Gå til innhold

Hvorfor får jeg spørsmål om å formatere?!


Anbefalte innlegg

Jeg ha nettopp innstallerte et nytt hovedkort på maskinen, formatert C disken og lagt in XP home på nytt. Når jeg nå prøver å koble inn disk nummer 2 som sto i maskinen fra før (og som jeg har brukt i over et år) fungerer alt greit, men når jeg prøver å gå inn på den disken så får jeg ikke tilgang, kun et spørsmål om å formater!

 

Hvorfor? Det skal vel ikke være å nødvendig å formatere ekstra diskene etter en hovedkortinnstallasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig du har Fat/Fat32 på den ene disken og NTSF på den andre eller motsatt??

 

Om du har Fat eller Fat32 på c:\ disken så får du ikke frem den andre om den er i NTSF...

 

Om c:\ disken er i NTSF og disk 2 er i Fat eller Fat32 så skal det være mulig å endre filsystemet til NTSF.

 

Antagelig går det ikke å endre c:\ filsystemet da den "er i bruk" altså bare mulig å endre disk nr 2!

 

Dette er helt feil!

 

 

 

Ciao :hmm:

Endret av Master Chiun
Lenke til kommentar
Om du har Fat eller Fat32 på c:\ disken så får du ikke frem den andre om den er i NTSF...

5798269[/snapback]

For noe sprøyt.

 

Leser om slike problemer med jevne mellomrom, men aner ikke hva som har gått galt. Det skal normalt ikke være noe problem.

En mulig feil er at man reinstallerer XP uten Service Pack og så kobler til en disk større enn 120 GB. Da ødelegges filsystemet.

Lenke til kommentar
Om du har Fat eller Fat32 på c:\ disken så får du ikke frem den andre om den er i NTSF...

5798269[/snapback]

For noe sprøyt.

 

Leser om slike problemer med jevne mellomrom, men aner ikke hva som har gått galt. Det skal normalt ikke være noe problem.

En mulig feil er at man reinstallerer XP uten Service Pack og så kobler til en disk større enn 120 GB. Da ødelegges filsystemet.

5798819[/snapback]

 

 

Slik jeg forstår det så støtter ikke XP Home NTFS.... Så spørsmålet er om det er NTFS på disk nr 2? Antagelig ikke da han har reistallert Home....

 

SP2 gir støtte til større disker!

 

Ciao

Endret av Master Chiun
Lenke til kommentar
Selvfølgelig støtter XP Home NTFS.  Forøvrig hadde det vært fint å vite om disk 2 er større enn 128GB som nevnt.

5798899[/snapback]

 

 

Side 1-5 Lesson 1 i boken MCSA/MCSE exam 70-270 Windows XP professional:

 

Utdrag:

 

"Windows XP Home Edition does not supprot the use of NTFS or print permissions. Instead, Windows XP Home Edition supports only Simple File Sharing"

 

 

ehh tror jeg har rett jeg...

 

Les her også: http://www.digg.com/technology/Change_2_By...XP_Professional

 

Ciao

Endret av Master Chiun
Lenke til kommentar
"Windows XP Home Edition does not supprot the use of NTFS or print permissions. Instead, Windows XP Home Edition supports only Simple File Sharing"

ehh tror jeg har rett jeg...

5798943[/snapback]

Du er nok helt på jordet. Jeg har maskin med XP Home og der er naturlig nok filsystemet NTFS. I tillegg har jeg en maskin med XP PRO hvor C: (systemdisk) er i FAT32 og øvrige disker er i NTFS. På begge maskiner benyttes SP2.

Lenke til kommentar
"Windows XP Home Edition does not supprot the use of NTFS or print permissions. Instead, Windows XP Home Edition supports only Simple File Sharing"

ehh tror jeg har rett jeg...

5798943[/snapback]

Du er nok helt på jordet. Jeg har maskin med XP Home og der er naturlig nok filsystemet NTFS. I tillegg har jeg en maskin med XP PRO hvor C: (systemdisk) er i FAT32 og øvrige disker er i NTFS. På begge maskiner benyttes SP2.

5798954[/snapback]

 

 

 

Tidligere innlegg ang fat/fat32/NTFS har jeg desverre helt feil og du har rett! :-(

Men ikke når det gjelder Home Edition med NTFS filsystem....så du får ta meg i sleskap på jordet "nedlatende tone her" gutten min!

 

Ciao

Endret av Master Chiun
Lenke til kommentar
Tidligere innlegg ang fat/fat32/NTFS har jeg desverre helt feil og du har rett! :-(

Men ikke når det gjelder Home Edition med NTFS filsystem....

