Gå til innhold

TES: Ting som skuffer ved Oblivion


Anbefalte innlegg

Endelig.. ut fra Spaceworld kommer jeg gående ut, med det nye omtalte spillet Oblivion. Faktisk, denne gangen hadde jeg ikke på noe måte dårlig samvittighet for å ha brukt penger på noe så fjollete som et data spill. Fornøyd sitter jeg på trikken på vei hjem, og kjenner at det kribler etter å åpne boksen for å lese manualen. men profisjonell som jeg er, lar jeg vær, for å ungå å opptre som den nørden.

Når jeg endelig kommer hjem, er det bare å instalere spillet... mens instalasjonen pågår, var det bare å stryke av listen for søndagens gjøremål.. blant annet, trene på S.A.T.S. , rydde rommet og ta oppvaksen.

Strålende, instalasjonen gikk knirkefritt uten noe "manglene DLL-filer" feil.. eller komponenter feil og den irriterende windows "feil"lyden.

Jeg har skyhøye forventninger, hvertfall etter å ha lest en del med omtaler..sett på bilder osv... og etter 4-5 timer med spilling.. ja så er jeg faktisk litt skuffa.

jeg ble veldig imponert over grafikken, det må jeg jo si og lyden.. og hvor stort det er.

 

men her er ting som skuffer meg:

 

1 kampsystemet.. det er forresten ikke noe system i det hele tatt.. det er bare å slå vilt løs og håpe på at du treffer. jeg mener forresten selv at et ekte RPG bruker turbasert kampsystem, men det er jo smak og behag. :whistle:

2 data om de forskjellige tingene er helt elendig :thumbdown: .. når man trykker på en våpen/rustning foreksempel, popper det bare opp et vindu hvor det står navn, og om den er heavy eller light weapon.

det er generelt lite data om alt mulig "item" i spillet. Du veit liksom ikke hva du skal med 90% av tingene du går rundt å bærer på. å ikke får du vite det heller. :hmm:

 

3 sikkert bagatell..Grafiken er helt super, unattt ansiktene til apsålutt alle. jeg får omtrent hjerteattack :scared: hver gang jeg snakker med en dame.. det virker som om hele landet lider av en depresiv pest. :p

 

4 menyen er snevert, det står ikke hvor mye exp du har .. ikke hvor mye MP du har.. eller HP.. og sånne basic ting, alt er bare vist ved streker som fyller seg eller minker alt ettersom. :no:

 

5. ingen quicksave :mad:

 

6 for de som ikke liker å se spill i førsteperson (deriblant meg) så er det mulighet for å zoome ut.. men da blir slåssingen og styringen av personen rett og slett ubrukelig. :thumbdown:

 

7. hovedpersonen virker så likegyldig. han/hunge fenger ikke..når personen kaster magi foreksempel, så virker'n så halvhjerta. jeg sier ikke at det trenger å være like actionfylt som når yuna bringer frem en av sine aeons, eller som siste limiten til clod strife. men at personene gjør liksom litt mer ut av seg.. en og stå rett opp og ned og vifte med armen. :nei:

 

 

Generelt syns jeg ting blir litt snevert, og det virker som produsenten har lagt veldig mye vekt på grafikk, lyd, stemmer og at rustningene er polert til hver miste mutter. det perfekte rollespillet må være grafikken til Oblivion, menyen til neverwinter og kamsystemet til final fantasy ( altså turbasert- men trenger fo all del ikke å åpne en helt ny scene)

 

Vell, detter var noen av mine synspunkter fra spillet.

vis det er noen som har noe som de er uenige i er det bare å komme med det. jeg hører på alle.

Endret av janern21
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har da feil på 2-3 ting her må eg si!

Og det virker som du ikke har spillt Morrowind!

 

Kampsystemet er Sååååååååå Mye bedre i Oblivion en i morrowind, her er det faktisk litt skills, hvor man må dodge og blokke, og time attackene...

 

Og du kan se hvor mye Hp og Mana du har innpå menyen, du må bare trykke F1 eller trykke Tab og trykke på Health, mana, fatigue barene...

