Gå til innhold

Mer informasjon om Revolution (Rev)


Anbefalte innlegg

Jeg skjønner meg nå egentlig ikke på folk. I flere år har Nintendo valgt å gå egene veier og i flere år har vi fått servert det ene saftige spillet etter det andre.

 

Famicom (Nintendo) ble jo en suksess i Japan, og da det kom til resten av verden under navnet Nintendo, ble det jo også en suksess (etter litt tweaking da). Vi har fått servert Super Mario i alle slags fasonger og former. Vi har fått server Link i generasjoner nesten. Zelda Ocarina of time er blant de titelene som fremdeles er husket som en av de beste konsoll spillene ever. Og det til en konsoll som valgte utradisjonelt fremfor tradisjonelt.

 

Nintendo har alltid levert et gameplay av dimensjoner, selv om det ikke har vært av beste grafikk. De har levert story utenom det vanlige i sine spill, selv om det ikke er visuelt på toppen av andre konsoller.

 

Nå velger Nintendo igjen å gå utradisjonelle veier.  Dette er en konsoll som ikke kommer til å konkurere med PS3 eller X360, men la meg nå spørre, når ble grafikk viktigst?

 

Jeg har tro på Nintendo, og har fremdeles tro på dem. Jeg er 22 år, og dere kan nå tro at det bare er unger som spiller Nintendo, men jeg er nå en av de som fremdeles leter frem min N64 og fyrer opp litt Mario, Banjo kazooie eller Banjo Tooie. Utrolige koselige spill som virkelig leverer det et spill skal levere. Underholdning.

5839588[/snapback]

 

Helt enig! Jeg bestilte meg nettopp Realms Of The Haunting fra ebay, spill fra 1997 som fortsatt er genialt i mine øyne, til tross for elendig grafikk for dagens standard.

 

For meg er PS3 og XBOX 360 nesten som penisforlengere som kun viser lekker grafikk i form av en pc erstatter, mens nintendo har en mer egen franchise og egne spill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"Utenom dette skal Revolution visstnok ha 88 MB RAM (oppdelt i 24 MB "main 1T-SRAM" og 64 MB "external 1T-SRAM"). Til sammenligning har Xbox 360 512 MB RAM".

 

Bare for å nyansere artikkelen litt:

 

1T-SRAM er langt raskere enn vanlig RAM: "The new 1T-SRAM has very low power consumption, has the speed and functionality of SRAM, and allows for the density of DRAM" (fra wikipedia).

 

Den 729 MHz IBM-CPU'en det er snakk om er trolig G5-basert. Det blir helt feil å sammenligne den med multicore 3.2 GHz in-order CPU-en i Xbox 360. En helt annen arkitektur. Førstnevnte kan gjøre mye mer pr. klokketikk. Dessuten er in-order langt vanskeligere å kode til...

 

Selvsagt er Xbox 360 og PS3 langt kraftigere, men i "real-world performance" vil ikke forskjellen være SÅ stor...

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Grafikk meg her og grafikk meg der. Lat meg ta eit par eksempler:

 

Doom 3 og FarCry. Desse to spela er av dei betre grafikkmessig til PC, med eit forbehald at du har PC til ein del tusenlapper. Det dei imidlertidig gløymde under produsering av dei var gameplay, AI og story. Det er så dørgande kjedeleg og grafikken kan på ingen måte veie opp for dette.

 

I andre enden har du Nintendo. Eg har større glede av og det er større sjangs for at eg set meg ned og speler Super Mario Bros 2 enn at eg kjører i gang FarCry og Doom 3. Litt drygt å samanlikne FarCry med Super Mario Bros 2 tenker kanskje du, men det einaste eg er interessert i når det gjeld spel er å ha det morro, og på det området gruser Mario FarCry.

 

At Revolution ikkje har Hyperdyper 53Ghz CPU med ørten Megabyte minne og eit skjermkort som du skulle tru kom frå NASA bryr meg lite, ja faktisk fantastisk lite. Tvert imot er eg faktisk glad for at Nintendo ikkje proppar Revolution med maskinkraft, noko som ville heve prisnivået betrakteleg.

