Gå til innhold

Dødsstraff: Ja eller nei?


Anbefalte innlegg

Slik skjer idag også, på utrolig mange områder, ikke at dette unskylder at noen blir indirekte tvunget til å betale for noe de er imot. Dette blir egentlig en helt annen debatt om hvilket ideologisk styresystem en ønsker. Jeg kan skjønne at dette er en problem i et sosialdemokratisk eller sosialistisk stat.

5948797[/snapback]

Det er en forskjell på å være medskyldig i drap og det å være uenig i ølsalg på lørdager. I enkelte tilfeller bør ikke flertallet få bestemme.

 

9/10 vil spise Johannes. Johannes stemte imot forslaget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En annen ting som jeg opptar meg av; hva med de som er uenige i dødsstraff? Er det ikke feil at deres skattepenger benyttes til å metodisk ta livet av andre mennesker? Og enda verre, de blir dratt ufrivillig inn i noe de er helt uenige i.

Hva med de som er totalt uenig i hvordan pengene brukes i rettssystemet i dag?

Lenke til kommentar
Slik skjer idag også, på utrolig mange områder, ikke at dette unskylder at noen blir indirekte tvunget til å betale for noe de er imot. Dette blir egentlig en helt annen debatt om hvilket ideologisk styresystem en ønsker. Jeg kan skjønne at dette er en problem i et sosialdemokratisk eller sosialistisk stat.

5948797[/snapback]

Det er en forskjell på å være medskyldig i drap og det å være uenig i ølsalg på lørdager. I enkelte tilfeller bør ikke flertallet få bestemme.

 

9/10 vil spise Johannes. Johannes stemte imot forslaget.

5948830[/snapback]

 

Prinsippet er fortsatt det samme. En betaler for noe en ikke ville ha gjort frivillig, samme om det er at en betaler for å henrette uskyldige mennesker eller om det er for en strandsone i Oslo.

Lenke til kommentar
Prinsippet er fortsatt det samme. En betaler for noe en ikke ville ha gjort frivillig, samme om det er at en betaler for å henrette uskyldige mennesker eller om det er for en strandsone i Oslo.

5948850[/snapback]

Prinsippet er kanskje det samme, men i realiteten så er det store forskjeller på de to tingene.

Lenke til kommentar
Prinsippet er fortsatt det samme. En betaler for noe en ikke ville ha gjort frivillig, samme om det er at en betaler for å henrette uskyldige mennesker eller om det er for en strandsone i Oslo.

5948850[/snapback]

Prinsippet er kanskje det samme, men i realiteten så er det store forskjeller på de to tingene.

5948881[/snapback]

 

Såklart, og jeg mener det er ingen unnskyldning å si at siden det skjer idag så er det greit.

Lenke til kommentar
Poenget er at til slutt blir ikke fengsel et fengsel, men et rehabiliteringsinstitutt, noe vi kunne opprettet egne bygg utenfor fengsel for. Fengsel skal være et sted der du får reflektert over hva du har gjort galt, ikke et sted der vaktene flyr rundt og spør om biffen din er blodig nok..

5946969[/snapback]

Stråmann. Det er ikke snakk om å sy puter under armene på de innsatte, men å behandle de som medmennesker og gi dem en ekstra sjanse. I dag har fengselsstraff to hovedformål;

 

1. "Rehabilitere" den dømte, altså hjelpe den dømte inn på den smale sti.

og 2. Tilfredsstille normal rettsoppfatning.

 

Det mener jeg er riktig, og med normal rettsoppfatning så er slike som deg ekskludert ;)

 

Jo, jeg er delvis enig, men et fengsel er fortsatt et fengsel. Har de lyst å gjøre noe noe med livet sitt finnes det andre måter å få ordnet dette på, som at de kan melde seg til voksenopplæring selv elns, og dermed må betale for dette selv, istedenfor at vi andre må sitte å se på en eller annen dust som for n'te gang melder seg på kurset for å få en "attest" på god orden og oppførsel for å slippe ut tidligere elns.. (jeg vet ikke hvordan det fungerer, men vedder tunga på at det ligger noe i kortene her). Og ja, jeg er da ikke særlig keen på å måtte betale masse penger for dette..

