Gå til innhold

TES: Fysisk kvalm av Oblivion


Anbefalte innlegg

Jeg har et stort handikap i FPS/lignende spill som jeg trodde var et forbigående problem med dagens skjermkort.

 

Wolfenstein/Doom og DukeNukem: jeg ble sinnsykt kvalm av disse spillene. Kvalm i den forstand at jeg har lyst til å spy, på liknende måte som jeg kjører bil og ikke følger med på vegen.

 

Så var det lenge bra, unngikk de fleste slike typer spill men kunne spille Half Life 1 og Battelfield (1) uten problemer.

 

Her om dagen kjøpte jeg Elder Scrolls IV Oblivion, og til min store fortvilelse blir jeg nå drit-kvalm. Ødelegger spillopplevelsen helt, og må enten:

1. stoppe helt opp å spille i flere timer

2. bevege meg med små bevegelser i spillet. Beveger jeg meg raskt blir jeg verre.

 

 

 

Noen med samme problemet? Og har dere isåfall funnet noe løsning?

 

( Jeg har lenge trodd at det var grafikken på Wolfenstein-tiden som var så dårlig at den førte til problemene, og at nye gode skjermkort fjernet kvalmhets-problemet. Men Oblivion ødela den teorien.

Dog hører det med at jeg må kjøre Oblivion på de dårligste settingene for å få fin flyt (ati radion 9800-kort). )

 

 

Og nei, jeg tuller ikke :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
a. Ingame FOV

 

 

FOV, or field of view, controls the viewing angle of the camera. The game defaults to 75 FOV, which can be dizzying and even make people sick. To change the FOV ingame, open the console with the ` (tilde) key, then type "FOV 90" or whatever you want your FOV to be. I use 90, it's a common setting for many games and I prefer the way it looks to 75. Please note that you must do this every time you start the game, it is not saved and the "FOV" setting in the ini is not the same thing.

 

Henta herifrå.

 

Kay

Lenke til kommentar

kjent fenomen det der. Mange som opplevde det når HL2 kom.

 

Grunnen er rett og slett at hjernen får motstridende signaler fra flere hold.

 

For eksempel;

Øynene ser at karakteren i spillet hopper og sier det til hjernen, men følelses signalene sier at du sitter i ro, og derfor får hjernen forskjellige signaler om hva som faktisk skjer, og du blir kvalm. Fins vel medisiner for det, sjøsyke etc.

Lenke til kommentar
a. Ingame FOV

 

 

FOV, or field of view, controls the viewing angle of the camera. The game defaults to 75 FOV, which can be dizzying and even make people sick. To change the FOV ingame, open the console with the ` (tilde) key, then type "FOV 90" or whatever you want your FOV to be. I use 90, it's a common setting for many games and I prefer the way it looks to 75. Please note that you must do this every time you start the game, it is not saved and the "FOV" setting in the ini is not the same thing.

 

Henta herifrå.

 

Kay

5831778[/snapback]

 

 

Næmen! Et kjent problem :dribble: Herlig, skal teste ut!

Lenke til kommentar

Å spille i tredjeperson bør løse problemet enkelt, men dessverre funker ikke Oblivion like bra der som i førsteperson. Har selv hatt lignende problemer med førstepersonsspill, men ikke med GTA, som er i tredjeperson. Ellers har jeg begynt å spille alle PC-spill med konsollkontroller, og det funker meget bra da man blir mer "laidback" og ikke kommer like tett opptil skjermen. Egentlig rart at så mange spill blir laget for å kontrolleres med gamle arbeidsredskaper som tastatur og mus. Dedikerte spillkontrollere er å foretrekke spør du meg.

Lenke til kommentar
Å sette fov til 90 i konsollen funker bare helt til du snakker med en NPC, da blir

den resatt til 75.

5832415[/snapback]

 

Ja, den resetter seg fort. Men han kan prøve litt med 90 og se. Hvis det hjelper så vet man i det minste hva som var årsaken til kvalmen. Og kanskje det kommer en fix for å sette det permanent til 90 etterhvert? Hadde vært kjekt.

Lenke til kommentar
Minner om den såkalte "Half Life 2 sickness" som folk jamra om når det kom ut.

Oblivion bruker samme fysikkmotoren, og er visst fordi den er så realistisk mange blir uvel.

5833205[/snapback]

 

Hm.. uvel av fysikkmotoren..?

5833254[/snapback]

 

av den realistiske fysikken

Lenke til kommentar
Minner om den såkalte "Half Life 2 sickness" som folk jamra om når det kom ut.

Oblivion bruker samme fysikkmotoren, og er visst fordi den er så realistisk mange blir uvel.

5833205[/snapback]

 

Hm.. uvel av fysikkmotoren..?

5833254[/snapback]

 

av den realistiske fysikken

5833652[/snapback]

Hvorfor i huleste skulle man bli uvel av realistisk fysikk??

Lenke til kommentar
Minner om den såkalte "Half Life 2 sickness" som folk jamra om når det kom ut.

Oblivion bruker samme fysikkmotoren, og er visst fordi den er så realistisk mange blir uvel.

5833205[/snapback]

 

Hm.. uvel av fysikkmotoren..?

5833254[/snapback]

 

av den realistiske fysikken

5833652[/snapback]

Hvorfor i huleste skulle man bli uvel av realistisk fysikk??

5833700[/snapback]

 

Half Life 2 sickness

 

er spesielt når man kjører noen av kjøretøyene i spillet osv.

Lenke til kommentar
Minner om den såkalte "Half Life 2 sickness" som folk jamra om når det kom ut.

Oblivion bruker samme fysikkmotoren, og er visst fordi den er så realistisk mange blir uvel.

5833205[/snapback]

 

Hm.. uvel av fysikkmotoren..?

5833254[/snapback]

 

Forklart over.

 

Kanskje det omvendte av sjøsyke.

 

Under sjøsyke så forteller hjernen din deg at du står stille, ettersom det ser sånn ut når du er ombord på en båt. Men egentlig gynger båten frem og tilbake, og balanseorganet ditt forteller deg at du beveger deg. Dette motstrider mot hva hjernen sier, og du blir sjøsyk.

 

Omvendt her. Når du hopper på skjermen, så tror hjernen din at du hopper, men balanseorganet sier at du sitter i ro, og derfor motstrider de hverandre.

 

Jeg tro det er noe sånt. Men jeg skjønte ikke det med FOV... Hva hjelper det med å forandre det?

Lenke til kommentar
Omvendt her. Når du hopper på skjermen, så tror hjernen din at du hopper, men balanseorganet sier at du sitter i ro, og derfor motstrider de hverandre.

Jeg tro det er noe sånt. Men jeg skjønte ikke det med FOV... Hva hjelper det med å forandre det?

5833740[/snapback]

 

Field of Vision, dvs hvor mye du "ser" samtidig. Default er 75 graders synsvinkel, og noen har problemer med det. Da kan det hjelpe å sette det til 90. Prøv selv å endre det til f.eks. 60, så ser du hva som skjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...