 

Kontrollen har eg kommentert før, og til dei som ikkje har fått det inn i hovudet enda: Har du ikkje prøvd kontrollen har du like lite grunnlag for å uttale deg som eg har for kontrollen til nestegenerasjons Xbox.

 

Så, når omsider dei 3 konsollane er på markedet står eg ved eit veiskille, PS3, Xbox eller Revolution? Når eg ser kva Nintendo har servert av kvalitetsspel opp gjennom åra og at både konsoll og spel vil bli billigare enn dei to konkurrentane står Revolution i eit meget godt lys.

 

Revolution vil ikkje ha dårlig grafikk, så vidt meg bekjent finnes det ikkje bilete frå Revolution-spel enda, så den diskusjonen er bortkasta. At den ikkje vil ha like mange pixler på bilane og like avansert lys som dei to andre får heller være, det er ikkje grafikken som representerer morroa for meg.

 

Fokuset på grafikk har blitt alt for ekstremt dei siste åra, både på konsoll og PC. Det blir lagt mindre vekt på story og gameplay, mens vektskåla til grafikkmotoren synk rask og effektivt. Grafikk sel spel, desverre vil eg påstå, for det fortel produsentane at dei ikkje nødvendigvis må prioritere andre, viktigare ting som gameplay og story.

 

Eg er ein stor fan av Heroes Of Might And Magic-serien og spelte meg gjennom HOMM4-campaign på enklaste vanskelighetsgrad, noko som viste seg å være leikande lett berre for å få med meg historien som du får servert i form av tekst undervegs.

 

Filmar er avhengige av ein god historie og god handling, spesialeffektar er ein bonus, men det skal ikkje meir enn ein telefonboks til for å lage ein underhaldande film. Derimot kan du bruke millionar på spesialeffektar i alle superheltfilmane me får servert og stå igjen med ein keisam film. Bøker er like eins, der har du verken grafikk eller spesialeffektar, men personlig er bøker det underhaldingsmediet som eg har størst glede av og gladeleg vel framfor film og spel.

 

Alt dette er sjølvsagt mine erfaringar og tankar, så vennligst ikkje prøv å overbevise meg om at FarCry er meir underhaldande enn Super Mario 2, for det er det ikkje for meg.

 

Har på følelsen at dette innlegget vart ein smule langt og off-topic :hmm:

Lenke til kommentar

Skal innrømme at jeg ikke har lest hele tråden, men jeg tror det kan være riktig av Nintendo å legge seg på en annen stil enn de andre (MS og Sony). De må finne på noe nytt som er særegent for deres merke, og ikke kjøre på med flest mulig GHz og visuell eye candy.

 

Det markedet ville det uansett vært for sent for Nintendo å hevde seg i. Det ville mest sannsynlig ha blitt et tapsprosjekt uten like, dersom 3 gigantiske merker skulle ha konkurrert mer eller mindre om samme type kjøpere. Markedet er knapt stort nok til 2 slike aktører (MS og Sony). Det koster enorme summer for å hevde seg i det segmentet, og man bør også være tidlig ute for å få et fotfeste. Utviklingskostnadene og produksjonskostnadene bestemmer mye. Hvorfor bruke 2 milliarder dollar for å kjempe om noe som er risikalbelt, og altfor konkurranseutsatt - når man kan bruke 1 milliard dollar og ha 75% sjanse for å lykkes?

 

Alle her vet at det er bedre å selge 5 millioner produkter med 500 kr i fortjeneste, enn å selge 25 millioner produkter med 50 kr i fortjeneste (kanskje også med tap som ikke blir dekket inn selv med salg over sikt.)

 

Tror Nintendo er smarte her. De satser på en litt annen del av spillemarkedet, samtidig som de prissetter konsollen slik at folk kan kjøpe den ved siden av PS3 eller XBox360. Tror ikke det vil være på langt nær like mange som kommer til å ha en PS3 og Xbox360 som de som har Revolution og PS3/Xbox360.

