Gå til innhold

Verdens beste band?


Zeppelin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
*snip*

Hvis en ikke liker et band så er det oppkrytt i ens øyne. Så enkelt er det. Det finnes ingen objektiv "sannhet" her.

 

Musikk ER subjektivt, derfor er som du sier på en måte omtrent alle band oppskrytte i noen øyne. Dette viser strengt tatt hvor IDIOTISK det er om et band er oppskrytt eller ikke. Jeg driter i om et band har solgt ørten tusen plater(dagens plastikkpopartister viser vel at dette har lite med kvalitet å gjøre), har mange (arrogante) fans. Du tror et band blir objektivt bra på grunn av diverse grunner som du nevnte.... her må jeg fortelle deg at du tar feil.

 

(Rent personlig så mener jeg forøvrig at Pink Floyd er fantastisk musikk. Om de er oppskrytt eller ikke bryr pent lite, jeg har intet behov for å påstå at de er objektivt best i verden, ei på elitistisk vis prestere å mene at folk "tar feil" hvis de er uenige med meg.)

6602108[/snapback]

Som vanlig tolker du meg feil, men det får så være ;)

 

Hvis noe er oppskrytt, så vil det si at publikum er lovet en opplevelse som ikke finner sted. Det kan finnes oppskrytte reisemål, oppskrytte restauranter og oppskrytte tivoliparker. Men selv om du skulle hate maten på Oslos beste restaurant, så er det alt for lettvint å bare kalle restauranten oppskrytt uten å egentlig ha dekning for det. Når noen sier "dette bandet er oppskrytt", så snakker de ikke bare for seg selv. Det er faktisk en objektiv påstand, som må forsvares objektiv. Greit, musikk dreier seg ikke bare om tall, men statistikk kan vise hvor godt et band har lykkes. Antall millioner fans over x antall år (ikke en liten fis av en sang som ligger på en liste i 1 måned med kortsiktig fanmengde) kan vise til at bandet er anerkjent av så mange at en objektiv påstand "bandet er oppskrytt" ikke hører hjemme. Jeg er ikke fanatisk når det gjelder Pink Floyd, men reagerer bare når folk er uvitende om hva de prater om.

De som roser Pink Floyd og skryter av musikken deres, er jo pokker meg berettiget til å gjøre det, for den objektive sannhet er at dette er musikk folk flest liker, og det er lyden av suksess.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

"Verdens beste band?", godt eksempel på et umulig spørsmål. Uten å legge noen felles kriterier i bånn for bedømmelse, blir det bare subjektiv synsing. Da vil jeg se bort fra "klassiske storheter" som har mer eller mindre levert varene gjennom flere tiår, samt ikke har på død og liv fornye seg, fordi varen er tidløs. Jeg ser at noen sier den trommisen, eller den gitaristen er numero uno, uten å forklare hva som er så unikt. Å si at en musiker er best fordi han kan slå sinnsykt hurtig på trommene er vel ikke hele "greia". Eller enda værre: Det er verdens beste band fordi medlemmene er sååå skolerte ...minner meg om forståelsen på slutten av 70 tallets mange dinosaurer (emerson lake and palmer, Yes, Gentle Giant, Genesis, Eloy osv. Heldigvis kom revelusjonen med "never mind the bollocks, here's the Sex Pistols" :love:

 

Så da skal jeg forsøke å forklare hvorfor Led Zeppelin er, eller rettere sagt var det beste bandet:

 

Gitar: Jimmy Page: Unik stil, både pønka og tradisjonell, et utall megariff, ganske sinnsyk.

 

Vokal: Robert Plant, unik røst, "vrælende musikalsk", utstråling

 

Trommer: John Henry Bonham: Utrolig god timing, og tilslag.

 

Bass: John Paul Jones: Ikke noe spesielt, annet enn tryggheten selv

 

Tilsammen utgjorde disse gutta med sine egenskaper det aller beste som har blitt levert av Rock & Roll frem til idag. Noen har i glimt vært opp på siden, men har manglet stayerevnen som løfter band/musikk fra konsumvare til å bli klassisk "bare må ha det vare".

