Gå til innhold

TES: Fysisk kvalm av Oblivion


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg kan ikke kjøre den luftbåten i hl2 i mer enn noen min (2-3) uten å bli så dårlig at jeg må spy. en gang prøvde jeg og presse meg til å kjøre den. etter ca 5 min begynte jeg å kaldsvette... etter et par min til var jeg så dårlig at jeg måtte legge meg for å unngå elging :sick: lå sikkert i en halv time eller noe.

jeg reagerer ikke på noe annet i spillet da :hmm: eller noen andre spill. men jeg har store problemer med sjøsyke og bilsjuke. (har faktisk opplevd å bli kvalm etter å ha kjørt selv) :blush:

Lenke til kommentar
jeg kan ikke kjøre den luftbåten i hl2 i mer enn noen min (2-3) uten å bli så dårlig at jeg må spy. en gang prøvde jeg og presse meg til å kjøre den. etter ca 5 min begynte jeg å kaldsvette... etter et par min til var jeg så dårlig at jeg måtte legge meg for å unngå elging :sick: lå sikkert i en halv time eller noe.

jeg reagerer ikke på noe annet i spillet da :hmm:  eller noen andre spill. men jeg har store problemer med sjøsyke og bilsjuke. (har faktisk opplevd å bli kvalm etter å ha kjørt selv)  :blush:

5833845[/snapback]

 

det hørtes ikke bra ut. synd for deg, er jo kongespill!

Lenke til kommentar

 

Hm.. uvel av fysikkmotoren..?

5833254[/snapback]

 

av den realistiske fysikken

5833652[/snapback]

Hvorfor i huleste skulle man bli uvel av realistisk fysikk??

5833700[/snapback]

 

Half Life 2 sickness

 

er spesielt når man kjører noen av kjøretøyene i spillet osv.

5833732[/snapback]

 

SÅ realistisk er nå ikke fysikken i half-life 2...

 

Når man setter seg i et kjøretøy i hl2 så endrer field of view seg.

Et lavt fov gir en slags kikkerteffekt og bidrar til forvirringen hjernen opplever med motstridende signaler fra øyer og balanse

Lenke til kommentar

Personlig sliter jeg veldig med "hurtige" FPS-er. Blir normalt ikke kvalm, men kan få en dundrene hodepine og det føles som om hodet skal ekspodere når man beveger seg rundt i spillet. Dette er delvis grunnen til at jeg ikke spiller HL2, Quake4, CS, eller FarCry (det, og at de spillene ikke er så veldig bra :p. Men DET er en annen sak.).

 

Men merkelig nok spiller jeg Operation Flashpoint, SWAT4, Morrowind og Oblivion, alle i FPS. Felles for alle disse er at de er "tregere", dvs du løper ikke rundt i ring og plaffer ned folk som en gal som i CS eller UT. Samtidig tror jeg det er en tilvenningssak, og avstand til skjerm samt sensitiviteten på musen har MYE å si.

Lenke til kommentar

Hadde store problemer med dette da jeg var liten, spesielt under spill som doom, wolfensteind3d og dukenukem, husker veldig godt at en kompis "tvang" meg til å spille duke nuken, fordi han trudde jeg ikke turte, så da måtte jeg jo bevise det motsatte. Har aldri spilt spillet siden, ble skikkelig uvel! :p

Så tok en lang pause fra fps spill fram til UT(enern) kom, det var så sinnsykt rått og jeg ble vilt kvalm når jeg spilte.. Spillet var så bra at jeg tvang meg igjennom og ble så kvalm utover kvelden at jeg måtte rett og slett legge meg.. Etter en stund så ble jeg faktisk vant til det, blir lenger ikke kvalm av spill, har ikke prøvd oblivion enda, så vet ikke helt med det, men ble iallefall ikke kvalm av HL2

Lenke til kommentar

Motion Sickness er noe som er forsket mye på og det som mange sier at de opplever her er helt naturlig. Det britiske TV-programmet Brainiac har en bra foklaring på fenomenet i en episode, de tar også å får en til å bli kvalm når han sitter stille ved hjelp av et speil og et partytelt.

Lenke til kommentar

Fov90 hjalp meg ikke så mye. Fortsatt kvalm, og irriterende at den resetter seg hele tiden.

 

Fov90 gjør at du ser mer av bildet. Da er teorien min litt i behold for egen del: de spillene jeg ikke har blitt kvalm av er spill som jeg har klart å kjøre på høy oppløsning. (battlefield, Halflife). Duke Nukem, Wolfenstein og Doom har alle måttet kjøre på lav oppløsning.