 

 

Vet at Nintendo er for alle aldre selv om mange her vil si at det er for den yngre garden, men hvor avgjørende kan ikke utsalgsprisen bli for alle foreldrene som skal kjøpe julegaver til barna sine? 1000 spenn er mye mer sannsynlig for en barnefamilie, enn 3500 kr.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Må berre få henge meg på og understreke at å offentleg påstå at Broadway-prosessoren med desse spesifikasjonane ligg "ein stad mellom Gecco og Xbox-prosessoren i ytelse" ikkje er spesielt lurt, sidan det rett og slett ikkje stemmer. Det krevs litt meir innsikt for å kommentere dette enn å vite at 729 er eit lavare tal enn 733, men høgare enn 485.

 

Good going, gamer.no.

Lenke til kommentar
haha... ser skikkelig dårlig ut, og skikkelig teit kontroll også :thumbdown:

 

men nintendo er jo noe man kjøper på lekebutikken og er for små barn så dem trenger jo ikke bedre

5839519[/snapback]

En fyr på slashdot fikk det riktig...

Nintendo has a secret... the average 27-year-old gamer is a kid at heart with a lot more money than a 7-year-old punk with tight-fisted parents. :p

Jeg tipper antallet "gamle gamere" som kommer til å kjøpe Revolution, bl.a. pga bakoverkompabiliteten med eldre Nintendo spill, minst blir like høyt som de som kjøper XBox360/PS3 for å spille de siste rally/burnout/proev spillene..

 

Og hvem sier at man ikke kan gjøre som Ole Brum? Ja takk, begge deler :)

Lenke til kommentar
Må berre få henge meg på og understreke at å offentleg påstå at Broadway-prosessoren med desse spesifikasjonane ligg "ein stad mellom Gecco og Xbox-prosessoren i ytelse" ikkje er spesielt lurt, sidan det rett og slett ikkje stemmer. Det krevs litt meir innsikt for å kommentere dette enn å vite at 729 er eit lavare tal enn 733, men høgare enn 485.

 

Good going, gamer.no.

5840491[/snapback]

 

Skjønner litt hvor du vil med sammelikningen (av sammenlikningen), men hva med å forklare litt mer om hvordan ytelsen er enn bare å si at det er idiotisk å forklare det slik?

Lenke til kommentar
haha... ser skikkelig dårlig ut, og skikkelig teit kontroll også :thumbdown:

 

men nintendo er jo noe man kjøper på lekebutikken og er for små barn så dem trenger jo ikke bedre

5839519[/snapback]

 

Gratulerer med dagens utspill!

 

Eg gleder meg noe vanvittig til å få mine hender på denne maskina, de ser jo rett og slett rålekker ut sammenlignet emd 360 og PS3! Er meget nysgjerrig på spillene her altså!

Lenke til kommentar
Jeg tipper antallet "gamle gamere" som kommer til å kjøpe Revolution, bl.a. pga bakoverkompabiliteten med eldre Nintendo spill, minst blir like høyt som de som kjøper XBox360/PS3 for å spille de siste rally/burnout/proev spillene..

 

Og hvem sier at man ikke kan gjøre som Ole Brum? Ja takk, begge deler :)

5840494[/snapback]

Veldig mykje sant i dette. Eg kan ikkje kalle meg gammal endå, ikkje runda 20, men å kunne få liv i dei gode gamle spela til NES og SNES på ein Revolution er faktisk noko av det eg gleder meg mest til.

Lenke til kommentar
Må berre få henge meg på og understreke at å offentleg påstå at Broadway-prosessoren med desse spesifikasjonane ligg "ein stad mellom Gecco og Xbox-prosessoren i ytelse" ikkje er spesielt lurt, sidan det rett og slett ikkje stemmer. Det krevs litt meir innsikt for å kommentere dette enn å vite at 729 er eit lavare tal enn 733, men høgare enn 485.

 

Good going, gamer.no.

5840491[/snapback]

 

Skjønner litt hvor du vil med sammelikningen (av sammenlikningen), men hva med å forklare litt mer om hvordan ytelsen er enn bare å si at det er idiotisk å forklare det slik?

