Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Jepp, det vekker kritikk hos meg. For hvordan vil du, som mest sannsynlig aldri har vært der borte kunne definere det ekte USA?

 

Det er som om du har sett hundrevis av ølreklamer rundt om, og kan uten å smake på de forskjellige øltypene definere hvilken som er den ekte.

 

Har vert i USA + kjenner amerikanere fra ulike stater, så er ikke slik som du beskriver det.

Er dog som MartinF beskriver det, individuelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter nå med søknaden min til Explorius, og herlighet det er jo litt å gjøre! Er i en periode full av heldagsprøver og diversediverse, er litt stressa. Så har et par spørsmål jeg tenkte å spørre dere om. Kommer vel til å sende Explorius en mail om nr 2 og 3 med mindre noen her har peiling.

 

 

Stakkars deg som valgte Explorius. Jeg bare vil fortelle deg at frem til du sitter på flyet til USA vil det garantert være mye stress og komplikasjoner med organisasjonen, bare så du vet det.

 

Nå er det da ikke sikkert det blir slik til ham, selv om du opplevde det...

Lenke til kommentar

 

Nå er det da ikke sikkert det blir slik til ham, selv om du opplevde det...

 

Selvfølgelig er det ikke sikkert dette skjer han/henne. Men det er lurt å tenke over disse tankene, det er ytterst få som tenker tanken at det kan gå ille for akkurat deg!

Jeg var uheldig med absolutt alt og er hjemme igjen nå, noe jeg er inderlig glad for. Jeg kunne i denne tråden utelukkende snakke negativt om alt som har med utveksling å gjøre, nettop fordi jeg har hatt en dårlig opplevelse.

 

Men jeg velger heller å gi konstruktiv kritikk/tips til dere som skal dra.

 

Ikke gå rundt å tro dette skal bli et lett år, jeg trodde ikke året skulle bli det heller. Men at alle ting som kunne gå galt, gikk galt hadde jeg ikke regnet med.

Vær forberedt på absolutt alt! Og tenk nøye igjennom at dette er et godt valg for akkurat deg. Organisasjonene som har noen det går dårlig med pga av samarbeidsorganisasjonen, velger ofte å dysse ned de det ikke går særlig bra med. Nettopp av den grunn at de ikke vil ha et dårlig rykte, og det er derfor vi sjelden hører om de dårlige historiene fra selve organisasjonen.

 

Ja, for å summere opp. Selvfølgelig går det sikkert bra med han/henne, men alle MÅ tenke tanken på at alt kan gå ad undas. Selv om det er liten odds, og det er som å vinne et dårlig lotteri.

God natt.

Lenke til kommentar

Sitter nå med søknaden min til Explorius, og herlighet det er jo litt å gjøre! Er i en periode full av heldagsprøver og diversediverse, er litt stressa. Så har et par spørsmål jeg tenkte å spørre dere om. Kommer vel til å sende Explorius en mail om nr 2 og 3 med mindre noen her har peiling.

 

 

Stakkars deg som valgte Explorius. Jeg bare vil fortelle deg at frem til du sitter på flyet til USA vil det garantert være mye stress og komplikasjoner med organisasjonen, bare så du vet det.

 

Nå er det da ikke sikkert det blir slik til ham, selv om du opplevde det...

 

Jeg skal garantere deg at det blir komplikasjoner. Alle her inne har hatt dårlige erfaringer, og jeg har pratet med folk utenom forumet, og har såvidt truffet noen som har vært fornøyde med Explorius' service. Jeg sier det ikke for å være slem :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sitter nå med søknaden min til Explorius, og herlighet det er jo litt å gjøre! Er i en periode full av heldagsprøver og diversediverse, er litt stressa. Så har et par spørsmål jeg tenkte å spørre dere om. Kommer vel til å sende Explorius en mail om nr 2 og 3 med mindre noen her har peiling.

 

 

Stakkars deg som valgte Explorius. Jeg bare vil fortelle deg at frem til du sitter på flyet til USA vil det garantert være mye stress og komplikasjoner med organisasjonen, bare så du vet det.

 

Nå er det da ikke sikkert det blir slik til ham, selv om du opplevde det...

 

Jeg skal garantere deg at det blir komplikasjoner. Alle her inne har hatt dårlige erfaringer, og jeg har pratet med folk utenom forumet, og har såvidt truffet noen som har vært fornøyde med Explorius' service. Jeg sier det ikke for å være slem :)

 

+1

Lenke til kommentar

Hva som er skikkelig amerika er vel litt individuelt, men det er ikke noe galt i å ønske seg de statene du nevnte, men bare anbefaler å holde seg unna statsgarantier. Jeg hadde ikke statsgaranti, men jeg reiste med Speak og der kunne vi ønske 7 stater gratis. Jeg valgte bevisst bort sørstatene, men jeg havnet hos en kristen familie i Georgia. Hadde mitt beste år, og elsker vertsfamilien min. :)

 

Hvorfor valgte du vekk sørstatene?