5946969[/snapback]

1. Siden de vi snakker om ikke har noe særlig til utdannelse så vil det være svært vanskelig å jobbe i en drittjobb, ta utdanning og betale for denne. Mest sannsynlig vil vedkommende måtte få sosialstøtte eller studielån. Er det noe bedre? Er det ikke like greit at de innsatte bruker tida i fengsel på å få seg en utdannelse eller noe praksis, noe som kan medvirke til at vedkommende kan holde seg på den smale sti etter fengselsoppholdet? Eller er det viktigste for deg at forbryterne "får sin straff" og har det jævlig i fengsel? Hva som skjer etterpå er ikke ditt problem, liksom?

 

Det er akkurat det jeg mente.. Og ja, det er temmelig sykt, men som andre har påpekt, har du først drept 10 mennesker fortjener du intet mindre. Ikke som hevn, men som en straff for å slippe å dø selv.

5946969[/snapback]

Jeg følger deg ikke...

Lenke til kommentar
Poenget er at til slutt blir ikke fengsel et fengsel, men et rehabiliteringsinstitutt,

Javel? Og hvis de klarer å rehabilitere alle (gjøre dem til produktive, lovlydige borgere), hva er problemet da?

 

noe vi kunne opprettet egne bygg utenfor fengsel for.

Nei, for det er fortsatt rømningsfare.

Lenke til kommentar

Åherregud da, du skjønner vel selv at jeg da mener de må sone seg ferdig Pricks!! Mørskalle altså.. Får være grenser for hva jeg skal forklare her..

 

[edit]en ting til Pricks, om eksempelet ditt faktisk ble realtitet har det da ingenting å si om dette skjer utenfor fengsel, på et eget institutt..[/edit]

 

Og olsen, hvorfor skal de slippe å få det du påpeker, studielån/sosialstøtte, for å få en utdanning? Alle andre i norges land gjør da dette, så hvorfor ikke disse? Hva har de gjort som er så grensesprengende bra at de slipper dette hinderet, annet enn i utgangspunktet å havne i fengsel pga noe kriminelt..?

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar
Åherregud da, du skjønner vel selv at jeg da mener de må sone seg ferdig Pricks!! Mørskalle altså.. Får være grenser for hva jeg skal forklare her..

 

[edit]en ting til Pricks, om eksempelet ditt faktisk ble realtitet har det da ingenting å si om dette skjer utenfor fengsel, på et eget institutt..[/edit]

Rømningsfare igjen. Dessuten skal det selvsagt ikke lønne seg å bryte loven.

Lenke til kommentar
Og olsen, hvorfor skal de slippe å få det du påpeker, studielån/sosialstøtte, for å få en utdanning? Alle andre i norges land gjør da dette, så hvorfor ikke disse? Hva har de gjort som er så grensesprengende bra at de slipper dette hinderet, annet enn i utgangspunktet å havne i fengsel pga noe kriminelt..?

5951104[/snapback]

 

Du overvurderer kraftig hvilke muligheter en har etter å ha sittet i fengsel. Bare fordi en har en utdannelse betyr ikke det at en automagisk stiller fremst i rekken på jobbintervju. Det at en i det heletatt har suttet i fengsel forteller arbeidsgivere at dette er en person en bør styre unna. Utdanningen kan neppe se like pen ut på en CV som en "likedan" utdanning, bare fra en ekte skole.

 

Det er selvfølgelig heller ikke ønskelig at vi slipper ut personer som nettopp har sonet en straff i fengsel ute på gatene uten at de har noe å forta seg. Hvor stor tror du sjansen er for at personen starter på nok et kriminelt liv etter fengselsoppholdet hvis han ikke klarer å skaffe seg bolig, jobb ny vennekrets etc?

 

Det er som jeg har sagt en fin linje mellom å torturer personer, og å sy puter under armene til personer. En bør møtes på midten.

Lenke til kommentar
Og olsen, hvorfor skal de slippe å få det du påpeker, studielån/sosialstøtte, for å få en utdanning? Alle andre i norges land gjør da dette, så hvorfor ikke disse? Hva har de gjort som er så grensesprengende bra at de slipper dette hinderet, annet enn i utgangspunktet å havne i fengsel pga noe kriminelt..?