 

F5 er quicksave!!!

 

Enig med punkt 3 og punkt 2 da...

 

Ellers er magi kastinga genial!

i morrowind måtte man ned med sverdet opp med nevene å så kaste magi, dette var HAT-moment fra min side, men i Oblivion er det fantastisk å kaste magi, det skjer så fort! :D

 

Og dette er opprinnelig laget som 1person... derfor er egentlig 3 person bare for å showe off ;)

Lenke til kommentar
Du må huske at microsoft har betalt utviklerene masse penger for å gjøre det best mulig for Xbox 360. Dette gjør blant annet at kampsystemet er dårlig på pc.

5842781[/snapback]

 

Men kampsystemet er da ikke dårlig!!

Hva rpg får man bedre kampsystem?? (Det er så klart noen som er bedre)

greit vist du liker turnbased kampsystem, men det er noe helt annet liksom...

Lenke til kommentar

Altså, jeg er temmelig ny i dette, men slik jeg forsto det er det da "xp" (i tab under de tre strekene), bare at xp er avhengig av mange biter, ikke hvor mange du dreper liksom.. Sikkert ikke nytt for dere innbitte rpg folk, men for lille KotOR-meg er dette helt nytt :p 110% med 3rd person view. Det var bare helt latterlig.. Men det med ansiktene tror jeg faktisk har noe med de grafiske innstillingene å gjøre, det ser dritt ut hos meg også liksom, men har jo sett bilder av hvor utrolig pent det kan bli..

Lenke til kommentar
Jeg synes det fungerer utmerket på PC. Det er nå ihvertfall min mening :) Kan ikke si noe skuffer meg ved Oblivion så langt.

5842786[/snapback]

 

Jeg er enig der! Jeg hadde store forventninger, og jeg ble blåst bak i stolen... Er Ex morrowind spiller, så dette ble mye nytt og herlige forbedringer i Oblivion

Lenke til kommentar
Du må huske at microsoft har betalt utviklerene masse penger for å gjøre det best mulig for Xbox 360. Dette gjør blant annet at kampsystemet er dårlig på pc.

5842781[/snapback]

 

Men kampsystemet er da ikke dårlig!!

Hva rpg får man bedre kampsystem?? (Det er så klart noen som er bedre)

greit vist du liker turnbased kampsystem, men det er noe helt annet liksom...

5842784[/snapback]

Jeg mener at det virker som at du bare må slå alt du makter ..anten bommer du eller bommer fienden.. som oftes greier du det, og er du uheldig dør du..

jeg mener bare at et RPG må ha et kampsystem der du kan planlegge din neste "move".. slik final fantasy har foreksempel. ellers så blir det mer action på lik linje med doom.

Lenke til kommentar
Jeg synes det fungerer utmerket på PC. Det er nå ihvertfall min mening :) Kan ikke si noe skuffer meg ved Oblivion så langt.

5842786[/snapback]

 

Jeg er enig der! Jeg hadde store forventninger, og jeg ble blåst bak i stolen... Er Ex morrowind spiller, så dette ble mye nytt og herlige forbedringer i Oblivion

5842790[/snapback]

vell.. jeg må jo inrømme at jeg er FF fan.. og dette er jo anderledes.. men alikavel..

Lenke til kommentar
Du må huske at microsoft har betalt utviklerene masse penger for å gjøre det best mulig for Xbox 360. Dette gjør blant annet at kampsystemet er dårlig på pc.

5842781[/snapback]

 

Men kampsystemet er da ikke dårlig!!

Hva rpg får man bedre kampsystem?? (Det er så klart noen som er bedre)

greit vist du liker turnbased kampsystem, men det er noe helt annet liksom...

5842784[/snapback]

Jeg mener at det virker som at du bare må slå alt du makter ..anten bommer du eller bommer fienden.. som oftes greier du det, og er du uheldig dør du..

jeg mener bare at et RPG må ha et kampsystem der du kan planlegge din neste "move".. slik final fantasy har foreksempel. ellers så blir det mer action på lik linje med doom.

