Gå til innhold

Holografisk disk på 300 GB


Anbefalte innlegg

har en ekkel feel at at dem vil ligge omtrent på samme nivå som tape bacup i dag. saken ser ut som den er bygget for bruk til firmabackup...

5837500[/snapback]

Det ser ut som firmabackup ja, men i den ene videoen sier de at prisen per kapasitet skal reduseres med over 90% i forhold til dagens tape-løsninger.

 

Jeg får bare håpe at de går ennå lengre. (300GB tape er overkommelig men ikke billig for privatpersoner selv med 90% rabatt.) Håper de ser behovet for privat backup og mulighetene som åpner seg nå som størrelsen på harddisker har stagnert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett på videoen, og dette ser fryktelig dyrt ut. Jeg tipper dagens avanserte tape løsninger som SuperDLT, LTO osv. blir billige i forhold. Snakker nok minst 40-50.000 for en slik spiller.

 

Men det kan vel være at de klarer å lage noen billigere holografiske avarter etterhvert slik som Iomega kom med sine billigere tape løsninger for hjemmebruk. Samt DAT som var billig bedriftsbackup osv.

 

Det er helt klart leserne/skriverne som blir dyre ift. holografisk lagring.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg håper dette blir et brukervennlig og ok priset lagringsmedie der man kan lagre det man vil.

 

efikkan: Jeg tror det er snakk om en brenne-prosess ala det vi har på CD og DVD i dag.

 

qez: Jeg tror det er snakk om plater som snurrer ala CD og DVD.

 

hobgoblin: Jeg regner med de får ned størrelsen til vanlig DVD-rom størrelse før lansering.

5837521[/snapback]

 

 

Hvis jeg ikke husker helt feil så sa dem at dem kunne produsere noen holografiske minneskort på 30gb eller noe for 1$ stk

Lenke til kommentar
Jeg håper dette blir et brukervennlig og ok priset lagringsmedie der man kan lagre det man vil.

 

efikkan: Jeg tror det er snakk om en brenne-prosess ala det vi har på CD og DVD i dag.

 

qez: Jeg tror det er snakk om plater som snurrer ala CD og DVD.

 

hobgoblin: Jeg regner med de får ned størrelsen til vanlig DVD-rom størrelse før lansering.

5837521[/snapback]

 

 

Hvis jeg ikke husker helt feil så sa dem at dem kunne produsere noen holografiske minneskort på 30gb eller noe for 1$ stk

5837574[/snapback]

Ja det er vel billig plast som blir brukt? Men det er vel som sagt leserene/skriverene som blir dyre.
Lenke til kommentar
har en ekkel feel at at dem vil ligge omtrent på samme nivå som tape bacup i dag. saken ser ut som den er bygget for bruk til firmabackup...

5837500[/snapback]

Det ser ut som firmabackup ja, men i den ene videoen sier de at prisen per kapasitet skal reduseres med over 90% i forhold til dagens tape-løsninger.

 

Jeg får bare håpe at de går ennå lengre. (300GB tape er overkommelig men ikke billig for privatpersoner selv med 90% rabatt.) Håper de ser behovet for privat backup og mulighetene som åpner seg nå som størrelsen på harddisker har stagnert.

5837563[/snapback]

 

har det egentlig stagnert? har ikke forskjellige produsenter begynt å benytte en perpendikulær (eller åssen det nå skrives) metode for å klare å lagre mer data på samme areal?

 

Men det kan vel være at de klarer å lage noen billigere holografiske avarter etterhvert slik som Iomega kom med sine billigere tape løsninger for hjemmebruk. Samt DAT som var billig bedriftsbackup osv.

5837569[/snapback]

 

iomega og billig tape? eneste løsningene som iomega har laget er vel basert på en slags hardiskteknologi hvor lagringsplatene er uavhengige av lesearmene?

eller er disse REV enhetene en slags form for tape?

Lenke til kommentar

Prototyper er alltid svindyre i forhold til et kommerisellt produkt. Den enheten i videoen har jo et chassi som man bare lager noen få enheter av og som lyser svindyrt lang vei. Spørsmålet er hvor billig det kan gjøres i en masseprodusert enhet. Jeg ser for meg en boks laget av billige stålplater, plast, masseproduserte små kretskort med noen få brikker som gjør alt osv, omentrent som dagens DVD-romer, men sikkert med visse forskjeller. F.eks lengre enheter, eller dobbelt høyde i starten, eller en intern støtabsorberende ramme.

Lenke til kommentar
Håper de ser behovet for privat backup og mulighetene som åpner seg nå som størrelsen på harddisker har stagnert.

5837563[/snapback]

har det egentlig stagnert? har ikke forskjellige produsenter begynt å benytte en perpendikulær (eller åssen det nå skrives) metode for å klare å lagre mer data på samme areal?