5951104[/snapback]

 

Du overvurderer kraftig hvilke muligheter en har etter å ha sittet i fengsel. Bare fordi en har en utdannelse betyr ikke det at en automagisk stiller fremst i rekken på jobbintervju. Det at en i det heletatt har suttet i fengsel forteller arbeidsgivere at dette er en person en bør styre unna. Utdanningen kan neppe se like pen ut på en CV som en "likedan" utdanning, bare fra en ekte skole.

 

Det er selvfølgelig heller ikke ønskelig at vi slipper ut personer som nettopp har sonet en straff i fengsel ute på gatene uten at de har noe å forta seg. Hvor stor tror du sjansen er for at personen starter på nok et kriminelt liv etter fengselsoppholdet hvis han ikke klarer å skaffe seg bolig, jobb ny vennekrets etc?

 

Det er som jeg har sagt en fin linje mellom å torturer personer, og å sy puter under armene til personer. En bør møtes på midten.

5951697[/snapback]

 

støtter deg fullt ut på det... gjør man noe ulovlige og må sitte i fengsel så skal det bare mangle at du kal behandles som et menneske. Etter soninga så fortjener de en ny sjanse for da har de sont sin straff. Og fortjener det å ha en jobb, gode venner o.s.v. Hvem er du daniel_984 som vil ta fra dem dette? hvorfor skal ikke dem ha en sjanse i arbeidslivet etter soninga? det er flere ting som kan skille en som har hatt problemer med skole og en som har seilt glatt gjennom! feks problemer hjemme, mobbing o.s.v. som kan ha bidratt til at en kriminell har blitt sendt ut på den veien.

for du må skjønne at mennesker som har gått den veien trenger kanskje mer støtte en deg for å komme fram. de vil ofte ha følelser som håpløshet, depresjoner o.s.v. og er ikke i stand til å gjøre alt du så greit mener de burde... du har ikke noen samfunnsetikk daniel, virkelig.

Endret av KRAFortune
Lenke til kommentar
støtter deg fullt ut på det... gjør man noe ulovlige og må sitte i fengsel så skal det bare mangle at du kal behandles som et menneske. Etter soninga så fortjener de en ny sjanse for da har de sont sin straff. Og fortjener det å ha en jobb, gode venner o.s.v. Hvem er du daniel_984 som vil ta fra dem dette? hvorfor skal ikke dem ha en sjanse i arbeidslivet etter soninga? det er flere ting som kan skille en som har hatt problemer med skole og en som har seilt glatt gjennom! feks problemer hjemme, mobbing o.s.v. som kan ha bidratt til at en kriminell har blitt sendt ut på den veien.

for du må skjønne at mennesker som har gått den veien trenger kanskje mer støtte en deg for å komme fram. de vil ofte ha følelser som håpløshet, depresjoner o.s.v. og er ikke i stand til å gjøre alt du så greit mener de burde... du har ikke noen samfunnsetikk daniel, virkelig.

5983195[/snapback]

 

Bra noen har skjønt det. Selvfølgelig skal de kriminelle få hjelp og en sjangse etter soning. Samfunnet har alt å tjene på å få de kriminelle inn på noe bedre så de ikke fortsetter i de samme sporene som før soning.

Lenke til kommentar

Det er da heller ikke det jeg har påpekt da. Snakker om og vri meningen i mine innlegg til noe annet altså. Jeg snakker hele tiden om folk som sitter i fengselet. Hvorfor skal disse få ting som ukepenger, gratis utdanning (selv om det kanskje ikke er mye), når andre sliter seg gjennom 12-13 år skole/praksis for å bli elektriker med lån og det som er?

 

Tror forøvrig heller ikke jeg overdriver mulighetene du har etter soning, kommer jo helt ann på hva for forbrytelse du er dømt i. Dessuten er det vel slik at rullebladet ditt blir "clean" etter 2 år..(?) Med eneste innsyn fra politiet selv, eller tar jeg feil?

 

Men for all del, de som vil at pedofildømte skal få jobbe i barnehager, morddømte på sykehus, ransdømte i banker, etc etc så skal dere få lov å mene det. Jeg syns selv det bare er sykt å mene slikt, but there you go.. Bare for å behandle de som likemennesker altså..

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar
Det er da heller ikke det jeg har påpekt da. Snakker om og vri meningen i mine innlegg til noe annet altså. Jeg snakker hele tiden om folk som sitter i fengselet. Hvorfor skal disse få ting som ukepenger, gratis utdanning (selv om det kanskje ikke er mye), når andre sliter seg gjennom 12-13 år skole/praksis for å bli elektriker med lån og det som er?

