Gå til innhold

"BCD to seven segment driver" har jeg koblet feil?


Anbefalte innlegg

heisan

har fått tak i en "74LS47N" IC, og jeg har et "sju segment display".

 

Har koblet det slik:

 

 

men det funker ikke.

har prøvd og bytte "bryterdirekte" til gnd, skjer ikke noe...

 

Har prøvd litt fram og tilbake, men den vil ikke funke. noe jeg gjør feil? noe jeg har missforstått?

 

strømforsyningen jeg har, er en liten boks jeg fikk fra skolen. spenningen ut er 5V.

 

jeg fikk det til og funke på skolen, men der hadde vi spesielle "trenings brett" vi brukte, men skulle jo ikke ha noe og si det...

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ble litt overasket.. jeg prøvde, med de samme brytere osv., en XOR port, og da sto LED'en jeg hadde satt på utgangen og blinket svakt.

foresten var det bare en av brytere som gjorde at den lyste, den andre gjorde bare blinkingen større el. mindre... :doh:

 

kanskje det ikke er meningen at man skal sette vanlige brytere rett til ingangen på slike logiske kretser?

at det blir "kontakt prell", som det står i elektronikk boka...

noen måte og løse det på?

 

:)

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

Har faktisk hatt problemer med det samme selv med bruk av brytere før slike kretser.

 

Bruk en Schmith trigger (ved hjelp av 72LS14) til å lage firkantpulser og lag deretter 4 vipper der hver av vippene gir et signal til A, B, C og D inngangene på dekoderen.

 

Da vil 7-segmentet telle automatisk. Du må i tillegg legge inn en OG-port for å resette vippene slik at 7-segmentet ikke går over 9.

Endret av Pallesen
Lenke til kommentar

7447 kretser skal ha open drain utgang dvs de kobler kun til GND når de er på.

Felles linja på displayet går også til GND så her skal det ikke gå an å få noe strøm igjennom. (hvor skulle den da komme fra? )

 

Enten trenger du en annen driver krets (uten open drain),

eller et annet 7 segment

og/eller så er segmentet koblet feil.

 

 

Felles linja på displayet må gå til 5V for denne driver kretsen, og det trenges trolig også seriemotstander for å ikke svi av diodene eller driverkretsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...