Gå til innhold

TES: Imponert over Bethesdas sikkerhet rundt piratkopi


Anbefalte innlegg

Som tittelen sier, er jeg veldig imponert over at dette ekstremt omtalte spillet ikke slapp ut i pirat før ETTER spiller ble offisielt utgitt i USA. Tror faktisk ikke jeg kan huske et annet spill jeg har sett dette med før. Vi har jo skrekk-eksempler som Half-Life 2 :p

 

Forresten, om jeg har bestilt et spill, f.eks som nå jeg har bestilt Oblivion. Har jeg da lovlig rett til å laste ned den amerikanske versjonen og spille allerede nå? Eller er det lovmessig sett ulovlig før etter jeg faktisk får det fysiske produktet? Har jo allerede betalt for retten til å bruke spiller, altså kjøpt lisensen. Noen som vet hvordan loven er på dette området?

 

Edit: Tittelen ble litt for lang, måtte endres litt :p

Endret av dominizer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som tittelen sier, er jeg veldig imponert over at dette ekstremt omtalte spillet ikke slapp ut i pirat før ETTER spiller ble offisielt utgitt i USA. Tror faktisk ikke jeg kan huske et annet spill jeg har sett dette med før. Vi har jo skrekk-eksempler som Half-Life 2 :p

 

Forresten, om jeg har bestilt et spill, f.eks som nå jeg har bestilt Oblivion. Har jeg da lovlig rett til å laste ned den amerikanske versjonen og spille allerede nå? Eller er det lovmessig sett ulovlig før etter jeg faktisk får det fysiske produktet? Har jo allerede betalt for retten til å bruke spiller, altså kjøpt lisensen. Noen som vet hvordan loven er på dette området?

5795990[/snapback]

Du har lov til å kopiere din egen versjon til eget bruk.

Men jeg tror ikke det er lov å laste ned uansett om man har det eller ikke

Lenke til kommentar

Er lov å laste ned so masse du vil når du allerede har kjøpt spelet, men eg er ikkje sikker på om det er lov å laste ned før du har fått spelet, sjølv om du har betalt for forhåndsbestillinga. Det er uansett ikkje viktig om det er juridisk lovleg, sidan eg tvilar på nokon vil bry seg om du lastar ned produktet du allerede har betalt for eit par dagar før du får det i posten.

Lenke til kommentar
Imponert? Oblivion har ikke Starforce eller noe som helst..

5796064[/snapback]

 

 

Ikke cd-key heller....(kan ikke huske noen cd-key)

5796085[/snapback]

 

Det jeg mente var at jeg ikke har sett eller hørt noe om kopier av spillet som har sluppet ut før dagen det ble gitt ut. Har ikke sett noe beta versjoner, noe halv-ferdige releases eller noe som helst før det ble gitt ut. Nesten alle spill idag er rippet og lagt ut av pirater lenge før spillet kommer i butikkene. Jeg ville tro at et såpass hypet og omtalt spill ville slippe ut på pirat markedet for flere uker siden, i likhet med Half-Life 2 og andre store titler...

Lenke til kommentar
Imponert? Oblivion har ikke Starforce eller noe som helst..

5796064[/snapback]

 

 

Ikke cd-key heller....(kan ikke huske noen cd-key)

5796085[/snapback]

 

Det jeg mente var at jeg ikke har sett eller hørt noe om kopier av spillet som har sluppet ut før dagen det ble gitt ut. Har ikke sett noe beta versjoner, noe halv-ferdige releases eller noe som helst før det ble gitt ut. Nesten alle spill idag er rippet og lagt ut av pirater lenge før spillet kommer i butikkene. Jeg ville tro at et såpass hypet og omtalt spill ville slippe ut på pirat markedet for flere uker siden, i likhet med Half-Life 2 og andre store titler...

5796176[/snapback]

 

Hva snakker du om?? Halflife 2 var ikke på piratmarkedet før flere dager etter release. Kun en tidlig alphaversion som ikke representerte spillet i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Husker jo en liten episode der hele kildekoden til Half-Life 2 ble stjålet og hele spillet ble utsatt vel et halvt år eller noe bare på grunn av det. Samt at det faktisk var fullt spillbare versjoner ute leeenge før spillet kom, gjerne ikke akkurat samme versjonen som ble solgt i butikken, men med mye samme innholdet.

 

Uansett, dette handler ikke om Half-Life, synes bare det var imponerende og bra at Bethesda har såpass kontroll på produktet sitt, et som har blitt blant de mest hypete spill siden HL2.

Lenke til kommentar
å laste ned torrent av oblivion er ikke lov.. da laster du det opp samtidig, og det er ikke lov

5796376[/snapback]

 

Har vel aldri sagt noe om hvordan jeg eventuelt skulle laste det ned vel? :p Finnes alltids andre måter å laste ned fra som ikke deler ulovlige filer; DC++, newsgroups, Kazaa osv. Eller kanskje jeg kjenner noen i USA som kan sende det over ftp eller noe lurt noe ;)

Lenke til kommentar
Er lov å laste ned so masse du vil når du allerede har kjøpt spelet, men eg er ikkje sikker på om det er lov å laste ned før du har fått spelet, sjølv om du har betalt for forhåndsbestillinga. Det er uansett ikkje viktig om det er juridisk lovleg, sidan eg tvilar på nokon vil bry seg om du lastar ned produktet du allerede har betalt for eit par dagar før du får det i posten.

