Gå til innhold

Smelte sammen 2 x 250 gb disker ?


Anbefalte innlegg

Hei folkens, mulig jeg kommer med ett dumt spørsmål nå men siden jeg ikke har noe å tape (annet enn ære :p )

 

Nå går det jo ann å partisjonere opp hardisker, men hva med å smelte de sammen ? sånn at man isteden for å ha 2 Media Mapper på hver harddisk {i og med at det tar mye plass} så kan jeg da sette sammen la oss si de to 250 gb diskene jeg har sånn at de blir en enhet på 500 gb?

 

mulig jeg dagrømmer her men hvem vet :dontgetit::)

 

edit : leifur

Endret av Lord Hell
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Raid 0 er enkleste og raskeste løsning (bedre ytelse) men det dobler faren for å miste data (ryker en disk, ryker alt) Raid 0+1 eller 0,1 kan ta to harddisker, "smelte de sammen" med raid 0, og så kan du lage en partisjon som bruker Raid 1. Dermed kan du ha en rask, usikker OS del, mens en annen, sikker del blir til media og filer. Ulempen her er at den sikre delen bare får halvparten av kapasiteten den bruker (filene ligger to steder+ at ikke alle kontrollere støtter det...

 

Har du backup av det, kan du bare bruke RAID 0, ellers ville jeg nok sett etter en mer avansert løsning

Lenke til kommentar

Du kan prøve deg fram med å mount hardiskene til en folder med subfolder på din hoveddisk, bare for å se om det er noe for deg. Da kan du styre diskene som om det var en vanlig folder feks. Du kan gi rettigheter om du ønsker uten mye mass og greie. Da har du ikke behov for noe Raid. Er ikke det du spørte etter men du var etter noe......... Det er en veldig greit løsning synes jeg når C:\ ,runs out of space.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mister jeg data når jeg konverter om til en dynamisk disk fra en standard disk ? har fylt opp disse to diskene med temmlig mye data, så er litt redd for å prøve å smelte de sammen (er egentlig ganske sikker på at de begge må 'formateres' for å smeltes sammen :hrm: hadde jeg bare hatt plass til all den dataen først så hadde jeg smelta de sammen med engang :roll:

Lenke til kommentar
Hva med å bare kjøre på med dynamic disks, som er støttet i Windows. Dette er vel tilnærmet det samme som JBOD

5789853[/snapback]

Dynamiske disker er et helv* å gjenopprette filer fra og kan bli et problem om man skal reinnstallere windows. Det går heller ikke an å opprette JBOD med OS-partisjonen (windows).

 

De fleste disk-operasjoner som JBOD, Raid0, Dynamiske disker med software Raid0 eller JBOD krever at alle data slettes ved både spleising og splitting.

 

Den eneste løsningen å gjøre dette på uten å slette innholdet tror jeg er den med å montere den andre disken som en folder i den andre disken.

 

The Magic of Mount Points

Lenke til kommentar
Den eneste løsningen å gjøre dette på uten å slette innholdet tror jeg er den med å montere den andre disken som en folder i den andre disken.

 

Jepp , that's mounting som nevnt agså tidligere.

Og diskene, ja! , de monterer du under Min media folder om du vil under Mine dokumenter og det som er morsomt da, er at de 500GB kan utvides til 30x250GB hvis du vil, bare du har nok med strøm og PCI slots. Og går det riktig galt med en disk..javel sier du! For mapper må du ha uansett om det skal væra mulig å finne fram til det du hvil ...på samme dag... :whistle:

Lenke til kommentar
Den eneste løsningen å gjøre dette på uten å slette innholdet tror jeg er den med å montere den andre disken som en folder i den andre disken.

 

The Magic of Mount Points

5870119[/snapback]

 

 

Leste det som stod på linken din, men vil det ved å montere en folder være mulig å gjøre dette som jeg har illustrert ved å endre eksempelet fra den siden? At flere disker går sammen om å utgjøre et og samme directory?

post-11657-1144206321_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Som jeg sa i min andre tråd, det irriterer meg at det ikke finnes noen gode løsninger for dette, skulle tro det var mange som ønsket det, og at oppsettet var relativt trivielt. Kan man kke bare ha et system "oppå" det vanlig filsystemt, som fyller først disk A (feks til bare 1 gb er ledig) og så disk B, (slik at ingen filer blir delt opp), og som "utenifra" bare ser ut som en stor disk? Om noe havarere er alle filene på den andre disken inntakte, og man kan også legge til nye disker lett.

 

AtW

Lenke til kommentar
Har du ikke raid-kontroller på hovedkortet så kan du bruke software-raid. Finnes en rekke programmer for dette. Men da må du sikkert formatere diskene, noe som medfører at du mister all por... eh "media" på de.

5870688[/snapback]

 

I tillegg krever jo raid like disker? Raid 0 er dessuten usikkert, raid 5 er et ok alternativ (om man har 4 disker), men da mister du jo 25% av plassen, og trenger like store disker.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...