Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Nei, det er ikke forsent. Men du bør være veldig kjapp. Jeg tor det var noen her i tråden som sa at i AFS så er som regel plassene til Usa opptatt. Jeg har søkt der selv og venter på svar om jeg blir godkjent :)

 

Rart og tenke på at det er ett år siden jeg sendte inn min søknad. Og nå skal jeg gå å legge meg i senga mi på andre siden av jorda.. :p

 

Ja, det må være rart. Hvordan går det? Trives du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreldrene mine lar meg ikke dra, jeg aner ikke hva jeg skal gjøre :'(

Er det noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan prøve å overtale dem?

 

Begrunnelsen deres var at da kom jeg bare til og bo hjemme 1,5 år til. Og så begynte de å prate om "ja det er liksom så fælt å bor her hjemme med oss da?" Snakk om å ta ting ille opp!

 

Syns det er litt urettferdig, jeg er jo rene engelungen.. Nesten 6 i snitt, hjelper til masse hjemme, driver ikke og fester eller noen ting... Og mye av dette har jeg gjort bevisst kun for å få lov til å dra på utveksling!

Endret av acquiesce
Lenke til kommentar

Foreldrene mine lar meg ikke dra, jeg aner ikke hva jeg skal gjøre :'(

Er det noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan prøve å overtale dem?

 

 

da er vi to.. eller, jeg skulle egentlig, men dagen før jeg skulle melde meg på var det plutselig for dyrt. da var det ingen bønn lengre, enda jeg kom med et billigere forslag. problemet, eller det somer komisk her, er at jeg vet mor får julegave av far til 20-30 000. ojojoj, der snakker vi prioritering -.-

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke forsent. Men du bør være veldig kjapp. Jeg tor det var noen her i tråden som sa at i AFS så er som regel plassene til Usa opptatt. Jeg har søkt der selv og venter på svar om jeg blir godkjent :)

 

Rart og tenke på at det er ett år siden jeg sendte inn min søknad. Og nå skal jeg gå å legge meg i senga mi på andre siden av jorda.. :p

 

Ja, det må være rart. Hvordan går det? Trives du?

Det føles veldig rart, men jeg angrer ikke et sekund! :D

 

Jeg har det kjempe bra, bor i en liten by i Oregon, men 10k innbyggere, sammen med 11 andre utvekslingsstudenter. Det høres kanskje mye ut, men jeg vil si at det gjør utvekslingen bedre! :D

 

Men når du velger organisasjon, så vil jeg be deg holde deg unna Explorius. Jeg synes de er en rotete organisasjon, og de brukte laaaang tid på å finne plass til meg. Jeg fikk vite at jeg skulle ta flyet hit en dag før. Og organisasjonen min her i USA, ICES, er også veldig rotete...

 

Foreldrene mine lar meg ikke dra, jeg aner ikke hva jeg skal gjøre :'(

Er det noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan prøve å overtale dem?

 

 

da er vi to.. eller, jeg skulle egentlig, men dagen før jeg skulle melde meg på var det plutselig for dyrt. da var det ingen bønn lengre, enda jeg kom med et billigere forslag. problemet, eller det somer komisk her, er at jeg vet mor får julegave av far til 20-30 000. ojojoj, der snakker vi prioritering -.-

Hmm, det er ikke SÅ dyrt... Skaff deg en jobb NÅ. Spar opp penger, så spør du foreldre/besteforeldre om du kan låne. Så kan du også søke stipend, Lånekassen gir meg ca 52k. Du kan også søke stipend andre steder, bare google litt. Ellers kan du vurdere Rotary. Det er mye billigere, og de gir deg penger mens du er her.

Lenke til kommentar

Foreldrene mine lar meg ikke dra, jeg aner ikke hva jeg skal gjøre :'(

Er det noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan prøve å overtale dem?

 

Begrunnelsen deres var at da kom jeg bare til og bo hjemme 1,5 år til. Og så begynte de å prate om "ja det er liksom så fælt å bor her hjemme med oss da?" Snakk om å ta ting ille opp!