5840575[/snapback]

 

Det hadde eg gjerne gjort, hadde eg hatt den innsikta eg etterlys. Eg har ikkje så mykje meir peiling på prosessorar enn artikkelforfattaraen har, men eg forstår nok til å skjøne at han rett og slett sprer misvisande informasjon, for han samanliknar ting som ikkje har noko grunnlag for samanlikning. Det er snakk om to ulike arkitekturar, som kjem til å køyre heilt forskjellig kode, og som skal arbeide i to veldig ulike miljø. A'la "Den nye appelsina til Nintendo ligg ein stad mellom Nintendo sin tidlegare mandarin, og Microsoft sin fyrste Kiwi i ytelse."

 

At eg som privatperson ikkje veit nok om det til å uttale meg fornuftig er greit nok, at ein som skriv saker som kjem på framsida av noreg si største nettside for dataspel ikkje veit nok om det til å uttale seg, og likevel gjer det, er litt meir kritikkverdig. Snakk om å ha eit visst ansvar. :)

Lenke til kommentar

Jeg anser meg selv som en gammel gamer slik sett. Greit, mario er vel teknisk sett født samme tid som meg (jeg i 1984 Mario i 1985) men likevell er jeg oppvokst på disse 8 bits pillene som ga mer morro en dagens spill tilsammens har klart.

 

Nintendo er vel en av få spill industrier som faktisk tenker som en gamer. En ekte gamer vil tilgi at et spill har "gammel" grafikk, dårlige effekter og litt lame AI, så lenge historien er knagende god og blir servert i posjoner som akkurat er for lite til å tilfredstille gameren, men akkurat nok til å vekke instinktet etter mer, så tilgir en ekte gamer selskapet.

 

Desverre er verden full av folk som kaller et spill for tidenes beste vis det bare serverer god grafikk. Jada, Far cry er imponerende slik sett, Doom 3 er visuelt nydelig, men ingen av de klarer å servere det jeg virkelig leter etter.

 

Max Payne spillene er vel et lite unntak. God grafikk, knagende underholdende story og ikke minst, utrolig underholdning, gjør spillet fantastisk. Et av få spill (begge 2) som leverer i bøtter og spann. Både grafisk, visuelt og storymessig bra.

 

Enough off topic fra min side.

 

Er det ikke rart at Nintendo, som har faktisk vært her siden 1889 (det er ikke en leif, da solgte de spillekort) fremdeles er her? De starta med arkade spill i 1980 dog, men etter 26 år i industrien så er de her fremdeles til tross for at de ikke går de tradisjonelle veiene. Det bærer det respekt av.

Lenke til kommentar

Nintendo (Japanese: 任天堂, ニンテンドー Nintendō; NASDAQ: NTDOY, TYO: 7974 ) is an international company originally founded in Japan on November 6, 1889 by Fusajiro Yamauchi to produce handmade hanafuda cards, for use in a Japanese playing card game of the same name.

 

:wee:

Lenke til kommentar
At eg som privatperson ikkje veit nok om det til å uttale meg fornuftig er greit nok, at ein som skriv saker som kjem på framsida av noreg si største nettside for dataspel ikkje veit nok om det til å uttale seg, og likevel gjer det, er litt meir kritikkverdig. Snakk om å ha eit visst ansvar

Det er vel strengt tatt ikke Gamer.no som påstår noe som helst her, men IGN og kildene de har vært i kontakt med (og dette er snakk om folk som etter alt å dømme har litt mer peiling på det de snakker om enn både du og jeg). Sitat fra artikkelen det både refereres og linkes til:

 

"...on paper Revolution's CPU falls performance-wise somewhere well beyond GameCube and just shy of the original Xbox".

 

Det skulle være temmelig klart i artikkelen at informasjonen er hentet derfra, så jeg skjønner virkelig ikke kritikken din.

Lenke til kommentar

Når jeg skal kose meg så slår jeg på n64/gamcube/NES og spiller enten Zelda, Mario eller Mario Kart.

 

Ingen av disse spilleseriene har særlig god grafikk, men for et gameplay. Disse spillene kan en runde opp og i mente og fortsatt ikke være lei.