5842817[/snapback]

 

Æhm... Treffer man.. så treffer man. Hvis fienden er rett forran deg.. og du slår, så treffer du alltid. Om han blokerer så blir du stunna. Slå vilt rundt deg funker ikke i lengden, utenatt mot visse fiender.

 

Virker nesten som om du ikke har spellt nok enda, siden du ikke har funnet quicksave eller Character menyen engang.

 

Gå og spill spillet litt mer.. og klag da.

Endret av ZlummGlumm
Lenke til kommentar
men her er ting som skuffer meg:

 

1 kampsystemet.. det er forresten ikke noe system i det hele tatt.. det er bare å slå vilt løs og håpe på at du treffer. jeg mener forresten selv at et ekte RPG bruker turbasert kampsystem, men det er jo smak og behag. :whistle:

 

Helt feil.. prøv å være litt taktisk, høyre museknapp for å blokke... Beveg deg, vær i run-mode, prøv å dukke og springe unna slag, kontre med motslag når de akkurat har bommet evt du har blokket. Etterhvert som du får bedre våpenskill, får du også tilgang til nye attacks.

 

2 data om de forskjellige tingene er helt elendig :thumbdown: .. når man trykker på en våpen/rustning foreksempel, popper det bare opp et vindu hvor det står navn, og om den er heavy eller light weapon.

det er generelt lite data om alt mulig "item" i spillet. Du veit liksom ikke hva du skal med 90% av tingene du går rundt å bærer på. å ikke får du vite det heller. :hmm:

 

Du ser verdien, vekten, dmg/armor, og tilstanden (i den rekkefølgen). Statsen som er under bildet av et våpen, er hvor mye damage et våpen gjør / mye armor en armor har. Jo dårligere tilstand våpenet eller armoren din er i, jo mindre dmg / armor vil det gi. I tillegg vil disse statsa gå opp etterhvert som du går opp i armor / våpenskill.

 

3 sikkert bagatell..Grafiken er helt super, unattt ansiktene til apsålutt alle. jeg får omtrent hjerteattack :scared:  hver gang jeg snakker med en dame.. det virker som om hele landet lider av en depresiv pest. :p

 

Skjønner ikke helt hva du mener her, men det kan kanskje komme av at du ikke har all grafikken på maks? Stort sett syns jeg personlig at ansiktene er veldig pene, med unntak av noen få.

 

4 menyen er snevert, det står ikke hvor mye exp du har .. ikke hvor mye MP du har.. eller HP.. og sånne basic ting, alt er bare vist ved streker som fyller seg eller minker alt ettersom. :no:

 

Det finnes ikke "experience points" i Oblivion. Du går opp i skills veldig gradvis etterhvert som du bruker dem. Dette vises. HP og Mana vises også når du er inne på menyen for statsa dine.

 

 

 

5. ingen quicksave :mad:

 

 

Hva med å lese manualen? Hint: F5 = Quicksave, F9 = Quickload.

 

6 for de som ikke liker å se spill i førsteperson (deriblant meg) så er det mulighet for å zoome ut.. men da  blir slåssingen og styringen av personen rett og slett ubrukelig. :thumbdown:

 

 

Delvis enig i dette, syns ikke det er så aller verst i 3rd person i melee, men med bue er det håpløst.

 

7. hovedpersonen virker så likegyldig. han/hunge fenger ikke..når personen kaster magi foreksempel, så virker'n så halvhjerta. jeg sier ikke at det trenger å være like actionfylt som når yuna bringer frem en av sine aeons, eller som siste limiten til clod strife. men at personene gjør liksom litt mer ut av seg.. en og stå rett opp og ned og vifte med armen. :nei:

 

Har ikke noe særlig formening om dette, men har ikke lagt merke til noe negativt egentlig, syns heller at de har fått det meste til ganske bra.