5798969[/snapback]

Du har fortsatt feil der. Hentet fra nettet: " You use NTFS permissions to specify which users and groups can access files and folders and what they can do with the contents of the files or folders. " Som du ser er NTFS permissions som du henviser til noe helt annet enn NTFS som filsystem.

Lenke til kommentar
Tidligere innlegg ang fat/fat32/NTFS har jeg desverre helt feil og du har rett! :-(

Men ikke når det gjelder Home Edition med NTFS filsystem....

5798969[/snapback]

Du har fortsatt feil der. Hentet fra nettet: " You use NTFS permissions to specify which users and groups can access files and folders and what they can do with the contents of the files or folders. " Som du ser er NTFS permissions som du henviser til noe helt annet enn NTFS som filsystem.

5798990[/snapback]

 

 

I WindowsXP Professional!

 

Ciao

Endret av Master Chiun
Lenke til kommentar

Så du holder altså fast på at XP Home ikke har støtte for NTFS, selv om folk som sitter med sier de bruker NTFS? :ermm:

 

Det XP Home ikke har støtte for er EFS (Encrypting File System), mye mulig det er det de mener der du linket til.

 

http://support.microsoft.com/kb/309531#XSL...122120121120120

 

"Using CACLS with Windows XP Home Edition Using the NTFS File System

In Windows XP Home Edition with the NTFS file system, you can also use the Cacls tool, which is a command-line tool, to display or modify file or folder access control lists (ACLs). For more information about the Cacls tool, including usage and switches, search the Help and Support Center for "cacls.""

 

Fra Microsofts -egne- sider.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
Tidligere innlegg ang fat/fat32/NTFS har jeg desverre helt feil og du har rett! :-(

Men ikke når det gjelder Home Edition med NTFS filsystem....

5798969[/snapback]

Du har fortsatt feil der. Hentet fra nettet: " You use NTFS permissions to specify which users and groups can access files and folders and what they can do with the contents of the files or folders. " Som du ser er NTFS permissions som du henviser til noe helt annet enn NTFS som filsystem.

5798990[/snapback]

 

XP home har NTFS(filsystemet), sitter og installerer det på en PC nå. Det er noe forskjell i hvordan Home og Professional håndterer NTFS permissions, som også kom fram i sitatet fra boka...

Lenke til kommentar

Det virker som at microsoft har bitt seg selv i rumpa der!

 

Undersøkte og fant at boken muligens ikke er helt up2date når det gjelder dette!

 

Skal gi meg på den. Men som sagt jeg quotet boken! Men den støtter ikke NTFS fullverdig som xppro!

 

Her fant jeg en fin oversikt:

 

http://www.windowsnetworking.com/articles_...ls/wxpdifs.html

 

Ciao

Endret av Master Chiun
Lenke til kommentar
Det virker som at microsoft har bitt seg selv i rumpa der!

Undersøkte og fant at boken muligens ikke er helt up2date når det gjelder dette!

5799066[/snapback]

Sitatet er korrekt med hensyn til NTFS permissions (selv om man med noe tweaking kan få det til). Det er din tolkning om at XP Home ikke støtter NTFS som filsystem som blir feil. Det er mad andre ord ikke grunn til å henge ut Microsoft i denne sammenheng.

Lenke til kommentar
Det virker som at microsoft har bitt seg selv i rumpa der!

Undersøkte og fant at boken muligens ikke er helt up2date når det gjelder dette!

5799066[/snapback]

Sitatet er korrekt med hensyn til NTFS permissions (selv om man med noe tweaking kan få det til). Det er din tolkning om at XP Home ikke støtter NTFS som filsystem som blir feil. Det er mad andre ord ikke grunn til å henge ut Microsoft i denne sammenheng.

5799133[/snapback]

 

 

Leste og leste....du her fanimeg rett igjen. Jeg tolket dette helt feil!

 

Ciao

Endret av Master Chiun
Lenke til kommentar

 

Nå må ikke du gå å ta til deg æren for dette! Det er faktisk PerB som vant denne diskusjonen!

 

Har googlet endel ja!

 

http://justfuckinggoogleit.com/

 

Nå er det jo mange oppegående folk her! Kanskje dere kan hjelpe emne starter?

 

Ciao

Endret av Master Chiun
Lenke til kommentar

 

Nå må ikke du gå å ta til deg æren for dette! Det er faktisk PerB som vant denne diskusjonen!

 

 

Nå er det jo mange oppegående folk her! Kanskje dere kan hjelpe emne starter?

 

5799199[/snapback]

 

Nå måkke du være så nærtagende, don`t worry, be happy ! :)

 

Trådstarteren har fått en del spm som vi bør få svar på først...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...