 

Syns det er litt urettferdig, jeg er jo rene engelungen.. Nesten 6 i snitt, hjelper til masse hjemme, driver ikke og fester eller noen ting... Og mye av dette har jeg gjort bevisst kun for å få lov til å dra på utveksling!

 

Ja, jeg skjønner at du synes det er urettferdig, men hold håpet oppe. Jeg tror at du kan dra hvis du presser på. Nevn det du sa her, mange som ikke drar angrer resten av livet, hvem sier at du skal flytte ut om akkurat 1,5 år? Det kan hende noe dukker opp så du bor lengre hjemme. Spørr om foreldrene dine vil at du skal bo hjemme til du er 30? Si at de ikke bør være så egoistiske?

 

Ja, bare noen forslag. jeg hadde ei venninne som heller ikke fikk lov, men hun fikk overtalt de etter en stund. Bare det at hun bestemte seg for at hun ikke ville likevel...

 

Har du ikke noen i familien (tante, onkler, besteforeldre?) som kan være med å støtte deg?

Ikke gi deg, hvis dette er noe du vikrelig vil får du det til :)

Jeg ville kanskje kanskje begynt å sende inn søknad nå

Lenke til kommentar

Hovedgrunnene til at jeg drar er at man forbedrer engelsken sin veldig, noe som bare blir viktigere og viktigere. Så er det ikke så mange sjanser man får i livet til å kunne bo sammen med en amerikansk familie og virkelig få oppleve en annen kultur på den måten. Og det å studere et år i utlandet gjør vgs mye kortere, og til slutt; Norge har et ganske unikt tilbud med at man får så mye støtte fra staten til utveksling, da blir det nesten dumt å ikke benytte seg av dette tilbudet. :)

 

Du kan jo nevne noe av dette. Så kan du, hvis de fortsatt er så bestemt på det, si at du kan betale det selv, du kan få deg en jobb eller ta et studielån.

 

Hvordan kan de bruke "så du skal bare bo her i 1,5 år til da altså?" som et argument? Kaster de deg ut når du er 18 eller har du selv sagt at du skal flytte ut når du blir 18? Jeg tror det er vanlig å bo hjemme et par år etter at man har blitt 18 år, spesielt siden det er en fordel å ha minst mulig utgifter mens man holder på å studere.

Lenke til kommentar

Foreldrene mine lar meg ikke dra, jeg aner ikke hva jeg skal gjøre :'(

Er det noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan prøve å overtale dem?

 

Begrunnelsen deres var at da kom jeg bare til og bo hjemme 1,5 år til. Og så begynte de å prate om "ja det er liksom så fælt å bor her hjemme med oss da?" Snakk om å ta ting ille opp!

 

Syns det er litt urettferdig, jeg er jo rene engelungen.. Nesten 6 i snitt, hjelper til masse hjemme, driver ikke og fester eller noen ting... Og mye av dette har jeg gjort bevisst kun for å få lov til å dra på utveksling!

 

Sånn går det når du har opparbeidet ett forhold til foreldrene dine hvor de trenger deg og du prøver alt for mye å være voksen.

 

Hadde du kanskje ikke vært dette engelbarnet ville de kanskje lære deg en lekse ved å sende deg bort slik at du blir takknemelig for hva du har hjemme eller de kunne sendt deg bort fordi de rett og slett vil ha ett års pause fra deg.

Lenke til kommentar

Sitter nå med søknaden min til Explorius, og herlighet det er jo litt å gjøre! Er i en periode full av heldagsprøver og diversediverse, er litt stressa. Så har et par spørsmål jeg tenkte å spørre dere om. Kommer vel til å sende Explorius en mail om nr 2 og 3 med mindre noen her har peiling.

 

1. HVA skriver dere i brevet? Skal skrive 2 A4 sider hvor jeg forteller om meg og min familie. Sliter litt med å komme igang. Noen tips?

