Gå til innhold

Nigeria scam på auksjonssider


Anbefalte innlegg

Håper ikke dette inlegget er off topic. QXL er jo en slags webshop, og jeg antar at flere av dem som skal kjøpe nytt PC-utstyr, selger det gamle, så det er jo relevant.

 

Jeg har lagt ut min Acer Aspire 3003LMi på QXL, og fikk et underlig spørsmål fra en Victoria Kimotho, som spurte meg om jeg kunne shippe maskinen til hennes ektemann, som jobbet på den kanadiske ambassaden i Nigeria. Hun la ved sitt telefonnummer og sin hotmail adresse (selv om hun sa hun var professor på et universitet i UK...)

 

:!:

 

Jeg har tidligere fått liknende i e-post, men dette var en variant jeg ikke har sett før!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Du får vel svare at det er "deal" sålenge du får forskuddsbetalt 10000Eruo i små sedler sendt med DHL (pakkepost).. som skikk og bruk er for en "narkolanger".. :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Dette er automatiske svindelbotter som harver over bruktmarkedet og sender sånt automatisk.

 

Så får man en sjekk eller utskrift av en bankoverførsel o.l...gjerne på et langt høyere beløp enn man hadde bett om. Hvorpå de ber om at du overfører ekstrabeløpet tilbake igjen.....og så har ikke sjekken din dekning til slutt, når du allerede har gitt de pengene dine. Sleskt - men lett å oppdage :).

 

Vi har tatt opp dette internt og prøver å få på plass en side som advarer mot slike typer svindler - før man får opprettet annonsen sin :). Så slipper vi at folk blir lurt av slikt som det der.

Lenke til kommentar

Går det ikke ann at dere lager et login system som gjør at de som vil inn og se på bruktmarkedet må logge seg inn med brukernavn/passord som brukes i forumet?

 

På den måten klarer de ikke å hamstre forumet etter slikt.

 

For de fleste vil jo dette bety mindre spam og bedre kontroll. De fleste logger seg vel inn en gang og lagrer passord/brukernavn allikavel.

Lenke til kommentar
Går det ikke ann at dere lager et login system som gjør at de som vil inn og se på bruktmarkedet må logge seg inn med brukernavn/passord som brukes i forumet?

 

På den måten klarer de ikke å hamstre forumet etter slikt.

 

For de fleste vil jo dette bety mindre spam og bedre kontroll. De fleste logger seg vel inn en gang og lagrer passord/brukernavn allikavel.

5802344[/snapback]

 

Dette betyr også at alle gjester som skal innom og kikke må lage seg en konto...noe jeg ikke tror alle gidder rett og slett.

Lenke til kommentar
Hva skal Nigerianere og andre utlendinger med norsk tastatur ?

5803225[/snapback]

 

 

"Kjekt å ha" :!:

 

Sry, kunne i dy meg! :D

 

Det med innlogging for alle på bruktmarkedet tror ikke jeg heller vil funke. Gidder knapt nok å sjekke nå. Ting koster mer der, brukt, enn nytt i butikk (ref Prisguiden).

Lenke til kommentar
Si at de må sende sjekken først, så går det helt greit.

 

Får du en sjekk, så henger du den pent opp på veggen, og kontakter de deg sier du bare at du ikke har fått den. Gjenta så lenge du har lyst.

5803316[/snapback]

 

Hva sier du den dagen Nigeriamafian, utstyrt med plasthansker og vazelin, banker på døra di da? :p

Endret av tomahg
Lenke til kommentar
Dette er automatiske svindelbotter som harver over bruktmarkedet og sender sånt automatisk.

5802276[/snapback]

Tror ikke de er helt automatiske... navn (gjerne feilstavet) og pris på produkt pleier noen ganger å være med.

 

Har også mottatt en slik henvendelse på QXL:

Dear seller, I am Janet williams from UK, i am happy to come across this your item when i am in search of a similar type which i want to buy for my BOSS who is on Eucational research in Nigeria, Pls let me know the present condition of the item, and i will pay you $1500 USD for the item including shipping cost via your Local Post Office(Express Mail Service EMS), i would pay you via BIDPAY or BANK TRANSFER You can call me between 6.00am to 6.00pm United Kingdom time, my phone number: +447031917414 or write me mail: [email protected] Wait to read from you as soon as possible. Thanks in advance

 

Så nettopp i sted en annen som hadde fått en slik, og så ikke ut til å skjønne at det var svindel en gang. Han solgte en defekt mobil, og ble tilbudt ca 5000kr for den. Han svarte høfflig at hun må ha misforstått - telefonen var defekt! 5000kr var alt for mye for en defekt telefon. :roll:

 

Hadde jeg vært QXL hadde jeg bannlyst alt som hadde "nigeria" i seg.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Tilsvarende tråder kommer med jevne mellomrom her på forumet. I tillegg har Økokrim hatt flere runder med advarsler i pressen. Metodikken er som allerede nevnt. Selger mottar en sjekk som er betraktlig større enn det beløpet som skal betales. Det overskytende fratrukket forsendelsesomkostninger og salgspris forventes returnert til en eller annen konto. Sjekken er selvsagt falsk. Noe som først oppdages når utenlandsk bank returnere den (det er normalt svært gode forfalskninger). I mellomtiden har selger sendt varen, betalt porto og send det overskytende. Påstanden om at de ikke har PCer, mobiltelefoner etc i Afrika er selvsagt tull. Nå er det heller ikke varen de er interessert i - men cash.

Lenke til kommentar
Påstanden om at de ikke har PCer, mobiltelefoner etc i Afrika er selvsagt tull.

5804122[/snapback]

 

Hehe, det var bare en liten spøk fra min side egentlig da jeg skrev at de ikke har PCer i Afrika og må kjøpe dem fra Norge. Hun skrev ikke det akkurat. :!:

 

QXL var så vennlige å fjerne spørsmålet fra gjenstandssiden; alle spørsmål til selgere dukker jo opp der. Men det er merkelig at de ikke har lagt inn en sjekk på om folk legger inn mailadressene sine i slike spørsmål, for det hadde hun faktisk gjort. Og det er ikke lov på QXL. Ergo kunne QXL kanskje ha forhindret slikt ganske lett. Eller?

 

:hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...