Lenke til kommentar

Verdens beste Band? Det bandet som DU liker best er verdens beste band...gidder ikke nevne det jeg liker best, for det er MITT og skal ikke kommersialiseres, he-he-he;-) - tenk om naboen hadde samme platesamling som DEG!?

 

"Mannen i gata" har IKKE et bevisst forhold til musikk....mener JEG! Når folk sier at de liker Madonna OG Metallica da brenner de antakelig ikke for noen av delene...

Lenke til kommentar
Verdens beste Band? Det bandet som DU liker best er verdens beste band...gidder ikke nevne det jeg liker best, for det er MITT og skal ikke kommersialiseres, he-he-he;-) - tenk om naboen hadde samme platesamling som DEG!?

 

"Mannen i gata" har IKKE et bevisst forhold til musikk....mener JEG! Når folk sier at de liker Madonna OG Metallica da brenner de antakelig ikke for noen av delene...

6606590[/snapback]

 

 

Nemlig, vanskelig å si hva som er de beste bandet i verden. Det er sikkert masse bra rundt om i verden som du ikke har hørt om. Sannheten er vel at musikk selges ikke etter hvor bra den er, men etter hvor populær den er, så alle band kan vel nesten kunne kalle seg for verdens beste.

 

Det vil alltid være noen som er uenig i musikksmaken din fordi hvert menneske har sine meninger om saker og ting.

Lenke til kommentar

En vitenskaplig undersøkelse ville påvist at de er verdens beste band. End of discussion.

 

Et band som ikke trykker trynene sine på covrene, som driter i å produsere hitsingler, som ikke fokuserer på seg selv som personer, og som lager akkurat det som måtte passe dem, kan ikke være offer for å bli kalt oppskrytt. Det finnes ikke dårlige band, bare dårlige lyttere...

Lenke til kommentar

Led Zeppelin er tøft det og, Pink Floyd og Led Zeppelin er likebra vil nå jeg si...

 

OT: Verdens beste band? jeg vil ikke nevne verdens beste band, men kan nevne ett av verdens beste band:

 

Devil Doll

 

Devil Doll er et italiensk-slovensk band som ble startet i 1987 i Venezia og den slovenske hovedstaden Ljubljana. Flere av bandmedlemmene blir rekruttert gjennom en annonse med teksten «A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason: few can achive greatness -and none in art-if they are not dominated by illusion.» («En mann har mindre sjanse for å bli stor om han blir dominert av fornuften: få kan oppnå storhet -og ingen innenfor kunsten-om de ikke er dominert av illusjoner»). Bandet ble egentlig startet som to separate grupper av en ukjent musiker som går under navnet Mr. Doctor, men ble senere slått sammen til en i Venezia. Både Mr. Doctor og resten av bandet er veldig lyssky og tar aldri intervjuer (i alle fall ikke Mr. Doctor). De fleste intervjuer og offenlige pressemeldinger har gått gjennom bandets fanklubb.

 

Musikkstilen Devil Doll spiller kan beskrives som en blanding av klassisk musikk, teater, progressiv rock og en god dæsj stemning fra en svarthvitt skrekkfilm fra 1930-tallet. Sangene er lange, og en utgivelse inneholder derfor gjerne bare en sang. At gruppen er veldig inspirert av gamle filmer er noe man merker veldig lett gjennom tekstene og valget av bandnavn, ett navn som trolig er hentet fra Tod Brownings film The Devil Doll fra 1936. Det går rykter om hovedpersonen selv Mr. Doctor jobber med nettopp film i dag.

 

Devil Doll på Wikipeda

 

her er det heller ingen hitsingler, og den korteste låta er på over 20 min... også litt sært å tenke på at ingen andre enn bandet vet hvem Mr Doctor, komponisten i bandet er.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...