 

2. Skal også fylle inn karakterene mine fra 9. og 10. klasse, og 1. vgs om jeg fikk de karakterene tidlig nok (noe jeg ikke gjør). På skjemaet "Transcript of grades" er det tre kolonner for karakterer, skal jeg bare fylle inn karakterene for vårterminen i 9. og 10.klasse, ikke høstterminen? Skal også fylle inn "hours per week", hvordan finner jeg ut hvor mange timer i uka jeg har hatt de forskjellige fagene?

 

3. På "Transcript of grades" skal jeg og fylle inn "Current Grade Level". Betyr det hvilket klassetrinn jeg nå går i? Tenkte å spørre om det, bare for sikkerhets skyld :p

 

Hadde vært supert om noen har noe å si om dette :)

Lenke til kommentar

Foreldrene mine lar meg ikke dra, jeg aner ikke hva jeg skal gjøre :'(

Er det noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan prøve å overtale dem?

 

Begrunnelsen deres var at da kom jeg bare til og bo hjemme 1,5 år til. Og så begynte de å prate om "ja det er liksom så fælt å bor her hjemme med oss da?" Snakk om å ta ting ille opp!

 

Syns det er litt urettferdig, jeg er jo rene engelungen.. Nesten 6 i snitt, hjelper til masse hjemme, driver ikke og fester eller noen ting... Og mye av dette har jeg gjort bevisst kun for å få lov til å dra på utveksling!

Jeg hadde også problem med å overtale foreldrene mine til å la meg dra, men det gikk tilslutt og jeg har nå søkt med afs. Mitt beste råd er å ta det opp mye med foreldrene dine, og å gjøre det på de rette tidspunktene. Da jeg begynte å snakke med mamma om det i fjord vinter sa hun tvert nei, men når hun sjønte at dette faktisk var noe jeg virkelig ønsket, og ikke bare ett innfall begynte hun å høre litt mer etter. Jeg fortalte henne mye om hvorfor jeg ville, og hva jeg hadde hørt fra andre. Jeg tror problemet til foreldrene ofte er at de er redde for at noe skal gå galt, i alle fall gjaldt det mine, så det kan være lurt å vise dem litt orginisasjoner, utvekslingsblogger osv, da føler de seg kanskje litt tryggere. Bruk det at du alltid har vært snill for det de er verdt. "Jeg har alltid vært ærlig med dere, og dette er noe jeg virkelig ønsker osv". Det er ikke umulig å overtale dem bare du spiller kortene dine riktig. Lykke til med overtalingen.

Lenke til kommentar

Sitter nå med søknaden min til Explorius, og herlighet det er jo litt å gjøre! Er i en periode full av heldagsprøver og diversediverse, er litt stressa. Så har et par spørsmål jeg tenkte å spørre dere om. Kommer vel til å sende Explorius en mail om nr 2 og 3 med mindre noen her har peiling.

 

 

Stakkars deg som valgte Explorius. Jeg bare vil fortelle deg at frem til du sitter på flyet til USA vil det garantert være mye stress og komplikasjoner med organisasjonen, bare så du vet det.

Lenke til kommentar

Ingen av de statene du nevner ligger på vestkysten, just sayin' :)

 

Jeg anbefaler deg å søke over hele USA, og jeg orker ikke forklare hvorfor, da vi har svart på det veldig mange ganger tidligere.

 

Tenkte meg at dette svaret ville komme.

Grunnen til at jeg vil komme til noen av statene der er på grunn av interesser. Liker naturen, ski og vil oppleve det "skikkelige" amerika ( vekker sikkert mye kritikk dette).

Lenke til kommentar

Hva som er skikkelig amerika er vel litt individuelt, men det er ikke noe galt i å ønske seg de statene du nevnte, men bare anbefaler å holde seg unna statsgarantier. Jeg hadde ikke statsgaranti, men jeg reiste med Speak og der kunne vi ønske 7 stater gratis. Jeg valgte bevisst bort sørstatene, men jeg havnet hos en kristen familie i Georgia. Hadde mitt beste år, og elsker vertsfamilien min. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...