5837676[/snapback]

Ja. Hvis vi ser de siste 25 år under ett så har kapasiteten økt økt doblet seg ca hvert 1,5 år. Men denne ganske jevne trenden tok en ny vending for ca 3 år siden. Da begynnte kurven å flate ut. Det siste året (eller 14 måneder for å være nøyaktig) har ikke kapasiteten økt i det hele tatt. I løpet av året er det bare ventet en økning på minimale 20% (fra 500 til 600GB) til tross for at perpendikulær lagring i teorien lover bra. Kanskje vi får se 800GB i 2007 og 1TB i 2008. Det er økninger på henholdsvis 33 og 25%. Siden det trolig vil være kniving om å nå 1TB-merket først så vil det ta lang tid før det kommer yttligere økninger. Kanskje det blir 2010-2011 før vi får se 1,2TB. Hvis vi sier at vi når 1TB i 2010 så vil det si at siste dobling har tatt 5 år og ikke 1,5 år som tidligere. Grunnen til stagnasjonen tror jeg ikke er manglende etterspørsel, men tekniske vanskeligheter med å nå lengre.

Lenke til kommentar
Har sett på videoen, og dette ser fryktelig dyrt ut. Jeg tipper dagens avanserte tape løsninger som SuperDLT, LTO osv. blir billige i forhold. Snakker nok minst 40-50.000 for en slik spiller.

 

Men det kan vel være at de klarer å lage noen billigere holografiske avarter etterhvert slik som Iomega kom med sine billigere tape løsninger for hjemmebruk. Samt DAT som var billig bedriftsbackup osv.

 

Det er helt klart leserne/skriverne som blir dyre ift. holografisk lagring.

5837569[/snapback]

 

Jeg tror heller ikke denne vil ta over for SuperDLT ,LTO osv. den nærmeste tiden da de fleste store firma kjører backup roboter. Det tar somregel lang tid før produsentene av backup roboter legger inn nye formater.

 

Dette blir nok først en stand alone løsning for enkelt servere. :hmm:

Lenke til kommentar

Men det virket som det var en del speil, linser og optikk i denne løsningen, det ser dyrt ut.

 

At det tar tid før det blir robotbasert er helt klart. Men er du klar over hvor mange store bedrifter som hater dagens tape robotløsninger? Bare problemer med de.

 

Servere behøver ikke innholde store mengder data og det er sjelden man tar backup av alt, eller komplett backup av datautvalget hver dag. Derfor hvis denne er 300GB med bra hastighet ser jeg for meg at denne fint kan ta daglig selektiv nettbackup og kanskje i tillegg incremental/differential ved ekstra store datamengder, av en 5-30 servere hvor man bytter kasett hver dag.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
At det tar tid før det blir robotbasert er helt klart. Men er du klar over hvor mange store bedrifter som hater dagens tape robotløsninger? Bare problemer med de.

 

Servere behøver ikke innholde store mengder data og det er sjelden man tar backup av alt, eller komplett backup av datautvalget hver dag. Derfor hvis denne er 300GB med bra hastighet ser jeg for meg at denne fint kan ta daglig selektiv nettbackup og kanskje i tillegg incremental/differential ved ekstra store datamengder, av en 5-30 servere hvor man bytter kasett hver dag.

5838006[/snapback]

 

De aller fleste av mine kunder har mye mer data en 300GB og vil trenge en bobot løsning.

 

De fleste løsningene "mine" som går i dag er veldig stabile , men det har muligens med en dyktig tekniker å gjøre ;)

 

Nå blir det mer og mer nettbackup og tapene blir brukt til ekstern lagring av data.

Lenke til kommentar

Remo:

Jeg har også kunder med mer enn 300GB i sine servertårn, samt at i egen bedrift har vi langt mer enn dette. Men det er langt i fra alle data man skal ta backup av og i tillegg er det ikke alt av utvalgt data man tar backup av hver dag.

 

Robot løsninger er ikke vanskelig, og man trenger ikke være dyktig for å få til det. Men det er mye buggy firmware osv til disse løsningene. Har jobbet lite med robot løsninger selv fordi vi har funnet bedre mer kosteffektive løsninger på de sitene som kunnet vippe mot behovet.

 

De aller fleste klagene jeg har hørt på robotløsninger har vært fra andre deltager fra svære miljøer, med lang fartstid, på kurs hos de største backupleverandørene.

 

PS

Forøvrig har alle mine løsninger også vært dønn stabile, fungert når man har behov for de og vi har benyttet lavkost backup redundans som gir økt tilgjengelighet og hastighet på on-demand restore.

 

Hobogoblin:

I 1998 kjøpte jeg en tapespiller fra Iomega til en billig penge. Kjøpte også 8stk 2GB kasetter. Dette var tapebasert.

 

Simen1:

Med perpendikulær lagring burde disse problemene være historie et par år fremover.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hobogoblin:

I 1998 kjøpte jeg en tapespiller fra Iomega til en billig penge. Kjøpte også 8stk 2GB kasetter. Dette var tapebasert.

5838153[/snapback]

 

javel. det ser ut som de har lagt ned produksjonen av denne løsning nå siden jeg finner bare spor av rev eller hardiskbaserte enheter på sidene deres...

 

hva legger du i "billig penge", ett slikt uttrykk kan være veldig relativt...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Og en dårlig: Prisen blir 15.000$ for spilleren og 120-180$ per plate

6604273[/snapback]

Akkurat slik jeg fryktet. Akk.

 

Nuvel, prisene var jo ikke spesielt lave for CD-/DVD-spillere når de ble lansert. En vil nok se en prissenking dersom produktet selger i tilfredsstillende kvantitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...