 

Generelt syns jeg ting blir litt snevert, og det virker som produsenten har lagt veldig mye vekt på grafikk, lyd, stemmer og at rustningene er polert til hver miste mutter. det perfekte rollespillet må være grafikken til Oblivion, menyen til neverwinter og kamsystemet til final fantasy ( altså turbasert- men trenger fo all del ikke å åpne en helt ny scene)

 

Du har kanskje ikke tenkt på de flere enn tusen quests du kan gjøre, våpnene, juvelene og armoren du kan enchante, pilene og våpnene du kan forgifte, trylledrikkene du kan lage? Oblivion er vel et at de mest komplekse rollespillene som noen gang er laget. Ser man bort fra at interfacet er litt "xbox-ifisert", så syns jeg personlig at det er veldig lite å trekke (bortsett fra en del stabilitetsproblemer).

 

 

Vell, detter var noen av mine synspunkter fra spillet.

vis det er noen som har noe som de er uenige i er det bare å komme med det. jeg hører på alle.

5842758[/snapback]

 

Flott, håper du tar deg tid til å sette deg litt mer inn i Oblivion for det spillet det er, og ikke som en annen versjon av Final Fantasy. ;)

Lenke til kommentar

Personlig følte jeg en aggresjon når jeg leste innlegget ditt! Du har antatt ditt og datt og ser ikke ut til å ha tatt deg tid til å teste spillet godt nok før du klager...

 

Hvis det hadde vært turbasert kampsystem i oblivion så hadde jeg antageligvis gått å lagt meg... Det passer så absolutt ikke til oblivion; se for deg at du er assassin og at du skal myrde en person, skal du da være nødt å gå gjennom en turbasert kamp? Slik det er nå så sniker du deg innpå fienden og kverker han med ett til to skudd i hodet. Med ett turbasert system vil du skape mer distansert forhold mellom deg selv og spillmiljøet, dvs. at en vil ikke lenger ha den store friheten som oblivion tilbyr.

 

Mitt tips til deg er å vente på neste release av Final Fantasy ;)

Lenke til kommentar

Må seie meg einig med dei fleste andre her...det verkar som om du er litt raskt ute og dømmer spelet utan heilt å ha spelt det nok enno. Som sagt, quicksave fins, alle relevante stats er tilgjengelege, og gameplayet er på ingen måte snevert (det er nok heller det at du ikkje har prøvd so mykje av det som går an enno). Når det gjeld at hovudpersonen verker likegyldig...det er jo du som er hovudpersonen! Oblivion er designa for å bli spelt i første person, so du ser sjeldan på karakteren din. Prøv å rollespel litt. Eg må innrømme at eg ofte les tekstlinjene mine høgt når eg snakkar med NPC-ar, berre for å auke kjensla av at det er eg som snakkar :). Det går heilt fint so lenge eg er åleine i rommet. ;)

 

Eg er òg ein stor fan av Final Fantasy-serien, men det er ein heilt annan type rollespel. Eg trur ikkje eit turbasert kampsystem ville ikkje passa for TES-spela. Det ville ha brutt opp gameplayet på ein kunstig måte. Litt av poenget i Oblivion er at du går rundt i ei levande verd. Då må alle fiendane vere synlege rundt deg...du må kunne gå inn i ein kamp ved å snike deg inn på dei...eller ved å kaste ei eldkule på lang avstand. Og du må kunne flykte ved å springe over stokk og stein medan fienden kjem etter deg og pustar deg i nakken. Du kan fortsatt spele strategisk, men på ein meir realistisk måte.

 

Det einaste som har skuffa meg vesentleg, er det idiotiske skalerings-systemet. Som heldigvis kan moddast bort. :)

 

Kay

Lenke til kommentar

Tja, den første posten minner litt om noen som har gjort seg opp en mening etter fem minutter med spilling, særlig siden mange av punktene lider av faktafeil.

 

Det som irriterer meg mest i Oblivion, i forhold til hvordan jeg håpet det ville bli, er level-scaling og det (på PC) klumsete interfacet. Heldigvis er begge deler er allerede fikset med mods, og det priser jeg meg lykkelig for.

