Gå til innhold

Verdens beste band?


Zeppelin

Anbefalte innlegg

Hva er "best" da? går ikke an å måle, derfor er spørsmålet det samme som Favoritt band :)

6593641[/snapback]

Selvfølgelig er musikk subjektivt. Dog er det flere band som ikke kan sies å være i nærheten av det enkelte band har vært med tanke på spillestil, allsidighet og fordeling av individuelle stemmer/høydepunkter. Jeg foretrekker Led Zeppelin pga at alle kunne ytre sin mening, som ikke kan sies å være til stede i et så ekstremt tilfelle Michael Angelo Bathio. Runking med måte sier jeg.

 

Personlige meninger er lov, og det er jo det som gjør musikk så subtilt og individuelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen slår Iron Maiden! :w00t:

- Helt siden 1980 har disse fantastisk dyktige menneskene levert album etter album med skyhøy kvalitet (ja, det er 2-3 unntak, men når de andre 10 albumene er såpass bra, er det tilgitt), og enda kommer det nye, gode låter. Musikken er så variert og så treffende at det er umulig å gå lei.

- Sangene er varierte både i innhold, form og lengde, og mange av tekstene, bl.a. "Paschendale" og "Rime Of The Ancient Mariner", er geniale.

- Når et bands medlemmer er så dyktige og samspilte som Maidens er og har vært i store deler av karrieren, er det nesten en selvfølge at det høres bra ut. Bruce Dickinson har et vannvittig repertoar og en sjelden kraft i stemmen, Steve Harris er en flott låtskriver og blir regnet som en av verdens beste bassgitarister, Nicko McBrain er stødig som få og spiller perfekt sammen med Harris, og alle de tre gitaristene er fremragende, og da spesielt i Adrian Smiths og Dave Murrays dønn presise tvillingsoloer og de raske "galoppene" av noen soloer Janick Gers utfører.

Kort sagt: Ingen over, ingen ved siden :cool:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Etter å ha sett Pulse på DVD-format er jeg fortsatt ikke i tvil. Pink Floyd er det beste bandet, og de leverte en konsertopplevelse som må kunne kalles verdens åttende underverk. Ingen har gjort noe som ligner halvparten en gang...

6594133[/snapback]

 

Hmm ... :hmm: Ville det vært like underbart uten tekniske dippedutter og "sirkus" rundt musikken? Var på Peter Gabriel konsert i 86, Pink Floyd i 87. Gabriel med bare brøkdelen av "hjelpemidler" som PF brukte, spilte likevel fletta av "det åttende underverket". :p

Lenke til kommentar
Hmm ... :hmm: Ville det vært like underbart uten tekniske dippedutter og "sirkus" rundt musikken? Var på Peter Gabriel konsert i 86, Pink Floyd i 87. Gabriel med bare brøkdelen av "hjelpemidler" som PF brukte, spilte likevel fletta av "det åttende underverket".  :p

6594188[/snapback]

Det forandrer ikke min mening :)

Og ja, når jeg snakker om det åttende underverket, så viser jeg til hele oppsettet. Scenen, lysorkesteret, pyroeffekter og ikke minst fantastisk musikk. Det var noe mer enn en konsert, det var et sykt opplegg av størrelser ingen andre artister våger å gi seg ut på.

 

Kanskje dette kan friske opp minnene om hva du var vitne til i 1987?

 

En maskin med følelser

 

Majestetisk, storslagent, overveldende, spektakulært, pompøst, voldsomt. Hvorfor kan ikke jeg overdrive, når Pink Floyd gjør det så befriende hemningsløst på scenen? For det er det de gjør. Skrur opp

volumet, satser på det største og beste lydanlegget, det mest imponerende lys- og lasershowet. Biggest and best! Og det fungerer. Showet Pink Floyd presenterte på ValleHovin igår kveld, var bra.

 

De greide å kombinere det visuelt overdådige med musikalsk gehalt. Vi fikk både oppsiktsvekkende, nærmest sfæriske ledsagende bilder, og god musikk.

Musikk forankret i rockens røtter, i blues, men bragt lysår videre inn i en uforutsigbar fremtid.

Pink Floyd er mer enn musikk. Selv om det er platene med det tidløse preget som er grunnstammen i gruppens popularitet. De har sjelden hatt noen hitsingler, i listeplasseringenes børslignende kvasikvalitetsrangering. I betydningen salg er lik godt, omsetningskvantitet er lik kunstnerisk kvalitet. Pink Floyd lever sitt eget liv. Uavhengig av tid og rom. Uanvendelige begreper som de gjorde sitt beste for å oppheve på ValleHovin.

 

Uvirkelig Fra første stund var konserten nesten uvirkelig.

Stor scene, enormt lydanlegg, imponerende oppsetning.