Lenke til kommentar

Sitter nå med søknaden min til Explorius, og herlighet det er jo litt å gjøre! Er i en periode full av heldagsprøver og diversediverse, er litt stressa. Så har et par spørsmål jeg tenkte å spørre dere om. Kommer vel til å sende Explorius en mail om nr 2 og 3 med mindre noen her har peiling.

 

1. HVA skriver dere i brevet? Skal skrive 2 A4 sider hvor jeg forteller om meg og min familie. Sliter litt med å komme igang. Noen tips?

 

2. Skal også fylle inn karakterene mine fra 9. og 10. klasse, og 1. vgs om jeg fikk de karakterene tidlig nok (noe jeg ikke gjør). På skjemaet "Transcript of grades" er det tre kolonner for karakterer, skal jeg bare fylle inn karakterene for vårterminen i 9. og 10.klasse, ikke høstterminen? Skal også fylle inn "hours per week", hvordan finner jeg ut hvor mange timer i uka jeg har hatt de forskjellige fagene?

 

3. På "Transcript of grades" skal jeg og fylle inn "Current Grade Level". Betyr det hvilket klassetrinn jeg nå går i? Tenkte å spørre om det, bare for sikkerhets skyld :p

 

Hadde vært supert om noen har noe å si om dette :)

Ikke for å skremme deg, men erfaringen jeg har med Explorius og deres underorganisasjon ICES, er at de ikke vet hva de holder på med. Men det kan godt hende du får en annen erfaring, iallefall håper jeg det! :)

 

Det er litt å gjøre ja, men du har det ikke så travelt... Jeg sendte inn min søknad i februar.

 

Du skriver om deg selv og din familie. Har du søsken? Hva jobber foreldrene dine som? Hva er interessene dine? Hva gjør du en helt vanlig dag? Driver du med sport? Ikke gjør det vanskeligere enn det er... ;)

 

Oversett karakterene til "amerikanske karakterer" (A+, A, B osv.). Jeg trengte bare å ta med final grade fra 9. og 10. klasse. Jeg hadde julekarakterene mine fra VGS der også. Jeg måtte også skanne inn selve karakterutskriften, men oversatte karakterer, og legge de ved søknaden.

 

Current Grade Level er klassetrinn ja. Hvis du går 1VGS nå, så er du på grade level 11.

 

Har selv tenkt å søke utveksling et år, men lurer sterkt på valg av stat. Det skal være en stat på "vestkysten", kanskje Wyoming, Colorado eller South Dakota. Noen som har en stat å anbefale? Noen som har prøvd "stat-valget" til Aspect, og vet om det er bra?

Jeg kan anbefale vestkysten! Bor selv i Oregon, og trives kjempe godt! :D Men til sist, tror jeg ikke staten har noe å si, for det er ikke sikkert den vertsfamilien som er perfekt for deg bor akkurat i den staten du velger. Og da er det litt kjipt å gå glipp av den, bare fordi du ikke vil til den staten.. ;) Husk at hver stat er som et land, og det er STORE forskjeller på stedene innad. Jeg valgte å ikke velge noen stater, fordi jeg ville ha alle mulighetene åpne :)

 

Ingen av de statene du nevner ligger på vestkysten, just sayin' :)

 

Jeg anbefaler deg å søke over hele USA, og jeg orker ikke forklare hvorfor, da vi har svart på det veldig mange ganger tidligere.

 

Tenkte meg at dette svaret ville komme.

Grunnen til at jeg vil komme til noen av statene der er på grunn av interesser. Liker naturen, ski og vil oppleve det "skikkelige" amerika ( vekker sikkert mye kritikk dette).

Det jeg liker så godt med USA, er den store variasjonen. Hver stat er så forskjellig, så du kan ikke si at det er noe som er det "skikkelige" USA.. ;)

 

Hvis du liker å stå på ski, så ville jeg valgt noen av de nordlige statene, men også her i Oregon har vi ski-resorts.. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Staten vil jeg ikke si har så mye å si om året ditt. Det er vertsfamilien din som har, så beskriv så mye som deg selv i brevene og få frem det du elsker (sport, gå tur, møte nye) for å gjøre det lettere for organisasjonen å finne en familie til deg.

Hvis man tenker at det er en hvis type folk i de forskjellige statene, wrong, det fins, jocks(sportsfolk), festere, røykere, nerder, korpsfolk uansett hvor du drar. Du finner alle typer folk uansett hvilken stat du kommer til. Statsvalg er noe jeg ikke anbefaler.

 

Vil du komme et sted det er snø, for å drive med vintersport for eksempel vil jeg fortsatt ikke anbefale statsvalg, men skriv i søknadden din at du elsker vintersport og ønsker å komme noe sted et sted hvor du kan drive på med det og sjangsen er større for at du kommer et sted det fins vintersport.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...