte langt fra alltid pensum, og var mer inspirert av hva lærerne kunne og ville lære oss. Husker fortsatt de gode gamle nettverkstimene med innføring i bruk av Spraydate og leksjoner om Rune Rudberg :no:

 

Flott at dere tar inn folk fra Telemark, beste stedet som er :thumbup:

 

ups, åssen i <beep> havna jeg inne i denne tråden? dette var jo megabump, jeg trodde jeg var i den nye jeg..

Moderator: skyt meg :cry:

Endret av Wraith
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...