Med åpningslåten "Shine On You Crazy Diamond" var rammene satt. Musikken virket direkte fysisk på oss gjennom det flerdimensjonale lydanlegget, som via høyttalere foran og bak og på sidene, fikk selve fundamentet i ValleHovin til å vibrere.

Lyden hvirvlet rundt hele arenaen, og blandingen

av ferdige lydkulisser og levende musikk dundret, bokstavelig talt. Vi fikk en total opplevelse av den store maskinen, som likevel ga livsrom for det enkelte menneske. Enten det sto på scenen og spilte, eller utgjorde en del av den horden

som var publikum. David Gilmour spilte personlig og følelsesladet på gitar, og hver enkelt av oss tok de skrikende utbruddene inn i vårt eget følelseskammer. Når Gilmour spilte gitar, registrerte vi faktisk stil, varme og følelser midt oppe i den kalde, maskinaktige gigantomaniet.

Første avdeling var hovedsakelig viet Pink Floyds siste LP "A Momentary Lapse Of Reason", med "Dogs Of War" som et foreløbig høydepunkt. 15

minutters pause.

- Grisen!

Så kom grisen! Med lysende, blinkende øyne svevet den 10 meter lange grisen elegant over publikum.

Rosa. Nå var det mørkt nok. Nå fikk vi virkelig se lysshowet. Laserstråler, bevegelige roboter med spotlights, blinkende lamper i roterende sirkler. Det ville ingen ende ta. Men efter en stund hører vi plutselig musikken igjen. Og den er bra. "Time" og "The Great Gig In The Sky", høydepunktene fra LPen "Dark Side Of The Moon" fra 1973. Og vi er inne i det reneste klassikermedleyet.

"Wish You Were Here", "Welcome To The Machine", "Us And Them", "Money" og "Another Brick In The Wall". Og nå er både publikum og sceneaktører ustoppelige. Stemningen på arenaen er upåklagelig,

og aktørene fremviser gammeldags spilleglede med saksofonist Scott Page og gitarist Dave Gilmour i hovedrollene. Perfeksjonister med rom for improvisasjoner i sine tildelte solistroller.

Gjennom det beste lydanlegget jeg har hørt på

en konsert i denne størrelsesordenen, strømmer såvel følsomme solistpartier som intrikate, velarrangerte orkesteravdelinger. Jeg noterer "flott og spektakulært" nok en gang på notisblokken.

- Kunst og sirkus Menneske og maskin. Kunst og underholdning.

Vart og overdådig. Musikk og sirkus. Alvor og gøy. Og i ekstranummerne blir vi vidne til et kaotisk lysshow, et visuelt virvar. Vi merker nesten ikke fyrverkeriet inne blant bomber og granater. Det mangler bare at scenen tar av og letter! Men det er det vi som gjør. Når det er slutt, står scenen der svart og kald. Mens vi vandrer blide og beriket ut i den fine førhøstkvelden.

Vi har vært gjennom maskinen, og overlevd.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hmm ... :hmm: Ville det vært like underbart uten tekniske dippedutter og "sirkus" rundt musikken? Var på Peter Gabriel konsert i 86, Pink Floyd i 87. Gabriel med bare brøkdelen av "hjelpemidler" som PF brukte, spilte likevel fletta av "det åttende underverket".  :p

6594188[/snapback]

Det forandrer ikke min mening :)

Og ja, når jeg snakker om det åttende underverket, så viser jeg til hele oppsettet. Scenen, lysorkesteret, pyroeffekter og ikke minst fantastisk musikk. Det var noe mer enn en konsert, det var et sykt opplegg av størrelser ingen andre artister våger å gi seg ut på.

6594765[/snapback]

 

Jada, masa! :D

Jeg kjente meg igjen i beskrivelsen :love: Huske også et fint "bilde" fra konserten, hvor en roadie står med rastaflettene sine klint inntil et av basshorna, ser ikke ut til å merke noenting han, jeg og en kompis er imponerte over å se at flettene sto rett ut av trykket :!:

 

Grunnen til at jeg har et spesielt godt minne fra Gabrielkonserten er fordi vi hadde ventet i lett duskregn (slutten av Aug. Kalvøya), og hørt på oppvarmingsband som manglet basstrykk, grunnet motorhavari på en av utstyrsbilene under transporten fra Gøteborg. Så en time før PGs gig ble det opplyst om at arrangørene skulle gjøre sitt beste, men kunne ikke garantere noenting. jeg sa til kompisen at hvis lyden ikke var i nærheten nå PG startet, så kom jeg til å dra på nærmeste pub, og drikke meg ihjel. Sirkuset startet og lyden satt midt i brystbenet, kroppstempen økte med 50 grader, minimalistiske effektdippedutter satt som støpt. Jeg pustet ikke før etter tredje låten. Har aldri opplevd en slik stemning som sitter konstant under hele konserten. PG styrte publikum som i et dukketeater, og alle hadde bare fokuset rettet mot musikkopplevelsen.