5796093[/snapback]

Lovlig og lovlig fru Blom, det befinner seg i en gråsone. Som du sier er det imidlertid null sjanse for at du får tyn for noe slikt med mindre du seeder som bare juling, og personlig synes jeg du kan gjøre det med god samvittighet. Likevel tror jeg at jeg ville ventet, det er mye mer stas å sprette et boxfresht spill du aldri har prøvd før...

Lenke til kommentar

Det er ikke så mye at Bethesda har vært flinke, som at FBI har vært flinke. Flere av de største gruppe de siste årene har blitt rullet opp, og andre har lagt inn årene sine. Det er like mye mangel på pirater med gode forbindelser som gjør det. Ser haugevis av titler som ikke er nedlastbare før etter releasedato.

 

Det som derimot er mer normalt nå, er at det kommer ut patcher før spillet er i butikken (en trend som Diablo 2 startet).

Lenke til kommentar

Greit greit, så er det FBI som jeg er imponert over da :p

 

Synes bare at det var flott at en såpass stor lansering ikke blir ødelagt av pirater.

 

Husker for eksempel veldig godt etter Ringenes Herre 1 gikk på kino, en kompis fant en billig cam versjon på nettet. Han og noen andre fant ut at de skulle se den i februar engang, DVD'en kom ikke ut før august. Jeg nektet, da det for meg ødela hele opplevelsen og gjorde det så billig. Jeg ville ha en skikkelig opplevelse, og valgte derfor å ikke se noe pirat før jeg hadde dvd'en i hånden. Og jammen var det verd det ;)

 

Det med å laste ned oblivion er ikke noe jeg vurderer egentlig, bare kom til å tenke på det og lurte litt. Har alltid forstått det som i at du ikke kjøper et fysisk produkt, men en lisens til et produkt. Dermed burde det ikke bety noe hvor du får det fra...

Lenke til kommentar
Greit greit, så er det FBI som jeg er imponert over da :p

 

Synes bare at det var flott at en såpass stor lansering ikke blir ødelagt av pirater.

 

Husker for eksempel veldig godt etter Ringenes Herre 1 gikk på kino, en kompis fant en billig cam versjon på nettet. Han og noen andre fant ut at de skulle se den i februar engang, DVD'en kom ikke ut før august. Jeg nektet, da det for meg ødela hele opplevelsen og gjorde det så billig. Jeg ville ha en skikkelig opplevelse, og valgte derfor å ikke se noe pirat før jeg hadde dvd'en i hånden. Og jammen var det verd det ;)

 

Det med å laste ned oblivion er ikke noe jeg vurderer egentlig, bare kom til å tenke på det og lurte litt. Har alltid forstått det som i at du ikke kjøper et fysisk produkt, men en lisens til et produkt. Dermed burde det ikke bety noe hvor du får det fra...

5796557[/snapback]

 

Ikke ødelagt? Ødelagt spør du meg, det kom jo på nettet 1 time etter realease. Og det er ikke akkurat lite folk som laster ned obliv.

 

Men ganske bra at dem klarte å holde det helt til utgivelse..

Endret av KillerX
Lenke til kommentar

Jo, Bethesda har vært flinke her. Ettersom piratversjoner dukket opp så snart spillet ble lansert må jo bethesda ha vært flinke til å passe på at ingen av dem fikk tak i spillet før lansering. Det må jo først og fremst bethesda og ikke fbi få skryt for.

 

Til det andre spørsmålet ditt, om du har lovlig rett: Nja. Du vil i alle fall ikke bli straffet for det. Mer interessant er det, synes jeg om det er moralsk rett. Om du uansett kjøper spillet mener jeg det er det, og jeg synes egentlig det er mer interessant enn loven, særlig når vi vet at en eventuell ulovlighet uansett ikke vil straffes (men uansett også).

Lenke til kommentar

Synest det er helt tragisk at spillet ikke har bedre kopibeskyttelse! Har selv forhåndsbestillt, men det blir jo nesten for dumt å kjøpe noe som er så lett tilgjengelig.

 

Hvorfor ikke bare gjøre det avhengig av nett eller noe lignende. På samme måte som wow, bf osv.. Er vel vanskelig i et spill som oblivion, men slik det er nå er det for teit..

Lenke til kommentar
Synest det er helt tragisk at spillet ikke har bedre kopibeskyttelse! Har selv forhåndsbestillt, men det blir jo nesten for dumt å kjøpe noe som er så lett tilgjengelig.

 

Hvorfor ikke bare gjøre det avhengig av nett eller noe lignende. På samme måte som wow, bf osv..  Er vel vanskelig i et spill som oblivion, men slik det er nå er det for teit..

5797847[/snapback]

 

Er det noe som irriterer meg er det kopisperrer, skjønner ikke at du synes dette er negativt. Alle nye kopisperrer går BARE, og jeg gjentar, BARE ut over de som kjøper spillet. De som laster ned spillet kommer seg lett rundt sperren uansett hva produsentene finner på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...