Runder Super Mario Bros. 3 ganske ofte sammen med venner kun for å kunne få P-vingene til neste gang vi runder det. Det er nesten ingen andre spill som er så underholdene.

 

OT:

Disse spesifikasjonene sier meg ingenting, det at det er under 1ghz har vell aldri hatt noe å si for spillene, annen arkitektur og koding burde gjøre GHZ-løpet ferdig for lenge siden. Folk lar seg fort blende av heftige specs og høye priser, men det har da aldri vært alt.

Lenke til kommentar
Broadway er en RISC prosessor, MHz teller ikke så mye der. Den blir uten tvil mye kraftigere enn på papiret. Samme gjelder GPU-en (Hollywood).

5839532[/snapback]

 

Det at Broadway er en RISC prosessor er vel ikke akkurat så spesielt... Kan jo bare gi deg en liten liste over endel populære RISC prosessorer:

 

MIPS (finnes i SGI maskiner, PlayStation 1 og Nintendo 64)

 

IBM sin POWER serie prosessorer

 

Freescale (Motorola SPS) og IBM's PowerPC (finnes bl.a. i GameCube, Xbox 360, Revolution, PlayStation 3 og forøvrig alle Apple maskiner (utenom de som har migrert over til Intel prosessorer)

 

Sun SPARC og UltraSPARC

 

GameBoy Advance bruker f.eks. en ARM7 RISC prosessor...

 

Så dermed, en PowerPC basert RISC prosessor (Broadway) på 729MHz mot en tre-kjerners RISC prosessor i Xbox 360, og en 3.2GHz 7-kjerners RISC prosessor i PS3 (egentlig 8, men sony har valgt og disable 1 kjerne for og øke antall produserte enheter pr. wafer).

 

 

Så jo, selv om det er en RISC prosessor, er hastigheten (MHz) også veldig viktig for ytelsen.

Lenke til kommentar
Broadway er en RISC prosessor, MHz teller ikke så mye der. Den blir uten tvil mye kraftigere enn på papiret. Samme gjelder GPU-en (Hollywood).

5839532[/snapback]

 

Det at Broadway er en RISC prosessor er vel ikke akkurat så spesielt... Kan jo bare gi deg en liten liste over endel populære RISC prosessorer:

 

MIPS (finnes i SGI maskiner, PlayStation 1 og Nintendo 64)

 

IBM sin POWER serie prosessorer

 

Freescale (Motorola SPS) og IBM's PowerPC (finnes bl.a. i GameCube, Xbox 360, Revolution, PlayStation 3 og forøvrig alle Apple maskiner (utenom de som har migrert over til Intel prosessorer)

 

Sun SPARC og UltraSPARC

 

GameBoy Advance bruker f.eks. en ARM7 RISC prosessor...

 

Så dermed, en PowerPC basert RISC prosessor (Broadway) på 729MHz mot en tre-kjerners RISC prosessor i Xbox 360, og en 3.2GHz 7-kjerners RISC prosessor i PS3 (egentlig 8, men sony har valgt og disable 1 kjerne for og øke antall produserte enheter pr. wafer).

 

 

Så jo, selv om det er en RISC prosessor, er hastigheten (MHz) også veldig viktig for ytelsen.

5842000[/snapback]

Vel, poenget er at RISC kan gjøre flere operasjoner pr. klokkesyklus. Noe som gjør den mer effektiv. Du kunne ha spart deg for infoen du la ut egentlig, jeg vet godt hvilke maskiner som bruker RISC. Har til og med hatt undervisning om den :)

 

edit: det var grunnet at den ble sammenlignet med Xbox jeg tok dette opp...

Endret av TCi
Lenke til kommentar

som sagt, den blir nok populær blandt de som vokste opp med nintendo, som feks meg.. ( fikk nintendo julaften 1989 tror jeg det var :D hvis ikke så var det nok 90 ) og har vokst opp med mario serien, og alle klassikerne på NES og SNES.. har ikke spilt så mye N64 men er noen spill jeg skal ha meg fra den og. gleder meg veldig.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...