 

Tipper (håper) det er problemet med Oblivion (må kjøre på laveste oppløsning). Da er løsningen en ny pc :)

Endret av H@@kon
Lenke til kommentar
Tipper (håper) det er problemet med Oblivion (må kjøre på laveste oppløsning). Da er løsningen en ny pc :)

5837078[/snapback]

Har du nokon kompisar med feitare PC som du kan teste hos? Ville vel ha vore litt surt å oppdage at det ikkje hjelp etter å ha investert 15-20 000 på ny spelmaskin...

 

Prøvde sjølv FOV 360 i går. Bra å spele med er det ikkje, men for ei fartskjensle! :p

 

Kay

Lenke til kommentar

pass for guds skyld på at du spiller i minimum 75hz.

Og ja en høyere oppløsning vil også virke "roligere".

 

Sitt lengst mulig unna skjermen.

Høyest mulig oppløsning.

Høyest mulig oppdateringsfrekvens.

bredest mulig FOV.

 

Tror dette er hva man kan gjøre for å unngå kvalme/hodepine.

 

Utover dette så må man ta pauser og drikke en del.

Ta en 5minutter for hver halvtime.

Lenke til kommentar
Jeg har et stort handikap i FPS/lignende spill som jeg trodde var et forbigående problem med dagens skjermkort.

 

Wolfenstein/Doom og DukeNukem: jeg ble sinnsykt kvalm av disse spillene. Kvalm i den forstand at jeg har lyst til å spy, på liknende måte som jeg kjører bil og ikke følger med på vegen.

 

Så var det lenge bra, unngikk de fleste slike typer spill men kunne spille Half Life 1 og Battelfield (1) uten problemer.

 

Her om dagen kjøpte jeg Elder Scrolls IV Oblivion, og til min store fortvilelse blir jeg nå drit-kvalm. Ødelegger spillopplevelsen helt, og må enten:

1. stoppe helt opp å spille i flere timer

2. bevege meg med små bevegelser i spillet. Beveger jeg meg raskt blir jeg verre.

 

 

 

Noen med samme problemet? Og har dere isåfall funnet noe løsning?

 

(  Jeg har lenge trodd at det var grafikken på Wolfenstein-tiden som var så dårlig at den førte til problemene, og at nye gode skjermkort fjernet kvalmhets-problemet. Men Oblivion ødela den teorien.

Dog hører det med at jeg må kjøre Oblivion på de dårligste settingene for å få fin flyt (ati radion 9800-kort).  )

 

 

Og nei, jeg tuller ikke  :(

5831744[/snapback]

 

har ikke orket å lese hele tråden men du kan jo ta reisesyketabletter hvis det blir for ille :ermm:

Lenke til kommentar
Ingefær-tabeletter.

Funker knall både mot sjøsyke og bilsyke.  Man blir heller ikke sløv som med "vanlige" sjøsyketabeletter, og har ellers ingen bieffekter.  Burde funke bra her også.

5837712[/snapback]

 

 

Dokumentert effekt eller overtro?

 

Tipper det henger sammen med samme nerve som bilsjuken. Båtsjuk blir jeg aldri...men jeg har venner som blir det.

Og de har testet all verdens av piller, armbånd, kjerringråd...men det ender alltid med at de ligger over ramma.

 

Men usikker på om de har testet ingefær-tabletter :)

Lenke til kommentar
Ingefær-tabeletter.

Funker knall både mot sjøsyke og bilsyke.  Man blir heller ikke sløv som med "vanlige" sjøsyketabeletter, og har ellers ingen bieffekter.  Burde funke bra her også.

5837712[/snapback]

 

 

Dokumentert effekt eller overtro?

 

Tipper det henger sammen med samme nerve som bilsjuken. Båtsjuk blir jeg aldri...men jeg har venner som blir det.

Og de har testet all verdens av piller, armbånd, kjerringråd...men det ender alltid med at de ligger over ramma.

 

Men usikker på om de har testet ingefær-tabletter :)

5837982[/snapback]

 

så en episode av myhbusters for ikke lenge siden, da satt de med bind fr øynene i en sakte snurende stol, de testet alt mulig av kjerringrød og hige tech å de fant ut av ingefær og vanlige tabletter virket best, men at tablettene gjorde dem trøtte og slappe, så ingefær kunne vært er bra alternativ

 

selv blir jeg bilsyg så da tar jeg reisesyketabletter, bare fint at man sovner siden bliturer er kjedelige, kan tenke meg at det må være dumt å sovne mens man sitt å spille :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...