 

Det jeg ønsker meg til jul, i tillegg til nye tenner er en konsert med et "samlet" Pink, hvor kremen av Meddle, Animals, og Final cut blir servert ... :w00t:

Lenke til kommentar
Hva er det egentlig folk legger i verdens beste band?

 

Jeg vil si at et band som skal regnes for verdens beste bør ha disse faktorene:

- Teknisk brilianse fra alle bandmedlemene

- Orginalitet og versalitet i sine låter, altså at man skaper noe nytt samtidig som man spiller innenfor et bredt spekter.

Dette kvalifiserer Emperor. :)

 

Men "verdens beste band" er uansett subjektivt. For meg er det Emperor.

6593422[/snapback]

Musikk er subjektivt ja, og takk for det, men som sagt, så savner jeg en begrunnelse for hvorfor folk pøser på med sine favorittband. Hva er så bra med de?

 

Hyggelig at du liker Emperor. Hva er det du liker med dem?

Utseende. :love:

 

Men fra revolver til pistol: Blandingen av brutalitet, aggresjon, og de beste melodiene jeg noen sinde har hørt "gjør det" for meg. De spiller variert, er veldig teknisk gode, og progresserer for hvert album. De går nye veier, og gjør det med stil.

Lenke til kommentar
Dream theater e det beste live-bandet eg har hørt.. Har ikke hørt de spille feil enda.. Og de spiller utrolige lange sanger og konserter med avansert spilling så og si hele tiden.. Utrolig at de ikke spiller feil..

6595595[/snapback]

Skulle da også bare mangle, når alle medlemene har doktorgrad i sine instrumenter. DT er utrolig teknisk gode, men for meg blir det litt for mye "runking" :)

Lenke til kommentar
Etter å ha sett Pulse på DVD-format er jeg fortsatt ikke i tvil. Pink Floyd er det beste bandet, og de leverte en konsertopplevelse som må kunne kalles verdens åttende underverk. Ingen har gjort noe som ligner halvparten en gang...

6594133[/snapback]

 

Enig, beste DVD konserten jeg har sett.

6596737[/snapback]

Synes Pink Floyd er så oppskrytt. Har riktig nok et par bra sanger, men mye er så vanvittig kjedelig og tamt. Overvurdert IMO

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Etter å ha sett Pulse på DVD-format er jeg fortsatt ikke i tvil. Pink Floyd er det beste bandet, og de leverte en konsertopplevelse som må kunne kalles verdens åttende underverk. Ingen har gjort noe som ligner halvparten en gang...

6594133[/snapback]

 

Enig, beste DVD konserten jeg har sett.

6596737[/snapback]

Synes Pink Floyd er så oppskrytt. Har riktig nok et par bra sanger, men mye er så vanvittig kjedelig og tamt. Overvurdert IMO

6597432[/snapback]

 

Hvilke to sanger?

Lenke til kommentar
Ingen slår Iron Maiden! :w00t: 

- Helt siden 1980 har disse fantastisk dyktige menneskene levert album etter album med skyhøy kvalitet (ja, det er 2-3 unntak, men når de andre 10 albumene er såpass bra, er det tilgitt), og enda kommer det nye, gode låter. Musikken er så variert og så treffende at det er umulig å gå lei.

- Sangene er varierte både i innhold, form og lengde, og mange av tekstene, bl.a. "Paschendale" og "Rime Of The Ancient Mariner", er geniale.

- Når et bands medlemmer er så dyktige og samspilte som Maidens er og har vært i store deler av karrieren, er det nesten en selvfølge at det høres bra ut. Bruce Dickinson har et vannvittig repertoar og en sjelden kraft i stemmen, Steve Harris er en flott låtskriver og blir regnet som en av verdens beste bassgitarister, Nicko McBrain er stødig som få og spiller perfekt sammen med Harris, og alle de tre gitaristene er fremragende, og da spesielt i Adrian Smiths og Dave Murrays dønn presise tvillingsoloer og de raske "galoppene" av noen soloer Janick Gers utfører.

Kort sagt: Ingen over, ingen ved siden :cool:

6593783[/snapback]

 

Haha, joa.. :ermm: Maiden er nok ikke akkurat det beste, nei.. Jeg har mange favorittband, og Dream Theater er kanskje på topp 20 et sted, men de er strengt tatt det beste bandet i verden.. Mike Portnoy er flere ganger kåret til verdens beste trommis, gitaristene har liggi ganske nær å bli kåra til verdens beste gitarister, bassisten er også genial og mannen på keyboard er fantastisk dyktig!! Ikke glem stemmen til James LaBrie, heller.. Mannen synger som en gud! :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...