 

Hvor mange banker vil gi lån til en som har suttet i fengsel? Hvor mange arbeidsgivere vil gi arbeid til en eksfange? Tror du dagpengene fangene får holder til å leve et liv utenfor fengselet i det heletatt?

 

Når det er sagt er jeg for tanken om at fengselsinnsatte jobber for fengselet når de er der.

 

Tror forøvrig heller ikke jeg overdriver mulighetene du har etter soning, kommer jo helt ann på hva for forbrytelse du er dømt i. Dessuten er det vel slik at rullebladet ditt blir "clean" etter 2 år..(?) Med eneste innsyn fra politiet selv, eller tar jeg feil?

 

Dette tviler jeg på. En fengselsstraff bør være noe som følger deg igjennom livet på den måten at arbeidsgivere kan gi jobber til de som ikke er en eksfange.

 

Men for all del, de som vil at pedofildømte skal få jobbe i barnehager, morddømte på sykehus, ransdømte i banker, etc etc så skal dere få lov å mene det. Jeg syns selv det bare er sykt å mene slikt, but there you go.. Bare for å behandle de som likemennesker altså..

5984610[/snapback]

 

Dette blir så satt på spissen at det er på grensen til usaklig.

Lenke til kommentar

Hehe, skulle vel nevnt at det var bare et grovt eksempel på feiltolkning. Vet jo godt at dere ikke hevder/har hevdet noe slikt. Akkurat som jeg aldri hevdet at fangene aldri skulle få lov til et liv utenfor murene..

 

Smoothie, jeg mente da heller ikke at fangene skulle spare dagpengene til utenfor fengsel, hvor får du dette fra? Det jeg lurer på er hvorfor de får goder når de skal sitte å angre på hva de har gjort? Nesten som en belønning.. Men for all del, om de må jobbe for hva de får av penger blir jo saken litt annerledes. Trodde praksisen var stort sett at man fikk dagpenger uavhengig om man jobbet eller ikke, har jeg tatt feil?

Lenke til kommentar
Smoothie, jeg mente da heller ikke at fangene skulle spare dagpengene til utenfor fengsel, hvor får du dette fra? Det jeg lurer på er hvorfor de får goder når de skal sitte å angre på hva de har gjort? Nesten som en belønning.. Men for all del, om de må jobbe for hva de får av penger blir jo saken litt annerledes. Trodde praksisen var stort sett at man fikk dagpenger uavhengig om man jobbet eller ikke, har jeg tatt feil?

5987548[/snapback]

 

Var vel bare jeg tok anntok at du mente det, ut i fra det du skrev. Vil du ikke kalle mat og seng for goder også? Eller er det bare dagpengene? Som sagt, du overvurderer disse "godene" alt for mye. Pengene får de jo nesten ikke likevel, de må jo bruke pengene på fengselet uansett, som kjøpt av brus/røyk/snus etc.

Lenke til kommentar

Men det er jo akkurat slike ting som dette som gjør at man nesten kan trekke dikrekte linjer til militæret. Om du har vel vært der selv og gitt din del, så skjønner du isåfall hva jeg mener.. "Godene" som dagpenger (blant annet) er jo med på å omforme oppholdet til noe annet enn det det skal være, nemlig fengselstraff. Def. av straff er jo veldig grei, og enkelt sagt kan man vel bare si at det handler om å bøte/betale for skader man har gjort.

 

Men som sagt, om de alle sammen jobber hardt for disse pengene så gjerne for meg.. Syns veldig mange skal være så forståelsesfulle for disse menneskene, som om de ikke visste bedre da de gjorde sin kriminelle aktivitet. Vel, slik ser ikke jeg det, og mener enkelt og greit at de skal få svi slik at de skjønner at det er feil. Fengsel skal ikke være et fristed du kan komme om det gikk til helvete med et brekk, fengsel skal være så fælt at du ikke vil tilbake, og dermed må endre ditt levesett om dette skal skje. Dumt at det ikke er så mange som ser denne biten/forveksler med teite eller rare påstander som at de burde bli torturert (som jeg hvertfall mente med i lobotomi; forske på ev. hva som er galt)

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...