Lenke til kommentar

7. hovedpersonen virker så likegyldig. han/hunge fenger ikke..når personen kaster magi foreksempel, så virker'n så halvhjerta. jeg sier ikke at det trenger å være like actionfylt som når yuna bringer frem en av sine aeons, eller som siste limiten til clod strife. men at personene gjør liksom litt mer ut av seg.. en og stå rett opp og ned og vifte med armen. :nei:

 

 

What, forventer du at du skal få magisk "artilleri" fra første sekund i spillet?

I begynnelsen SKAL formlene dine være "pfft" og litt stusselige. Kan love deg at deg at det blir mer tilfredstillende når man får digre ildkuler som lager eksplosjoner og kaster fiender bakover.

 

Men er tydelig at du ikke har spilt mer enn 10 minutt eller noe før du har avlagt denne knusende dommen. Var det for mye å sette seg inn i?

Lenke til kommentar
Tja, den første posten minner litt om noen som har gjort seg opp en mening etter fem minutter med spilling, særlig siden mange av punktene lider av faktafeil.

 

Det som irriterer meg mest i Oblivion, i forhold til hvordan jeg håpet det ville bli, er level-scaling og det (på PC) klumsete interfacet. Heldigvis er begge deler er allerede fikset med mods, og det priser jeg meg lykkelig for.

5843200[/snapback]

 

Ahhh... har de fikset level scalinga med en mod.. .hvordan funker denne... *stange hodet i 360`en min!*

Lenke til kommentar

Vel, hvis du sloss med måten du beskriver i innlegget vil du få store problemer ganske fort. Slossing i Oblivion krever timing, tålmodighet og forskjellige strategier for forskjellige fiender. Ihvertfall så lenge du spiller med normal eller høyere vanskelighetsgrad.

Skjønner ikke helt hvilken informasjon du savner i "stats" oversikten på "items"?

Er vel ikke rart mange er deprimerte når det utenfor byen deres er en port til "helvete"? :p

Man trenger å øke ferdighetene sine i major skills 10 ganger for å gå opp lvl. Ikke med "experience points" som i f.eks FF. Og mp og hp står da visserligen.

Hvis du bare hadde sett bak på manualen så står det: F5 quicksave.

Enig i at tredjeperson ikke fungerer i kamp, men jeg spiller kun i tredjeperson når jeg vil betrakte karakteren min sitt utseende så er ikke noe problem for meg. TES har altid vært spilt i førsteperson uansett.

Som nevnt over, det er du som er hovedpersonen. At du er likegyldig er det vanskelig å si noe på.

Hadde det dukket opp et "rollespill" med kampsystemet til FF, hadde det ihvertfall vært en som ikke hadde kjøpt det. Men smaken er som baken.

Endret av orjanos3.16
Lenke til kommentar
Tja, den første posten minner litt om noen som har gjort seg opp en mening etter fem minutter med spilling, særlig siden mange av punktene lider av faktafeil.

 

Det som irriterer meg mest i Oblivion, i forhold til hvordan jeg håpet det ville bli, er level-scaling og det (på PC) klumsete interfacet. Heldigvis er begge deler er allerede fikset med mods, og det priser jeg meg lykkelig for.

5843200[/snapback]

 

Ahhh... har de fikset level scalinga med en mod.. .hvordan funker denne... *stange hodet i 360`en min!*

5843270[/snapback]

 

En av dem gjør at skaleringen av generiske fiender stopper etter et visst punkt, og fra det punktet levler du i fra dem. En annen gjør at banditter ikke lenger løper rundt i full Daedric, dvs. den retter opp i forholdet sjeldenhet/styrke på armour generelt. Disse fungerer greit sammen.

Lenke til kommentar

Janern 21 har rett i én ting da; Inventaret kunne vært beskrevet mer utfyllende. Som bruksområdene til småting du har i inventoret, bakgrunnen til unike våpen etc., slik som i Baldur's Gate 1 og 2. Gjerne med en fin skisse/tegning ved siden av. Mener jeg da..

 

Fatter forresten ikke hva Beteshda tenkte på med level-scaling...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...